Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
jaguar-e-type-front

Jaguar E-Type

1 / 3
jaguar-e-type-front
jaguar-e-type-side
jaguar-e-type-back

Sterke punten

  • Eén van de mooiste wagens ooit gebouwd.
  • Zeer waardevast als occasion
  • Sterke V12 motor brengt je op weg

Zwakke punten

  • Geen toegankelijke auto om aan te sleutelen.
  • Geen optimale baanligging (te zwaar aan de voorkant)
  • Sommige occasions hebben te veel roestproblemen

Jaguar E-Type : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Jaguar E-Type, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Jaguar E-type: Een klassieker onder de occasions

De E-type was bij zijn lancering in 1961 een revolutionaire wagen. Dit vertaalde zich in het ontwerp dat werd geïnspireerd door de Jaguar C- en D-type racewagens. Tijdens de jaren vijftig had Jaguar verschillende successen geboekt met de D-type, van de hand van Malcolm Sayer, en daarom werd ditmaal ook gekozen voor zijn ontwerp. De E-type maakte deel uit van het assortiment van Jaguar, dat in 1961 bestond uit; de Mark II (4-deurs die gebouwd zou worden tot 1967), de Mark X (topmodel 4-deurs tot 1966) en de S-type die in 1963 zou gelanceerd worden. Het is duidelijk dat de E-type de sportieve aspiraties van zijn klanten moest vervullen. Lees meer

Interesse in een Jaguar E-Type

Jaguar E-Type occasions
Jaguar E-Type dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ontworpen door de legendarische Malcolm Sayer
  • Combinatie van lange wielbasis en hoge dunne banden
  • 3.8, 4.2 of 5.3 liter onder de motorkap

Belangrijke gegevens

Motoren

In de drie generaties van de E-type werden drie verschillende motoren gebruikt, niet per sé gelijklopend met de Serie. Eerst werd de XK I6 met zijn 3.8 liter gebruikt, geleend uit de XK150 en Mark II. Met zijn 3.781cc bracht dit blok, gekoppeld aan een handgeschakelde vierbak, 265 pk naar de achterwielen. In 1964 evolueerde de XK I6 naar 4.2 liter, wat de topsnelheid opvoerde naar 241 km per uur, een serieuze prestatie toen. Pas vanaf 1966 zou de 2+2 geleverd kunnen worden met een automatische versnellingsbak. In de laatste serie, Serie 3, zou een gloednieuw 5.3 liter V12-blok komen.

Afmetingen

De Series 1 woog tussen de 1.256 en de 1.402 kg afhankelijk van de carrosserievariant. De 2+2 had een 9 inch langere wielbasis, die de 2.438mm van de FHC en OTS deden uitkomen op 2.667mm. Ook de lengte verschilde 9 inch, 4.453mm tot 4.685mm en 1.657mm breed. De hoogte varieerde ook tussen de 1.181mm en de 1.273mm om de lijnen van de auto mooi te laten uitkomen. De Series 1 +1/2 en 2 verschilden nauwelijks.

De Series 3 daarentegen was met zijn grote V12 opeens 1.525 en 1.533kg zwaar (resp. 2+2 en OTS). De wielbasis van de OTS en 2+2 verschilden niet meer en bleven op 2.667mm. De Series 3 won slechts 20mm in de breedte, maar kwam iets lager uit rond 1.676mm.

Varianten

Niet al te lang na de lancering van de E-type begon Jaguar na te denken over manieren waarop het model kon worden verbeterd. Vanaf 1969 tot 1971 werd de Series 2 gebouwd, de tweede generatie van het model. Deze kreeg koplampen zonder glasbedekking, een aangepaste achterbumper, achterlichten die onder deze bumper kwamen, een groter radiatorrooster en verbeterde remmen. Ook het interieur werd aangepast met nieuwe bedieningshendels, airco als optie, stuurbekrachtiging en comfortabelere stoelen. De Series 3, de laatste uitvoering die werd ontwikkeld, werd gebouwd van 1971 tot 1974 en kreeg de nieuwe 5.3l onder de motorkap, verbeterde remmen en standaard stuurbekrachtiging. Een Series 3 herken je aan de “V12”-badge op de kofferbak, een ander radiatorrooster en omrande wielkasten.

Prijzen

De afgelopen jaren ging de prijzen van de E-types steeds verder omhoog omhoog. Een Series 1 valt ergens tussen de €100.000 en de €200.000 qua prijs. Een Series 2 is in grotere getalen gebouwd en is daarom goedkoper, te vinden tussen de €60.000 en €80.000. Een Series 3 kost je tussen de €60.000 en de €120.000.

Design

Exterieur

De aerodynamische studie die uitvoerig werd gedaan bij het ontwerp van de E-type toont zich in de prachtige lijn. De spaakwielen zorgen voor extra stijl, zowel in chroom als in het zwart. De raampartijen maken de auto aan de binnenkant erg licht.

Interieur

Het interieur van de E-type is zo luxe als zijn uiterlijk, het mooie aluminium met hout afgewerkte stuur, de dashboard knoppen en het kaartleeslampje dat je in andere auto’s mist. De stoelen zitten goed, en zijn van hoge kwaliteit.

jaguar-e-type-interieur

Veiligheid

Als ouder model heeft de Jaguar E-type uiteraard minder optimale veiligheidsopties dan auto’s die vandaag de dag worden gebouwd. Hou daar rekening mee als je overweegt voor een occasion van deze ietwat hogere leeftijd te gaan. In een nieuwe auto of een occasion uit de 21e eeuw zul je altijd veiliger de weg op gaan dan in een E-type.

Alternatieven

Alhoewel de E-type de laatste jaren erg duur is geworden, was hij ooit ontzettend competitief geprijsd. Ook de modellen die ondertussen zijn ingehaald door de waarde van de E-type waren dus ooit duurder. Een aantal voorbeelden die dezelfde sportiviteit combineerden met de elegantie van de E-type waren de Jensen Interceptor, de Porsche 911, en de Aston Martin DB2

FAQ

Welke E-type moet ik kiezen? 
De E-type is een klasse auto. Als je je portemonnee ervoor trekt, koop dan de beste die je kan vinden voor je budget. Reparaties en losse onderdelen zijn niet goedkoop en niet iedere garage is even goed in de fijnafstelling van de SU carburatoren. Reken op een kostenplaatje van minstens enkele duizenden euro’s om de wagen helemaal goed op de weg te krijgen.
Is de E-type een goede eerste oldtimer?
De E-type heeft een aantal (dure) eigenschappen die maken dat je je geen beginnersfouten wilt veroorloven met deze bolide. Wees bereid om flink veel geld te investeren in je droom op wielen.