Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-964-l-01.jpg

Porsche 964

1 / 2

Sterke punten

  • De 964 is de 911 die een nieuw tijdperk heeft aangekondigd. En de oldtimerstatus is ondertussen binnen, maar het is al jaren een klassieker.
  • De Turbo van de 964 is zelfs geparkeerd één grote blok testosteron.
  • Waarschijnlijk de enige wagen waarmee je even inhoudt aan 80km/u om de spoiler te zien herrijzen, waarna je de rechterpedaal al lachend tegen de vloer stampt.

Zwakke punten

  • Het is weer een Porsche.
  • Onderhoud is significant duurder dan op zijn voorgangers.
  • De mythische status zorgt voor een opwaartste prijsdruk. Perfect als je reeds eigenaar bent, een drempel als je je 964-avontuur wilt beginnen.

Porsche 964 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 964, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:€ 43.600,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche 964: nog maar net oldtimer, maar al jaren een klassieker

In 1989 wordt de nieuwste 911 op de markt los gelaten, ongeveer tegelijkertijd met het uitfasering van de G-serie; model 964. Het klassieke 911-ontwerp wordt ook nu doorgetrokken, maar heeft een veel betere aerodynamica mede door de nieuwe rondere voor- en achterkant en een automatisch rijzende achterspoiler. De 964 was verkrijgbaar in Coupé, Targa en Cabriolet carrosserievorm. Lees meer

Interesse in een Porsche 964

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Dit is, samen met de 993, de laatste luchtgekoelde Porsche, puristen beweren dan ook dat dit de laatste echte 911-modellen zijn.

  • Een Carrera 4 is afstammeling van de Dakar 911 of 959…

  • Porsche heeft per definitie een sportief rijgedrag, maar vanaf de 964 komen hier nog eens aanzienlijk stuk paardenstal bij. 1 + 1 = 3

  • De 964 zou meteen de eerste 911 zijn die met vierwielaandrijving, doorontwikkeld uit de 959, stukken uit het asfalt zou proberen te scheuren. Standaard bracht het differentieel 31% van het koppel naar de voorste wielen en 69% naar de achteras, afhankelijk van de rijomstandigheden kon dit veranderen. In 1990 kwam er een enkel achterwielaangedreven model op de markt, overigens het eerste model met Tiptronic, onder de noemer van de Carrera 4. In 1991 volgde de mythische Turbo.

  • Naast deze massa-productiewagens werden er op het 964-platform ook nog wagens gebouwd voor de rijder met sportievere ambities, zoals de Carrera RS en de Turbo S. In totaal worden er 62.172 stuks van de 964 gebouwd.

Belangrijke gegevens

Motoren

De 964 zou het laatste model worden waarbij Porsche enkel rekende op luchtkoeling voor het fris houden van zijn zescilinders. De motor van de G werd met 3.6liter 400 cm³ vergroot wat een vermogen opleverde van 250pk. Een nieuwigheid was het toevoegen van een pingelcontrole. Pingelen is wanneer de motor spontaan zijn mengsel verbrandt voor het ideale moment van ontbranding, met als gevolg vermogensverlies en dus meerverbruik waar geen vermogen tegenover staat. Door deze pingelsensor kon het ontstekingstijdstip aangepast worden aan de brandstofkwaliteit, hierdoor werd het verbruik teruggebracht tot onder dat van de 3.2liter en kon de benzinetank verkleint worden van 85 tot 77 liter, met een grotere bagageruimte tot gevolg. Alle modellen worden geleverd met een driewegskatalysator.

Vanaf de Carrera 2 wordt in 1990 de opvolger gelanceerd van de Sportomatic die van ’68 tot ’80 geleverd werd. De Tiptronic, de nieuwe automatische transmissie, biedt naast volautomatisch rijden ook de mogelijkheid om de vier versnellingen handmatig te selecteren. Deze optie was een doorontwikkeling van de dubbele koppeling die werd gebruikt in de Porsche 962 (enkel gebruikt in de racerij).

In 1991 wordt de Turbo gelanceerd, initieel met 3.3 liter, maar nadien ook met 3.6liter. Voorzien van een turbocompressor en intercooler braakt dit monster respectievelijk 320 en 360pk uit.

Afmetingen

De Speedster en Carrera 2 hingen 1350kg aan de haak, waar de Carrera 4 en Turbo hier nog eens respectievelijk 100 en 120kg aan toevoegden. De Turbo’s hadden een iets grotere spoorbreedte zowel voor als achteraan om een goede baanligging te verzekeren. Zo kwam een 964 uit op een lengte van 4.250mm, een hoogte van 1.310mm en een breedte van respectievelijk 1.652mm voor de Carrera 2, Carrera 4 en de Speedster en 1.795mm voor de Turbo’s.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de 964

Productie 1989 - 1994
Lengte, breedte, hoogte 4,25 m, 1,65 m, 1,31 m
Wielbasis 2,27 m
Inhoud bagageruimte 200 l
Ledig gewicht 1.350 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.690 kg
Cilinderinhoud 3.600 cm³
Maximaal koppel 310 Nm
Topsnelheid 260 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 5,7 s
Tankinhoud 77 l
Verbruik 11,5 l/100km
CO2-uitstoot n.b.

Varianten

De eerste 964 die uitkwam was meteen de Carrera 4 die met zijn vierwielaandrijving voorheen enkel verkrijgbaar was in de peperdure 959 supercar. Deze kwam in 1989 enkel uit in Coupé, pas in 1990 kwam een Targa en Cabriolet op de markt. De Targa kenmerkte zich met de zwarte rolbeugel en een achterraam in veiligheidsglas en een softtop. De Cabriolet kreeg een stoffen kap inclusief kunststof achterruit. De Carrera 2 volgde in 1990 en kenmerkte zich, naast de achterwielaandrijving, met de geïntegreerde mistlichten in het achterlichtpaneel.

In 1991 kwam de Turbo uit, initieel met de motor uit de 930, later met een grotere motorisatie. In 1993 kwam de Speedster uit, slechts 930 stuks gebouwd. Met een kortere voorruit en een licht gewijzigde dakconstructie gaf deze bolide een knipoog naar de speedsters van weleer met zijn kenmerkende dubbele bult. Op vraag van klanten werden er 15 Speedsters verbouwd naar Turbo-look door de Porsche Exclusive-afdeling.

De RS werd dan weer gebouwd door Porsche met in totaal 2.282 exemplaren en wordt door velen geprezen als de ultieme Porsche. Zowel motor als body kregen aanpassingen waardoor de motor tot 280pk uitbraakt en de auto 155kg verloor. Dit in combinatie met ene lichter vliegwiel, en een kortere versnellingen zorgen voor spectaculaire prestaties. De RS werd in Clubsport geleverd met rolkooi en toebehoren of in een dagdagelijkse variant zonder rolkooi en met tapijten, etc. Een wolf in schaapskleren zeg maar.

Prijzen

Gezien de populariteit van de 964 zijn de prijzen de afgelopen jaren flink gestegen. De Cabrio- en Targaversies waren de auto’s die indertijd minder geschikt waren als daily driver en deze zijn dan mogelijk ook iets beter gespaard gebleven. Beide modellen zijn iets minder in trek wat zich vertaalt in een lagere prijs. De Tiptronic versnellingsbak is ook minder gewild omdat deze de rijsensatie ietwat afvlakt. Reken al gauw €60.000 à €80.000 voor een Coupé Carrera 2. Voor de Targa en Cabriolet geldt een premium van enkele duizenden euro’s.

De Carrera 4 is dan weer te vinden voor €57.000 à €77.000. Ook hier hebben de Targa’s en Cabriolets een premium van enkele duizenden euro’s.

Wil je gaan voor een Turbo of RS, breek dan alvast je spaarpot open, want deze stal je niet in je garage zonder respectievelijk €106.000 à €145.000 en €160.000 à €210.000 neer te tellen.

Design

Exterieur

De 964 is de grootste herziening van de 911-lijn sinds de lancering van de G-serie in 1973. Zowel voor- als achterkant zijn substantieel aangepast en ook onder de huid is een kleine 90% van de onderdelen nieuw ontwikkeld voor dit nieuwe model. Niet alleen de carrosserie deed zo zijn duit in het aerodynamische zakje, ook de onderkant was voor de eerste keer volledig ingepakt wat uitmondde in een luchtweerstandcoëfficiënt van 0,32. Dit was de allereerste keer dat een 911 dit coëfficiënt haalde. Al deze aanpassingen zorgde ervoor dat een 964 met 250pk dezelfde topsnelheid van 260km/u haalde als de Turbo uit de G-serie (930). De automatisch uitschuivende achterspoiler (vanaf 80km/u) werd op de Turbo vervangen door een imposant vast exemplaar.

Interieur

Ook aan het interieur werden zichtbare en onzichtbare veranderingen gedaan. Zo werd het instrumentarium voor de eerste keer niet indirect verlicht, maar scheen de verlichting door de instrumenten. Vanaf 1991 zou de 964 ook geleverd worden met airbags als standaard, voordien was dit een optie. Enkel de RS had deze niet, gewichtsbesparing was hier primo.

porsche-964-interieur

Alternatieven

Een Porsche is uniek in zijn set-up met de motor achter de achteras, dus qua rijgedrag is deze anders dan menig sportwagen uit diens tijd. Moeten we dan toch kiezen, dan kijken we naar volgende auto’s: een Porsche 993 als je bij de oervorm van Porsche wilt blijven, de Lotus Esprit als je sportiviteit en rijgedrag wilt combineren met een luxueus interieur en exclusieve uitstraling, de F355 als je een paard op je wapenschild wilt, etc.

FAQ

Welke 964 moet ik kiezen? 
Zelf zouden we gaan voor een Carrera 4, de carrosserievorm maakt ons dan nog niet zoveel uit. Een lichte voorkeur voor de Targa over de cabriolet weerklinkt op de redactie.
Is de 964 een goede eerste oldtimer?
De 964 heeft power genoeg om meer dan mee te kunnen met het dagdagelijkse verkeer. Qua complexiteit is de wagen de gulden middenweg tussen zijn opvolgers en voorgangers. Elektronica begint stilletjesaan aan zijn opmars, maar het zijn enkele mechanische onderdelen die specifieke aandacht vereisen; zoals de koppeling, het vliegwiel en de tandriem van de dubbele ontsteking.

Beoordelingen voor Porsche 964

1 Beoordelingen

5,0