Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-924-l-01.jpg

Porsche 924

1 / 3
porsche-924-l-01.jpg
porsche-924-l-02.jpg
porsche-924-front

Sterke punten

  • Coupé met goede balans en gewichtsverdeling
  • Historisch ontwerp, iconische vormen
  • Toegankelijk voor een klassieke Porsche

Zwakke punten

  • Matige prestaties voor een sportwagen
  • Kwaliteit gebruikte materialen
  • Beschikbaarheid nieuwe onderdelen

Porsche 924 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 924, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche 924: beter dan de som der delen

De Porsche 924 is een tweedeurs sportcoupé met twee gezichten. Enerzijds is dit een exotische en zeldzame verschijning, anderzijds spreekt het design vooral liefhebbers aan. De 924 kreeg Volkswagen- en Audi-techniek, maar toch is de 924 met zijn uitstekende balans en gewichtsverdeling een geloofwaardige sportwagen. Kortom: is deze jaren ’70 Porsche beter dan de som der delen? Lees meer

Interesse in een Porsche 924

Porsche 924 occasions
Porsche 924 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Toegankelijk geprijsd instapmodel voor Porsche-liefhebber
  • Ontwerp uit de jaren ’70 oogst nog altijd bewonderende blikken
  • Wendbaarheid, rijplezier en goede gewichtsverdeling: een echte stuurmansauto
  • Exclusieve verschijning met historische betekenis en stabiele restwaarde

Technische gegevens

Motorisatie

Begin jaren ’70 kende de Porsche 924 een turbulente ontwikkelingsfase. Wereldwijd voelde men de gevolgen van de oliecrisis en economische onzekerheid. Op dat moment werkte Porsche aan een opvolger voor de Porsche 914, eveneens een sportwagen die Porsche samen met Volkswagen bedacht en bouwde. De penibele financiële situatie van Porsche verklaart deels waarom het merk zijn nieuwe 924 voorzag van techniek uit ‘gewone’ modellen van onder meer de Volkswagen Golf en de Audi 100.

De meeste exemplaren van de Porsche 924 zijn voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak, aanvankelijk met vier en later met vijf versnellingen. Minder sportief zijn enkele exemplaren die uitgerust werden met een van Audi afkomstige automaat met drie versnellingen.

De 924 was het eerste model dat Porsche voorzag van een voorin gemonteerde, watergekoelde motor. Heel andere techniek dan bij de Porsche 911, die beroemd is vanwege zijn achterin geschroefde luchtgekoelde motoren. Het instapmodel van de 924 is voorzien van een atmosferische 2,0-liter viercilinder benzinemotor met 92 kW (125 pk), bekend uit de Audi 100. In de VS werd deze motor vanwege strenge milieuwetgeving geknepen tot 82 kW (110 pk). Pas in 1986 kwam er ook een door Porsche zelf ontwikkelde 2,5-liter viercilinder lijnmotor met 110 kW (150 pk) en later 118 kW (160 pk).

De Porsche 924 Turbo was van alle ‘gewone versies’ het sportieve topmodel met de sterkste motor. Deze 2,0-liter viercilinder heeft een turbo en een door Porsche zelf ontwikkelde cilinderkop. Het resultaat is 130 kW (177 pk) en 250 Nm trekkracht. Dat geeft deze sportcoupé van amper 1.200 kilo ook sportieve prestaties: een sprint van 0-100 km/u in 7,7 seconden en een topsnelheid van 230 kilometer per uur.

Porsche had ook ambities om met de 924 te gaan racen, onder meer op Le Mans. Daarvoor lanceerde het merk in 1979 de 924 Carrera GT, een snellere versie van de 924 Turbo. Daarvan zijn 400 straatlegale versies gebouwd, voorzien van een opgewaardeerde turbomotor met 157 of zelfs 183 kW (210 of 245 pk). Daar bovenop kwamen nog extra zeldzame Clubsport-versies met zelfs 199 kW (266 pk).

Afmetingen

Als gestroomlijnde sportcoupé zal het niemand verbazen dat de Porsche 924 niet bedoeld is om veel binnenruimte te bieden. Deze auto is vooral gefocust op een sportieve uitstraling en prettige rijeigenschappen, dankzij een zorgvuldig gekozen gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt.

De 924 is compact van binnen en van buiten. De auto heeft een lengte van 4,21 meter, een breedte van 1,69 meter en een hoogte van ongeveer 1,27 meter. Hierdoor heeft de auto een lage luchtweerstand, oftewel: hij snijdt relatief moeiteloos door de lucht. Dat maakt deze auto efficiënt en snel voor zijn tijd.

De kofferbak biedt ruimte aan 250 liter aan bagage. Dat maakt de auto praktisch genoeg voor een korte vakantie. De grote glazen klep naar de bagageruimte biedt makkelijk toegang. Een rolgordijn dient als bagageafdekking, die indien nodig ook kan worden verwijderd. Met de achterbank plat neemt het laadvolume van de 924 zelfs nog verder toe.

De belangrijkste specificaties op een rij:

Porsche 924
Marktintroductie 1975
Lengte x breedte x hoogte 4,21 x 1,69 x 1,27 m
Wielbasis 2,40 m
Inhoud bagageruimte 250 l
Ledig gewicht 1.060 - 1.240 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.450 - 1.560 kg
Cilinderinhoud 1.984 - 2.479 cm3
Vermogen 82 kW (110 pk) – 199 kW (266 pk)
Koppel 165 - 344 Nm
Topsnelheid 204 - 260 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,2 - 9,6 sec
Tankinhoud 62 - 66 l
Verbruik 8,8 - 9,2 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

Tussen 1976 en 1988 heeft Porsche in totaal een kleine 120.000 exemplaren gebouwd van de 924. Dat zijn altijd tweedeurs sportcoupés met de motor voorin en aandrijving op de achterwielen. Veel uitvoeringen hebben een handgeschakelde versnellingsbak; slechts enkele versies zijn voorzien van een ouderwetse automaat met drie versnellingen.

In 1986 kwam de Porsche 924S met de sterkere 110 kW (150 pk) motor. Die haalt een topsnelheid van 215 km/u dankzij een aangepaste 2,5-liter viercilindermotor. Die vinden we later ook terug in de Porsche 944 en Porsche 968, de opvolgers van de 924-serie.

De Porsche 924 Turbo van het type 931 werd gebouwd tussen 1979 en 1982. Voor de meeste klanten was de gewone 924 niet ‘Porsche-waardig’ omdat uit kostenoverwegingen veel techniek van VW en Audi was gebruikt. Deze nieuwe en snellere turboversie - met een nieuwe cilinderkop van Porsche zelf - was dat wel. Dit gaf de sportwagen een vermogen van 130 kW (170 pk) en een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,8 seconden.

Tijdens de bouwperiode van de Porsche 924 werden talrijke speciale modellen op de markt gebracht:

  • Martini (1977): deze uitvoering heeft Martini strepen op de flanken, wit gespoten velgen en met leer bekleed tweespaaks stuurwiel.
  • Sebring (1978-1979): vanwege de zege tijdens de 12 uur van Sebring (alleen in de VS), deze uitvoering is voorzien van een uitneembaar dak, verwarmbare buitenspiegels en de keuze tussen een drietraps automaat of handgeschakelde vijfversnellingsbak.
  • Le Mans (1980): als eerbetoon aan de deelname aan Le Mans, een uitvoering met witte ‘Alpine White’ lak, spoiler, sportieve schokdempers en door de Porsche 924 Turbo geïnspireerde spaakwielen.
  • 50 Jahre Porsche (1981): ter gelegenheid van 50 jaar Porsche, met goudkleurig Zinn-metallic lak, lichtmetalen cross spaakwielen, elektrische ramen en buitenspiegels en de naam van Ferdinand Porsche geborduurd op de hoofsteun van de skaileren voorstoelen.
  • Le Mans (1987): opnieuw een Le Mans special, dit keer een 924S in witte of zwarte lak, verlaagd onderstel, Turbo-sportstoelen, open dak en bredere achterwielen.

Later zijn verschillende exemplaren van de Porsche 924 omgebouwd tot cabriolet. Dit gebeurde in samenwerking met de Duitse firma Bieber. Deze versies zijn vaak rijk aangekleed.

Prijzen

Ook tegenwoordig zijn er nog exemplaren van de Porsche 924 te vinden op de occasionmarkt. Ook al is het model ondertussen minstens veertig jaar oud, toch heeft nog ruim een derde van de geleverde modellen de tand des tijds doorstaan. Een gebruikte Porsche 924 wordt door velen gezien als de toegankelijke manier om te starten met het bezitten en berijden van een klassieke Porsche.

De prijzen beginnen bij 3 tot 4 mille voor een stilstaand project zonder APK. Uitvoeringen met APK en enig onderhoud staan voor ongeveer 6.000 euro te koop. Voor dat geld is de kans klein dat je een versie vindt die in echt goede staat verkeert. Voor een goed onderhouden klassieker zul je minstens 15.000 euro moeten neerleggen.

Een veertig jaar oude Porsche zal aandacht nodig hebben. Dan is het goed om te weten dat de Porsche 924 indruk maakt door zijn zeer gunstige onderhoudskosten. De uitwisseling met techniek van Volkswagen en Audi betekent dat onderdelen nieuw en gebruikt nog redelijk verkrijgbaar zijn. Als klassieker kent de 924 een schare trouwe liefhebbers, wat ertoe bijdraagt dat onderdelen vooralsnog ook betaalbaar zijn.

Design

Buitenkant

De carrosserie van de Porsche 924 is een ontwerp waaraan ook de Nederlandse designer Harm Lagaay werkte. Later tekende die het ontwerp van de Porsche Boxster. Het is een innovatief design, met een scherp naar beneden lopende motorkap en de kenmerkende inklapbare koplampen. Die geven deze Porsche overdag een gestroomlijnde neus en in het donker een bijzondere uitstraling. Nummerplaten, rijlichten en richtingaanwijzers zijn in de voorbumpers geïntegreerd.

De Porsche 924 Turbo kreeg vanaf het begin een veel sportievere outfit. Tussen de koplampen zijn vier extra luchtinlaten geplaatst, die leiden tot betere koeling en optimale luchtaanvoer voor de motor en de turbocompressor. De turboversie kon bovendien besteld worden in two-tone uitvoering.

924-modellen zijn over het algemeen goed behandeld tegen roest. De onderzijde is goed afgewerkt en oorspronkelijk werd 7 jaar garantie tegen roestvorming geboden, uitzonderlijk voor die tijd. Reken er echter maar op dat ook bij deze auto's wat tijd besteed kan worden aan laswerk of andere restauraties.

Binnenkant

Ook al deelt de 924 veel techniek met VW- en Audi-modellen, binnenin herkennen liefhebbers gelukkig voldoende Porsche-elementen. Zo heeft de 924 dezelfde stoelen als de 911 en voorzag Porsche de 924 van een volledig eigen dashboard. Bijzonder aan de twee portieren is dat ze uitgerust zijn met een goed functionerende vergrendeling, zodat de deuren ook op een helling open blijven staan.

De ruimte voorin is groot genoeg voor twee personen om comfortabel te zitten. De achterstoelen zijn alleen bruikbaar voor kortere ritjes. Ze zijn nauwelijks geschikt voor volwassenen; kinderen kunnen echter redelijk goed op de achterbank zitten.

In het dashboard zie je een klassieke opzet met grote en helder afleesbare instrumenten, voornamelijk de zo belangrijke toerenteller. Een goed verwarmingssysteem met goede ventilatie zorgt voor rijcomfort. De temperatuur kan goed worden geregeld en het voertuig warmt zeer snel op bij lage buitentemperaturen. Door het ontbreken van airconditioning en de forse hoeveelheid helder glas wordt de Porsche 924 helaas ook in de zomermaanden zeer warm.

Veiligheid

In de jaren zeventig en tachtig waren de ontwikkelingen op het gebied van veiligheid nog niet op het niveau van tegenwoordig. Desondanks was (en is) veilig rijden mogelijk in de Porsche 924. Goed werkende ruitenwissers en forse zonnekleppen zorgen voor goed zicht bij regen of laagstaande zon.

Veiligheidsgordels? Die waren nog niet verplicht. Bij slechts weinig 924-versies zul je deze als standaard tegenkomen. De verplichting om de gordels voor de bestuurder en de passagier vast te maken, geldt voor deze klassiekers niet.

Gelukkig voor een snelle sportcoupé zijn de remmen op hun taak berust. De remmen werken verbazingwekkend goed in alle tests, dat geeft een goed en veilig gevoel. Een rembekrachtiger is standaard gemonteerd. De besturing reageert ook op de kleinste signalen en zorgt voor een veilige wegligging.

Alternatieven

De jaren ’70 en ’80 liggen alweer een tijdje achter ons. Toch zijn er enkele modellen die je gerust zou kunnen beschouwen als alternatief voor een Porsche 924. Wie een Porsche sportcoupé met voorin geplaatste motor wenst, kan ook een Porsche 944 overwegen. Deze auto werd zelfs ontwikkeld op basis van de Porsche 924. Ook klassieke versies van de Porsche 911 kun je gerust zien als een belangrijke concurrent van de 924. Toch zijn er enorme verschillen tussen deze modellen, onder meer de plaatsing van de motor.

De Mazda RX-7, een sportcoupé met voorin geplaatste wankelmotor en achterwielaandrijving, is ook een concurrent. De eerste generatie van die auto verscheen eind jaren ’70. Ook uit Azië kwam de Datsun 280Z, een stoere sportwagen uit Japan. Verder kun je ook kijken naar een Alfa Romeo GTV, Ford Capri, Triumph TR7 enLotus Eclat of Elite.

FAQ

Waar werd de Porsche 924 gebouwd?
Het instapmodel werd gebouwd bij Audi in Neckarsulm. Daarom werd dit voertuig in het begin niet als een ‘echte Porsche’ beschouwd; uit kostenoverwegingen werden veel onderdelen van VW en Audi gebruikt voor de Porsche 924.
Wat kost een Porsche 924?
Een gebruikte 924 is als occasion op de markt vanaf 3.000 euro. Dat zijn vaak slecht onderhouden exemplaren zonder APK. Rijdende versies met APK en goede onderhoudshistorie beginnen bij zo’n 10.000 euro, oplopend tot 20.000 euro.
Hoeveel exemplaren van de Porsche 924 zijn er nog?
Volgens een schatting in 2011 waren er toen nog 5.100 exemplaren van de Porsche 924 in omloop. Dat maakt de beschikbaarheid van gebruikte onderdelen wellicht wat lastiger, maar het heeft ook een positieve invloed op de restwaarde van goed onderhouden exemplaren.

Beoordelingen voor Porsche 924

1 Beoordelingen

5,0