Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
aston-martin-dbx-overview

Aston Martin DBX

1 / 4
aston-martin-dbx-overview
aston-martin-dbx-front
aston-martin-dbx-side
aston-martin-dbx-back

Sterke punten

  • Enorm motorvermogen
  • Bijzonder snelle acceleratie
  • Uiterst luxueuze uitrusting

Zwakke punten

  • Dit is natuurlijk geen koopje
  • Groot, zwaar en sterk: hoog verbruik
  • ‘Kán dit nog wel in het huidige klimaat?’

Aston Martin DBX : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Aston Martin DBX, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Aston Martin DBX: de ultieme luxe-SUV

Aston Martin brengt in het najaar van 2020 de DBX – een grote, sterke, luxe SUV – op de markt. De DBX combineert de prestaties van een sportauto met de ruimte van een grote SUV. Daardoor kun je er zowel snelle ritten puur voor je plezier mee maken, als in één keer alle wekelijkse boodschappen halen. Lees meer

Interesse in een Aston Martin DBX

Aston Martin DBX occasions
Aston Martin DBX nieuwe auto's
Aston Martin DBX dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De DBX biedt behalve ultiem rijplezier voor bestuurder ook ruimte voor hele gezin én meer dan de boodschappen
  • Weggedrag is ook op hoge snelheden uitstekend
  • Indrukwekkend, sportief ontwerp
  • Luxueuze uitrusting

Technische gegevens

Motorisatie

Voor de aandrijving van de DBX gebruikt Aston Martin een aandrijflijn van Mercedes-AMG. De Mercedes-AMG M177 vierliter V8 benzinemotor levert standaard 405 kW (550 pk) vermogen en maar liefst 700 Nm trekkracht. De in 2022 geïntroduceerde DBX707 doet daar een rijkelijk schepje bovenop met 520 kW (707 pk, vandaar het getal in de typenaam) en 900 Nm trekkracht. De Aston Martin DBX is voorzien van een 9-traps 9G-Tronic automaat en elektronisch geregelde actieve vierwielaandrijving. De DBX is een echte krachtpatser die een geremde aanhanger van maximaal 2.700 kilogram mag trekken, en ongeremd slechts 750 kilogram.

Volgens de WLTP-cyclus bedraagt het gecombineerde brandstofverbruik 14,2-14,3 liter per 100 kilometer. Als je met een volle brandstoftank van 85 liter met de Aston Martin DBX vertrekt, dan zou je in theorie dus een actieradius van een kleine 600 kilometer hebben.

Afmetingen

De Aston Martin DBX is ruim 5 meter lang, op een paar millimeter na 2 meter breed en precies 1,68 meter hoog. Vijf personen kunnen comfortabel plaatsnemen en ook nog eens 491 liter bagage meenemen als ze dat willen.

De belangrijkste specificaties op een rij

ASTON MARTIN DBX
Marktintroductie 2020
Lengte x breedte x hoogte 5,04 x 2.00 x 1,68 m
Wielbasis 3,06 m
Inhoud bagageruimte 491-1.530 l
Ledig gewicht 2.245-3.020 kg
Toelaatbaar totaalgewicht n.b.
Cilinderinhoud 3.982 cm3
Vermogen 405-520 kW (550-707 pk)
Koppel 700-900 Nm
Topsnelheid 292-310 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,3-4,5 sec
Tankinhoud 85 l
Verbruik 14,2-14,3 l/100 km
CO₂-uitstoot 323 g/km

Varianten

De Aston Martin DBX is er nieuw in twee varianten, de bijzonder sterke en snelle DBX V8 en de nóg sterkere en snellere DBX707. In principe is de motor in beide versies dezelfde, alleen heeft die in de laatste variant nog eens extra power.

Als je een nieuwe exemplaar koopt, kun je de luxueuze SUV van het Britse sportautomerk nog verder ‘optimaliseren’ met diverse optiepakketten – uiteraard tegen meerprijs. Het Essentials pakket omvat onder meer extra bergruimte in de middenconsole en een multimediahouder achterin. Het huisdierenpakket omvat onder meer een tussenschot en een draagbare reiniger. Het Sneeuwpakket omvat een dakdrager, sneeuwkettingen en een … laarzensproeier!

Prijzen

Bij zijn introductie een paar jaar geleden kost de DBX net meer dan tweeënhalve ton, maar inmiddels is de prijs gestegen richting de drie ton. De prijs voor de nóg sterkere Aston Martin DBX707 ligt rond de drieënhalve ton.

Voor wat betreft occasions van de Aston Martin DBX heb je verrassend wat keuze. Ondanks dat dit een uiterst exclusief, kostbaar en relatief jong model is. De voordeligste exemplaren vind je ‘al’ voor onder de twee ton. Ook de DBX707 is al als occasion te vinden, voor prijzen vanaf onder de drie ton. Kilometerstanden zijn bij alle occasions bijzonder laag.

Design

Buitenkant

De DBX is de eerste SUV van Aston Martin. Hoewel hij verwant is aan de Vantage, is de DBX op een nieuw platform gebaseerd, speciaal voor dit model. Volgens het hoofd van Aston Martins designafdeling is de wielbasis zo lang als maar mogelijk was bij de ontwikkeling van het model, zodat de binnenruimte maximaal is én de DBX minder groot lijkt. En met zijn relatief lage en aflopende daklijn – én de kenmerkende Aston Martin-grille, de grootste ooit trouwens – toont hij maximale verwantschap met de andere modellen van het merk. Ook een opvallend familietrekje van de modellen van Aston Martin zijn de zogenoemde ‘swan wing doors’: portieren die weliswaar gewoon aan de voorkant scharnieren, maar daarbij ook ietsje schuin omhoog openslaan – altijd prettig bij een bordes met plantenbakken en beelden, of gewoon een hoge stoeprand of berm. Of om aandacht te trekken.

Andere kenmerkende uiterlijke designdetails van de volledig uit aluminium panelen beklede carrosserie zijn de motorkap, die aan weerszijden doorloopt tot in de spatborden en de achterverlichting die in een slanke lijn doorloopt over de golvende rand van de achterzijde. Dus hoewel de DBX een grote en zware SUV is, is hij wel onmiskenbaar een Aston Martin.

Binnenkant

De Aston Martin DBX is een luxueuze, chique automobiel. De grote Britse SUV combineert comfort met een exclusieve uitstraling. Het interieur is standaard bekleed met exclusief generfd leder, terwijl de middenconsole is voorzien van Piano Black houtfineer. Ook opmerkelijk zijn de alcantara hemelbekleding en het panoramische dak. Verder is de Aston Martin DBX voorzien van onder meer twaalfvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen die net als de buitenspiegels een geheugenfunctie voor drie posities hebben, en een gedeeld neerklapbare achterbankleuning. Natuurlijk is een auto als deze voorzien van stoelverwarming, keyless entry, start-stopsysteem en automatische klimaatregeling in drie zones).

Veiligheid

Aston Martin komt niet voor in de resultaten van de crashtests van Euro NCAP, de onafhankelijke organisatie die de veiligheid van auto’s test. Maar we kunnen desondanks wel stellen dat de Aston Martin DBX vanwege zijn hoge gewicht en prestatiepotentieel is uitgerust met de nodige veiligheidssystemen. We noemen het onvermijdelijke antiblokkeerremsysteem en noodremassistentie (Emergency Brake Assist, EBA). Verder is hij bijna als vanzelfsprekend uitgerust met elektronica als stabiliteitscontrole, tractiecontrole, Hill Start Assist en Hill Descent Control (HSA). De geventileerde stalen remschijven zijn voorzien van aluminium remklauwen (met zelfs zés zuigers voor de voorremschijven).

Alternatieven

De belangrijkste rivaal is de Lamborghini Urus, die met zijn indrukwekkende vermogen van 490 kW (666 pk) nét nog door de Aston Martin DBX707 wordt overtroffen. Maar de auto’s ontlopen elkaar op prestatiegebied weinig, de Urus zit tussen de DBX en de DBX707 in, ook qua prijs. Als je aan de Urus denkt, moet je ook aan de Audi RS Q8 denken, die is immers technisch nauw verwant aan de Urus. Iets minder exclusief, maar zeer sportief, zijn de BMW X6M Competition en de Mercedes-Benz GLE Coupé 63 AMG S. Ook de topversies van de Porsche Cayenne zijn een alternatief en vooral als E-Hybrid beduidend minder kostbaar, maar ook minder exclusief is. De Bentley Bentayga zou je ook een alternatief kunnen noemen.

FAQ

Heeft de Aston Martin DBX vierwielaandrijving?
Jazeker, vierwielaandrijving is standaard. De (Mercedes-AMG-)motor levert zijn power aan beide assen en met een simpele druk op de knop kan de bestuurder ervoor kiezen dat de aandrijflijn al het vermogen naar de achteras leidt. De dynamische luchtvering zorgt voor de nodige stabiliteit en dat heb je nodig.
Hoe is het rijgedrag van de DBX?
De Aston Martin DBX heeft een soepel rijgedrag dankzij een gewichtsverdeling van 54 procent op de vooras en 46 procent op de achteras. Het is net als alle grote SUV’s een echte zwaargewicht. Qua lichtvoetigheid kan hij de Porsche Cayenne niet evenaren, maar je kunt ervan op aan dat de Aston Martin DBX met zijn vierwielaandrijving ingeschakeld de bochten zelfverzekerd neemt. De bestuurder is in dergelijke auto’s zelf het grootste risico.