Ga naar hoofdinhoud
Bericht

Na het inloggen kun je AutoScout24 nog beter gebruiken.

  • Synchroniseer favorieten
  • Zoekopdrachten opslaan
  • Adverteren

McLaren Speedtail

De exclusieve hybride hypercar van 1036 pk

Geef je graag een vermogen uit aan moderne supercars, dan is een nieuwe of gebruikte Mc Laren Speedtail echt iets voor jou. Deze hybride super sportwagen heeft namelijk een vermogen van 1036 pk en haalt een topsnelheid van 403 km/u. Je kunt er prima mee racen op het circuit, de auto is tenslotte gebouwd als een F1-wagen. Maar ook op de gewone weg trekt dit model lekker de aandacht. Voeg ’m toe aan je privécollectie van snelle wagens en show ’m aan iedereen die dat leuk vindt. Lees meer

Model

Op 28 oktober 2018 onthulde McLaren Automotive een nieuwe auto in zijn Ultimate Series, het topsegment van de Britse autofabrikant. Deze serie bestond al uit de P1, Senna en F1, drie hypercars die vooral gericht waren op performance. In 2018 werd daar de McLaren Speedtail aan toegevoegd, waarvan er maar 106 gebouwd zullen worden. De productie vindt plaats in de Engelse fabriek in Woking, Surrey. De Speedtail is een hybride sportwagen met een eigen karakter en volgens McLaren is het een ‘Hyper-GT’.

De Speedtail wordt ook wel een extravagante versie van de ‘hyper-McLaren’ Senna genoemd. De auto is gericht op de F1 en dat is bijvoorbeeld te zien aan de gesplitste zijruiten en het langgerekte profiel met een lengte van 5,2 meter. De voorwielen worden bedekt door een kap in het wiel die over de velgen heen zit. Een ander opvallend detail is de balk die door de voorste zijruiten loopt. Dit verwijst duidelijk naar de legendarische McLaren F1 uit de jaren ‘90.

Ook van binnen wijst alles op een F1-wagen. De bestuurder zit namelijk precies in het midden van de auto achter een symmetrisch dashboard. De bestuurder zit tussen de beide passagiers in, die verder naar achteren zitten. Opvallend detail is dat de auto geen buitenspiegels heeft. In plaats daarvan zitten er camera’s op de buitenkant. De bestuurder kan de beelden zien op schermpjes in de cockpit. Hoe uniek de bediening is, blijkt uit het feit dat de automatische versnellingsbak wordt bediend met knopjes die in het dak zitten. De gestroomlijnde buitenkant wordt nog verder verbeterd door de inklapbare buitencamera’s. Dit gebeurt automatisch als je de ‘Velocity Mode’ inschakelt, waarmee de auto zijn indrukwekkende topsnelheid kan halen.

De Speedtail heeft een hybride aandrijflijn die 1036 pk levert en een maximumsnelheid van 403 km/u haalt. Het is daarmee de snelste McLaren tot nu toe. Aan deze snelheid hangt natuurlijk wel een prijskaartje. De auto is te koop voor bijna 2 miljoen euro per stuk. Je kunt ook voor een gebruikte Mc Laren Speedtail kiezen, maar ook dat zal geen koopje zijn.

Mc Laren Speedtail vs LaFerrari

Gezien het exclusieve en track-gerichte karakter van de hybride Speedtail, zijn er niet veel concurrenten voorhanden. De opvolger van de LaFerrari hybride supercar, die gepland staat voor 2019, zal waarschijnlijk in de buurt komen, maar dit model is er nog niet. Dus voor nu vergelijken we de [Ferrari LaFerrari] (/ferrari/ferrari-laferrari/) met de Speedtail.

Als we eerst de aankoopprijzen bekijken, dan zien we dat de de Ferrari iets goedkoper is dan de Speedtail. Een nieuwe LaFerrari begint bij 1 miljoen dollar, oftewel iets van 800.000 euro. voor de gewone man is dit al heel veel geld, maar voor de Mc Laren betaal je meer dan het dubbele, en de oplage is kleiner, wat deze auto nog exclusiever maakt.

Qua uiterlijk verschillen de auto’s behoorlijk. Het ontwerp van de Ferrari heeft strakke, soepele lijnen, terwijl de Speedtail hoekiger oogt en een compleet eigen achterkant heeft (de “speedtail”). Op de Ferrari zie je duidelijk de achterspoiler, diffuser en luchtinlaten in de bodemplaat. Der Mc Laren wordt gekenmerkt door een glazen koepel, die zeer hoog oprijst in vergelijking de rest van de auto, en een scherpe rand waar de voorruit eindigt. Het model oogt hoekiger dan de Ferrari.

Kijken we naar de aandrijving van de LaFerrari, dan zien we een 6.3 L F140FE V12 motor in combinatie met een elektromotor en van 120 kW/161 pk met een KERS unit die zorgt voor extra vermogensimpulsen. Samen leveren deze motoren 950 pk en dat is 86 pk minder dan de 4.0 L V8 motor en de elektromotor van de Speedtail kunnen leveren. De Speedtail is dan ook de snelste van deze twee. Hij heeft namelijk maar 12,8 seconden nodig om van 0-300 km/u te rijden, terwijl de Ferrari daar iets minder dan 15 seconden over doet.

Motoren

De Speedtail heeft een hybride aandrijflijn met een 4,0 L M840T twin-turbo V8 benzinemotor met een hybride eMotor. Deze aandrijflijn is gekoppeld aan de 7-traps automaat met een dubbele koppeling. Deze aandrijflijn levert een vermogen van 1.036 pk. Hiermee kan de auto een topsnelheid halen van 403 km/u. De McLaren sprint van 0 naar 300 km/u in 12, 8 seconden. Zet je de Speedtail in ‘Velocity mode’, dan wordt de auto 35 mm verlaagd. De totale hoogte van de auto is dan slechts 1,12 m.

Uitrusting en opties

De Speedtail heeft ontelbaar veel mogelijkheden om de uitrusting van de auto aan je wensen aan te passen. Zo kun je zelf lakkleuren, bekleding en afwerking kiezen. Hierbij heb je keuze uit moderne materialen zoals carbon, edelmetaal en verschillende luxe leersoorten. Zelfs de keuze van patroon en kleur is mogelijk. Mc Laren stelde zelf 3 versies of themacollecties van dit model samen om te laten zien wat er allemaal mogelijk is:

  • Dynamic
  • Urbane
  • Visionary

De collectie Dynamic bestaat uit verschillende designthema’s waarbij de aankleding vooral moet benadrukken dat de Speedtail een zeer sportieve auto is. Binnen dit thema kun je kiezen voor speciale wielen met een koperkleurige rand. Als lakkleur is rood natuurlijk erg toepasselijk en het sportieve karakter wordt nog verder versterkt door een set zilverkleurige remklauwen. Bij dit thema kun je ook het interieur aan laten sluiten bij de buitenkant door het in rood te laten afwerken. De bijrijdersstoelen kunnen dan bijvoorbeeld in het wit uitgevoerd worden. Bij de afwerking is gebruik gemaakt van de Thin Ply-technologie voor het inleggen van witte kwartskoolstof.

Ga je liever voor een geraffineerde uitstraling die de exclusiviteit van deze auto benadrukt? Dan is er de Urbane. Deze kun je bijvoorbeeld van buiten laten afwerken met een speciaal gespoten zichtbare koolstofvezel voor een klasse uitstraling. Laat het interieur uitvoeren in een kleur als zachtblauw en je auto voelt net zo duur als dat hij eruit ziet.

Ga je voor een gedurfd en opvallend uiterlijk, kies dan voor de themacollectie ‘Visionary’ met het Astral-thema. De buitenkant heeft een levendige, oranje kleur met een zilveren krijtstreep, een zichtbare carbonafwerking en 18-karaats witgouden merkjes. Het interieur heeft een bestuurdersstoel die is afgewerkt met marineblauw aniline leder. De passagiersstoel is bekleed met nubuckleer.

Als belegging of als racewagen

Een gebruikte Mc Laren Speedtail is de ultieme auto voor verzamelaars en iedereen die op zoek is naar een sportief beleggingsobject. Deze snelle wagen wordt in een kleine oplage gemaakt, zodat het echt een hele exclusieve sportwagen is. Koop je een nieuwe, dan kun je zelf kiezen welke kleuren en materialen je in het interieur wilt hebben

FAQ

Wat maakt de Mc Laren Speedtail zo bijzonder?

De Speedtail is een eerbetoon aan de iconische McLaren F1, die van 1998 tot 2004 bij de productieauto’s het snelheidsrecord van 386 km/u behaalde. McLaren zal er slechts 106 van maken - een aantal dat overeenkomt met het aantal geproduceerde F1’s - en volgens een woordvoerder van McLaren zijn ze allemaal al verkocht.

Wat is de functie van de opvallende kappen op het voorwielen?

Een van de grootste bijzonderheden van de nieuwe McLaren Speedtail zijn deze kappen op de voorwielen. Hoewel ze kunnen worden verwijderd, raadt McLaren dit sterk af. De vaste wieldoppen zijn geïnstalleerd om het dwarrelen van de lucht drastisch te verminderen, de luchtstroom rond de zijkant van de auto te verminderen, de lucht dicht bij de auto te houden en de lucht naar de “bladen” aan de zijkant te leiden zodat het model letterlijk door de lucht snijdt. Dit is slechts een van de vele verbazingwekkende aerodynamische functies die worden gebruikt in het ingewikkelde ontwerp van de Speedtail.

Welke techniek is er gebruikt in de voorruit?

De gebogen voorruit is de grootste die ooit op een McLaren is gebruikt. De ruit is niet alleen groot, maar ook slim. In plaats van klassieke zonnekleppen, gebruikte Mc Laren elektrochroom glas dat met een druk op de knop ondoorzichtig kan worden.