Jaguar XJ te koop: tweedehands en nieuw

Jaguar XJ

Kleuren

Jaguar XJ: het Jaguar vlaggenschip

De Jaguar XJ is een groot luxevoertuig. De auto wordt gebouwd door de Britse fabrikant Jaguar Cars (ondertussen Jaguar Land Rover) sinds 1968. Sinds 1970 is dit het topmodel van de bouwer. De oorspronkelijke versie is de laatste Jaguar mede gebouwd door oprichter William Lyons. Er bestaan 4 generaties XJ: Serie 1 tot 3 (196892), XJ40/X300/X308 (1986–2003), X350/X358 (200309) en X351 (vanaf 2009).

De Jaguar XJ technisch bekeken

De eerste Jaguar XJ gebruikt een 2.8 litermotor van 2792 cc of een 4.2 van 4235 cc, telkens met 6 cilinders. De motoren zijn versies van de vermaarde XK. De XJ is zo de vervanger van de meeste Jaguar sedans van het moment. In de jaren 1960 is dat aanbod uitgewaaierd over 4 verschillende reeksen.

Naast de motor worden ook de meeste andere componenten overgedragen uit eerdere Jaguars. Hiertoe behoren onder andere de breedste versie van de Jaguar IRS motor uit de Mark X en de onafhankelijke voorophanging, gemonteerd op een apart subframe. Een luxueuzer model van deze eerste XJ wordt verkocht als Daimler Sovereign, naar het voorbeeld van de Daimler versie van de Jaguar 420.

De eerste “moderne” XJ is de XJ40. De ontwikkeling van deze volledig nieuwe XJ begint in het begin van de jaren 1970. Het model wordt geïntroduceerd in 1986 op de Britse Internationale Motor Show. Met dit voertuig verschuift de nadruk van het bouwproces naar bouwkwaliteit en simplificatie. Het voertuig heeft nu bijvoorbeeld 25% minder bouwpanelen. Hierdoor wordt gewicht bespaart, maar ook de stijfheid van het chassis wordt zo verbeterd en in de rijcabine dringt minder lawaaihinder door.

Het nieuwe platform zorgt ondertussen ook voor een stijlbreuk met vroegere modellen. De auto ziet er nu hoekiger uit. In topmodellen worden de aparte, ronde koplampen vervangen door geïntegreerde, hoekigere exemplaren; en alle modellen hebben hier slechts een enkele ruitenwisser. Het interieur wordt gemoderniseerd. Opvallend is dat deze Jaguar daarbij een van de eerste voertuigen is om digitale instrumenten te presenteren. Deze evolutie wordt echter weer even teruggedraaid in het modeljaar 1990. De XJ40-en met 6 cilinders worden in deze generatie bekrachtigd door de AJ6 I6 motoren. Dat zijn de vervangers van de XK6-en uit de vorige generatie.

De nieuwe generatie Jaguar XJ

In juli 2009 wordt de vierde generatie Jaguar XJ gelanceerd in de Saatchi Gallery van Londen. De eer valt te beurt aan bekendheden Jay Leno en Elle Macpherson. Het evenement wordt live uitgezonden op de Jaguar website. Het model volgt nu de nieuwe Jaguar design richtlijnen van Ian Callum. Zo heeft hij een volledig nieuw exterieur en gebruikt hij niet langer dezelfde XJ mal van alle vorige generaties. In vergelijking met de vorige generatie is de auto zo langer, breder en ziet hij er in het algemeen ook veel groter uit. De voorkant doet daarbij denken aan de Jaguar XF, maar hij is slanker en heeft kleinere lichten en een grotere, hoekigere voorgril, die de auto iets agressiever doet ogen. De achterkant kent geen gelijke in het Jaguar aanbod. De achterlichten zwiepen naar boven als kattenklauwen en danken hier ook hun bijnaam, “Cat’s Claws”, aan. Er zit een zwart dakpaneel aan weerszijden van het achterraam, waardoor het voertuig er wat smaller uitziet dan het eigenlijk is. Standaard is een zonnedak op volledige grootte opgenomen. Het reikt helemaal door naar de achterkant van het voertuig, in een en hetzelfde dakpaneel, gekleurd in de carrosseriekleur. De designers vergelijken hun creatie graag met de bruggen op een jacht.

Binnenin heeft de XJ een innovatief LCD dashboard met console displays. Het dashboard kan zo op maat geconfigureerd worden om verschillende tellers naar keuze te tonen, naast de verplichte snelheidsmeter. De console biedt daarbij ook toegang tot een gesofisticeerd video- en audiosysteem.

Zoals verschillende voorganger zijn er 2 versies van de X351 beschikbaar: een standaard variant en een versie met lange wielbasis. Daarnaast zijn er heel wat speciale edities. De motoren zijn veelal geüpdatet versies van bestaande Jaguar Land Rover modellen. In 2013 wordt verder nog een nieuwe 3.0 V6 turbo geïntroduceerd als alternatief voor de gelijkaardige diesel, maar met een verbeterd brandstofverbruik.

In 2014 krijgt de X351 een beperkte facelift. De ophanging wordt hier geüpgraded, net zoals de achterstoelen in de versies met lange wielbasis. Start/stop technologie wordt hier standaard voor alle motoren. Een tweede facelift volgt in 2015. De auto krijgt nu led koplampen, J-Blade achterlichten en verschillende nieuwe systemen voor rijassistentie en veiligheid. Hiertoe behoren onder andere rijweg assistentie, adaptieve cruisecontrol en een 360° camerasysteem.

Jaguar XJ modellen en prijsklassen

De Jaguar XJ verschijnt enkel als sedan met 4 deuren. De standaardversie met een wielbasis van 3035 mm wordt aangevuld door een versie met een verlengde wielbasis van 3160 mm. Er zijn 5 uitrustingen: Luxury, Premium Luxury, Portfolio, Supersport en Sentinel.

Beoordelingen voor Jaguar XJ

8 Beoordelingen

4,9