Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lamborghini-huracan-sto-side

Lamborghini Huracán STO

1 / 3
lamborghini-huracan-sto-side
lamborghini-huracan-sto-front
lamborghini-huracan-sto-back

Sterke punten

  • Racetechnologie met goedkeuring voor de weg
  • Krachtige V-10 motor met natuurlijke aanzuiging
  • Uitstekende remprestaties

Zwakke punten

  • Niet erg geschikt voor het dagelijks leven
  • Duur in aanschaf en onderhoud
  • Automatisch niet goed voor de racebaan

Lamborghini Huracán : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Lamborghini Huracán, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lamborghini Huracán STO: de extreme sportwagen

De Lamborghini Huracán STO is een van de meest compromisloze racewagens die is gecertificeerd voor gebruik op de openbare weg. De consequente lichtgewicht constructie en de aerodynamisch geoptimaliseerde vormen wijzen op het eigenlijke doel. Lees meer

Interesse in een Lamborghini Huracán STO

Lamborghini Huracán STO occasions
Lamborghini Huracán STO nieuwe auto's
Lamborghini Huracán STO dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Race track-ready auto met weg goedkeuring.
  • Unieke, agressieve uitstraling.
  • Binnen en buiten, compromisloos getrimd voor de racebaan.
  • Rijplezier is gegarandeerd in de handgeschakelde modus.

Belangrijke gegevens

Motor

De Super Trofeo Omologata, wat zich laat vertalen als "Super Trofeo voor de weg", is de meest extreme Huracán met officiële goedkeuring voor de weg. Veel van deze supersportwagen is rechtstreeks overgenomen uit de racerij, bijvoorbeeld van de racewagens Huracán Super Trofeo Evo en Huracán GT3 Evo. De consistente lichtgewicht constructie zorgt voor een vermogen-gewichtsverhouding van slechts 2,09 kilogram per pk.

Lamborghini Huracán STO
Motor V-motor 10-cilinder
Cilinderinhoud 5.204 cm3
Vermogen 640 pk
Topsnelheid 310 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3s
CO₂-emissie 322 g/km
Transmissie 7 versnellingen met dubbele koppeling
Brandstofverbruik 14 l

Aangedreven door een V-motor met tien cilinders en een cilinderinhoud van 5.204 cm³ levert hij indrukwekkende rijprestaties. Met 640 pk en 565 Nm koppel wordt de grens van 100 km/u in slechts 3 seconden gepasseerd. 200 km/u staan al na 9 seconden op de snelheidsmeter. De topsnelheid is een trotse 310 km/u. Hij zou zeker hogere snelheden kunnen halen, maar er zijn hier grenzen door de hoge contactdruk. Het dubbele directe injectiesysteem IDS (Iniezione Diretta Stratificata) zorgt samen met de inlaatspruitstukinjectie voor brute prestaties en gelijktijdige naleving van de strenge 6d-emissienorm. De CO₂-uitstoot bedraagt 332 g/km.

De V-10 is de eerste in zijn soort en is al gebruikt in verschillende Lamborghini-modellen. Een droge carter-smering zorgt voor een ononderbroken oliecircuit, zelfs bij grote centrifugale krachten. De STO brengt zijn aandrijfkracht over op de zelfsturende achteras via een zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling. De schakeltijden van de versnellingsbak, bekend van andere modellen, zijn opnieuw verkort. In de racemodus moeten de versnellingen handmatig worden gewijzigd, omdat in de automatische modus, vooral in bochten, meestal te hoge versnellingen worden gekozen. Gezien de brute prestaties is het benzineverbruik van 14 liter heel redelijk.

Het chassis is uitgerust met een magnetorheologisch dempingssysteem en elektronische stabiliteitscontrole. Oneffenheden worden gedetecteerd door een regeleenheid en de schokdempers worden binnen milliseconden bijgesteld. Dit maakt het beste grondcontact mogelijk in elke rijsituatie. Een elektromechanische stuurbekrachtiging biedt variabele stuurondersteuning bij elke snelheid (Lamborghini Dynamic Steering). Lamborghini biedt drie rijsnelheden in de STO. STO (weg), Pioggia (regen) en Trofeo (circuit). De koolstofkeramische remmen zijn uitgerust met nieuwe CCM-R-remschijven, waardoor de remprestaties met 25 procent zijn verbeterd. De fabrikant vermeldt een remweg van slechts 30 meter.

Afmetingen

De 4,55 meter lange supersportwagen heeft een breedte van 2,24 meter en een hoogte van 1,22 meter. Het leeggewicht is slechts 1.339 kilogram. Aan de voorzijde bevindt zich een kleine bagageruimte met een volume van 38 liter en een helmvak. De wielbasis van de tweezitter is 2,62 meter.

Varianten

De Huracán STO is een variant van de in 2014 geïntroduceerde Huracán die het dichtst bij de racerij komt. Hij is grotendeels ontwikkeld in de motorsportafdeling van Lamborghini (Squadra Corse) en werd in het voorjaar van 2021 gelanceerd. Veel van de ingrediënten van de STO zijn afkomstig van de Huracán Super Trofeo Evo en Huracán GT3 Evo racewagens.

Prijs

De Lamborghini Huracán STO kost als nieuwe auto bij de Nederlandse dealer net geen 300.000 euro, dus een koopje kan hij niet worden genoemd. Wie denkt dat een occasionmodel kopen een goedkoop alternatief is, heeft het mis.

Een snelle blik op de Nederlandse occasionmarkt leert dat de Lamborghini Huracán STO zeer zeldzaam is, en dat de aangeboden voertuigen snel in waarde stijgen nadat ze als nieuwe auto zijn afgeleverd. Dus als klanten een gebruikte Lamborghini Huracán STO willen, moeten ze minstens 400.000 tot 500.000 euro uitgeven om erin te kunnen rijden.

Met maximaal 14 liter brandstofverbruik per 100 gereden kilometers zijn de onderhoudskosten van de Lamborghini Huracán STO niet bijzonder gunstig. Het leeggewicht bedraagt ongeveer 1,3 ton en is van groot belang voor de berekening van de Nederlandse motorrijtuigenbelasting. Dit is ongeveer 552 euro per jaar voor de sportieve auto. Het hoge verbruik wordt dus gecompenseerd door deze gunstige kosten, althans in geringe mate.

Design

Exterieur

De racegenen van de Lamborghini Huracán STO zijn duidelijk zichtbaar. Bij de ontwikkeling van de carrosserie lag de nadruk duidelijk op aerodynamica en gewichtsbesparing. Het 75 procent carbon chassis zorgt voor stabiliteit en torsiestijfheid. De hybride carrosserie (aluminium en kunststof) is speciaal voor de STO ontworpen en verschilt in veel opzichten van de andere varianten van de Huracán. De motorkap is samen met de bumper en spatborden (Cofango) uit één stuk gegoten en opent naar voren. De frontsplitter en de handmatig verstelbare drievoudige achterspoiler zijn van volledig carbon. De nieuw ontwikkelde voorruit bespaart maar liefst 20 procent aan gewicht. De speciaal voor de STO ontworpen motorkap is kenmerkend met een luchthapper en haaienvin. De aerodynamische optimalisaties zouden de downforce met 53 procent verbeteren ten opzichte van de Huracán Performante. De achterste rolbeugel is gemaakt van titanium. De sportwagen staat standaard op 20-inch magnesium wielen.

Interieur

De Italiaanse sportwagenfabrikant heeft een goed compromis bereikt van consistente lichtgewicht constructie en toch upscale uitrusting en connectiviteit in het interieur. Typisch voor Lamborghini is het ontwerp van de cockpit, die doet denken aan een vliegtuig. Een titanium kooi, kuipstoelen, deurpanelen en zelfs de vloermatten zijn gemaakt van lichtgewicht carbon. Het dashboard is bekleed met fijn Alcantara. De technologie en de netwerken zijn state-of-the-art en van het hoogste niveau. Real-Time Traffic Information biedt nauwkeurige real-time gegevens over de reis, route en bestemming via het display in de middenconsole. Er is ook een rapport over de status van het voertuig beschikbaar, met informatie over technische bedrijfsomstandigheden en systemen. Alexa, connectiviteit met iOS- en Android-apparaten en een autovinder zijn ook aan boord, net als verschillende race-assistenten.

lamborghini-huracan-sto-interior

Veiligheid

De Huracán STO is gebouwd met een uiterst stabiele kooi van titaniumlegering. Hij heeft ook airbags, kuipstoelen met een stevige pasvorm en vierpuntsgordels. Hij voldoet aan de strenge voorschriften in de racerij en biedt de inzittenden zeer goede bescherming bij een ongeval. De krachtige Brembo-remmen werden speciaal voor de STO ontwikkeld en brengen het voertuig al na 30 meter tot stilstand. De Potenza Sport-banden van Bridgestone, eveneens extra ontwikkeld, bieden een bijzonder goede grip.

Alternatieven

De Lambo heeft niet veel concurrentie in zijn klasse. Zijn voorganger, de Lamborghini Gallardo, is de best verkochte auto van de fabrikant en deelt de motor met zijn grote broer, de Audi R8 V10. De Audi heeft vergelijkbare technische specificaties, maar is op de Nederlandse occasionmarkt te vinden vanaf ongeveer 60.000 euro.

Met zijn 4,0-liter V8 biedt de AMG GT Black Series meer vermogen (730 pk en 800 Nm), maar met een basisprijs van 335.240 euro kost hij ook ongeveer 40.000 euro meer dan de STO. De fabrikant uit Stuttgart heeft een concurrent in de buurt in de vorm van de Porsche 911, die echter het vaak bekritiseerde afscheid van de natuurlijk opgezogen motor belichaamt.

De Acura NSX Type-S komt als exoot uit Japan en biedt met 600 pk verbazingwekkende rijprestaties. Ook uit Japan komt de luxe GT Lexus RCF Track Edition. De McLaren 570s zit de STO op de hielen qua prestaties. Amerika biedt ook een sportief alternatief met de Chevrolet Corvette.

FAQ

Hoeveel kost een Lamborghini Huracán STO?
De Huracán is verkrijgbaar vanaf 296.800 euro. Gebruikte exemplaren stijgen meestal in waarde en zijn zelden verkrijgbaar voor minder dan 400.000 euro.
Wat is de topsnelheid van de Huracán STO?
De STO haalt een topsnelheid van 310 kilometer per uur.
Waar staat STO voor bij Lamborghini?
Super Trofeo Omologata betekent losjes vertaald 'Super Trofeo voor op de weg'.
Hoeveel pk heeft een Lamborghini Huracán STO?
De supersportwagen levert 640 pk.