Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Bentley-Mulsanne-Front-Dynamic

Bentley Mulsanne

1 / 3
Bentley-Mulsanne-Front-Dynamic
bentley-mulsanne-seitenansicht
bentley-mulsanne-heckansicht

Sterke punten

  • Luxueus rijcomfort
  • Veel ruimte achterin
  • Details met de hand afgewerkt

Zwakke punten

  • Hoog brandstofverbruik
  • Weinig rijdynamiek ondanks hoge prestaties
  • Geen ultramoderne uitrusting

Bentley Mulsanne : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Bentley Mulsanne, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:€ 5.980,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Bentley Mulsanne: Pure Britse elegantie

De Bentley Mulsanne is een luxueuze Britse wagen die aanvankelijk van 1980 tot 1992 furore maakte als opvolger van de Bentley T en als zustermodel van de Rolls-Royce Silver Spirit. In 2009 keerde het vlaggenschip van het Britse automerk opnieuw terug - in 2020 kwam er definitief een einde aan de productie zonder vervanging. Lees meer

Interesse in een Bentley Mulsanne

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Traditionele Britse luxe in de oude stijl
  • Ongeëvenaard rijcomfort
  • Uitgebreid entertainmentpakket
  • Tijdloos design met sportieve, uitlopende wielkasten

Gegevens

Motor

De Bentley Mulsanne (1980-1992) werd aanvankelijk alleen aangedreven door een lichtmetalen V8 met dubbele carburateurs en 6,75 liter cilinderinhoud. In overeenstemming met de traditie van de merken Bentley en Rolls-Royce werden geen vermogenscijfers gegeven - het vermogen werd eenvoudig omschreven als "voldoende". In feite was het net geen 200 pk. Vanaf 1986 werd een ingespoten benzinemotor gebruikt in plaats van de carburateurversie. Dat leverde 245 pk op. De krachtoverbrenging werd verzorgd door een drietrapsautomaat.

Bovendien werd het modellengamma in 1982 aangevuld met de Mulsanne Turbo, die is uitgerust met een ongeveer 100 pk sterkere turbomotor in plaats van de motor met natuurlijke aanzuiging. Deze toename van vermogen, bij gelijke cilinderinhoud, is uitsluitend te danken aan de turbolading. Het heeft minder effect op de topsnelheid, maar wel op de acceleratie van nul tot 100 km/u, die ongeveer drie seconden sneller is.

Alle modellen van de Bentley Mulsanne (1980-1992) zijn uitgerust met achterwielaandrijving, modellen met vierwielaandrijving waren niet verkrijgbaar. Gegevens van de fabrikant over het brandstofverbruik zijn niet beschikbaar. Volgens onafhankelijke rapporten is een verbruik van 15 tot 20 liter per 100 kilometer realistisch.

Historisch gezien is de nieuwe editie van de Bentley Mulsanne (2009-2020) ook uitgerust met een 6,75-liter achtcilinderbenzinemotor. De moderne bi-turbo-oplading resulteert in een krachtige 512 pk. De Mulsanne Speed schittert zelfs met 537 pk. Ondanks het hoge gewicht is een sprint van nul tot 100 km/u mogelijk in 4,9 seconden. De krachtoverbrenging wordt verzorgd door een 8-traps automaat.

Afmetingen

De afmetingen van de Bentley Mulsanne (1980-1992) variëren van 5,27 tot 5,37 meter in lengte, 1,89 meter in breedte en 1,48 meter in hoogte, afhankelijk van de variant. Hierdoor lijkt de Mulsanne krachtiger dan de meeste SUV's. Het ledig gewicht ligt tussen 2.245 en 2.470 kilogram, afhankelijk van de motor en de wielbasis.

Met de nieuwe editie is de Mulsanne opnieuw aanzienlijk gegroeid - in alle richtingen. Afhankelijk van de variant bedraagt de lengte nu tussen 5,57 en 5,82 meter, de breedte is toegenomen tot 1,93 meter en de hoogte tot 1,52 à 1,54 meter. Afhankelijk van de uitvoering heeft de Mulsanne vijf of vier volwaardige zitplaatsen. De koffer heeft een volume van 445 l.

Hieronder volgt een lijst met de belangrijkste technische gegevens van de Bentley Mulsanne in zijn nieuwe uitvoering (type 3Y):

Productie 2009 - 2020
Lengte, breedte, hoogte 5,57 - 5,82 m x 1,93 m x 1,52 - 1,54 m
Wielbasis 3,26 - 3,52 m
Inhoud bagageruimte 445 l
Ledig gewicht 2.585 - 2.730 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.090 - 3.200 kg
Cilinderinhoud 6.752 cm³
Koppel 1.020 - 1.100 Nm
Topsnelheid 296 - 305 km/u
Acceleratie 0 tot 100 km/h 4,9 - 5,5 s
Tankinhoud 96 l
Verbruik 15,0 - 16,9 l/100 km
CO2-uitstoot 342 - 393 g/km

Varianten

De Bentley Mulsanne (1980-1992) werd aangeboden met twee verschillende wielbasissen. Het lengteverschil van 10 centimeter komt uitsluitend ten goede aan de passagiers achterin - de lange versie was dan ook in de eerste plaats bedoeld als wagen voor chauffeurs die hun vaste klant van A naar B moesten brengen. De verkoopcijfers van de lange versie bedroegen echter slechts acht tot tien procent, zodat deze variant tegenwoordig vrij zeldzaam is. Vanaf 1985 onderging de Mulsanne een grondige herziening van het design. Het meest opvallende kenmerk zijn de dubbele ronde koplampen in plaats van de tot dan toe gebruikte rechthoekige breedbandkoplampen.

In 1984 werd naast de Mulsanne ook de Bentley Eight geïntroduceerd. Het model had dezelfde carrosserie maar was uitgerust met een iets zwakkere motor. Bovendien was hij aanzienlijk minder duur. Hij werd in de eerste plaats gezien als een concurrent van de luxueuze sedans van Mercedes-Benz en Jaguar. Naast het lagere motorvermogen werd de Acht gekenmerkt door een minder luxueus interieur. Zo mist de Bentley Eight het uitgebreide “walnotendashboard”. Hierdoor lijkt het interieur op het eerste gezicht minder edel. De Bentley Eight werd alleen aangeboden met een korte standaard wielbasis.

De nieuwe editie van de Bentley Mulsanne (2009-2020) onderging in 2016 een facelift. Dat resulteerde in een minimaal lager brandstofverbruik. Tegelijkertijd werd de Mulsanne EWB, een 25 centimeter langere versie, op de markt gebracht. Daarnaast presenteerde Bentley al in 2014 de sportieve Mulsanne Speed-variant.

Prijs

De Bentley Mulsanne (1980-1992) werd in 1980 aangeboden voor een catalogusprijs van ongeveer € 150.000.

De nieuwe editie van de Bentley Mulsanne (2009-2020), die ook niet meer in productie is, is al aanzienlijk duurder. **De meest recent geproduceerde modellen uit het modeljaar 2020 zijn verkrijgbaar voor ongeveer € 400.000. De prijzen voor occasions van dit type variëren van € 100.000 tot 250.000, afhankelijk van de toestand. De motorrijtuigenbelasting in Nederland bedraagt € 1.808 per jaar. De maandelijkse onderhoudskosten worden geraamd op ongeveer € 1.620.

Design

Exterieur

De Bentley Mulsanne (1980-1992) is een klassieke limousine met een langgerekte vorm, een hoog radiatorrooster en een lage achterkant. De Mulsanne Turbo onderscheidt zich qua uiterlijk van de basisversie met atmosferische motor door enkele details: nieuw waren aluminium velgen en een in carrosseriekleur gespoten radiatorrooster. Beide elementen waren in die tijd nog niet gebruikelijk in de luxe klasse. Een ander verschil was het opschrift Turbo aan de buitenkant.

De nieuwe editie van de Bentley Mulsanne (2009-2020) behoudt de typische styling van de eerste generatie, maar lijkt veel meer gebogen en licht afgerond naar achteren. Een extravagant kenmerk is de verlaagde "Flying B" radiator grille.

Interieur

Zoals je dat van een model uit de absolute luxe klasse van Bentley mag verwachten, is het interieur van de allerbeste kwaliteit, zowel vroeger als nu: de stoelen zijn bekleed met absoluut onberispelijk eersteklas leder, de voetruimte is bekleed met donzig tapijt en de hemelbekleding is gemaakt van fijne wollen stof. De instrumenten en de schakelconsole zijn afgewerkt met walnoot-wortelhout - een typisch kenmerk van Britse luxewagens. Stuurbekrachtiging en airconditioning behoorden al tot de standaarduitrusting van de eerste generatie, wat in die tijd allesbehalve vanzelfsprekend was.

bentley-mulsanne-interieur

bentley-mulsanne-sitzplatz

Veiligheid

Helaas zijn er geen resultaten uit crash tests beschikbaar voor de Bentley Mulsanne van de jaren 1980 - 1992. Aangezien de voor die periode gebruikelijke veiligheidsuitrusting niet aan de huidige normen beantwoordt, is het veiligheidsniveau niet vergelijkbaar met dat van hedendaagse voertuigen.

De nieuwe editie van de Bentley Mulsanne (2009-2020) is uitgerust met High Beam Assist, Adaptive Cruise Control en Blind Spot Assist. De Mulsanne mist echter nog steeds een actieve noodremassistent na zijn facelift van 2016. Het model is uitgerust met acht airbags.

FAQ

Hoeveel verbruikt de Bentley Mulsanne?

Er zijn geen fabrieksgegevens over het benzineverbruik van de Bentley Mulsanne (1980-1992) beschikbaar. Volgens ervaringsberichten op online forums ligt het verbruik in de praktijk tussen 15 en 20 liter. Voor de nieuwe editie van de Bentley Mulsanne (2009-2020) ligt het verbruik tussen 15 en 16,9 liter per 100 kilometer.

Hoeveel pk heeft de Bentley Mulsanne?

In overeenstemming met de traditie van het merk Rolls-Royce werden voor de Bentley Mulsanne (1980-1992) geen officiële vermogenscijfers opgegeven. In feite had de oorspronkelijke variant ongeveer 200 pk, de turbo ongeveer 330 pk. Het motorvermogen van de nieuwe editie van de Bentley Mulsanne (2009-2020) bedraagt 512 pk of 537 pk in de Speed-variant.

Alternatieven

De Bentley Mulsanne uit de jaren '80 is een bijna identiek alternatief voor de Rolls-Royce Silver Spirit. In die tijd opereerde Bentley nog als zustermerk van Rolls-Royce. De enige verschillen tussen de modellen waren de grille, de koplampen en de emblemen. De Mulsanne zag zichzelf als een minder opvallend alternatief voor de Silver Spirit en was dus gericht op kopers die het liever iets onopvallender hielden - een Rolls-Royce springt natuurlijk direct in het oog.

Afgezien van de Rolls-Royce Phantom heeft de Bentley Mulsanne, die in 2009 voor het eerst werd gepresenteerd, vrijwel geen concurrentie meer. Alleen de Mercedes-Maybach S-Klasse haalt nog een vergelijkbaar luxeniveau.