Lamborghini te koop: tweedehands en nieuw

Lamborghini

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste Lamborghini modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Lamborghini: Italiaanse bolides met klasse en bravoure

Automobili Lamborghini S.p.A. is een Italiaanse producent van luxe sportwagens en SUV's. Het hoofdkantoor is gevestigd in Sant'Agata Bolognese in de Italiaanse autostreek Emilia-Romagna in het noorden van het land, waar ook andere beroemde autoproducenten als Maserati en Ferrari vandaan komen. Het bedrijf is tegenwoordig in handen van de Volkswagen Group, die het onder beheer van de divisie van Audi plaatste. Naast sportwagens produceert Lamborghini ook motoren voor maritieme doeleinden, en verder produceert het Italiaanse merk ook zijn eigen merchandise. Er worden iets meer dan 3.000 voertuigen per jaar geproduceerd door het merk, met iets meer dan duizend werknemers. Ook is er een levendige tweedehands markt voor wie een 'Lambo' als tweedehands auto wil aanschaffen.

Geschiedenis van het merk

De Italiaanse autobouwer zag het levenslicht in 1963, toen het bedrijf werd opgericht door de entrepreneur Ferruccio Lamborghini, met als doel het creëren van een sportwagen die zich kon meten met de modellen van het beroemde Ferrari. Het bedrijf had reeds in 1966 zijn eerste grote succes met de Miura, een sportcoupé die erg gewaardeerd werd om zijn comfort en verfijnde kracht. Het bedrijf beleefde een erg succesvolle start, totdat de oliecrisis van 1973 insloeg als een bom. Ferruccio besloot zijn bedrijf te verkopen en met pensioen te gaan. Onder de nieuwe eigenaren ging het bedrijf in 1978 failliet, waarna de broers Jean-Claude en Patrick Mimran als curatoren werden ingesteld. Deze broers namen het bedrijf in 1984 volledig over en besloten flink te investeren in de ontwikkeling van nieuwe sportwagens, waardoor veel nieuwe modellen verschenen. In 1987 verkochten de broers Mimran het bedrijf door aan Chrysler, die het op zijn beurt weer verkocht aan de Maleisische investeringsmaatschappij Mycom Setdco en het Indonesische V'Power Corporation. In 1998 werd het bedrijf overgenomen door de Volkswagen Group en onder de Audi-divisie geplaatst. Inmiddels is het bedrijf herstellende van de klap tijdens de economische crisis in 2008, die een grote daling van het aantal verkochte auto's tot gevolg had. De toekomst wordt nu weer rooskleurig tegemoet gezien.

Inspiratie en de sleutel tot succes

Ferruccio Lamborghini haalde veel inspiratie voor het bouwen van auto's uit het stierenvechten. Zo bezocht Ferruccio in 1962, een jaar voor de oprichting van het merk, het landgoed van Don Eduardo Miura in Sevilla, die een grote reputatie had verworven door het fokken van gevechtsstieren. Hij was zo onder de indruk van de stieren, dat hij besloot een stier als logo te gebruiken voor het automerk. Ook vernoemde hij een auto naar de stieren, de Miura. Het ultieme doel van oprichter Ferruccio was het creëren van de perfecte sportwagen, die in alles beter moest zijn dan Ferrari. Met zijn gedrevenheid bracht hij in korte tijd een groep van ingenieurs bij elkaar, die auto's ontwierpen die de modellen van Ferrari omver bliezen op het gebied van innovatie en kwaliteit. Door deze drang tot innovatie hadden de wagens een streepje voor op de vrij conservatieve Ferrari's. Zo gebruikte het merk een dwarsliggende middenmotor en een grote focus op aerodynamica. Wel bleef de autobouwer zich enkel richten op auto's voor op de openbare weg, het autoracen werd niet zo belangrijk gevonden.

Verschillende modellen

Door de jaren heen heeft Lamborghini een breed scala aan luxe personenauto's ontwikkeld, waarvan er veel een stierennaam dragen (zoals de Diablo en de Miura). De modellen onderscheiden zich door de kwaliteit, innovativiteit en de exclusiviteit.

Miura 1966-1973

De Miura is een sportwagen uitgevoerd als tweedeurscoupé, die werd geproduceerd van 1966 tot 1973 en werd ontworpen door Marcello Gandini. De auto viel niet helemaal goed in de smaak bij eigenaar Ferrucci, die liever een meer verfijnde wagen zag in plaats van een racemachine. De auto was zijn tijd ver vooruit door het gebruik van achterwielaandrijving in combinatie met een dwarsliggende motor, die zich in het midden bevond. In die tijd was het bovendien de snelste sportwagen voor op de weg. De Miura P400 wordt aangedreven door een 3929 cc V12 motor met een vermogen van 350 pk. De topsnelheid van de wagen ligt rond de 270 kilometer per uur en de auto trekt op van 0 naar 100 in 7.0 seconden. Door de historische waarde van de auto en de gelimiteerde productie is het zeer moeilijk om een Miura als tweedehands auto op de kop te tikken.

Murciélago 2001-2010

De Murciélago Lamborghini is een supersportwagen die uitgevoerd is als tweedeurscoupé en als tweedeursroadster. De wagen is vernoemd naar de vechtstier die 24 zwaardslagen overleefde in een gevecht in 1879 en daarna gespaard werd door de matador als teken van respect, hetgeen zeer zelden voorkomt. Het model werd in 2001 geïntroduceerd als het nieuwe vlaggenschip van de Italiaanse autobouwer en de opvolger van de Diablo. Het was ook het eerste model dat werd gemaakt onder het bewind van Audi, als onderdeel van de Volkswagen Group. De Murciélago maakt gebruikt van vierwielaandrijving en een 6.2 L of 6.5 L V12 motor, die in het midden van de wagen geplaatst is. Deze motor, met een vermogen tot 661 pk, zorgt ervoor dat de wagen afhankelijk van de uitvoering in minder dan 3 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur optrekt. De Murciélago is goed verkrijgbaar op de tweedehands markt. De opvolger van de Murciélago is de Aventador.

Huracán 2014-heden

De Huracán, Spaans voor orkaan, is een van de twee modellijnen van Lamborghini, een zeer modern ogende superauto die zijn debuut maakte in 2014, op de Autoshow van Genève. De wagen, die nog beperkt beschikbaar is op de tweedehands markt, moet concurreren met de Audi R8 en is bezwaard met de last van het opvolgen van het meest succesvolle model van het merk, de Gallardo. De wagen valt op door de futuristische afwerking en wordt aangedreven door een 5.2 L V10 motor met een vermogen van 610 hp. Ten opzichte van de Gallardo is de Huracán uitgerust met volledige ledverlichting, een 12.3 inch paneel in het dashboard en verbeterd comfort dankzij de stoelen van nappa.