Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bentley-continental-gt-front

Bentley Continental GT

1 / 3
bentley-continental-gt-front
bentley-continental-gt-side
bentley-continental-gt-back

Sterke punten

  • Zowel sportief als comfortabel
  • Krachtige motoren
  • Extreem luxueuze afwerking

Zwakke punten

  • Hoog verbruik
  • Behoorlijk zwaar
  • Onderhoudskosten voor occasions

Bentley Continental GT: de ultieme Grand Tourer?

De Bentley Continental GT is al ruim twintig jaar een vaste waarde in het aanbod van Bentley. Deze ‘Grand Tourer’ is door de jaren heen de meest populaire Bentley ooit en maakt indruk door zijn combinatie van comfort en sportiviteit, een indrukwekkend design en afwerking van het hoogste niveau. Lees meer

Interesse in een Bentley Continental GT

Goede redenen

  • Dankzij het uitgebalanceerde en geavanceerde onderstel is met name de derde generatie Continental GT een ware ‘Grand Tourer’: een perfecte combinatie tussen comfort en sportiviteit.
  • De afwerking van Bentley is zo’n beetje het beste van de hele auto-industrie: ook de Continental GT is tot in ieder detail perfect afgewerkt.
  • Zowel de W12 als de V8 maken van de behoorlijk zware Continental GT een bloedsnelle auto.
  • Volledig naar wens samen te stellen. Als je een nieuwe Continental GT koopt, kun je hem tot in de kleinste puntjes naar wens samen stellen.
  • Ook leverbaar als cabriolet (Continental GTC).

Technische gegevens

Motorisatie

Bij zijn marktintroductie in 2003 was de Bentley Continental GT louter leverbaar met W12. Deze twaalfcilinder leverde zeker voor zijn tijd bizar veel vermogen. Dankzij een cilinderinhoud van 6,0-liter en twee turbo’s kwam het vermogen uit op maar liefst 412 kW (560 pk) en 650 Nm koppel. Deze W12 was altijd gekoppeld aan een zestraps automaat van ZF. Ook vierwielaandrijving is standaard, de Continental GT is nooit met louter achterwielaandrijving geleverd. In 2008 kwam er een extra motorvariant bij: de Continental GT Speed. De W12 kreeg met 447 kW (608 pk) en 750 Nm koppel behoorlijk wat meer vermogen. Diverse upgrades aan het onderstel maakten dat de Continental GT Speed niet alleen een stuk sneller was dan voorheen, maar ook een stuk dynamischer reed.

In 2009 kwam de ultieme variant van de eerste generatie Continental GT op de markt: de Supersports. Bentley stuurde de W12 andermaal naar de sportschool en na een krachtkuurtje kwam het vermogen uit op 463 kW (630 pk) en 800 Nm koppel. Dat ronduit bizarre vermogen stelde de dik 2.200 kilogram wegende coupé in staat om in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u te stuiven. Pas bij 330 km/u was de koek op. Naast het extra vermogen was de Supersports ook lichter dan de GT Speed en optimaliseerde Bentley de versnellingsbak om de schakeltijden met maar liefst de helft in te korten.

Acht jaar na de introductie van de eerste Bentley Continental GT betrad de tweede generatie het wereldtoneel. Voor de tweede generatie van de Grand Tourer maakte Bentley de auto een stuk meer benaderbaar. Hoe? Door vanaf 2012 naast de W12 ook een V8 aan te bieden. Deze 4,0-liter V8 met twee turbo’s werd het nieuwe instapmodel. Al is dat in de wereld van Bentley natuurlijk een relatief begrip, want de achtcilinder leverde nog steeds een vermogen van 373 kW (500 pk) en 660 Nm koppel. In 2014 kwam er ook een sportiever georiënteerde V8 S op de markt met 388 kW (521 pk) en 680 Nm koppel. Ook verruilde Bentley voor de tweede generatie Continental GT de zestraps automaat voor een modernere achttraps automaat.

Uiteraard ontbraken de modelnamen ‘Speed’ en ‘Supersports’ niet bij de tweede generatie Bentley Continental GT. Beide varianten hebben een W12 onder de kap, waarbij de Speed met 460 kW (625 pk) al dicht in de buurt kwam bij het vermogen van de eerste generatie Supersports. Niet geheel verwonderlijk deed Bentley er met de Supersports nog weer een schepje bovenop: met 522 kW (710 pk) is het tot op heden nog steeds één van de krachtigste Bentleys ooit!

In 2018 kwam de derde generatie van de Bentley Continental GT op de markt. Bij de derde generatie volgde Bentley qua motorisering grotendeels hetzelfde recept als bij de tweede generatie. Ook nu kwamen de V8 en de W12 weer in de orderboeken te staan, maar kregen beide motoren er weer wat vermogen bij. De W12 leverde 466 kW (635 pk), terwijl de V8 uitkwam op 404 kW (550 pk). Een Supersports kwam er niet meer. De derde generatie Continental GT doorbrak de magische grens van 700 pk daarom niet.

Afmetingen

Voor een coupé of cabriolet is de Bentley Continental GT erg groot. De meest compacte Bentley is nog altijd meer dan 4,8 meter lang en bijna twee meter breed. De bestuurder en bijrijder hebben in de Continental GT een zee van ruimte, maar achterin wordt het behoorlijk krap. Eigenlijk kunnen alleen kinderen daar nog een beetje fatsoenlijk zitten.

De bagageruimte is gezien de buitenmaten ook niet overdreven groot. De eerste generatie Continental GT had een laadvolume van 370 liter, bij de derde generatie slonk dat tot 358 liter. Niet dat dat er verder heel veel toe doet: de golftassen van de gemiddelde Continental GT-rijder passen er perfect in. Een trekhaak heeft de Continental GT af-fabriek niet, maar een caravan zou er achter zo’n deftige auto ook wel een tikkeltje vreemd uit zien, toch?

Bentley Continental GT

Bentley Continental GT
Marktintroductie 2003
Lengte x breedte x hoogte 4,80 – 4,85 m, 1,92 – 1,97 m, 1,39 – 1,41 m
Wielbasis 2,75 – 2,85 m
Inhoud bagageruimte 358 - 370 l
Ledig gewicht 2.065 – 2.485 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.725 - 2.900 kg
Cilinderinhoud 3.996 – 5.998 cm3
Vermogen 373 – 522 kW (500 – 710 pk)
Koppel 630 – 1.017 Nm
Topsnelheid 318 – 336 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,5 – 4,8 sec
Tankinhoud 90 l
Verbruik 12,1 – 16,6 l/100 km
CO₂-uitstoot 255 – 396 g/km

Varianten

Verspreid over drie generaties kwamen er talloze varianten van de Continental GT op de markt. De meest prominente vertakking in het aanbod vormt uiteraard de Continental GTC, de cabrioversie van de Continental GT. De Continental GTC kwam voor het eerst op de markt in 2006 en bleef daarna altijd een vaste waarde in het aanbod. Qua motorversies trok Bentley de coupé niet voor op de cabrio. Sterker nog, de Continental GTC was er zelfs als ultrakrachtige Supersports.

Een Bentley Continental GT is helemaal naar wens samen te stellen door de klanten. Uiteraard kunnen zij kiezen uit talloze leer- en houtsoorten, maar mocht dat niet genoeg zijn dan biedt het Mulliner-personalisatieprogramma van Bentley uitkomst. De gedachte hierachter is: als je maar betaalt, dan is alles mogelijk. Als je gaat zoeken naar een occasion van de Continental GT, tref je dan ook de meest uiteenlopende samenstellingen.

Door de jaren heen verschenen ook talloze gelimiteerde versies van de Continental GT en GTC. Het gaat te ver om ze hier allemaal op te noemen, maar één variant springt er wel uit. Neem bijvoorbeeld de Continental GT3-R, een tot 300 exemplaren gelimiteerde ultrasportieve versie van de V8 S. De GT3-R is, de naam verraadt het al, geïnspireerd op de Continental GT3-raceauto van Bentley. Hij biedt met 427 kW (582 pk) niet alleen meer vermogen, maar is ook 100 kilogram lichter. Een speciale sportuitlaat maakt het feest ook in akoestische zin compleet.

Prijzen

De Bentley Continental GT is uiteraard geen koopje. Een nieuw exemplaar heb je tegenwoordig niet voor minder dan 300.000 euro. Dat komt voornamelijk door de forse BPM-toeslag die de fiscus rekent dankzij de hoge CO2-uitstoot van de auto. Bij de vanafprijs is het uiteraard nog niet klaar, want Bentley biedt talloze personalisatiemogelijkheden die uiteraard niet gratis zijn. Je hoeft niet eens heel gek te doen om de grens van een half miljoen euro te doorbreken.

Als occasion is de Continental GT een stuk betaalbaarder dankzij het fenomeen ‘afschrijving’. Al voor circa 30.000 euro zijn redelijk goede exemplaren van de eerste generatie te vinden, maar wees gewaarschuwd: Bentley-onderhoud is niet bepaald goedkoop. Omdat de W12 bijna de gehele motorruimte inneemt, moet bij het minste of geringste onderhoud de motor uit de auto getild worden. En dan begint de teller te lopen… Voor op het oog relatief simpele ingrepen ben je vaak al duizenden euro’s kwijt. Hou daar dus rekening mee wanneer je in de markt bent voor een Bentley Continental GT occasion.

Design

Buitenkant

Door de jaren heen groeide de Bentley Continental GT een klein beetje. Zet de drie generaties naast elkaar en er is duidelijk een lijn te trekken in het ontwerp. De enorme grille en vier ronde koplampen maken de Continental GT van de voorzijde direct herkenbaar. Ook het silhouet van de Continental GT en GTC veranderde door de jaren heen niet noemenswaardig. De Continental GTC heeft daarbij altijd een softtop gehad. Aan de achterkant vond misschien nog wel de grootste wijziging plaats. Waar de eerste twee generaties Continental GT hoekigere achterlichten hadden, kreeg de derde generatie kleinere ovaalvormige achterlichtunits.

Binnenkant

Het interieur van de Continental GT maakt indruk door de enorme luxe die het uitstraalt. Zelfs het interieur van een eerste generatie Continental GT oogt nog luxueus, waarbij eigenlijk alleen de schermen en grote hoeveelheid knoppen de leeftijd van de auto verraden. Uiteraard is de laatste generatie Continental GT helemaal bij de tijd qua digitale voorzieningen. Een uniek aspect is het ‘Bentley Rotating Display’, waarbij het scherm in het midden desgewenst geroteerd kan worden om plaats te maken voor drie analoge klokjes. Alles aan het interieur van de Continental GT is erop gericht om inzittenden op lange afstanden de gerieflijkheid te bieden die je bij dit prijsniveau verwacht. Het model slaagts daar altijd glansrijk in.

Veiligheid

De nieuwe Bentley Continental GT is ook up to date op het gebied van veiligheid en beschikt over een uitgebreide uitrusting. De zware carrosserie biedt niet alleen goede passieve bescherming, de huidige technologieën zorgen ook actief voor de veiligheid van alle inzittenden en andere weggebruikers. Denk aan Active Lane Keeping, Adaptive Cruise Control of Emergency Brake Assist met voetgangers- en fietsersdetectie; de Bentley Continental GT laat niets te wensen over. Met een speciaal nachtzichtsysteem kunnen bestuurders zelfs 's nachts alles goed zien op de weg.

Hoewel de Bentley Continental GT nog niet aan een Euro NCAP crashtest is onderworpen, is de Porsche Cayenne dat al wel. Dit model heeft dezelfde basis als de Bentley en is ook vergelijkbaar wat betreft de aanwezige veiligheidssystemen. De Porsche scoorde een maximale score van 5 sterren, een indicatie dat de Bentley Continental GT ook als uiterst veilige auto kan worden beoordeeld.

Alternatieven

De Bentley Flying Spur is een aantrekkelijk alternatief voor de Bentley Continental GT. Deze sedan van Bentley biedt beduidend meer binnenruimte dan de coupé en cabriolet, maar dan wel met dezelfde mate van comfort en afwerking. In tegenstelling tot de Bentley Continental GT kan hij ook als gezinsauto worden gebruikt, wat mede te danken is aan de vier deuren en de vijf zitplaatsen.

Als je daarentegen voor een model van een andere fabrikant wil gaan, is de Rolls-Royce Wraith een geschikt alternatief. De Wraith is nog meer op comfort gericht dan de Continental GT en is exclusief geleverd met een 6,6-liter grote V12. Wil je juist meer rijdynamiek dan in de Bentley? Dan ben je bij Aston Martin aan het juiste adres. De DB9, DB11 en Vanquish vormen alle drie een uitstekend alternatief voor de Continental GT. Hou er wel rekening mee dat de modellen van Aston Martin minder binnenruimte en comfort bieden dan de Bentley.

FAQ

Hoeveel kost een Bentley Continental GT?
Wie de nieuwe Bentley Continental GT wil bemachtigen, zal diep in de buidel moeten tasten. Zelfs de instapvariant kost in 2022 nieuw boven de 280.000 euro.
Hoe sportief is de Bentley Continental GT?
De Bentley Continental GT maakt niet alleen indruk met een hoog comfortniveau, maar ook door een focus op rijdynamiek. De meest dynamische versies van de Continental GT zijn de gelimiteerde GT3-R en Supersports, waarbij de laatste tot wel 710 pk aan vermogen levert.
Komt er van de Bentley Continental GT ook een elektrische versie?
Van de eerste drie generaties Continental GT leverde Bentley geen versies met volledig elektrische aandrijving. Onder de noemer ‘Beyond100’ werkt Bentley wel aan een elektrische toekomst. Voor de facelift van de derde generatie Continental GT staat een plug-in hybride variant op de planning.