McLaren te koop: tweedehands en nieuw

McLaren

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste McLaren modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

McLaren, hoogstaande technologie en design voor luxe superauto's

De Britse autoproducent McLaren zag het levenslicht in 1963 en werd opgericht door de Nieuw-Zeelander Bruce McLaren. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een belangrijke speler op de wereldwijde automarkt voor luxe supersportwagens. Het bedrijf is voor het grootste deel in handen van de Bahrain Mumtalakat Holding Company, die de meerderheid van de aandelen bezit. Door de gelimiteerde productie en de focus op de autosport is het niet makkelijk om een tweedehands McLaren aan te schaffen, door de beperkte tweedehands markt.

Geschiedenis van het bedrijf

Oprichter Bruce McLaren kwam via de garage van zijn ouders al vroeg in aanraking met auto's. Hij kwam naar Europa in het kader van een plan om Nieuw-Zeelandse autoracers te helpen voet aan de grond te krijgen op het Europese racecircuit. Hij was erg succesvol in de racesport en werd uiteindelijk coureur in de prestigieuze Formule 1. In 1963 besloot hij zijn eigen racewagens te gaan bouwen en zo werd het bedrijf opgericht. Een jaar na de oprichting werd de eerste racewagen geïntroduceerd, de M1A, waarvan er 24 werden gemaakt. De wagens van het merk waren meteen succesvol in verschillende autoraces en in 1965 debuteerde de M2B op de Grand Prix van Monaco als Formule 1-wagen. In 1970 kwam het leven van de oprichter ten einde, waarna het merk in 1980 fuseerde met het raceteam Project Four van Ron Dennis. In 1989 werd de autotak voor de openbare weg opgericht. In 2010 werd het bedrijf wederom een op zich zelf staande autobouwer, los van het raceteam, na een succesvolle samenwerking van het bedrijf met Mercedes, waar de SLR McLaren uit voortkwam.

Innovatie in de racesport

Het Britse bedrijf met Nieuw-Zeelandse roots heeft een lange historie in de racesport en heeft nog steeds een eigen Formule 1-team, waar veel geld in wordt gestoken. Het merk was verantwoordelijk voor de succesvolle introductie van de koolstofvezel, een zeer sterke en lichte vezel die ervoor zorgde dat auto's lichter konden worden zonder in te boeten op stevigheid en veiligheid. De veiligheid werd door de introductie van de vezel zelfs significant verbeterd. Deze innovaties zorgden er bovendien voor dat de superwagens voor op de openbare weg altijd tot de snelste ter wereld behoorden. De kennis uit de Formule 1 wordt veelvuldig toegepast in de modellen voor op de weg.

Verschillende modellen

De relatief korte geschiedenis van het merk op het gebied van personenwagens betekent dat er niet heel veel verschillende modellen beschikbaar zijn en dat de tweedehands markt beperkt is. De F1 was het eerste echte model voor op de weg en pas in 2010 kwam het merk, na een samenwerking met Mercedes, weer met volledig eigen modellen.

F1 (1992 - 1998)

De F1 is de eerste sportwagen van het merk voor op de openbare weg. Het is een driezitscoupé, met de chauffeur in het midden omdat het zicht anders te beperkt zou zijn door de vorm van de auto. Het voordeel hiervan is dat er drie in plaats van twee personen plaats kunnen nemen. De productie van de wagen, die werd ontworpen door Gordon Murray, begon in 1992 en eindigde in 1998. De wagen wordt voortgedreven door een 6,1 liter V12-motor die door BMW gebouwd is, met een maximaal vermogen van 627 pk bij 7200 rpm, waardoor de wagen een topsnelheid van 386 km/u kan bereiken en van 0 naar 100 km/u accelereert binnen 3,2 seconden. Daarmee was het doel gehaald: de F1 was op dat moment de snelste personenauto ter wereld. Tien jaar later pas werd de F1 van de troon gestoten door de Koenigsegg CCR. Van het model werden in totaal honderd exemplaren geproduceerd. Opmerkelijk detail van de auto, die de snelste auto voor op de weg moest worden, is dat het hitteschild gemaakt is van bladgoud. De auto werd ook op het circuit gebruikt en won in 1995 zelfs de prestigieuze 24 uur van Le Mans. De F1 was zeer beperkt beschikbaar en is daarom erg moeilijk als tweedehands auto te bemachtigen.

P1 (2013 - 2015)

De P1 is een plug-in hybride sportwagen, uitgevoerd als tweedeurscoupé en met achterwielaandrijving en een dwars liggende motor. De productie van de P1 was zeer gelimiteerd en ook dit model is dus zeer moeilijk als tweedehands auto te verkrijgen. De wagen, die van 2013 tot 2015 gemaakt werd, wordt aangedreven door een sterke 3,8 liter twin-turbo V8-motor in combinatie met een elektrische motor met ECU. Samen leveren de twee motoren een vermogen van 904 pk. Het bereik is 480 kilometer. De wagen heeft een topsnelheid van 349 km/u en trekt op van 0 naar 100 km/u in 2,8 seconden. De voornaamste concurrenten van de P1 zijn de Ferrari LaFerrari en de Porsche 918 Spyder, die qua snelheid elkaar nauwelijks ontlopen. In een test op het circuit van Silverstone was de P1 een fractie van een seconde sneller dan zijn naaste belagers.

720S (2017 - heden)

De nieuwste uitbreiding van het wagenpark van McLaren is de 720S, de tweede wagen in de zogenaamde Super-serie, uitgevoerd als tweedeurscoupé met achterwielaandrijving. De wagen is ontworpen door Robert Melville en is beschikbaar vanaf mei 2017. Dankzij het nieuwe chassis, vervaardigd uit koolstof, is de auto lichter en sneller dan zijn voorganger, de 650S. Het gewicht van 1283 kilogram maakt de 720S de lichtste in zijn klasse. Achter in de wagen is de zeer sterke motor te vinden, een 4,0 liter twin-turbo V8, die een vermogen tot 710 pk kan leveren. Dankzij deze motor in combinatie met het lichte chassis is de wagen in staat van 0 naar 100 km/u op te trekken in 2,9 seconden, 0,1 seconde sneller dan zijn voorganger. De kwart mijl wordt afgelegd binnen 10,3 seconden. De uitstoot is volgens de fabrieksopgave 249 gram koolstofdioxide per kilometer. Daarmee is de wagen een stuk zuiniger dan vergelijkbare modellen van concurrenten. Het is een van de goedkopere modellen van het merk en daarom uitermate geschikt als instapmodel.