Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-992-l-01.jpg

Porsche 992

1 / 5
porsche-992-l-01.jpg
porsche-992-l-02.jpg
porsche-992-l-03.jpg
porsche-992-l-04.jpg
porsche-992-l-05.jpg

Sterke punten

  • Razendsnel
  • Veel verschillende varianten
  • Iconisch model

Zwakke punten

  • Weinig ruimte
  • Zeer hoog prijskaartje
  • Geen hybride systeem

Porsche 992 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 992, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche 992: de achtste generatie van de Porsche 911

De Porsche 992 is de opvolger van de Porsche 991. De 992 is daarmee de 8e generatie van de Porsche 911, sinds de introductie van de 911 in 1963. De Porsche 992 wordt gemaakt in de fabriek in Zuffenhausen en een nieuw exemplaar is er vanaf 175.000 euro. Gelukkig is een occasion Porsche 992 meestal wat goedkoper. Lees meer.

Interesse in een Porsche 992

Porsche 992 occasions
Porsche 992 nieuwe auto's
Porsche 992 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Perfecte combinatie van rijplezier en comfort
  • Waardevaste auto
  • Het is een 911!

Technische gegevens

Motorisatie

In de Porsche 992 bevindt zich een zescilinder boxermotor met turbocompressor. Deze motor is krachtiger dan ooit, met 331 kW (450 pk) aan vermogen. Het gecombineerde brandstofverbruik is 9,0 l/100 km, met een CO2-uitstoot van 205 g/km. De efficiëntie van de aandrijving is ten opzichte van zijn voorganger wel wat verhoogd door een verbeterde brandstofinjectie en een nieuw ontwerp voor de turbochargers en het laadluchtkoelsysteem. De pk’s worden overgebracht naar de weg door een nieuw ontwikkelde PDK automatische transmissie met acht versnellingen en een dubbele koppeling. Een handbak is ook leverbaar.

In 2020 introduceerde Porsche een 3,7-liter zescilinder in de 911 Turbo, met een vermogen van 426 kW (580 pk) en 750 Nm aan koppel. Hierdoor heeft de auto slechts 2,8 seconden nodig voor een 0-100 km/u-sprint. De 911 Turbo S van de 992-generatie perst nog meer vermogen uit de 3,7-liter boxermotor, namelijk 477 kW (650 pk) en 800 Nm.

De 911 GT3 is een raceauto voor op de weg en voorzien van een 4,0-liter 6-cilinder hoogtoerige atmosferische boxermotor, goed voor een vermogen van 374 kW (510 pk) en 470 Nm. De 911 GT RS is nét wat krachtiger - met 385 kW (525 pk) – en accelereert twee tiende sneller van nul naar honderd kilometer per uur. Daarvoor heeft hij slechts 3,2 seconden nodig.

De Porsche 992 GTS beschikt over 352 kW (480 pk). De Sport Classic heeft een 3,7-liter motor, in dit geval goed voor 404 kW (550 pk). In 2023 kwam de 911 Dakar op de markt: een Carrera GTS 4 maar dan in rallystijl. Achterin ligt de 3,0-liter zescilinder boxermotor, goed voor 352 kW (480 pk). Het topmodel is de 911 S/T. Met deze uitvoering vierde Porsche in 2023 het 60-jarige bestaan van de 911. Achterin ligt de atmosferische 4,0-liter uit de GT3 RS met 385 kW (525 pk), maar dit keer is hij gekoppeld aan een handbak met zes versnellingen. De koppeling is ook anders en veel lichter dan in de GT3 RS.

Afmetingen

De Porsche 992 is 4,51 meter lang, 1,85 meter breed en 1,29 meter hoog. Aan boord is er plaats voor twee personen en de bagageruimte voorin is 132 liter groot. De benzinetank is 64 liter groot. Het gewicht van de 918 Spyder is 1.480 kilogram.

De belangrijkste specificaties op een rij. In het voorbeeld gebruiken de specificaties van het instapmodel in Nederland: de 911 Carrera Coupé

Porsche 992
Marktintroductie 2019
Lengte x breedte x hoogte 4,51 m, 1,85 m, 1,29 m
Wielbasis 2,45 m
Inhoud bagageruimte 132 l
Ledig gewicht 1.480 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.960 kg
Cilinderinhoud 2.981 cm³
Vermogen 283 kW (385 pk)
Koppel 450 Nm
Topsnelheid 293 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,2 s
Tankinhoud 64 l
Verbruik 9,0 l/100km
CO₂-uitstoot 206 g/km

Varianten

Er zijn veel verschillende varianten van de 992 leverbaar. Daar komen ze: 911 Carrera S, 911 Carrera T, 911 Carrera S Cabriolet, 911 Carrera 4S, 911 Carrera 4S Cabriolet, 911 Carrera S, 911 Carrera S Cabriolet, 911 Carrera 4S, 911 Carrera 4S Cabriolet, 911 Targa 4, 911 Targa 4S, 911 Carrera GTS, 911 Carrera GTS Cabriolet, 911 Carrera 4 GTS, 911 Carrera 4 GTS Cabriolet, 911 Turbo, 911, Turbo Cabriolet, 911 Turbo S, 911 Turbo S Cabriolet, 911 GT3, 911 GT3 met Touring Package, 911 GTS RS, 911 Dakar, 911 S/T. De auto's vertonen uiterlijke verschillen, maar het is vooral onderhuids dat de modellen aanzienlijk van elkaar verschillen. Zo is de 911 GT3 RS een raceauto voor op de openbare weg en een 911 Carrera S een relatief comfortabele reisauto.

Prijzen

Nieuw kost de Porsche 992 zo’n 175.000 euro zonder opties. Je hebt dan het ‘basismodel’ te pakken: de 911 Carrera. De 911 S/T is de duurste uitvoering die je kunt kiezen, met een prijskaartje van minimaal 412.000 euro. Dit is wel inclusief een Porsche Design Chronograph horloge. Ook als occasion is de Porsche 992 flink aan de prijs. Onder de 120.000 euro staan er geen exemplaren te koop.

Design

Buitenkant

Aan de buitenkant verschilt de 992 slechts in details van het vorige model, de 991. De sportwagen is 20 mm langer en 5 mm hoger dan zijn voorganger, terwijl de wielbasis hetzelfde is gebleven. De kofferbakklep en de voorkant van de auto met "verstelbare lamellen" zijn rechtlijniger. Daarnaast zijn de voorste spatborden vergroot en staan de wielen 25,4 mm verder naar buiten. Op de deuren zijn de klassieke deurgrepen vervangen door (elektrisch) inklapbare deurgrepen die mooi weggewerkt zijn. Aan de achterkant heeft de 992 een doorlopende lichtstrip die over een groot deel van de achterkant loopt. Voorheen zat deze strip alleen op de 911 modellen die vierwielaandrijving hadden. De spoorbreedte is 40 mm breder dan die van de Porsche 991.

Binnenkant

Het dashboard is afgestemd op de bestuurder en is geïnspireerd op de 'geschiedenis van Porsche'. Wat het meest opvalt is de analoge toerenteller in het midden van het instrumentenpaneel. De middenconsole benadrukt de breedte van het dashboard en de hele cabine. Dit is een typisch kenmerk dat in de eerste drie generaties van de 911 werd gebruikt en een comeback maakt in de 992.

Opvallend is de decoratieve 3D-versiering op het dashboard. Hiermee kun je je auto aanpassen door te kiezen voor hout, aluminium, carbon en andere afwerkingen. De deurpanelen hebben dezelfde kleur, die aansluit bij de strip op het dashboard.

Het instrumentenpaneel is een mix tussen een traditionele analoge toerenteller en een volledig digitaal scherm. Voor de achtste generatie van de 911 brengt Porsche ook de indeling met vijf klokken terug op het dashboard. Midden op het dashboard zit een 10,9-inch touchscreen.

Veiligheid

Qua veiligheid zit het wel goed. De Porsche 992 is uitgerust met krachtige remmen, strategisch geplaatste airbags, tractie en stabiliteitscontrole, een achteruitrijcamera en parkeersensoren. Er zijn ook interessante assistentiesystemen. Zo wordt het met de Porsche Wet-modus veiliger om op natte wegen te rijden. De Night Vision Assist met warmtebeeldcamera geeft een beter beeld in het donker.

Alternatieven

Er zijn veel verschillende 992-varianten, waardoor er veel verschillende alternatieven zijn. Zo is het mogelijk dat de 992 kan concurreren met een BMW M3, maar tegelijkertijd ook met een Ferrari 812 of Lamborghini Aventador.

De 911 Turbo kun je bijvoorbeeld vergelijken met een McLaren Artura en Lamborghini Huracan. De 911 Turbo S neemt het op tegen de Lamborghini Aventador en Ferrari 812. Een BMW M3 en Mercedes-Benz SL55 zijn goede alternatieven voor een basis Porsche 992.

FAQ

Wat kost een Porsche 992
Nieuw moet je zo’n 175.000 euro betalen voor een Porsche 992. De Porsche 992 is gebruikt te vinden vanaf zo’n 120.000 euro.
Hoe snel is de Porsche 992?
De Porsche 911 Turbo S is de snelste 992 en kan in 2,7 seconden van 0 tot 100 km/u accelereren en haalt een topsnelheid van 330 km/u.
Hoeveel Porsche S/T’s zijn er gemaakt?
In 2023 vierde Porsche het 60-jarig jubileum van de 911 door 1963 exemplaren van de Porsche S/T op de markt te brengen, ter ere van het jaar van oorsprong, 1963.