Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-993-front

Porsche 993

1 / 3
porsche-993-front
porsche-993-side
porsche-993-back

Sterke punten

  • De 993 Carrera S is de beste Porsche volgens sommige liefhebbers.
  • Veel verschillende varianten.
  • Betrouwbaarheid is troef bij de 993.

Zwakke punten

  • De 993 is net als andere Porsche een prijzige auto, in aankoop en onderhoud.
  • Geen veilige auto naar hedendaagse maatstaven.
  • Niet altijd makkelijk te vinden op de occasionmarkt.

Porsche 993 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 993, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:€ 28.500,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche 993: Betrouwbare 90s klassieker met stijl

In 1994 wordt de 964 vervangen door de 993. Niet alleen technisch gezien, maar ook stilistisch was dit een ommezwaai. De 993 was een technische doorontwikkeling van de 964 die ook al veel nieuwe technologieën, al ware het met kinderziektes, introduceerde. Dit zorgde ervoor dat de 993 een reputatie kreeg van een volwassen en betrouwbare 911.

Ook een nieuwe motor werd geïmplementeerd. De wielkasten van de 993 waren breder en vlakker en ook de brede zwarte tussenstrip tussen carrosserie en bumper kwam te vervallen. Ook de zijpanelen volgden de bredere lijn, met als gevolg dat de achterlichten een stuk hoger werden geplaatst. Finaal zouden er 68.029 stuks van de 993 gebouwd worden. Lees meer

Interesse in een Porsche 993

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De groeipijnen die de 964 nog had zijn in de 993 afwezig.
  • De 993 is stilistisch een mooi ontworpen wagen.
  • Dit is, samen met de 964, de laatste luchtgekoelde Porsche, puristen beweren dan ook dat dit de laatste echte 911-modellen zijn.

Belangrijke gegevens

Motoren

Waar Porsche met de 964 een knipoog geeft naar de Carrera Panamericana, luidde de 993 de herintroductie van de S-modellen in. Standaard wordt de 993 voorzien van een 3.6 liter motor die 272 pk produceert. Vanaf het modeljaar 1996 werd dit, mede dankzij een vernieuwd inlaatsysteem, zelfs 285 pk. Het brandstofverbruik blijft echter gelijk op 11,5 liter /100km. Alle motoren werden vanaf de 993 ook voorzien van een zesversnellingsbak.

Zoals bij de 964 werd de 993 geproduceerd als Carrera (achterwielaandrijving) en Carrera 4-variant (vierwielaandrijving). Indien iets meer punch gewenst was dan kon van beiden ook de S-variant besteld worden: Carrera S of Carrera 4S. De motorisatie had ook 285 paarden achterin, maar kwam met een bredere carrosserie (à la Turbo) en een krachtiger remsysteem.

Als kers op de taart kwam de Turbo, die met zijn 408 pk de grens haalde van 400 pk (eerste keer sinds de 959 supercar). Desondanks kwam je met 13,2l/100 km allesbehalve bedrogen uit.

Afmetingen

De 993 heeft een wielbasis van 2.270 mm, die bij de zwaardere modellen iets verder uitéénstaat met 1.740 mm voor de Carrera-modellen als startpunt. Met een lengte van 4.240 mm en een hoogte van 1.300 mm behoudt de 993 zijn proporties.

Varianten

In tegenstelling tot de 964 kwam Porsche bij de 993 eerst met de Coupé en Cabriolet achterwiel aangedreven Carrera. Pas in 1995 volgde de vierwielaangedreven Carrera 4 en Turbo met viscokoppeling. De Turbo wordt gekenmerkt door zijn voorbumper met drievoudige luchtinlaat, deze diende onder andere om de impressionante rode remklauwen te koelen. Ook de spoiler komt in carrosseriekleur en een zilveren Turbo insigne. De gewone Carrera komt met een zwart geanodiseerd Carrera insigne, zwarte remklauwen en oranje pinkers, de Carrera 4 heeft een zilverkleurig insigne, zilveren remklauwen en pinkers in de kleuren van de lichten (wit vooraan, rood achteraan). In 1996 en 1997 kwamen de Carrera 4S en Carrera S uit. Beide krijgen naast hun insigne een titaniumkleurige ‘S’. De 4S krijgt zelfs het remsysteem van de Turbo met rode remklauwen. De Targa kwam uit in 1996 en had voor het eerst een elektrisch bediend schuifdak in plaats van de softtop, hierdoor was dit de eerste Targa zonder rolbeugel.

De Carrera en Targa modellen worden voortgestuwd door de nieuwe 3.6liter motor die eerst 272 pk leverde en nadien 285 pk vanaf 1996. In 1995 komen nog 14 Turbo Cabriolets uit, gebouwd door Porsche Exclusive, deze hadden een nog grotere achterspoiler. Nadien kwam ook nog de RS (Renn Sport) en GT2 uit. Beiden hebben de 3.8 liter gekregen, al dan niet met bi-turbo’s zoals de Turbo.

Prijzen

Een vroege en latere Carrera kosten je een €60.000 à €80.000, de Cabriolet heeft een premium van enkele duizenden euro’s. Een Targa is iets goedkoper. Kijk je naar de S-modellen dan zit je aan €70.000 à €95.000, een 4S is hier iets minder gewild, wat de prijs iets lager doet uitvallen. Voor een Turbo betaal je €110.000 à €150.000, een RS gaat richting €200.000 à €270.000 omdat deze vrij zeldzaam is.

Design

Exterieur

Net als de 964 en 996 zijn de lijnen van de 993 van de hand van Harm Lagaay, de ontwerper van de 924, BMW Z1 en ander leuks. Het incorporeren van de bumpers in de lijn van de auto geven de wagen een zeer harmonieuze uitstraling. Ook de koplampen waren een stijlbreuk met voorgaande 911s. Het front van de 993 was vlakker dan zijn voorgangers en dit droeg bij aan de iconische look.

Interieur

Zoals een Porsche interieur hoort te zijn, is ook het interieur van 993 functioneel, luxueus en spartaans tegelijkertijd maar met een zeer duidelijke knipoog naar het doel van deze wagen, namelijk flink genieten van de techniek ter hande. Een overzichtelijk instrumentenbord met vijf tellers blijft indrukwekkend, maar toont je alles wat je moet weten om de 993 tot het uiterste te drijven.

porsche-993-interior

Veiligheid

Dit is geen veilige auto vergeleken met huidige Porsche’s, alle innovatie op het gebied van crash-veiligheid en rijhulp die de afgelopen decennia zijn ontwikkelt ontbreken hier. Dit is natuurlijk het grote nadeel van auto’s uit deze generatie, ongeacht of het Porsche of een ander merk is. Geen van allen kunnen ze concurreren met de gemiddelde personenauto anno de jaren ‘20 van de 21e eeuw op het gebied van veiligheid. Hou daar dus rekening mee mocht je een aankoop overwegen.

Alternatieven

Voor echte Porsche liefhebbers zijn er verschillende alternatieven te vinden die je kunt overwegen naast de 993. Dan kijken we vooral naar modellen uit (begin) jaren ‘90, die met andere woorden iets jonger zijn dan de Porsche 993, en naar auto’s van de Duitse fabrikant uit de vroege jaren ‘00. Wil je verder terug in de tijd dan de 993, dan is de 964 een logische keuze, het model werd van 1989 tot 1993 geproduceerd en is nauw verwant aan de 993. Zoals hierboven beschreven, de 993 was namelijk de opvolger van de 964. Voor wie juist een iets nieuwere auto zoekt dan de 993 zijn er bij Porsche meerdere opties, de 911 Carrera (1998-2005), de 911 Carrera 4 (1999-2005) en de 996 GT3 (1999-2005) zijn drie logische keuzes, in dat geval.

Porsche 993

Welke 993 moet ik kiezen? 
Zelf zouden we gaan voor een Carrera 4 of Targa voor het ontwerp. De Carrera heeft al met al het beste rijgedrag.
Is de 993 een goede eerste oldtimer?
Technisch gezien heeft de 993 nog niet de oldtimerstatus bereikt. Qua rijgedrag blijft een Porsche uniek, de vraag is of dit specifiek uniek genoeg is voor jou om je spaarpot te breken voor een Porsche.

Beoordelingen voor Porsche 993

2 Beoordelingen

5,0