Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
jaguar-xe-front

Jaguar XE

1 / 3
jaguar-xe-front
jaguar-xe-back
jaguar-xe-side

Sterke punten

  • Degelijke zakensedan
  • Britse charme
  • Standaard krachtig motoren

Zwakke punten

  • Restwaarde
  • Dorstige motoren
  • Relatief hard onderstel

Jaguar XE : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Jaguar XE, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Jaguar XE: compacte Britse sedan

Jaguar was hoopvol gestemd toen het in 2015 de XE op de markt bracht: het moest de best rijdende auto in zijn segment worden en daarmee het merk weer op gelijk niveau brengen met de Duitse Drie. Helaas is dat niet gelukt. De XE houdt in 2025 op te bestaan. Dan wordt Jaguar volledig elektrisch en gaat het een segment hoger zoeken. Lees meer

Interesse in een Jaguar XE

Jaguar XE occasions
Jaguar XE nieuwe auto's
Jaguar XE dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Fijne rijdersauto met dynamische rijeigenschappen
  • Sportief design
  • Ideale zakenauto
  • Vrij unieke verschijning in Nederland

Technische gegevens

Motorisatie

De basis van het motorengamma van de Jaguar XE werd gevormd door 2,0-liter-viercilinders op benzine en diesel. De 2.0d was er met 163, 180 of 240 pk en werd standaard geleverd met achterwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak. Optioneel kon je kiezen voor een automaat en/of vierwielaandrijving, die allebei standaard waren op de 240 pk sterke dieselmotor.

Op benzine had je een 2.0 turbomotor van 200 of 240 pk, die later een upgrade kreeg tot 250 en 300 pk. Hier was een automaat wel standaard, maar kon je nog steeds opteren voor vierwielaandrijving. Een stapje hoger stond de V6 – een 3,0-liter groot exemplaar met een compressor – die met 340 of met 380 pk leverbaar was op de XE S. De V6 kon je niet krijgen met vierwielaandrijving.

Het summum van het XE-gamma was de SV Project 8, die van de doorgaans brave XE een 600 pk sterke supersedan maakte dankzij de iconische 5,0-liter-V8 met compressor. Vierwielaandrijving was standaard en de Project 8 kon in 3,7 seconden van 0 naar 100 sprinten, met een topsnelheid van 320 km/u. De Project 8 was de opvolger van de F-Type Project 7, nog zo’n gek project van Jaguar Special Vehicle Operations. De Project 8 wist een rondetijd neer te zetten op de Nürburgring van 7 minuten en 18,361 seconden en is daarmee anno 2024 nog altijd de snelste vierdeursauto op de iconische Nordschleife.

Met de facelift in 2019 werd het motorengamma van de XE gerationaliseerd en blijven er enkel nog viercilinders van de Ingenium-familie over: een 2,0-liter-diesel van 200 pk en een 2,0-liter-benzinemotor van 250 of 300 pk. Een automaat is nu standaard, vierwielaandrijving is optioneel op de diesel en de krachtigste benzine.

Afmetingen

De Jaguar XE is 4,68 meter lang, 1,97 meter breed en 1,41 meter hoog. Het is altijd een vierdeurs sedan, want in tegenstelling tot de XF heeft de XE nooit een stationwagonversie gekregen. Het gewicht varieert van 1,5 tot 1,7 ton, afhankelijk van de motorisatie. Aan boord is er plaats voor vijf personen, maar de achterbank is krap en vooral geschikt voor wat kleinere volwassenen en kinderen. De bagageruimte biedt 549 liter. De achterkant kan plat voor een grotere laadruimte. Het maximale trekgewicht bedraagt 1,8 ton, onafhankelijk van de motorversie.

De belangrijkste specificaties op een rij van de populaire Jaguar XE Dymamic S P250

Jaguar XE Dymamic S P250
Marktintroductie 2019
Lengte x breedte x hoogte 4,68 x 1,97 x 1,41 m
Wielbasis 2,83 m
Inhoud bagageruimte 549 l
Ledig gewicht 1.611 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.150 kg
Cilinderinhoud 1.997 cm³
Vermogen 184 kW (250 pk)
Koppel 365 Nm
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,7 s
Tankinhoud 63 l
Verbruik 7,0 l / 100 km
CO₂-uit 159 g/km

Varianten

Het gamma van de Jaguar XE bestaat anno 2024 enkel nog uit R-Dynamic-uitvoeringen: R-Dynamic S, R-Dynamic SE en R-Dynamic HSE. De basisuitrusting van de R-Dynamic S bestaat uit 18-inch lichtmetalen velgen, LED-koplampen met dynamische richtingaanwijzers, elektrisch verstelbare lederen sportzetels, het Pivi Pro-infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto, een audiosysteem van 140 W met 6 luidsprekers, noodremhulp, een achteruitrijcamera, parkeersensoren voor en achter, een rijstrookassistent, adaptive cruise control en een vermoeidheidssensor.

De R-Dynamic HSE is de topversie en heeft 19-inch velgen, LED-matrixkoplampen, automatisch dimmende spiegels, keyless entry en go, een elektrisch verstelbare stuurkolom, 16-voudig verstelbare elektrische zetels, een Meridian-audiosysteem van 400 W met 13 luidsprekers, een dodehoekmonitor, verkeersbordherkenning en een inductielader voor smartphones.

Prijzen

De Jaguar XE is in Nederland nieuw te koop vanaf 65.000 euro voor de D200 R-Dynamic S met achterwielaandrijving. Op benzine (P250) is die versie er vanaf zo’n 72.000 euro. De HSE-uitvoering is verkrijgbaar vanaf 74.000 euro, (diesel) en 82.600 euro (benzine).

Als occasion is de Jaguar XE te vinden vanaf 7.000 euro. Dan heb je een diesel met meer dan 200.000 km op de teller uit 2015. Recentere modellen met minder kilometers op de teller zijn minstens twee keer zo duur. De pijzen lopen op tot 50.000 euro voor een recent exemplaar met weinig kilometers op de teller. Af en toe verschijnt eenJaguar XE SV Project 8 op de markt. Juich dan niet te vroeg. Onder de 200.000 euro krijg je ze niet.

Design

Exterieur

De lancering van de XE markeerde voor Jaguar de terugkeer van het merk naar het D-segment, dat het eerder had bewandeld met de X-Type, die zijn technische basis deelde met de Ford Mondeo. Deze XE was echter volledig uniek, met een eigen aluminium chassis en een strak design naar de hand van Ian Callum. De XE heeft een lange neus, een korte kont en strakke lichtunits en vermijdt overbodige lijnen en vouwen. De facelift van 2019 bracht nieuwe bumpers, nog iets smallere koplampen en ook een nieuwe lichtsignatuur voor de achterkant met zich mee. Een stationwagonversie kwam er helaas nooit.

Interieur

Aan boord is de XE ook elegant, met een dashboarddesign dat overgenomen werd door andere modellen van het merk. Toch liet Jaguar enkele steekjes vallen qua afwerking en was het infotainmentsysteem niet op het niveau van de concurrentie. Bovendien was de ruimte achterin niet in verhouding met het formaat van de auto en was ook de toegang naar de bagageruimte te smal.

Allemaal euvels die Jaguar met een facelift zo goed mogelijk heeft proberen oplossen, al kon er aan de binnenruimte weinig worden gedaan. Wel kon deze vernieuwde XE rekenen op veel hoogwaardigere materialen, een nieuw Pivi Pro-infotainmentsysteem en een hertekende middenconsole, met nu een echte automaatpook in plaats van een draaiknop.

Veiligheid

De Jaguar XE werd in 2015 getest door Euro NCAP en kreeg toen de maximale 5 sterren toebedeeld, met goede scores op elk niveau. De score is vandaag de dag behoorlijk achterhaald gezien de veel strengere criteria die de Europese veiligheidsinstantie nu hanteert, maar de XE wordt standaard wel voorzien van de meeste veiligheidssystemen. Enkel voor een dodehoekmonitor, verkeersbordherkenning en extra botsdetectoren moet je bijbetalen.

Alternatieven

De Jaguar XE ging de strijd aan met de Duitse verkoopkanonnen in dit segment: de BMW 3 Serie, Audi A4 en de Mercedes C-Klasse. Een grote concurrent voor de Duitse Drie is hij echter nooit geworden vanwege zijn krappe binnenruimte en gebrek aan een stationwagon- of hybride versie. Ook de Volvo S60 en V60, Lexus IS en Alfa Romeo Giulia zijn concurrenten van de XE.

FAQ

Wat is het verschil tussen de Jaguar XE en XF?
De [Jaguar XF](https://www.autoscout24.nl/auto/jaguar/jaguar-xf/) is de grote broer van de XE. Je kunt ze vergelijken met respectievelijk de BMW 5 serie en 3 Serie. Ook is de XF beschikbaar als stationwagon. Dat is niet het geval bij de XE.
Is de Jaguar XE betrouwbaar?
Hoewel Jaguar Land Rover de laatste jaren erg zwak scoort qua betrouwbaarheid, valt het met de XE nog mee. De meeste problemen zijn gerelateerd aan het trage en haperende infotainmentsysteem en een zwakke afwerking in de eerdere modeljaren.
Hoeveel kost de Jaguar XE?
De Jaguar XE is in Nederland nieuw te koop vanaf zo’n 65.000 euro. Occasions zijn vanaf 7.000 euro te vinden, maar dalen steeds verder in waarde.

Beoordelingen voor Jaguar XE

5 Beoordelingen

4,4