Sterke punten
- De 964 is de 911 die een nieuw tijdperk heeft aangekondigd. En de oldtimerstatus is ondertussen binnen, maar het is al jaren een klassieker.
- De Turbo van de 964 is zelfs geparkeerd één grote blok testosteron.
- Waarschijnlijk de enige wagen waarmee je even inhoudt aan 80km/u om de spoiler te zien herrijzen, waarna je de rechterpedaal al lachend tegen de vloer stampt.
Zwakke punten
- Het is weer een Porsche.
- Onderhoud is significant duurder dan op zijn voorgangers.
- De mythische status zorgt voor een opwaartste prijsdruk. Perfect als je reeds eigenaar bent, een drempel als je je 964-avontuur wilt beginnen.
Porsche 964 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 964, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Porsche 964
-
Porsche 964 964 Carrera RS 3.6 | 32.500 KM | Volledig Gerestau
€ 299.500,-- 32.500 km
- 05/1992
- 191 kW (260 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7554 NG HENGELO -
Porsche 964 964 3.6 Coupé RS
€ 225.000,-- 46.859 km
- 02/1992
- 191 kW (260 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1411 AN NAARDEN -
Porsche 964 964 Carrera RS
€ 179.500,-- 95.500 km
- 08/1992
- 191 kW (260 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3791 PV ACHTERVELD -
Porsche 964 3.6 Carrera 4 handgeschakelde coupé Indischrot
€ 80.000,-- 225.727 km
- 01/1990
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1217 TG HILVERSUM -
Porsche 964 964 Carrera 2 Coupe
€ 99.900,-- 111.102 km
- 09/1989
- 185 kW (252 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6666 MR HETEREN -
Porsche 964 964 3.6 Carrera 4 Coupé
€ 84.961,-- 117.102 km
- 09/1989
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-9761 TD EELDE -
Porsche 964 964 Carrera 2 Full service history, very original
€ 72.500,-- 119.810 km
- 04/1990
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6971 AP BRUMMEN -
Porsche 964 Cabriolet automaat
€ 63.500,-- 136.623 km
- 06/1991
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2251 AP VOORSCHOTEN -
Porsche 964 964 Cabriolet 3.6 Carrera 4 Very well maintained,
€ 68.950,-- 150.903 km
- 06/1990
- 185 kW (252 PK)
- Oldtimer
- 10 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6971 AP BRUMMEN -
Porsche 964 C2 Cabriolet
€ 67.500,-- 189.000 km
- 05/1990
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- 5 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1217 TG HILVERSUM -
Porsche 964 964 Carrera Targa Low mileage, 90% first paint, Fa
€ 79.500,-- 97.959 km
- 01/1990
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6971 AP BRUMMEN -
Porsche 964 Cabrio 3.6 Rijkspolitie 'Alex 12.16'
€ 139.950,-- 179.928 km
- 03/1993
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1723 HL NOORD-SCHARWOUDE -
Porsche 964 C2 Targa
€ 79.900,-- 189.900 km
- 11/1990
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1217 TG HILVERSUM -
Porsche 964 Carrera Cup Coupé Street legal
€ 284.900,-- 28.342 km
- 02/1991
- 195 kW (265 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6666 MR HETEREN -
Porsche 964 Carrera 2RS Replica
€ 79.500,-- 269.982 km
- 05/1990
- 184 kW (250 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3262 HN OUD-BEIJERLAND
Interesse in een Porsche 964
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Geniet, maar sprint met mate: de Porsche Cayman GT4 is zwaar verslavend

Eerste review: Porsche 911 Turbo S (2020)

De Porsche Taycan raakt ons in het liefhebbershart

Review Porsche Taycan GTS Sport Turismo - Je hond zal je vervloeken!

Review: Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo

Review Porsche 718 Boxster 25 Years: voordat je het weet, is het te laat...
Alternatieve modellen
Goede redenen
Dit is, samen met de 993, de laatste luchtgekoelde Porsche, puristen beweren dan ook dat dit de laatste echte 911-modellen zijn.
Een Carrera 4 is afstammeling van de Dakar 911 of 959…
Porsche heeft per definitie een sportief rijgedrag, maar vanaf de 964 komen hier nog eens aanzienlijk stuk paardenstal bij. 1 + 1 = 3
De 964 zou meteen de eerste 911 zijn die met vierwielaandrijving, doorontwikkeld uit de 959, stukken uit het asfalt zou proberen te scheuren. Standaard bracht het differentieel 31% van het koppel naar de voorste wielen en 69% naar de achteras, afhankelijk van de rijomstandigheden kon dit veranderen. In 1990 kwam er een enkel achterwielaangedreven model op de markt, overigens het eerste model met Tiptronic, onder de noemer van de Carrera 4. In 1991 volgde de mythische Turbo.
Naast deze massa-productiewagens werden er op het 964-platform ook nog wagens gebouwd voor de rijder met sportievere ambities, zoals de Carrera RS en de Turbo S. In totaal worden er 62.172 stuks van de 964 gebouwd.
Belangrijke gegevens
Motoren
De 964 zou het laatste model worden waarbij Porsche enkel rekende op luchtkoeling voor het fris houden van zijn zescilinders. De motor van de G werd met 3.6liter 400 cm³ vergroot wat een vermogen opleverde van 250pk. Een nieuwigheid was het toevoegen van een pingelcontrole. Pingelen is wanneer de motor spontaan zijn mengsel verbrandt voor het ideale moment van ontbranding, met als gevolg vermogensverlies en dus meerverbruik waar geen vermogen tegenover staat. Door deze pingelsensor kon het ontstekingstijdstip aangepast worden aan de brandstofkwaliteit, hierdoor werd het verbruik teruggebracht tot onder dat van de 3.2liter en kon de benzinetank verkleint worden van 85 tot 77 liter, met een grotere bagageruimte tot gevolg. Alle modellen worden geleverd met een driewegskatalysator.
Vanaf de Carrera 2 wordt in 1990 de opvolger gelanceerd van de Sportomatic die van ’68 tot ’80 geleverd werd. De Tiptronic, de nieuwe automatische transmissie, biedt naast volautomatisch rijden ook de mogelijkheid om de vier versnellingen handmatig te selecteren. Deze optie was een doorontwikkeling van de dubbele koppeling die werd gebruikt in de Porsche 962 (enkel gebruikt in de racerij).
In 1991 wordt de Turbo gelanceerd, initieel met 3.3 liter, maar nadien ook met 3.6liter. Voorzien van een turbocompressor en intercooler braakt dit monster respectievelijk 320 en 360pk uit.
Afmetingen
De Speedster en Carrera 2 hingen 1350kg aan de haak, waar de Carrera 4 en Turbo hier nog eens respectievelijk 100 en 120kg aan toevoegden. De Turbo’s hadden een iets grotere spoorbreedte zowel voor als achteraan om een goede baanligging te verzekeren. Zo kwam een 964 uit op een lengte van 4.250mm, een hoogte van 1.310mm en een breedte van respectievelijk 1.652mm voor de Carrera 2, Carrera 4 en de Speedster en 1.795mm voor de Turbo’s.
De onderstaande tabel bevat de specificaties van de 964
Productie | 1989 - 1994 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,25 m, 1,65 m, 1,31 m |
Wielbasis | 2,27 m |
Inhoud bagageruimte | 200 l |
Ledig gewicht | 1.350 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.690 kg |
Cilinderinhoud | 3.600 cm³ |
Maximaal koppel | 310 Nm |
Topsnelheid | 260 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h in s | 5,7 s |
Tankinhoud | 77 l |
Verbruik | 11,5 l/100km |
CO2-uitstoot | n.b. |
Varianten
De eerste 964 die uitkwam was meteen de Carrera 4 die met zijn vierwielaandrijving voorheen enkel verkrijgbaar was in de peperdure 959 supercar. Deze kwam in 1989 enkel uit in Coupé, pas in 1990 kwam een Targa en Cabriolet op de markt. De Targa kenmerkte zich met de zwarte rolbeugel en een achterraam in veiligheidsglas en een softtop. De Cabriolet kreeg een stoffen kap inclusief kunststof achterruit. De Carrera 2 volgde in 1990 en kenmerkte zich, naast de achterwielaandrijving, met de geïntegreerde mistlichten in het achterlichtpaneel.
In 1991 kwam de Turbo uit, initieel met de motor uit de 930, later met een grotere motorisatie. In 1993 kwam de Speedster uit, slechts 930 stuks gebouwd. Met een kortere voorruit en een licht gewijzigde dakconstructie gaf deze bolide een knipoog naar de speedsters van weleer met zijn kenmerkende dubbele bult. Op vraag van klanten werden er 15 Speedsters verbouwd naar Turbo-look door de Porsche Exclusive-afdeling.
De RS werd dan weer gebouwd door Porsche met in totaal 2.282 exemplaren en wordt door velen geprezen als de ultieme Porsche. Zowel motor als body kregen aanpassingen waardoor de motor tot 280pk uitbraakt en de auto 155kg verloor. Dit in combinatie met ene lichter vliegwiel, en een kortere versnellingen zorgen voor spectaculaire prestaties. De RS werd in Clubsport geleverd met rolkooi en toebehoren of in een dagdagelijkse variant zonder rolkooi en met tapijten, etc. Een wolf in schaapskleren zeg maar.
Prijzen
Gezien de populariteit van de 964 zijn de prijzen de afgelopen jaren flink gestegen. De Cabrio- en Targaversies waren de auto’s die indertijd minder geschikt waren als daily driver en deze zijn dan mogelijk ook iets beter gespaard gebleven. Beide modellen zijn iets minder in trek wat zich vertaalt in een lagere prijs. De Tiptronic versnellingsbak is ook minder gewild omdat deze de rijsensatie ietwat afvlakt. Reken al gauw €60.000 à €80.000 voor een Coupé Carrera 2. Voor de Targa en Cabriolet geldt een premium van enkele duizenden euro’s.
De Carrera 4 is dan weer te vinden voor €57.000 à €77.000. Ook hier hebben de Targa’s en Cabriolets een premium van enkele duizenden euro’s.
Wil je gaan voor een Turbo of RS, breek dan alvast je spaarpot open, want deze stal je niet in je garage zonder respectievelijk €106.000 à €145.000 en €160.000 à €210.000 neer te tellen.
Design
Exterieur
De 964 is de grootste herziening van de 911-lijn sinds de lancering van de G-serie in 1973. Zowel voor- als achterkant zijn substantieel aangepast en ook onder de huid is een kleine 90% van de onderdelen nieuw ontwikkeld voor dit nieuwe model. Niet alleen de carrosserie deed zo zijn duit in het aerodynamische zakje, ook de onderkant was voor de eerste keer volledig ingepakt wat uitmondde in een luchtweerstandcoëfficiënt van 0,32. Dit was de allereerste keer dat een 911 dit coëfficiënt haalde. Al deze aanpassingen zorgde ervoor dat een 964 met 250pk dezelfde topsnelheid van 260km/u haalde als de Turbo uit de G-serie (930). De automatisch uitschuivende achterspoiler (vanaf 80km/u) werd op de Turbo vervangen door een imposant vast exemplaar.
Interieur
Ook aan het interieur werden zichtbare en onzichtbare veranderingen gedaan. Zo werd het instrumentarium voor de eerste keer niet indirect verlicht, maar scheen de verlichting door de instrumenten. Vanaf 1991 zou de 964 ook geleverd worden met airbags als standaard, voordien was dit een optie. Enkel de RS had deze niet, gewichtsbesparing was hier primo.
Alternatieven
Een Porsche is uniek in zijn set-up met de motor achter de achteras, dus qua rijgedrag is deze anders dan menig sportwagen uit diens tijd. Moeten we dan toch kiezen, dan kijken we naar volgende auto’s: een Porsche 993 als je bij de oervorm van Porsche wilt blijven, de Lotus Esprit als je sportiviteit en rijgedrag wilt combineren met een luxueus interieur en exclusieve uitstraling, de F355 als je een paard op je wapenschild wilt, etc.