Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-997-front

Porsche 997

1 / 3
porsche-997-front
porsche-997-side
porsche-997-back

Sterke punten

  • Uitstekend vakmanschap
  • Perfecte rijprestaties
  • Buitengewone remmen

Zwakke punten

  • Hoge prijzen
  • Hoge onderhouds- en gebruikskosten
  • Weinig ruimte

Porsche 997 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 997, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:€ 15.000,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche 997: De zesde generatie van het 911-model

De Porsche 997 is een interne aanduiding voor de wagens die geproduceerd werden tussen 2004 en 2012. Dit is de zesde generatie van de Porsche 911. Door de ronde koplampen lijkt hij nog het sterkst op de eerste 911 uit 1963. Lees meer

Interesse in een Porsche 997

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De elegante sportwagen is ideaal om lekker rond te toeren.
  • De sportieve rijprestaties bieden veel rijplezier.
  • Liefhebbers van klassieke auto's hoeven zich geen zorgen te maken over een groot waardeverlies.
  • Dankzij de overvloed aan pk's weet de Porsche iedereen te bekoren.

Belangrijke gegevens

Motorisatie

De Porsche 997 werd gelanceerd als cabriolet, coupé en roadster, en dat uitsluitend met benzinemotoren. Deze hadden een cilinderinhoud van 3,6 tot 4 liter. Alle Porsche 997's die tot 2008 van de productielijn rolden, waren voorzien van een zescilinder boxermotor met waterkoeling. De 911 Carrera had een vermogen van 325 pk, de 911 Carrera S leverde 381 pk. Vanaf 2008 werden alle Porsches met het interne nummer 997 gemoderniseerd naar een tweede generatie met een hoger vermogen. Zij werden voortaan aangeduid als 997.2.

In 2010 werd de Porsche 911 Carrera ook geïntroduceerd als Coupé GTS. De 3,8 l motor werd opgewaardeerd tot 408 pk. Hij versnelde in een verbluffende 2,7 seconden van 60 naar 100 km/u.

Afmetingen

Er zijn slechts minimale verschillen tussen de afmetingen van de diverse varianten. Zoals men kan verwachten is de bagageruimte voorin nogal klein. Het compartiment onder de motorkap heeft een capaciteit van slechts 105 liter. Meer plaats dan voor een grote rugzak is er niet. In de Porsche 911 GTS werd de achterbank weggelaten, zodat er extra bagageruimte ontstaat. In totaal is er dan een bagageruimte van 315 liter beschikbaar.

Men kan de bagageruimte achterin gemakkelijk bereiken door de achterklep te openen. Ook laden is geen enkel probleem, aan de lage laadrand slechts 60 centimeter hoog is. Als u echter zware bagage in de kofferbak plaatst, moet u deze bij het uitladen meer dan 40 centimeter naar buiten tillen.

Gegevens en afmetingen Porsche 997 Carrera
Bouwperiode 2008 - 2012
Lengte, breedte, hoogte 4,4 m x 1,8 m x 1,3 m
Wielbasis 2,4 m
Inhoud kofferruimte 105 l
Leeggewicht 1.490 kg
Toelaatbaar totaal gewicht niet bekend
Cilinderinhoud 3.614 cm³
Koppel 390 Nm
Topsnelheid 289 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,9 s
Tankinhoud 64 l
Verbruik 10,3 l
CO2-uitstoot 242 g/km

Varianten

De interne aanduiding Porsche 997 betreft de zesde generatie van de Porsche 911. Omdat het uiterlijk weer sterk overeenkwam met dat van de eerste Porsche 911 uit 1963, haalden veel Porsche-fans opgelucht adem. Vooral de ronde koplampen straalden een zekere herkenbaarheid uit, iets wat niet te vergelijken was met andere sportwagens. De eerste facelift werd aangebracht in 2008. De belangrijkste aanpassing was de montage van LED-verlichting. Bovendien was er voor het eerst ook bochtverlichting verkrijgbaar tegen meerprijs. Hiermee werd de rijveiligheid verhoogd, vooral bij slechte weersomstandigheden.

De 997-serie bestond uit diverse modellen: de Carrera, Targa, Turbo, GT2 en GT3. Bovendien kon men kiezen uit verschillende speciale uitvoeringen: Deze werden Sport Classic, Speedster, Black Edition en Turbo S Edition 918 Spyder genoemd.

Ook in Nederland waren extra speciale modellen van de Porsche 997.2 leverbaar. Hier kon men onder meer de Carrera 4S Pon Edition en 4S Cabrio Pon Edition modellen kopen. Beide series waren echter beperkt tot slechts 15 exemplaren. Voorts waren ook de Carrera 4S Porsche Center Gelderland LE en de corresponderende cabriolet uitsluitend verkrijgbaar op de Nederlandse markt. Er waren zelfs slechts twee exemplaren van elk van deze twee modellen.

Prijs

De standaardprijzen voor een Porsche 997 Carrera en Carrera S van een bouwjaar tot 2008 lagen destijds rond de 116.000 en 132.000 euro. De Porsche 997 is niet langer nieuw verkrijgbaar, dus zullen Porsche-fans op zoek moeten gaan naar tweedehands wagens.

De oudere modellen van vóór 2008 kosten tussen de 35.500 en 200.000 euro. De duurdere wagens zijn vaak de pure GT2 of GT3-racewagens.

Nieuwere tweedehands wagens uit 2008 kosten tussen de 52.000 en 200.000 euro. Daaronder vinden we soms heuse parels met een zeer lage kilometerstand van minder dan 10.000 kilometer. Dit illustreert dat Porsche’s vaak in waarde stijgen, maar dan alleen bij goed onderhouden en verzorgde modellen.

Design

Exterieur

Zoals te verwachten is de carrosserie van de Porsche 997 zeer mooi vormgegeven. De hele carrosserie oogt erg sportief en elegant. Dit leidt echter tot een tekort aan lamellen die kleine schokken kunnen opvangen. Bovendien is de Porsche 997 erg laag, dus moeten de bestuurder en passagier moeten ietwat flexibel zijn om in- of uit te stappen. Zeker aangezien de twee stoelen zeer centraal werden gemonteerd. Er zijn helaas ook geen handgrepen, wat toch wel handig zou zijn. Bij de Porsche 911 Targa cabriolet en de cabrioversie van de Porsche 911 Turbo verdwijnen deze beperkingen uiteraard zodra het dak wordt ingeklapt.

De wagen heeft grote ramen die veel licht binnenlaten. Ook het zicht naar buiten is daardoor erg goed. Het voorste kofferdeksel loopt vlak af, zodat zelfs plots opduikende obstakels snel kunnen worden opgemerkt. Aangezien de stoelen echter zeer laag zitten, kunnen objecten direct voor of achter de wagen moeilijk zichtbaar zijn. Er zijn geen parkeersensoren gemonteerd op de 997.

Interieur

Sommige modellen, zoals de Porsche 911 Carrera Coupé, zijn ontworpen als tweezitters. De twee sportstoelen worden standaard gemonteerd, maar u kunt tegen meerprijs ook kuipstoelen bestellen. Ook lange mensen kunnen in deze modellen comfortabel plaatsnemen en genieten van voldoende ruimte. Dit is mogelijk dankzij de in de hoogte verstelbare stoelen, hoewel deze niet schuin kunnen worden versteld. De rugleuningen zijn zeer hoog, zodat zowel de bestuurder als de passagier zich veilig voelen bij hoge snelheden. De rugleuningen zijn elektrisch verstelbaar. De andere functies van de stoel zijn echter alleen mechanisch verstelbaar.

In principe biedt een sportwagen minder ruimte dan een sedan. Dit zorgt er eveneens voor dat alle instrumenten en displays kleiner zijn en dus moeilijker af te lezen zijn. In de Porsche 997 zijn ze echter zeer duidelijk zichtbaar vanuit de bestuurdersstoel.

De airconditioner is zeer eenvoudig te bedienen. Deze is gekoppeld aan de verwarming en zorgt reeds na enkele minuten voor de gewenste temperatuur. Een actieve koolfilter zorgt ervoor dat slechte geuren van buitenaf niet in het interieur terechtkomen.

Zowel de radio als het navigatiesysteem kunnen gemakkelijk worden bediend via een aanraakscherm. De belangrijkste functies zijn niet gekoppeld aan knoppen op het stuurwiel. Men kan ook niet schakelen op het stuur! Het stuurwiel kan echter wel in hoogte en breedte worden versteld.

Het chassis is uiteraard zeer sportief, dus blijft de vering gering. Voor meer comfort kan men echter een dempingssysteem inschakelen, waarmee kleine oneffenheden op de weg kunnen worden opgevangen. Als het systeem is uitgeschakeld of op "Sport" is ingesteld, voelt men zelfs oneffenheden op een glad wegdek.

porsche-997-interieur

porsche-997-seats

Veiligheid

In de jaren 2004 tot 2012 werd de veiligheid natuurlijk niet verwaarloosd. Het lage zwaartepunt zorgt ervoor dat de Porsche 997 in bijna elke situatie een goede wegligging behoudt. De 997 stoort zich helemaal niet aan uitvoerig bochtenwerk of uitwijkmanoeuvres. De wagen is dan ook altijd gemakkelijk onder controle te houden.

Het remsysteem in combinatie met de remassistent werkt perfect. Bij een noodstop vanaf een snelheid van 100 km/u komt de Porsche al na 34 meter tot stilstand**. Ook ESP is standaard inbegrepen. De bandenspanning wordt permanent gecontroleerd door een drukcontrolesysteem. We merken dus ook hier de strenge veiligheidsnormen.

Zij- en hoofdairbags zijn standaard voorzien bij alle zitplaatsen. De hoofdsteunen zijn opgenomen in de rugleuningen en kunnen dus niet worden versteld. Men kan bovendien kinderzitjes vastmaken op de passagiersstoel. De Isofix-bevestiging is echter alleen verkrijgbaar tegen een meerprijs. Helaas kan men de airbag op de passagiersstoel niet uitschakelen. Daarom is de veiligheid alleen gegarandeerd met oudere kinderen.

Alternatieven

Uiteraard kan men een Porsche 911 uit een andere modelreeks beschouwen als een waardig alternatief voor de Porsche 997. Maar ook andere fabrikanten bieden vergelijkbare en extravagante sportwagens. De Jaguar XK Coupé is daar zeker één van. Ook de Audi R8 en de BMW 650I komen hiervoor in aanmerking.

Porsche 997

Hoeveel kost de Porsche 997?
De Porsche 997 is niet langer nieuw verkrijgbaar. Voor tweedehands wagens mag u prijzen tussen 30.000 en 260.000 euro verwachten. De waarde van de wagen hangt voornamelijk af van de staat en de kilometerstand.
Hoeveel Porsche 997's werden er geproduceerd?
In totaal werden er 218.443 wagens gebouwd. Dit omvat enkele speciale modellen die slechts in kleine aantallen werden geproduceerd.
Hoe lang werd de Porsche 997 geproduceerd?
De Porsche 997 werd gebouwd van 2004 tot 2012 .
Hoeveel pk levert een Porsche 997?
Afhankelijk van het model vermeldt de fabrikant een vermogen tussen 325 en 620 pk.

Beoordelingen voor Porsche 997

2 Beoordelingen

5,0