Audi A4 te koop: tweedehands en nieuw

Audi A4

Audi A4

Een voorbeeldig compact luxevoertuig

De Audi A4 is een compact luxevoertuig. De auto wordt geproduceerd sinds 1994 door de Duitse fabrikant Audi, een onderdeel van de Volkswagen Groep (VW Groep). Er bestaan ondertussen 5 generaties, waarvan de eerste de Audi 80 opvolgt. Dit is vooral van belang voor de naamgeving, die de reeks van de Audi 80 verderzet. Aangezien deze voertuigen gebouwd worden op het VW Groep B platform, start de eerste generatie A4 zo als B5 (de vijfde B auto). De tweede generatie heet B6, enzovoort tot B9. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Vanaf de B8 generatie wordt ondertussen wel gebouwd op het VW Groep MLB/MLP platform, dat gedeeld wordt met heel wat andere Audi modellen. De 5 generaties A4 zijn voluit: de B5/Typ 8D (1994–2001), de B6/Typ 8E-8H (200006), de B7/Typ 8E-8H (200408), de B8/Typ 8K (200816) en de B9/Typ 8W (vanaf 2015). Met de jaren is de A4 uitgegroeid tot een voorbeeldmodel binnen de VW Groep en in het segment van de compact luxevoertuigen.

De Audi A4 technisch bekeken

De eerste generatie Audi A4 debuteert in oktober 1994. De productie start een maand later, in november. De Europese verkoop start in januari 1995. Zoals gezegd wordt dit voertuig gebouwd op het VW Groep B platform (PL45), dat gedeeld wordt met de vierde generatie VW Passat (B5/Typ 3B). Op dit platform wordt de motor vooraan en longitudinaal gemonteerd. Het maakt verder gebruik van voorwielaandrijving en de transmissie bevindt zich achter de motor. Sommige modellen maken ook wel gebruik van het Audi quattro systeem voor permanente vierwielaandrijving.

De A4 verschijnt oorspronkelijk als sedan met 4 deuren. Vanaf november 1995 wordt ook een Avant geïntroduceerd. (Avant is de Audi benaming voor stationwagon.) Er wordt een breed aanbod van motoren voorzien met capaciteiten tussen 1.6 en 2.8 liter voor de benzineversies. Daarnaast is er ook nog een 1.9 dieselmotor met VW Groep VE technologie. Deze motor heeft een kracht van 66 kW en 89 pk of 81 kW en 108 pk. De 2.6 en 2.8 V6 motoren worden overgedragen van de Audi 8090 en blijken populair te blijven.

Bijzonder is voorts de introductie van de nieuwe Audi tiptronic automatische transmissie (op het B5 platform). Die is gebaseerd op de transmissie van de (964 generatie van de) Porsche 911. Het is een conventionele automatische versnellingsbak met een koppelomzetting die de bestuurder toelaat om zowel automatisch als manueel te opereren. De B5 A4 is ook bijzonder in die zin dat hij Audi inleidt in het segment van de middelgrote luxevoertuigen. De vakpers weet die overstap wel te smaken. Ondanks wat vroege, mechanische problemen groeit de auto ook intern al snel uit tot een VW Groep voorbeeldmodel in zijn segment.

De nieuwe generatie Audi A4

De tweede generatie Audi A4 wordt intern aangeduid als Typ 8E. Hij debuteert in oktober 2000 en gebruikt het VW Groep B6 platform (PL46). Bijzonder is het nieuwe design van Peter Schreyer, die de werken overziet tussen 1996 en 1998. Hij haalt zijn inspiratie bij de Bauhaus taal van de (tweede generatie) C5. Tijdens deze generatie wordt verder ook nog een variabele transmissie van LuK geïntroduceerd, de multitronic. Die vervangt de conventionele automatische transmissie bij modellen met voorwielaandrijving. Ze wordt fel bejubeld door de vakpers en ondertussen algemeen beschouwd als de beste in zijn soort, voornamelijk dankzij het lichte gewicht en de snelle respons.

Eind 2004 volgt een herziene versie van A4 (B7). Hoewel hij gebouwd wordt op een nieuw platform is dit eigenlijk een (zwaar) gefacelifte B6. Onder andere het stuur wordt herzien en de geometrie van de ophanging. Er verschijnt hier ook een reeks nieuwe motoren met interne ontsteking, naast een navigatiesysteem en nieuwe elektronica (waaronder de Bosch ESP 8.0).

Vanaf de B8 generatie wordt er gebouwd op een variant van het Audi Modulair Longitudinaal Platform (MLP), dat ook gebruikt wordt voor de Audi A5 coupé. Dit platform laat toe om de frontale overhang te beperken, waardoor de wielbasis kan worden verlengd zonder aan de algemene lengte van de auto te tornen. Zo kan het zwaartepunt iets naar achteren worden geschoven, zodat de algemene handelbaarheid en balans verbeteren. Ook de voorlopig laatste generatie A4 (B9) wordt gebouwd op dit platform. Het voertuig verschijnt in juni 2015. De officiële lancering gebeurt op de Motor Show van Frankfurt, in september 2015. De B9 is iets langer dan de B8, terwijl hij nochtans zo’n 120 lichter is. De auto is verwant met de Audi A5 en de Audi Q7.

Audi A4-uitvoeringen en prijzen

De Audi A4 is aanvankelijk beschikbaar als sedan en stationwagon (Avant). De tweede en derde generatie hebben ook cabrio versies. Vanaf de B8 verschuift dit model echter naar de Audi A5 reeks en keert de A4 in de plaats terug naar het segment van de compacte luxecoupés.

De B8 generatie heeft naast de coupé, de sedan en de Avant ook nog een variant met lange wielbasis: de A4L. Dit voertuig is bedoeld voor de Chinese markt. De wielbasis is 60 mm langer dan bij het standaardmodel. Verder is er nog een A4 quattro terreinvoertuig. Die auto is beschikbaar vanaf de zomer van 2009 en wordt gepresenteerd op de Motor Show van Genève.

Van de B9 verschijnen uiteindelijk nog maar 2 modellen: een sedan met 4 deuren en een Avant met 5 deuren. Benzinemodellen zijn de 1.4 TFSI (110 kW en 148 pk), de 2.0 TFSI ultra (140 kW en 187 pk), de 2.0 TFSI (185 kW en 249 pk) en de 3.0 V6 TFSI (S4, 260 kW en 349 pk). Dieselmodellen zijn de 2.0 TDI (90 kW en 120 pk), de 2.0 TDI (100 kW en 134 pk), de 2.0 TDI ultra (110 kW en 148 pk), de 2.0 TDI ultra (140 kW en 187 pk), de 3.0 TDI V6 (160 kW en 215 pk) en de 3.0 TDI V6 quattro (200 kW en 268 pk).