Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lamborghini-urus-front

Lamborghini Urus

1 / 3
lamborghini-urus-front
lamborghini-urus-side
lamborghini-urus-back

Sterke punten

  • Uitzonderlijk sportieve rijeigenschappen
  • Exclusieve uitstraling en redelijk zeldzaam
  • Deze Lamborghini is wél praktisch

Zwakke punten

  • Geen kenmerkende V10 of V12 van Lamborghini
  • Veel onderdelen rechtstreeks afkomstig van Audi
  • Hoge kosten voor onderhoud en brandstof

Lamborghini Urus : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Lamborghini Urus, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lamborghini Urus: supercar in SUV-outfit

De Urus is een zeer sportieve en super snelle SUV van het Italiaanse sportwagenmerk Lamborghini. Dit model is ontwikkeld als antwoord op de sterk toenemende vraag naar SUV’s in het sportieve topsegment. Het scherpe en agressieve design heeft typische Lamborghini-kenmerken, maar onderhuids is veel afkomstig van moederbedrijf Audi. Dat neemt niet weg dat de Urus behoort tot de meest begeerde SUV’s van dit moment. Het is overigens niet de eerste SUV het Italiaanse sportwagenmerk. Zo was er in de jaren tachtig al de LM002, maar met een totaal ander karakter. Lees meer

Interesse in een Lamborghini Urus

Lamborghini Urus occasions
Lamborghini Urus nieuwe auto's
Lamborghini Urus dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Als je de ultieme performance-SUV zoekt: veel beter dan de Urus wordt het niet.
  • Hoewel de Urus sportiviteit schreeuwt, rijdt hij verrassend evenwichtig en zelfs comfortabel.
  • De Urus is voorzien van een hypermodern infotainmentsysteem met drie schermen, dat de Italianen van de Audi A8 lenen.

Technische gegevens

Motorisatie

Hoewel al sinds de lancering van de SUV van Lamborghini in 2018 gesproken wordt over een V12 voor de Urus, is hij tot op heden alleen leverbaar met een 4,0-liter twinturbo V8-motor die voorin zijn werk doet. Het systeemvermogen bedraagt 490 kW (666 pk) en 850 Nm koppel. Alle brute krachten worden via een achttrapsautomaat naar alle wielen gestuurd. Resultaat? Een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,5 seconden (3,3 voor de Performante-versie en een topsnelheid van 305 (306) km/u. En dat voor een SUV van bijna 2,2 ton.

Toch heeft Lamborghini ook aan je portemonnee (en het milieu) gedacht. Want met cilinderuitschakeling onder de 3.000 t/min tempert de fabrikant het verbruik enigszins. Toch ligt het gemiddelde verbruik nog op 14,1 l/100 kmen de CO2-uitstoot op 320 g/km. Dit is dus bepaald geen ‘groene’ auto.

Inmiddels doen berichten de ronde over een Urus met plug-in hybride-aandrijving die als prototype is gezien. Het gaat hier om dezelfde aandrijflijn als de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid. Dat zou een systeemvermogen van 500 kW (680 pk) betekenen. Ook een volledig elektrische Lamborghini Urus zit waarschijnlijk voor het einde van dit decennium in het vat.

Afmetingen

De Lamborghini Urus is een grote, snelle en brute SUV. Hij is 5,11 meter lang, maar liefst 2,02 meter breed en 1,64 meter hoog. Daarmee is hij bijna even groot als familieleden als de Porsche Cayenne, de Audi Q8 en de Bentley Bentayga. Maar hij is wat breder en lager dan die modellen. Zijn wielbasis is 3,00 meter lang. De bagageruimte van SUV’s zijn traditioneel groot en die van de Urus meet maar liefst 574 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Lamborghini Urus
Marktintroductie 2018
Lengte x breedte x hoogte 5,11 x 2,02 x 1,64 m
Wielbasis 3,01 m
Inhoud bagageruimte 574 l
Ledig gewicht 2.150 - 2.197 kg
Toelaatbaar totaalgewicht n.b.
Cilinderinhoud 3.996 cm3
Vermogen 490 kW (666 pk)
Koppel 850 Nm
Topsnelheid 305 - 306 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,5 - 3,3 sec
Tankinhoud 85 l
Verbruik 14,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 320 g/km

Varianten

Omdat Lamborghini in exclusiviteit gelooft, biedt het Italiaanse merk de Urus eigenlijk maar één uitvoering aan: de Urus S – de Performante-versie is grotendeels hetzelfde, maar is iets lichter en een heel klein beetje sneller als je écht tot het uiterste wilt gaan... Maar een nieuwe Urus is meestal slechts een uitgangspunt, want je kunt de performance-SUV als het ware à la carte samenstellen. Lamborghini biedt bijvoorbeeld al bijna vijftig verschillende carrosseriekleuren aan, voor het interieur heb je oneindige mogelijkheden – je kunt het tot in de kleinste details personaliseren. Met bijvoorbeeld alleen al meer dan tien designs voor de vloermatjes én gepersonaliseerde dorpelbekleding.

Prijzen

De nieuwprijs van de Lamborghini Urus bedraagt meer dan 300.000 euro. Dan heb je natuurlijk pas de basis waarop je je eigen versie kunt samenstellen. Je kunt de prijs flink laten oplopen door de eindeloze personalisatiemogelijkheden waaruit je kunt kiezen. Op die manier kom je gemakkelijk aan een prijs die uitkomt op meer dan 400.000 euro.

Het aanbod van gebruikte Lamborghini’s Urus is verrassend groot, gezien de exclusiviteit van de auto. Op AutoScout24 staan enkele tientallen occasions, voor prijzen vanaf zo’n 250.000 euro. De occasionprijzen maken echter ook duidelijk dat de nieuwprijs voor een naar de smaak van de eerste eigenaar samengestelde Urus vaak boven de instapprijs van 315.000 euro moet liggen, want meer dan de helft van de occasions wordt voor meer dan de huidige catalogusprijs van de Lamborghini Urus aangeboden.

Exemplaren met koolstof-keramische remmen, een panoramadak en het zogenoemde carbon pack gaan vlot richting de 350.000 euro en meer. Ook opvallend: Urus-rijders zijn kennelijk geen kilometervreters, want er zijn maar weinig exemplaren die een kilometerstand van tegen de 80.000 hebben bereikt.

Design

Buitenkant

De Lamborghini Urus is een supercar op hoge pootjes, die circuitwaardige prestaties verenigt met comfort en een hoge fijne zitpositie. De Urus is een scherp gelijnde SUV met een opvallend ergonomisch interieur. Overigens is de kans dat je met een Lamborghini Urus onopvallend door het verkeer kunt rijden, is nihil. Want met zijn scherpe lijnen en assertieve front maakt de Urus meteen indruk. Hij oogt bijna buitenaards door zijn gedrongen vorm en platgedrukte carrosserie met relatief lage ruiten, vooral aan de achterzijde. Bekijks gegarandeerd, ongeacht of je de Urus in het wit, mat zwart, Verde Scandal of een van de vele andere carrosseriekleuren kiest.

Binnenkant

Ergonomie is niet altijd het sterkste punt van sportauto’s. Lamborghini behoort echter tot de Volkswagen Groep en kan dus een beroep doen op ingenieurs en technologie van die groep (Audi, Bentley, Porsche, niet de minste merken). Dat werpt zijn vruchten af, want de Urus is voorzien van vier comfortabele zitplaatsen. En in het dagelijkse gebruik blijkt het interieur verrassend goed doordacht ingedeeld te zijn. Ten slotte is hij voorzien van drie forse digitale schermen en een slim infotainmentsysteem. En 574 liter bagageruimte.

lamborghini-urus-interior lamborghini-urus-seating

Veiligheid

De onafhankelijke testorganisatie Euro NCAP heeft de Lamborghini Urus (nog) niet aan crashtests onderworpen, dus een aantal sterren voor de auto kunnen we niet geven. Maar wees ervan verzekerd dat de Urus is uitgerust met alle denkbare veiligheidsvoorzieningen, dus ook van adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie, noodremassistentie, een nachtzichtcamera en een 360°-camera.

Alternatieven

Als je kijkt naar het vermogen, de prestaties en de exclusiviteit van de Lamborghini Urus, dan kom je al snel uit bij een Aston Martin DBX of Ferrari Purosangue als alternatief. Andere serieus alternatief is de Porsche Cayenne Coupé, maar dan wel de topversie, zoals de Turbo GT. Dan hebben we nog de Audi RS Q8 die technisch nauw verwant is aan de Urus. Iets minder exclusief, maar wel uitzonderlijk sportief, zijn de BMW X6 M Competition en de Mercedes-Benz GLE Coupé 63 AMG S. De Bentley Bentayga zou je wellicht ook een alternatief voor de Urus kunnen noemen, maar die is eigenlijk veel te chique en comfortabel om als echte concurrent te kunnen worden aangemerkt.

FAQ

Wat kost de Lamborghini Urus?
Een nieuwe Urus staat in de prijslijsten voor meer dan 315.000 euro. Aangezien kopers de Urus verregaand kunnen personaliseren en dat meestal ook gedaan hebben, komen de prijzen van een occasion al snel uit rond of boven de catalogusprijs van een nieuwe.
Hoeveel Lamborghini’s Urus zijn er in Nederland?
De Urus is een exclusieve auto. Sinds 2018 zijn er zo’n 250 in Nederland op kenteken gezet. Dat is bijzonder, want het aantal exemplaren dat ook in Nederland verkocht is, is ongeveer de helft (bron). Hetzelfde aantal staat ook daadwerkelijk op Nederlands kenteken. De Urus vertegenwoordigt ongeveer de helft van het aantal verkopen van Lamborghini.
Wat is een Mansory Urus?
Je bedoelt de Lamborghini Urus die onder handen is genomen door tuner/veredelaar Mansory en die onder de naam Mansory Venatus wordt aangeboden? Die auto is voorzien van een complete bodykit met alle toeters en bellen en een motor met een vermogen van 736 kW (1.001 pk).