Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-911-targa-front

Porsche 911 Targa

1 / 3
porsche-911-targa-front
porsche-911-targa-side
porsche-911-targa-back

Sterke punten

  • Perfectie van de 911 serie
  • Goed waardebehoud
  • Uitstekende rijervaring

Zwakke punten

  • Weinig ruimte beschikbaar
  • Alleen vierwielaandrijving
  • Hoog leeggewicht

Porsche 911 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 911, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche 911 Targa: een tijdloze klassieker

Sinds 1965 mogen sommige modellen van de 911- en 912-serie de extra naam Targa dragen. Doorslaggevend hiervoor is de ongewone en gepatenteerde dakconstructie. Lees meer

Interesse in een Porsche 911 Targa

Porsche 911 Targa occasions
Porsche 911 Targa nieuwe auto's
Porsche 911 Targa dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Doelgroep: liefhebbers van de 911-serie
  • Compromis tussen cabriolet en coupé
  • Sportwagen geschikt voor dagelijks gebruik
  • Cult status door karakteristieke Targa balk
  • Veiligste cabriolet van Porsche

Gegevens

Motoren

De 911 Targa heeft een 6-cilinder boxermotor met biturbo-oplading, die achterin is geplaatst. Alle modellen hebben all-wheel drive. Het motorblok en de cilinderkop zijn gemaakt van aluminium - wat een enorme gewichtsbesparing oplevert. Porsche's 8-versnellingsbak met dubbele koppeling kan handmatig worden bediend via de schakelpaddles aan het stuurwiel. De 4S-versie haalt een motorvermogen van 450 pk, de Targa 4 komt tot een sportieve 385 pk.

Productie 1965 - heden
lengte, breedte, hoogte 4,52 m x 1,85 m x 1,3 m
Wielbasis 2,45 m
Inhoud bagageruimte 132 l
Ledig gewicht 1.640 tot 1.675kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.055 kg
Cilinderinhoud 2.981 cm³
Koppel 530 Nm
Topsnelheid 304 km/u
Acceleratie 0-100 km/h in s 3,8 s
Tankinhoud 67 l
Verbruik 9,9 - 10,3 l
CO2-uitstoot 235 g/km

Varianten

In 1965 werd de eerste Porsche Targa gepresenteerd in Frankfurt. Ook toen al was het de bedoeling de veiligste cabriolet ter wereld te produceren, en dit werd bereikt dankzij de typische veiligheids- of ‘koprol’ beugel. De naam van de Targa is ontleend aan de "Targa Florio " - een wegrace op Sicilië waaraan Porsche in de jaren 1950 met succes deelnam. Met elke nieuwe 911-generatie komt er ook een Targa-variant op de markt. In de loop van de ontwikkeling was de Targa-balk soms een meer en soms minder opvallend visueel kenmerk. In 1997 vond de meest opvallende verandering in het ontwerp van de Porsche Targa plaats. De modellen kregen een achterklep, of beter gezegd, de achterruit kon omhoog worden geklapt, waardoor het achtercompartiment kon worden gevuld met een volume van 230 liter.

Prijs

De nieuwprijs voor een Porsche Targa 4 bedraagt 133.000 euro, voor een Targa 4S, de nog sportievere versie, betalen kopers minstens 148.835 euro. Leasingaanbiedingen zijn rechtstreeks bij de Porsche-dealers verkrijgbaar. Een contract is bijvoorbeeld mogelijk met een looptijd van 48 maanden en een jaarkilometrage van 15.000 kilometer. Na een eenmalige betaling van 20.000 euro resulteert dit in een maandelijkse aflossing van 1.781 euro.

Met een beetje geluk vind je een oldtimer uit de beginjaren van de bouw. De prijsklasse voor dergelijke modellen begint bij 50.000 euro en is naar boven toe vrijwel onbeperkt. Jongere modellen met eerste registraties uit de jaren 2000 zijn verkrijgbaar vanaf ongeveer 70.000 euro.

Een nadeel van deze modellen zijn de hoge onderhoudskosten. De motorrijtuigenbelasting kost ongeveer 500 euro per jaar. In de uitgebreide en gedeeltelijke verzekering is de Targa ingedeeld in klasse 29. Dit draagt in belangrijke mate bij tot de prijs van de verzekering. Afhankelijk van een aantal andere factoren resulteert dit in een behoorlijke verzekeringsprijs van 2.548 euro per jaar. De jaarlijkse premie voor de WA-verzekering bedraagt 688 euro.

Design

Exterieur

De Porsche Targa wordt gekenmerkt door een intelligente lichtgewicht constructie van aluminium-staalcomposiet. Het daksysteem is volledig automatisch op de nieuwere modellen en laat zich in 9 seconden bedienen; op modellen uit vroegere modeljaren moest het dak nog met de hand worden opengeklapt. De deurgrepen zijn gedeeltelijk verzonken en het opschrift "PORSCHE" is geïntegreerd in de lichtstrip aan de achterzijde. Het uitschuiven van de achterspoiler gebeurt automatisch bij een snelheid van 100 km/u. Een rijlichtassistent in combinatie met LED-hoofdlampen zorgt ervoor dat de bestuurder altijd optimaal zicht heeft. De verwarmde achterruit is gemaakt van gelaagd veiligheidsglas en de lichtmetalen wielen hebben een 10-spaaks design. Terwijl de softtop verkrijgbaar is in zwart, bruin, blauw of rood, kan de carrosserie standaard worden besteld in wit, racegeel, zwart of rood.

Interieur

In het interieur voldoet de Targa aan alle eisen van een moderne auto. De automatische klimaatregeling met twee zones biedt afzonderlijke temperatuurinstellingen voor de bestuurder en de passagier. Het multifunctionele stuurwiel is voorzien van talrijke functietoetsen voor audiobediening en handmatig schakelen. Hij is ook in hoogte en lengte verstelbaar. De kleurstelling van het gehele interieur is elegant zwart, met Diamar Darksilver sierdelen. Het infotainmentsysteem kan worden bediend via touch of spraak. Het biedt smartphone-integratie via Apple Carplay of Android Auto, online navigatie met kaartgegevens voor de meeste Europese landen en omvat ook het Sound Package Plus met acht luidsprekers en geïntegreerde versterker. Het middelpunt is het 10,9-inch scherm in het midden.

porsche-911-targa-interior

porsche-911-targa-interieur

Veiligheid

De Porsche 911 Targa beschikt over een groot aantal hulpsystemen die het model tot een uiterst veilige auto maken. Typische veiligheidselementen van de standaarduitrusting zijn de full-size airbags voor de bestuurder en voorpassagier, het Porsche Stability Management inclusief het antiblokkeersysteem (ABS) en de elektromechanische rembekrachtiging. Het Porsche Side Impact Protection System (POSIP) biedt bescherming bij aanrijdingen van opzij in de deuren en zorgt ook voor hoofd-thorax airbags voor de bestuurder en voorpassagier. Kantelbeveiliging is geïntegreerd in de vaste Targa-balk, waardoor de auto ook de reputatie heeft een veilige cabriolet te zijn. Het voertuigvolgsysteem biedt geïntegreerde bescherming tegen diefstal. Diefstaldetectie werkt automatisch en activeert een stil alarm bij een 24/7 alarmcentrale. Bijzonder belangrijk voor de goede aspecten zijn de waarschuwings- en remassistent met bescherming voor voetgangers en fietsers, alsook het noodoproepsysteem eCall en de ParkAssistant met achteruitrijcamera.

Alternatieven

Porsche-alternatieven zijn in ieder geval de 911 Carrera Coupé, die met zijn lange vlakke motorkap, steil oplopende voorruit en naar achteren toe zacht aflopende daklijn het Porsche-design in zijn zuiverste vorm belichaamt. Voldoende frisse lucht en zonlicht worden geboden door de 911 Cabrio, die sterk lijkt op het silhouet van de Coupé wanneer de stoffen kap gesloten is.

Met 550 pk is de Nissan GT-R vergelijkbaar qua prestaties. Hoewel hij geen iconisch uiterlijk heeft, belooft zijn zwaardere gewicht nog dynamischer bochtenwerk.

FAQ

Waar komt de naam "Targa" vandaan?
"Targa" is de naam voor de karakteristieke dakconstructie die door Porsche is gepatenteerd in de vorm van de Targa-balk. Dit maakt de modellen van de 911- en 912-serie, waarvoor dit innovatieve dakconcept beschikbaar is, tot de meest stijlvolle modellen van de serie. De fabrikant combineert de openheid van een cabriolet met het comfort en de veiligheid van een gesloten voertuig.
Waarom zijn de Targa-modellen standaard uitgerust met vierwielaandrijving?
Sinds de jaren zestig werden er steeds meer veiligheidseisen gesteld aan open-top voertuigen, vooral op de Amerikaanse markt. Aanvankelijk was er sprake van een volledig verbod op open-top modellen op de Amerikaanse wegen. Om dit tegen te gaan, ontwikkelde Porsche de "Targa" veiligheids-cabriolet en vroeg patent aan op het concept. Om te voldoen aan de vraag naar voertuigveiligheid, zelfs in de moderne generatie, is de Targa uitgerust met talrijke veiligheids- en hulpsystemen. Ook vierwielaandrijving behoort tot de standaarduitrusting van de auto. De fabrikant rechtvaardigt de vierwielaandrijving met een stabielere wegligging en meer grip bij het rijden in bergachtige gebieden en in de winter.

Beoordelingen voor Porsche 911

60 Beoordelingen

4,8