Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
jaguar-xkr-front

Jaguar XKR

1 / 3
jaguar-xkr-front
jaguar-xkr-side
jaguar-xkr-back

Sterke punten

  • Uitstekende rijprestaties
  • Veilige en sportieve rijeigenschappen
  • Goede bescherming voor voetgangers

Zwakke punten

  • Zeer hoog verbruik
  • Nauwelijks kofferruimte met het dak naar beneden
  • Zeer hoge aankoopprijs

Jaguar XKR : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Jaguar XKR, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Jaguar XKR: de elegante wilde kat

De Jaguar XKR Coupé Automatic komt uit de serie XKR Coupé (HSN2051/TSN ABK). Het gemiddelde verbruik van de slanke wilde kat is 12 liter premium benzine. Standaard in de Jaguar XKR zijn een bestuurdersairbag, navigatie, zijairbag voor, bochtverlichting en hoofdsteunen achterin. Lees meer

Interesse in een Jaguar XKR

Jaguar XKR occasions
Jaguar XKR dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Het koetswerk is geheel van aluminium en maakt een zeer goede indruk.
  • Het geluid wordt extra gecompenseerd door dempers onder de auto met twee compartimenten.
  • De XKR is standaard voorzien van 19-inch-wielen en heeft in alle varianten bredere banden achterin dan voorin.
  • De topversie van de XKR is uitgerust met een supercharged V8-motor en is verkrijgbaar als coupé of cabriolet.

Gegevens

Motor

Starten vanuit stilstand drukt de twee inzittenden echt in de stoelen. De 4,2-liter supercharged motor heeft kracht zonder einde. Pas bij 250 km/u wordt de ongetemde voorwaartse rit gestopt door de toerenbegrenzer. Tot het maximumtoerental loopt de motor zeer soepel en zonder trillingen. Dit komt niet in de laatste plaats door de volledige gewichtsverdeling van de achtcilinder.

De automatische transmissie schakelt soepel door de zes versnellingen, zelfs tijdens het terugschakelen. De automatische transmissie is zeer goed aangepast aan de motor met hoog koppel. Ongeacht de snelheid is het potentieel van de 8-cilinder altijd beschikbaar. Zelfs bij hoge snelheden op de snelweg zijn er nog voldoende toerentalreserves.

Afmetingen

Met een maximale kofferruimte van 330 liter overtuigt de sportwagen niet echt, maar daar is een sportieve auto als de Jaguar XKR ook niet op berekend. De grote achterklep is gemakkelijk te openen en te sluiten. De lage laadhoogte maakt het ook gemakkelijker om bagage in te laden. Er is geen doorvoermogelijkheid naar het interieur. Opbergvakken voor kleinere gebruiksvoorwerpen ontbreken ook.

Het chassis is goed afgesteld en kan grotere hobbels goed aan. Kleinere hobbels daarentegen worden niet zo goed verwerkt. Hier voelt men een ruk in het stuur en de assen. De body roll zou minder kunnen zijn.

De breedte van het interieur is niet erg royaal, hoewel er verder veel ruimte is. Zelfs bestuurders van 1,95 m lang vinden nog voldoende ruimte in de Jaguar XKR. Achterin kunnen de stoelen nauwelijks worden gebruikt omdat er geen knieruimte is door de geringe afstand tot de voorstoelen.

Gegevens en afmetingen Jaguar XKR
Bouwperiode 2006 – 2009
Lengte, breedte, hoogte 4,79 m x 1,89 m x 1,32 – 1,33 m
Wielbasis 2,75 m
Inhoud kofferruimte 230 – 330 l
Leeggewicht 1.665 – 1.715 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.080 – 2.120 kg
Cilinderinhoud 4.196 cm³
Koppel 560 Nm
Topsnelheid 250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,2 – 5,3 s
Tankinhoud 71 liter
Verbruik 12,3 l/100 km
CO₂-emissies 294 g/km

Varianten

De Jaguar XKR is verkrijgbaar in de varianten coupé en cabriolet.

Jaguar is een van de weinige Britse automerken die heeft overleefd. Tegenwoordig zit het samen met Land Rover onder één dak binnen het Indiase concern Tata. Legendarische modellen zoals de luxe saloon XJ en de E-Type sportwagen vormden het imago van de luxueuze en sportieve fabrikant. Met de productie van de i-Pace in 2018 werd Jaguar zelfs beschouwd als een pionier op het gebied van elektrische auto's of elektrische sportwagens.

De nieuwe supercharged XKR sportwagen erft alle deugden van de XK en tilt de typische Jaguar rijervaring naar nieuwe hoogten. Net als de XK profiteert de XKR van een serie nieuwe technologieën. Daartoe behoort onder meer het monocoque chassis van geklonken aluminium, dat uniek is in de auto-industrie. De tot 420 pk opgevoerde supercharged V8-motor en de sportief afgestelde automatische zesversnellingsbak maken van de XKR een fascinerende sportwagen.

Prijs

De Jaguar XKR Coupé Automatic stond als nieuwe auto genoteerd met een basisprijs van ongeveer 145.000 euro tot het einde van de productie. De cabriolet kostte tot het laatst 155.800 euro. Potentiële kopers kunnen een Jaguar XKR Coupé verkrijgen als occasion vanaf ongeveer 28.000 euro met een kilometerstand van minder dan 150.000 kilometer.

De motorrijtuigenbelasting voor de Jaguar XKR bedraagt 1.008 euro per jaar. De verzekeringskosten bedragen 2.550 euro per jaar.

Design

Exterieur

De goede indruk van de buitenkant zet zich voort in het interieur van hoge kwaliteit. In de Jaguar is er veel hout en chroom rond de instrumenten. Zelfs een metallic lak is op verzoek zonder meerprijs verkrijgbaar.

Het vullen van de tank duurt vrij lang, omdat de laatste 10 liter slechts langzaam gevuld kunnen worden. Het reservewiel is een eenvoudig noodwiel, waarmee slechts met maximaal 80 km/h en alleen naar de dichtstbijzijnde werkplaats mag worden gereden.

De carrosserie is niet bijzonder overzichtelijk. Vanaf de bestuurdersstoel heb je nauwelijks zicht op de hele lange voorkant. De achterkant van het voertuig is ook niet goed zichtbaar, wat het parkeren kan bemoeilijken. Maar in ieder geval zijn er standaard ingebouwde akoestische afstandssensoren. De binnen- en buitenspiegels dimmen automatisch wanneer de koplampen interfereren. De bi-xenonkoplampen schijnen bijzonder helder en hebben een geïntegreerde bochtverlichting.

Tegen meerprijs is er "keyless", wat betekent dat de bestuurder geen sleutel meer nodig heeft om in en uit de auto te stappen. Zoals gebruikelijk bij vrijwel alle coupés, stappen de inzittenden van de Jaguar niet bijzonder comfortabel in en uit. Vooral wanneer er weinig ruimte is op een parkeerplaats, kunnen de deuren niet ver genoeg worden geopend. De lederen stoelen, die niet erg goed gevormd zijn, bieden tenminste enige steun, en kunnen dienovereenkomstig worden verschoven.

Interieur

De bediening is relatief snel geleerd, zelfs zonder handleiding. Dat geldt ook voor het navigatiesysteem, dat via een touchscreen wordt bediend. Automatische ruitenwissers en koplampen zijn standaard. De motor kan worden gestart met een druk op de knop. Hiervoor is alleen een afstandsbediening nodig. Tegen meerprijs kregen kopers een radarondersteund afstandscontrolesysteem (ACC). Het stuurwiel is enigszins overladen met te veel schakelaars. Nadat de portieren eenmaal zijn geopend, werken de elektrische ramen alleen als het contact wordt ingeschakeld.

De lendensteun van de stoelen kan verticaal en horizontaal worden versteld. Ook aan de eisen voor mensen met lange of korte benen kan worden voldaan, aangezien het zitvlak in horizontale richting kan worden bewogen. Ondanks alle verstelmogelijkheden is de grip op de stoelen tijdens de reis slechts matig. Bij zomerse temperaturen doen de lederen stoelen je snel transpireren.

jaguar-xkr-interior

Veiligheid

ESP en ABS zijn standaard op de Jaguar XKR. Net als de bi-xenon koplampen met bochtverlichting. De hoofdsteunen zijn voldoende hoog en reactief, zelfs voor lange mensen tot 1,80 meter. Dit betekent dat bij een botsing de horizontale afstand automatisch wordt verkleind. Zijdelingse hoofdairbags ontbreken, evenals hoofdsteunen achteraan. EHBO-materiaal en een gevarendriehoek zijn ook niet in het interieur te vinden.

De motorkap van de XKR heeft een geavanceerd systeem om ongelukken met voetgangers te voorkomen. Bij een botsing tussen een voetganger en een auto veert de motorkap omhoog om de voetganger "zachtjes" op te vangen.

Alternatieven

Wie naar de Jaguar XKR kijkt, moet ook naar het XK-model kijken. Hoewel de Jaguar XK minder sportief is dan de XKR, is hij met 515 Newtonmeter koppel even krachtig. Het chassis van de XK komt iets waardiger over. De ophanging van de XK is minder stevig, waardoor het koetswerk veel meer rolt. Er is geen sprake van een "gebrek aan vermogen" in de XK, want hij heeft een extreem krachtige motor.

Een alternatief voor de Jaguar XKR-S Cabrio is de BMW M6 Cabrio. Die is krachtig en zwaar. Een fitnesskuur à la Jaguar zou er goed bij passen, want niet alleen Jaguar, maar ook Mercedes zetten bij de bouw van hun sportcoupés vooral in op gewichtsoptimalisatie van aluminium. De twee sportwagens verschillen niet in sprint, waarbij de BMW M6 de slechtere remmen heeft.

FAQ

Tot wanneer werd de Jaguar XKR gebouwd?
De Jaguar XKR werd gebouwd van 2006 tot 2009.
Hoeveel kost een Jaguar XKR?
Een Jaguar XKR Coupé kostte nieuw ongeveer 145.000 euro. Als occasion is de XKR verkrijgbaar vanaf 28.000 euro.
Hoeveel pk heeft een Jaguar XKR?
De supercharged V8 van de Jaguar XKR brengt 420 pk op de weg.

Beoordelingen voor Jaguar XKR

2 Beoordelingen

5,0