Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
daimler_v8_1.jpg

Jaguar Daimler

1 / 3
daimler_v8_1.jpg
daimler_v8_front.jpeg
daimler_v8_opzij.jpg

Sterke punten

  • Zeer exclusief en luxueus
  • Ook met fraaie V12-motoren
  • Stijlvolle uitstraling

Zwakke punten

  • Soms bedenkelijke kwaliteit
  • Oud…
  • Fraaie V12’s niet zuinig

Jaguar Daimler : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Jaguar Daimler, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Jaguar Daimler: de ultieme Britse aristocraat

Daimler is het oudste Engelse automerk. Sinds 1960 is het eigendom van het veel bekendere Jaguar. Sindsdien zijn Daimlers varianten van sedans van Jaguar, behalve de DS420 Limousine, een staatsiewagen. Jaguar Daimlers zijn er op basis van de Jaguar XJ Series 1, 2 en 3 en van de XJ’s van na 1993. Lees meer.

Interesse in een Jaguar Daimler

Jaguar Daimler occasions
Jaguar Daimler dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Als je écht iets exclusiefs wilt rijden, kies je voor een Daimler-versie van een Jaguar-model
  • Als je genoeg durf en geld hebt, kun je investeren in een klassieke Daimler uit de Jaguar-tijd
  • Jaguar Daimlers zijn zeer stijlvolle auto’s, de topversies van Jaguar-modellen
  • De V12-motoren lopen zijdezacht en trillingvrij

Technische gegevens

Motorisatie

De Daimler-versie van Jaguars MkII van 1962 tot 1969 is een 2,5-liter V8. Vanaf 1969 zijn Daimlers gebaseerd op de Jaguar XJ (Series 1, 2 en 3). Die heten Sovereign – voorzien van Jaguars zescilinder lijnmotor – en Double Six – met die heerlijke V12-motor van Jaguar. Inmiddels zijn deze modellen toegetreden tot de rangen van de klassiekers. De Series 3 Daimler Double Six met V12 blijft tot in 1992 – tien jaar langer dan de zescilinder Sovereign in productie.

De nieuwe generatie Jaguar XJ-modellen verschijnt in 1993. De intern X381 genaamde Daimler Double Six is – natuurlijk – voorzien van de twaalfcilinder. Dat model wordt al in 1994 afgelost door de X300/X305-versie van de Daimler Six en Double Six – de naam geeft al aan welke motor daarin is gemonteerd. Beide versies houden het uit tot 1997, want in 1998 komt de Daimler V8 (X308) op de markt, met inderdaad een V8-motor. Die wordt in 2005 opgevolgd door de Daimler Super Eight. Met die laatste verdwijnt de naam Daimler in 2009 definitief…

De Daimler Dart/SP250 (1959-1964) is de laatste echte Daimler van vóór de overname door Jaguar en past dus niet in dit bestek. Evenmin als de Daimler DS420. Die is weliswaar voorzien van Jaguar-techniek, maar is een echte Daimler, niet gebaseerd op een model van Jaguar. Deze staatsiewagen is in productie van halverwege de swingende jaren 60 tot in 1992.

Afmetingen

Jaguars – en dus ook Daimlers – zijn grote sedans en ze zijn er bovendien ook nog met lange wielbasis. Als we ons focussen op de Daimler V8 van rond de eeuwwisseling hebben we het over een wielbasis van 2,87 en 3,00 meter. Daar hoort een lengte bij van 5,02 en 5,15 meter. De maximaal vijf inzittenden kunnen dus riant zitten. Ze kunnen ook voldoende bagage verstouwen in de 410 liter metende kofferruimte.

DAIMLER V8 X308
Marktintroductie 1998
Lengte x breedte x hoogte 5,02 x 1,80 x 1,31 m (LWB: 5,15 x 1,80 x 1,33 m)
Wielbasis 2,87 m (LWB: 3,00 m)
Inhoud bagageruimte 410 l
Ledig gewicht 1.710-1.730 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.260 kg
Cilinderinhoud 3.248-3.996 cm3
Vermogen 179-216 kW (240-290 pk)
Koppel 316-393 Nm
Topsnelheid 225-240 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,3-8,5 sec
Tankinhoud 81 l
Verbruik 11,9-12,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 284-289 g/km

Varianten

De Daimlers zijn sinds de XJ (series 1, 2 en 3) en tot en met de XJ-modellen van begin deze eeuw verkrijgbaar met standaard wielbasis en als LWB met langere wielbasis. De oude Daimlers zijn er met zescilinders en V12-motor. Heel bijzonder is de coupéversie van de Jaguar XJ Series 2 die van 1975 tot 1977 in productie was. Die heet Daimler Sovereign Coupé.

Vanaf 1998 zijn de Daimlers voorzien van V8-motoren. Automatische transmissies zijn natuurlijk de regel. Daimlers zijn van oudsher de overtreffende trap van de modellen van Jaguar. Dat betekent in feite dat er geen luxere of minder luxe uitvoeringen zijn. Al kon de koper van een Daimler natuurlijk altijd zijn persoonlijke wensen op het gebied van uitrusting laten uitvoeren door de fabriek.

Prijzen

Nieuwprijzen van Jaguar Daimlers lagen in de jaren negentig al rond de 100.000 euro – en méér natuurlijk. Maar die prijzen zijn eigenlijk helemaal niet relevant. Niet omdat – zoals het spreekwoord zegt – als je naar de prijs moet vragen, je hem toch niet kunt betalen, maar omdat de topversies van Jaguar-modellen bijzonder exclusief waren en daarbij natuurlijk ook relatief vaak zijn aangepast aan de wensen van de vermogende klant.

Hetzelfde geldt dus voor de occasionprijzen. Het aanbod van nieuw exemplaren was zeer uiteenlopend en aangezien er niet heel veel Jaguar Daimlers in Nederland zijn verkocht, is het aanbod van occasions beperkt. Bij Autoscout zijn het er toch nog zo’n dertig in Nederland. Voor prijzen vanaf enkele duizenden euro’s voor exemplaren met hoge kilometerstanden. Reken dus na aanschaf nog op wat onderhouds- en reparatiekosten. Voor prijzen van minimaal rond de 30.000 euro kun je redelijk goede Daimlers vinden van bijvoorbeeld een XJ40-model uit de jaren 90 – lange tijd een van de minst gewaardeerde modellen qua vormgeving.

Design

Buitenkant

Jaguar Daimlers hebben al sinds de jaren zestig een zeer herkenbare stijl: lang, laag, vier portieren en slanke raamstijlen. De motorkap is uitbundig gewelfd en sluit aan op de vormen van de koplampen en de grille. Opvallend detail: de bovenkant van de grille van een Jaguar Daimler is fraai geribbeld, als uiterlijk onderscheid van het front van de Jaguar. Die ribbels werden met de jaren subtieler, maar een Daimler ís natuurlijk ook een subtiele automobiel.

Binnenkant

Natuurlijk is het interieur van een Jaguar Daimler voorzien van alle destijds denkbare luxe met lederen bekleding en walnotenhout. De auto’s zijn buitengewoon comfortabel en zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen: ‘sumptuous’, ofwel weelderig, uitgevoerd. De oudere versies bieden achterin wat minder hoofdruimte, maar een Daimler is net als een Jaguar**, een rijdersauto**, maar dan bijzonder luxueus.

Veiligheid

De onafhankelijke veiligheidsorganisatie Euro NCAP heeft geen van de Jaguar Daimler-modellen aan een crashtest onderworpen. De auto’s zijn natuurlijk al aardig op leeftijd en toen ze nieuw waren, waren er nog niet zoveel veiligheidssystemen als tegenwoordig. Veel meer dan ABS, airbags en zijairbags voorin, tractiecontrole en stabiliteitsregeling moet je niet verwachten.

Alternatieven

Als alternatief voor de Jaguar Daimlers liggen de Jaguars van hetzelfde model natuurlijk zeer voor de hand. Kijk eens naar de Jaguar Sovereign en XJ uit de jaren 80-90. Qua exclusiviteit kun je ook denken aan de Bentley Arnage en de eerste generatie van de Bentley Mulsanne. Andere voor de hand liggende alternatieven vind je (natuurlijk) in Duitsland met de BMW 7 Serie en de Mercedes-Benz S-klasse uit dezelfde periode. Een out-of-the-box alternatief is misschien de Cadillac Seville, maar dat is natuurlijk veel minder een rijdersauto.

Veelgestelde vragen

Is Daimler nou Engels of Duits?
Daimler is oorspronkelijk wel Engels. Het bedrijf begon in 1893 als ‘importeur’ voor Engeland van motoren die het Duitse Daimler bouwde. In 1895 werd Daimler Motor Company opgericht als autofabrikant en Gottlieb Daimler was – op afstand – een van de directeuren. In 1910 nam wapenfabrikant BSA het Engelse Daimler over en BSA werd op zijn beurt in 1960 weer door Jaguar overgenomen. Sindsdien zijn Daimlers nóg luxueuzere modellen van Jaguars. Ford kocht Jaguar inclusief Daimler in 1990 en in 2008 verkocht Ford het bedrijf door aan het Indiase Tata. De merknaam Daimler verdween daarmee definitief en wordt alleen als typeaanduiding voor topversies van Jaguar gebruikt.
Gebruikt Jaguar nog steeds de indrukwekkende V12-motor van de Double Six?
Nee. De V12 benzinemotor uit de Daimlers en Jaguars is sinds eind vorige eeuw niet meer gebruikt. De moderne V8 is de vervanger, op de weg naar de volledige elektrificatie van de modellen van Jaguar en de gehele automarkt.
Wat is zo bijzonder aan de V12-motor van Daimler en Jaguar?
De V12-motor was van 1971 tot 1997 in productie bij Jaguar. De motor staat bekend om zijn bijzonder zijdezachte en trillingvrije loop. Twaalfcilindermotoren zijn sowieso bijzonder en Jaguar zette hem ook in voor de racerij, met een cilinderinhoud tot 6.995 cm3.

Beoordelingen voor Jaguar Daimler

2 Beoordelingen

5,0