- Homepage
- Auto
- Lamborghini
- Lamborghini Centenario



Sterke punten
- uiterst waardevol
- uniek ontwerp
- enorme rijprestaties
Zwakke punten
- zeer hoge aanschafkosten
- duur in onderhoud
- nauwelijks beschikbaar
Lamborghini Centenario : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Lamborghini Centenario, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Lamborghini Centenario
Alle artikelen

Review Renault Captur (2020)

Test occasion: Volvo V70 – Occasion videotest: Volvo V70

Rijtesten: BMW 1-serie Coupé – M1, alleen de naam is anders

Review Opel Grandland Turbo Hybrid: de Rekord van de 21ste eeuw

Review Toyota Yaris Cross - Is dit de compacte SUV waarop jij hebt zitten wachten?

Rijtesten: BMW M550d – Gereden: BMW M550d
Goede redenen
- geschikt als langetermijninvestering
- sensationeel ontwerp met hoge herkenningswaarde
- krachtige motoren voor maximaal rijplezier
- zeer zeldzaam voertuig voor fans van de autofabrikant
- state of the art constructie
Data
Motor
De Lamborghini Centenario is uitgerust met een krachtige motor. Alleen zo kunnen de indrukwekkende rijprestaties worden bereikt. De Italiaanse autofabrikant staat al lang bekend om enorm veel rijplezier. Ook het zeer beperkte model maakt deze claim waar.
Dezelfde motor wordt gebruikt voor de versies Coupé en Roadster. Het is een krachtige twaalfcilindermotor met een maximumvermogen van 770 pk, die beschikbaar is bij 8500 toeren per minuut. Ook het koppel is navenant hoog, tot 690 Nm bij 5500 toeren. De acceleratie naar 100 km/h duurt met de Lamborghini Centenario slechts 2,8 seconden, 200 km/h staat al na 8,6 seconden op de snelheidsmeter. De autofabrikant geeft een topsnelheid van 350 km/u aan. Een overeenkomstige rit vergt echter veel brandstof. Het verbruik is ongeveer 16 liter per 100 kilometer.
Om het volledige vermogen van de motor direct op de weg te brengen, heeft de Lamborghini Centenario een seriële vierwielaandrijving met een Haldex-koppeling. Bovendien wordt een 7-traps ISR-transmissie gebruikt, waarmee snel en comfortabel kan worden geschakeld.
Afmetingen
De Lamborghini Centenario is een reusachtig voertuig met een massieve uitstraling. Dat blijkt al op het eerste gezicht. Een lengte van net geen vijf meter en een breedte van bijna 2,1 meter maken het rijden in normaal stadsverkeer moeilijk. De manoeuvreerbaarheid lijdt er dus aanzienlijk onder. Met een lage hoogte van 1,15 meter is de noodzakelijke sportieve indruk in ieder geval ook verzekerd.
In het interieur zijn twee sportstoelen beschikbaar. Ook de bagageruimte is erg klein en met een laadvolume van ongeveer 60 liter alleen geschikt voor een kleine tas of weinig bagage. De geschiktheid van de Lamborghini Centenario voor dagelijks gebruik is daarom nauwelijks overtuigend, hoewel de auto hier ook niet voor is geproduceerd. Het model is eerder gebouwd voor maximaal rijplezier.
Productie | 2016 – 2018 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 5,0 m / 2,1 m / 1,1 m |
Wielbasis | 2,7 m |
Inhoud bagageruimte | 60 l |
Ledig gewicht | 1.520 kg - 1.570 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.100 kg |
Cilinderinhoud | 6.498 cm³ |
Maximaal koppel | 690 Nm |
Topsnelheid | 350 km/u |
Acceleratie 0-100 km/h in s | 2,8 s - 2,9 s |
Tankinhoud | 90 l |
Verbruik | 16,0 l/100 km |
CO2-uitstoot | 370 g/km |
Varianten
De Lamborghini Centenario vertegenwoordigt een speciaal model en is nooit ontworpen voor de massa. In 2016 vierde de Italiaanse autofabrikant de 100e verjaardag van oprichter Ferruccio Lamborghini en eerde hem met de Lamborghini Centenario. Nog voordat de eigenlijke productie begon, werden de in totaal 40 voertuigen, verdeeld in 20 coupés en 20 roadsters, met succes verkocht.
De verschillen in de varianten betreffen alleen deze twee versies. De coupé met vast dak draagt de exacte benaming Lamborghini Centenario LP 770-4, terwijl de roadster met open dak Lamborghini Centenario Roadster LP 770-4 heet. In beide varianten wordt dezelfde motor met 770 pk gebruikt. Er zijn nauwelijks verschillen in uitrusting of ontwerp.
Prijs
Zeldzame voertuigen met enorme prestaties zoals de Lamborghini Centenario zijn enorm duur in aanschaf en onderhoud. De Lamborghini Centenario was gericht op een clientèle met het nodige geld en een voorliefde voor extravagante, zeldzame voertuigen. Het model is vandaag niet meer leverbaar als nieuwe auto. De startprijs was minstens 1,75 miljoen euro.
Leasing of financieringsaanbiedingen zijn niet beschikbaar voor een dergelijk voertuig. Ook de zoektocht naar een gebruikt model blijkt uiterst moeilijk te zijn. De verkochte modellen zijn meestal eigendom van verzamelaars. Als er aanbiedingen zijn, kost het betreffende model echter vaak ruim boven de twee miljoen euro vanwege de hoge zeldzaamheidswaarde en de positieve prijstrend van de afgelopen jaren. De Lamborghini Centenario dient vaak als langetermijninvestering.
Design
Exterieur
De Lamborghini Centenario is buitengewoon opvallend, dat blijkt al uit een snelle blik op het exterieur. Elke centimeter van de zeer lange en zeer brede carrosserie benadrukt het karakter van een echte supersportwagen. Smalle lichten voor en achter, een plat ontwerp en gestroomlijnd koetswerk laten een blijvende indruk achter. Hetzelfde geldt voor de grote wielen, de achterspoiler en de extra sierlijsten aan de zij- en voorkant. Ook kenmerkend voor Lamborghini zijn de elegante vleugeldeuren, die al op veel andere modellen van de autofabrikant worden toegepast.
Interieur
Het interieur van de Lamborghini Centenario is futuristisch en technisch hypermodern. De middenconsole heeft vertrouwde schakelaars en knoppen die doen denken aan een vliegtuigcockpit. Bovendien is er een zeer groot display met aanraaktechnologie, waarmee veel verschillende functies van het voertuig veilig kunnen worden bediend. De bestuurder en voorpassagier kunnen niet veel ruimte verwachten. Maar dankzij automatische airconditioning, comfortabele stoelen en natuurlijk alle andere gebruikelijke voorzieningen, blijven nauwelijks wensen onvervuld.
Veiligheid
Iedereen die met een supersportwagen de weg op gaat, wil een veilig voertuig. De Lamborghini Centenario biedt maximale controle, zelfs bij hoge snelheden. Het lage zwaartepunt van de carrosserie, de directe besturing en de nieuwste technologie zorgen voor veilig rijden op alle wegen. Krachtige remmen brengen het snelle model zelfs bij hoge snelheden veilig tot stilstand. Ook andere functies, zoals tractiecontrole, ESP, ABS en speciale rijmodi, kunnen worden aangepast via het grote touchscreen in de middenconsole.
Alternatieven
De McLaren P1 werd gebouwd tussen 2013 en 2015 en behoort tot de klasse van de supersportwagens. Het model biedt ook maximale prestaties. Door een combinatie van een benzine- en een elektromotor levert het voertuig een totaal vermogen van 916 pk met een koppel van 900 Nm. De acceleratie tot 100 km/u duurt slechts 2,8 seconden, de topsnelheid bedraagt 350 km/u. Met een instapprijs van meer dan een miljoen euro is de McLaren P1 echter ook geen koopje.