Porsche 356 te koop: tweedehands en nieuw

Porsche 356

Porsche 356

Met de Porsche 356 begint de sportautofabrikant auto's in serie te produceren  

Lang voordat sportautofabrikant Porsche uit Stuttgart en het Volkswagen-concern uit  Wolfsburg met participaties, overnames en fusies het nieuws haalden, waren er al nauwe betrekkingen tussen de twee bedrijven. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Informatie over Porsche 356

Het begin jaren ’30 door Ferdinand Porsche in Stuttgart opgerichte constructiebureau ontwikkelde de plannen voor de VW Kever, die na de Tweede Wereldoorlog uitgroeide tot één van de meest gebouwde modellen uit de autogeschiedenis. En het ingenieursbureau Porsche inde een licentievergoeding voor elk exemplaar dat bij Volkswagen van de band rolde. De opbrengst werd geïnvesteerd in de ontwikkeling van een eigen sportauto, die in 1948 onder de naam Porsche 356 als eerste model van de fabrikant van de band rolde en tot 1965 in vier generaties geproduceerd werd. Daarna werd hij afgelost door de Porsche 911. Tegenwoordig zijn de coupés en cabriolets van het model Porsche 356 gezochte classic cars.

Kevertechniek voor de Porsche 356

Dat de Porsche 356 in de tussen 1948 en 1955 gebouwde eerste generatie als coupé qua uiterlijk aan een lagergelegen, uitgerekte VW Kever deed denken was zeker geen toeval. Het design stamde van een Porsche-ontwerper die reeds eerder de carrosserie van de Kever getekend had. Ook technisch gezien was het eerste Porsche model gebaseerd op de eerste Volkswagen. Hij werd uitgerust met een beter presterende boxermotor met luchtkoeling, die aan de achterzijde van de auto werd ondergebracht en de achterwielen van de Porsche 356 aandreef. Er stonden vier verschillende motoren ter beschikking met een prestatievermogen tussen 29 kW (40 pk) en 51 kW (70 pk) en een cilinderinhoud van 1,0, 1,3 of 1,5 liter. Het Porsche 356 topmodel met een 1,5 liter sportmotor haalde maximaal 170 km/u. Ter vergelijking: de kleinste Porsche 356 haalde maar net 140 km/u. De Porsche 356 was verkrijgbaar als tweezitter coupé en als cabriolet. Een puristische open versie werd vanaf 1954 in de collectie opgenomen met de Porsche 356 Speedster.

De Porsche 356 als coupé en cabriolet

De sportieve Speedster-variant, die met uitneembare zijruiten en een volledig neerlaatbaar stoffen dak gereden kon worden,  bleef tot kort voor het einde van de tussen 1955 en 1959 gebouwde tweede generatie van de Porsche 356 in de collectie. Daarna werd hij vervangen door de Porsche 356 Convertible met standaard interieur. De verkoop van de coupés en cabriolets was redelijk gelijkmatig verdeeld, vooral omdat de open tweezitter vanaf 1957 ook met een uitneembaar hardtop in plaats van met een stoffen dak verkrijgbaar was. De Porsche 356 modellen met een cilinderinhoud van 1,5 en 1,6 liter bood de fabrikant in de tweede generatie met vier verschillende motoren aan. De instapversie had een prestatievermogen van 44 kW (60 pk), terwijl de sportmodellen met de nieuw ingevoerde naam Carrera over een prestatievermogen van maximaal 81 kW (110 pk) beschikten. Daarmee probeerde een straatversie van de Porsche 356 voor het eerst de grens van 200 km/u te bereiken.

De Porsche 356 in de sportuitvoering Carrera wordt een cultauto

Dankzij zulke rijprestaties op straat, en niet in de laatste plaats ook vanwege de prestigieuze successen op de circuits, werden de Porsche Carrera modellen op z’n laatst in de derde generatie van de Porsche 356 (1959-1963) het toonbeeld van Duitse sportautocultuur. De coupés en cabriolets werden weliswaar nog in een kleine basisversie met een prestatievermogen van 44 kW (60 pk) aangeboden, maar de toekomst lag bij de beter presterende modellen met een cilinderinhoud van 1,6 en 2,0 liter en bij de lichter wegende Carrera sportuitvoeringen met een prestatievermogen van maximaal 96 kW (130 pk). De Carrera vormde ook in de van 1963 tot 1965 geproduceerde laatste generatie het topmodel van de Porsche 356. Tegen het einde van de productieperiode werden de coupés en cabriolets alleen nog maar in twee motorversies aangeboden met een cilinderinhoud van 1,6 liter. Deze motoren hadden een prestatievermogen van 55 kW (75 pk) en 70 kW (95 pk). Daarna verscheen de opvolger Porsche 911.

Beoordelingen voor Porsche 356

1 Beoordelingen

5,0