Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mclaren-speedtail-front

McLaren Speedtail

1 / 4
mclaren-speedtail-front
mclaren-speedtail-side
mclaren-speedtail-back
mclaren-speedtail-interieur

Sterke punten

  • Over-de-top hypercar
  • Een gecombineerd vermogen van 1.050 pk
  • Topsnelheid 403 km/u

Zwakke punten

  • Extreem hoog prijskaartje
  • Dorstige motor
  • Geen dagelijks vervoer

McLaren Speedtail : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de McLaren Speedtail, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

McLaren Speedtail: spirituele opvolger van de McLaren F1

De McLaren Speedtail is een hybride sportauto met een systeemvermogen van 1050 pk en een extreem hoge topsnelheid van 403 km/u. Het model kun je zien als de spirituele opvolger van de legendarische McLaren F1 uit de jaren negentig. De McLaren Speedtail was al uitverkocht voordat hij in productie ging. Lees meer.

Interesse in een McLaren Speedtail

McLaren Speedtail occasions
McLaren Speedtail dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Zeer comfortabel en ruim interieur
  • Een verfijnd chassis zorgt voor een perfecte rijervaring
  • Grote motoren
  • Vrij unieke verschijning in Nederland

Technische gegevens

Motorisatie

Op 28 oktober 2018 onthulde McLaren Automotive een nieuwe auto in zijn Ultimate Series, het topsegment van de Britse autofabrikant. Deze serie bestond al uit de P1, Senna en F1, drie hypercars die vooral gericht waren op performance. In 2018 werd daar de McLaren Speedtail aan toegevoegd. De productie vond plaats in de Engelse fabriek in Woking, Surrey. Er zijn 106 exemplaren gebouwd, gelijk aan de oplage van de F1. De Speedtail is een hybride sportauto met een eigen karakter en volgens McLaren is het een ‘Hyper-GT’.

De Speedtail heeft een hybride aandrijflijn: een 4,0-liter twin-turbo V8-benzinemotor met een hybride eMotor. Deze aandrijflijn is gekoppeld aan de 7-traps automaat met een dubbele koppeling. Deze aandrijflijn levert een vermogen van 1.050 pk. Hiermee kan de auto een topsnelheid halen van 403 km/u. De McLaren sprint van 0 naar 300 km/u in 12, 8 seconden. Zet je de Speedtail in ‘Velocity mode’, dan wordt de auto 35 mm verlaagd. De totale hoogte van de auto is dan slechts 1,12 meter. Om de topsnelheid van meer dan 400 km/u te halen, heeft Pirelli voor de Speedtail speciale P Zero-banden ontwikkeld.

Afmetingen

Met een extreem laag profiel, met het hoogste punt op slechts 1.120 millimeter, glijdt de Speedtail moeiteloos door de straten. De aerodynamische bolide is 5,20 meter lang. Zaken als bagageruimte en trekgewicht zijn overbodig om hier te bespreken. De auto is slechts gemaakt voor één ding: snelheid. Net als in de F1 zit je in de Speedtail als bestuurder in het midden, met naast je twee passagiersstoelen. In plaats van traditionele zijspiegels maakt de Speedtail gebruik van compacte camera's die zijn geïntegreerd in de gestroomlijnde carrosserie. De beelden van deze camera's worden weergegeven op twee schermen aan weerszijden van het interieur, waardoor de bestuurder een uitgebreid zicht op de omgeving heeft.

De belangrijkste specificaties op een rij van de Mclaren Speedtail

McLaren Speedtail
Marktintroductie 2019
Lengte x breedte x hoogte 5,20 x 2,00 x 1,12 m
Wielbasis 2,67 m
Inhoud bagageruimte n.b.
Ledig gewicht 1.597 kg
Toelaatbaar totaalgewicht n.b.
Cilinderinhoud 3.994 cm³
Vermogen 786 kW (1055 pk)
Koppel 1150 Nm
Topsnelheid 403 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,0 s
Tankinhoud n.b.
Verbruik 15,6 l / 100 km
CO₂-uit 357 g/km

Varianten

De gelukkige eigenaren van een Speedtail hadden talloze mogelijkheden om de uitrusting van de auto helemaal naar hun smaak aan te passen. Ze konden zelf de lakkleuren, bekleding en afwerking kiezen. Er was keuze uit moderne materialen zoals carbon, edelmetaal en verschillende luxe ledersoorten. Zelfs de patronen en kleuren konden geheel naar eigen smaak worden aangepast.

McLaren had drie zogeheten ‘themacollecties’ samengesteld voor de Speedtail: Dynamic, Urbane en Visionary. Deze collecties bieden een inkijkje in de mogelijkheden en zijn bedoeld als inspiratie voor het personaliseren van een Speedtail.

Het thema Dynamic is gericht op sportiviteit en biedt verschillende designthema's die dit accentueren. Je kon bijvoorbeeld kiezen voor speciale wielen met een koperen rand en een lakkleur die de sportieve uitstraling benadrukt, zoals rood. Om het sportieve karakter verder te versterken, kon je ook kiezen voor zilveren remklauwen. Het interieur kon worden afgewerkt in dezelfde rode kleur als de buitenkant en er was een mogelijkheid om de bijrijdersstoelen in wit uit te voeren. De afwerking maakt gebruik van Thin Ply-technologie voor het inleggen van wit kwartskoolstof, wat een unieke uitstraling geeft.

De Urbane-uitvoering is aan de buitenkant afgewerkt met speciaal gespoten zichtbare koolstofvezel, wat een extra exclusieve uitstraling geeft. Voor een extra gedurfd en opvallend uiterlijk is er de themacollectie 'Visionary', met het Astral-thema. De buitenkant van deze uitvoering springt in het oog met een levendige oranje kleur, aangevuld met een zilveren krijtstreep, zichtbare carbonafwerking en 18-karaats witgouden accenten. Het interieur biedt een bestuurdersstoel afgewerkt met marineblauw aniline leder, terwijl de passagiersstoel is bekleed met nubuckleer.

Hoewel de auto drie designthema's telt, is geen enkele Speedtail hetzelfde. McLaren Special Operations (MSO) biedt de mogelijkheid om de auto tot in de kleinste details te personaliseren, van striping langs de zijkanten tot interieurkleuren en meer. Maar dergelijke opties komen wel met een prijskaartje: zo vraagt het merk bijvoorbeeld al 40.000 euro voor een eenvoudige striping-optie.

Prijzen

Je kunt geen nieuw exemplaar meer aanschaffen; alle 106 auto’s waren al verkocht voordat ze in productie gingen. Het prijskaartje was stevig: vanaf minstens 1,75 miljoen pond, exclusief belastingen, wat overeenkomt met ongeveer 1,98 miljoen euro. Maar dat was slechts het begin, aangezien McLaren Special Operations (MSO) klanten de mogelijkheid bood de Speedtail tot in de kleinste details aan te passen aan hun persoonlijke voorkeuren. Als occasion is de kans uiterst klein dat je ooit een Speedtail zult tegenkomen.

Design

Exterieur

Het design van de McLaren Speedtail laat zich het best omschrijven als een pijl op wielen. Met zijn gestroomlijnde, druppelvormige carrosserie snijdt hij door de lucht. De vloeiende lijnen van de auto leiden naar voren en naar achteren, waardoor een gevoel van voortdurende beweging wordt gecreëerd, zelfs als hij stilstaat.

Interieur

Binnenin de McLaren Speedtail gaat het er net zo indrukwekkend aan toe als aan de buitenkant**. De bestuurderstoel is in het midden geplaatst**, met aan beide kanten een passagiersstoel. Alles is tot in de puntjes afgewerkt met hoogwaardige materialen en geavanceerde technologie. Op het dashboard bevinden zich drie schermen, met daarachter twee schermen voor de digitale achterruitrijcamera’s. De knoppen van de transmissie zijn in het dak verwerkt.

Veiligheid

Bij een topsnelheid van 403 km/u kun je je afvragen hoe veilig een auto is. Op die snelheid hebben een paar airbags weinig zin. Maar bij lagere snelheden kun je gerust stellen dat de Speedtail een veilige auto is. De constructie is extreem stevig om hoge snelheden aan te kunnen, waardoor het goed bestand is tegen aanrijdingen. In Amerika mocht het model echter niet de openbare weg op vanwege het ontbreken van zij-airbags. Dit komt doordat de auto drie stoelen naast elkaar heeft, waardoor zij-airbags technisch niet mogelijk zijn.

Alternatieven

Gezien de exclusiviteit en het circuitgerichte karakter van de hybride Speedtail, zijn er weinig concurrenten die hiermee kunnen wedijveren. De eerste hybride van Ferrari – de LaFerrari – komt een beetje in de buurt, maar is minder gericht op een hoge topsnelheid. De Ferrari is bovendien iets goedkoper dan de Speedtail. Een nieuwe LaFerrari begon bij 1 miljoen dollar, oftewel ongeveer 800.000 euro. Voor McLaren moest je meer dan het dubbele afrekenen.

De aandrijflijn van de LaFerrari omvat een krachtige 6,3-liter V12-motor, gekoppeld aan een 161 pk sterke elektromotor, ondersteund door een KERS-eenheid voor extra power boosts. Deze aandrijflijn is goed voor 950 pk, wat 100 pk minder is dan de combinatie van een 4,0-liter V8-motor en elektromotor van de Speedtail die een totaal van 1050 pk produceert. Daarom is de Speedtail de snelste van de twee, met een verbazingwekkende acceleratie van 0-300 km/u in slechts 12,8 seconden, terwijl de LaFerrari daar iets langer over doet, net onder de 15 seconden. Een Bugatti Chiron komt qua prestaties ook in de buurt van de gestroomlijnde McLaren.

FAQ

Wat maakt de McLaren Speedtail zo bijzonder?
De Speedtail is een eerbetoon aan de iconische McLaren F1, die van 1998 tot 2004 met 386 km/u het snelheidsrecord bij de productieauto’s in handen had. McLaren fabriceerde slechts 106 exemplaren; een aantal dat overeenkomt met het aantal geproduceerde F1’s.
Wat is de functie van de opvallende kappen op het voorwielen?
Een van de opmerkelijkste kenmerken van de McLaren Speedtail zijn de kappen op de voorwielen. Hoewel ze afneembaar zijn, adviseert McLaren ze te laten zitten. Deze vaste wieldoppen zijn ontworpen om turbulentie van de lucht aanzienlijk te verminderen, de luchtstroom langs de zijkanten van de auto te voeren en die naar de ‘blades’ aan de zijkanten te leiden, zodat de auto letterlijk door de lucht snijdt. Dit is slechts een van de vele indrukwekkende aerodynamische functies die zijn toegepast in het ingenieuze ontwerp van de Speedtail.
Welke techniek is er gebruikt in de voorruit?
De gebogen voorruit is de grootste die ooit op een McLaren is gebruikt. De ruit is niet alleen groot, maar ook slim. In plaats van klassieke zonnekleppen, gebruikte Mc Laren elektrochroom glas dat met een druk op de knop ondoorzichtig kan worden.