Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
jaguar-xjs-xide

Jaguar XJ-S

1 / 2

Sterke punten

  • Strakke lijnen
  • Machtige V12
  • Stille cruiser

Zwakke punten

  • Minder exclusief dan voorganger
  • Niet zo’n betrouwbare afwerking
  • Benzineslurper

Jaguar XJS : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Jaguar XJS, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Jaguar XJ-S: Britse schone met grote verwachtingen

De Jaguar XJ-S was de opvolger van de machtige E-Type. Hij moest grote schoenen vullen en dat was niet eenvoudig in de jaren ‘70, die werden getekend door een oliecrisis. De V12 was dan ook niet meteen de beste zet van Jaguar, al past hij als geen andere bij deze cruiser. Lees meer

Interesse in een Jaguar XJ-S

Jaguar XJ-S occasions
Jaguar XJ-S dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De als XJ-S, en later XJS, genoemde coupé van Jaguar mocht dan niet zo tijdloos gelijnd zijn als de E-Type, hij mocht er best zijn met zijn ranke lijnen en brede vlakken. Geheel in de lijn van de jaren ‘70 springt hij niet uit de band maar moet hij overtuigen door zijn klassieke design.

  • Werd voorzien van een 5.3 V12 benzinemotor. Gewoon, omdat het kon. Met 245 pk kon hij de concurrentie aan met Italiaanse sportauto’s. Veel andere concurrentie was er destijds niet met een V12 onder de kap.

Motoren

Hoewel de V12 in de XJS de meest tot de verbeelding sprekende motor was, kregen de coupé en roadster nog andere motoren ter beschikking, al duurde het nog acht jaar voordat de V12 gezelschap kreeg. Dat gebeurde in 1983, toen werd de 3.6 zescilinder gelanceerd, die moest met een lager verbruik meer klanten over de streep trekken. Toen zat de XJS al aan zijn tweede serie. Tegelijk kreeg de XJS er ook een efficiëntere V12 bij, voorzien van 299 pk en met een lager verbruik. Nog later, in 1991 werd een 4.0 zes-in-lijn geïntroduceerd, met 222 pk. Tegelijk werd de V12 opgevoerd tot 304 pk nadat de cilinderinhoud tot zes liter werd vergroot.

Afmetingen

De XJS is een echte slee. Zo was hij 4,87 meter lang en 1,8 meter breed, terwijl hij slechts 1,23 meter hoog was. De meeste ruimte ging naar de motoren, want hoewel de XJ-S als tweezitter door het leven ging, kreeg hij slechts 480 liter bagageruimte mee. Nog altijd niet slecht voor de auto met de afmetingen van een Jaguar XF van tegenwoordig.

Uitvoeringen

De Jaguar XJ-S was er oorspronkelijk alleen als coupé. Pas in 1983, na de lancering van de tweede generatie was er een XJ-SC convertible, die eigenlijk als targa door het leven ging. Pas in 1988 kwam er een echte convertible, die een succes bleek te zijn.

In 1988 kwam er een XJR-S die de overwinning van Jaguar in Le Mans moest vieren. Deze versie kreeg 318 pk en werd in kleine oplage geproduceerd in 1988 en 1989.

In 1991 volgde de derde generatie met aangepaste benamingen - het streepje in de XJS-benaming verdween op aangeven van het nieuwe moederbedrijf Ford - en achteraf werden op basis van deze versie een aantal speciale series gebouwd. Niet in het minst de Lynx Eventer, een shooting brake op basis van de XJS coupé.

Prijzen

Er was een tijd dat niemand een XJS of XJR-S als occasion wilde. Ze leken ten dode opgeschreven als het kleine broertje van de Jaguar-familie, voor eeuwig in de schaduw van de E-Type. Toch kwam er een revival. Voor minder dan 10.000 euro vind je ze niet meer, een gemiddeld exemplaar kost algauw het dubbele en een prijs van tegen de 40.000 euro voor een V12 is geen uitzondering.

Design

Exterieur

De typerende elementen aan de Jaguar XJ-S zijn voer voor een revival binnen een aantal jaren. Er zijn de ovale koplampen, die in de eerste modellen nog uit dubbele ronde exemplaren bestonden. Er zijn ook de scherpe kwartronde achterlichten die op de hoek van het kofferdeksel gepositioneerd zijn. En dan zijn er de kenmerkende steunberen achter de zijruiten, die de XJ-S en XJS een gestrekt karakter geven.

Interieur

In het interieur zijn veel lederen elementen verwerkt, het geheel geeft een luxe indruk. En toch kwam er destijds kritiek, omdat de XJ-S minder rijk met leder bekleed zou geweest zijn dan zijn voorganger, de E-Type. Zoals gezegd, de XJ-S werd tijdens zijn productiejaren vooral gezien als auto die niet aan de reputatie van de E-Type kon tippen. Die context buiten beschouwing gelaten, is het wel degelijk een luxe en overtuigende Jaguar.

Veiligheid

Laten we zeggen dat de Jaguar XJ-S zijn lengte mee had als het op veiligheid aan kwam. Voor de Amerikaanse markt bouwde Jaguar nog extra dikke bumpers op de wagens, al is het daarmee wel gezegd qua veiligheid. Hierin toont het model dus zijn leeftijd.

Alternatieven

Aangezien de Jaguar XJ-S 21 jaar op de markt geweest is, zijn er een hoop auto’s die als alternatief in aanmerking komen. Denk dan bijvoorbeeld aan de Lotus Elite of de Porsche 928. Wie naar de V12 onder de kap kijkt, komt al gauw bij een Lamborghini of Ferrari uit voor een vergelijkbare motor, al hadden die wagens een volledig ander karakter dan deze Jaguar.

FAQ

Hoeveel exemplaren van de Jaguar XJ-S en XJS zijn er gebouwd?
Van de XJ-S en XJS werden 115.000 exemplaren gebouwd, inclusief speciale versies en de XJR-S in een oplage van 326 stuks.
Hoe lang werd de XJ-S verkocht?
De XJ-S is gelanceerd in 1975 en werd, na drie generaties en een minieme naamsverandering in 1996 van de markt gehaald. Dat brengt hem op een carrière van 21 jaar en maakt hem daarmee het langst geproduceerde Jaguar-model uit de geschiedenis.
Wat is nu eigenlijk dat hoge verbruik van de Jaguar XJS?
Volgens de boekjes verbruikte de XJS V12 13,7 l/100 km, praktijktesten geven echter verbruikscijfers van 17 l/100 km en meer op voor de oudere versies.

Beoordelingen voor Jaguar XJS

5 Beoordelingen

4,8