Porsche te koop: tweedehands en nieuw

Porsche

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste Porsche modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Porsche: proeven van de wereldtop

Als tweedehands auto biedt een Porsche altijd een buitenkans aan zijn koper. Een Canadese studie uit 2011 toont aan dat 97,4% van alle Porsches van de laatste 25 jaar nog steeds rondrijden. In 2014 belanden de Cayman en de Boxster op de lijst van meest betrouwbare wegvoertuigen opgesteld door Consumers Reports (VS). De befaamde 911 is officieel de meest betrouwbare Duitse auto volgens het Technischer Überwachungsverein (Duitsland). Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, zoals het bedrijf voluit heet, is dan ook een van de bekendste fabrikanten van prestatievoertuigen en luxevoertuigen ter wereld. Het produceert SUV's en sedans. Het hoofdkwartier is gevestigd in Stuttgart en is in het bezit van Volkswagen AG, dat een meerderheidsaandeel heeft in de Porsche Automobil Holding SE. Tot het huidige aanbod behoren de 718 Boxter/Cayman, de 911, de Panamera, de Macan en de Cayenne.

Fonetisch

Net zoals de familienaam van oprichter Ferdinand wordt de bedrijfsnaam in het Duits uitgesproken als [ˈpɔʁʃə]. Die uitspraak komt overeen met het Engelse /ˈpɔːrʃə/, dat klinkt zoals de vrouwennaam Portia. Toch wordt in het Engels vaak de eenlettergrepige uitspraak /ˈpɔːrʃ/ gebruikt, dus Porsh zonder eind-schwa (/ə/).

De oorsprong van Porsche

Het bedrijf wordt opgericht in 1931. Het hoofdgebouw is gevestigd in het centrum van Stuttgart, Kronenstraße 24. Aanvankelijk biedt de onderneming ontwikkelingswerk en advies aan met betrekking tot motorvoertuigen. Er worden dus geen eigen voertuigen uitgebracht. Een van de eerste opdrachten komt van de Duitse overheid, in wat uiteindelijk de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog zal worden. Van Führer Adolf Hitler krijgt het bedrijf immers de opdracht om het Duitse volk van een betaalbare en praktische auto te voorzien, de Volkswagen (VW). Het resultaat is meteen een automobielicoon, de VW Beetle (Kever). In 1939 wordt vervolgens de eerste Porsche ontwikkeld op basis van de Beetle, de 64.

Tweede Wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog spitst de productie zich toe op verschillende militaire varianten van de VW Beetle. Een eerste is de Kübelwagen, waarvan 52.000 exemplaren gebouwd worden. Een tweede is de Schwimmwagen, waarvan 15.584 exemplaren geproduceerd worden. Daarnaast worden verschillende ontwerpen gecreëerd voor tanks, maar deze moeten het afleggen tegen de voorstellen van concurrent Henschel & Son. Zo ontstaan uiteindelijk Tijger I en Tijger II. Het chassis van de Porsche-varianten kan later wel nog dienen voor de Elefant (Olifant) tankvernietiger. In de eindfase van de oorlog weet het merk verder nog de Maus supertank te ontwikkelen, waarvan twee prototypes worden gebouwd.

Einde van de oorlog

In 1945 valt de VW fabriek van KdF-Stadt in Britse handen. Ferdinand moet zijn plaats afstaan aan de Britse majoor Ivan Hirst. Op 15 december 1945 wordt Ferdinand zelfs gearresteerd voor oorlogsmisdaden, hoewel hij uiteindelijk nooit voor de rechtbank verschijnt. Terwijl vader 20 maanden in de cel verblijft, bouwt zoon Ferry aan zijn eigen auto. De jonge knaap vindt zijn gading niet in het huidige aanbod en zijn passie weet het bedrijf door moeilijke tijden te sturen, tot en met de vrijlating van Ferdinand in augustus 1947. Het resultaat is de 356, gebouwd in een zaagmolen te Gmünd in Oostenrijk. Het prototype valt best in de smaak van de Duitse verdelers en productie (met aluminium carrosserie) begint via de Porsche Konstruktionen GesmbH, opgericht door Ferry en vrouw Louise. Velen zien deze 356 ondertussen als het eerste wapenfeit van het merk, omdat het de eerste auto is die ook verkocht wordt door het bedrijf zelf. Na de productie wordt de 356 namelijk overgenomen door het bedrijf van vader Ferdinand, in Stuttgart. De carrosserieën zijn afkomstig uit Zuffenhausen en worden gebouwd door Reutter Karosserie, dat eerder ook de VW Beetle prototypes van koetswerken voorziet. In 1952 wordt een assemblage opgericht tegenover dit carrosseriebedrijf, Werk 2, op de hoofdweg voor Werk 1, het oudste Porsche-gebouw. Ondertussen spreekt men hier zelfs van de Porschestrasse. De 356 verschijnt in 1948 op Duitse wegen.

Het logo

Het logo is geïnspireerd door het wapenschild van Württemberg, een staat uit de vroegere Weimar-republiek van Duitsland, waarvan Stuttgart de hoofdstad was. Het wapenschild van Stuttgart neemt een centrale plaats in. De heraldische symbolen worden gecombineerd met de teksten Porsche en Stuttgart. Zo onderscheidt het logo zich van de eigenlijke wapenschilden van stad en regio, aangezien op wapenschilden geen namen uitgespeld worden. Uiteindelijk worden Württemberg-Baden en Württemberg-Hohenzollern een onderdeel van het huidige Baden-Württemberg in 1952, na de politieke consolidatie van West-Duitsland in 1949. Zo overleeft het oude wapenschild van Württemberg vandaag de dag enkel nog in het Porsche-logo. Vader Ferdinand zou overigens sterven op 30 januari 1951, aan de gevolgen van een hartaanval, niet lang voor de eigenlijke creatie van Baden-Württemberg.

Huidige modellen

Naast een breed en begeerd tweedehands aanbod bevat het huidige Porsche-assortiment vooral sportieve luxewagens, zoals de Boxster, een roadster. Oorspronkelijk is de term roadster de Amerikaanse benaming voor een sportieveling met twee zitplaatsen en zonder dak. Het bekendste en meest iconische model blijft de 911, die ook als tweedehands auto erg begeerd is. Daarnaast is er ook nog de Cayman, die gezien kan worden als een coupéversie van de Boxter. Het merk biedt verder een middelgroot luxe SUV aan, de Cayenne, en een luxesedan, de Panamera, voor het eerst gelanceerd in 2009.

Hybride en elektrische Porsches

In 2010 begeeft het merk zich op de hybride en elektrische markt met de Cayenne S Hybride en de Panamera S Hybride. Dat jaar verschijnt ook een hybride versie van de 911, de GT3 R Hybride, ontwikkeld in samenwerking met Williams Grand Prix Engineering. In 2014 wordt verder de 918 hyperauto gelanceerd, die eveneens gebruikmaakt van een hybride systeem. Een plug-in hybride wordt de Panamera S E-Hybride, gelanceerd in oktober 2013. Qua elektrische voertuigen wordt in 2011 een prototype van de elektrische Boxter gebouwd, de Boxter E. In juli 2014 wordt tot slot de Cayenne S E-Hybride, een plug-in hybride, gelanceerd als opvolger van de Cayenne S Hybride. Dit is de eerste plug-in hybride ooit in het luxe SUV-segment. Hij maakt van Porsche meteen ook de eerste bouwer met 3 plug-in hybride productiemodellen in het (tweedehands) aanbod.