Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-a4-front

Audi A4

1 / 3
audi-a4-front
audi-a4-side
audi-a4-back

Sterke punten

  • Zowel krachtig als efficiënt • Quattro-vierwielaandrijving • Multimedia van topniveau

Zwakke punten

• Geen volledig elektrische of plug-in hybride variant • Prijzige opties • Uitgedund motoraanbod

Audi A4 : een overzicht

4,6 (873 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi A4, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Audi A4: Een onvermoeibaar succesnummer

De Audi A4 is zonder twijfel Audi's bestseller. De nazaat van de Audi 80 kwam in 1994 voor het eerst op de markt, waarbij de A4 B9 de vijfde generatie is. In 2016 verscheen de A4 B9 op de markt en in 2019 kreeg het model een facelift. Qua elektrificatie is de A4 B9 helaas minder up-to-date. Lees meer

Interesse in een Audi A4

Audi A4 occasions
Audi A4 nieuwe auto's
Audi A4 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Quattro-vierwielaandrijving voor de meeste versies
  • Goede interieurafwerking
  • Laag verbruik met hoge prestaties
  • Intuïtief Audi MMI-infotainmentsysteem
  • Hoge restwaarde

Technische gegevens

Motorisatie

De Audi A4 B9 begon bij zijn marktintroductie met een groot aanbod benzine- en dieselmotoren. Het hoofdkantoor van Audi in Ingolstadt dunde het motoraanbod in de loop der jaren echter behoorlijk uit. Het palet was aanvankelijk bijzonder breed: van zuinige viercilinder benzine- en dieselmotoren met respectievelijk 110- en 90 kW (150- en 122 pk), tot de beresterke RS4 met 330 kW (450 pk) sterke V6 en alles daartussenin. Er is zelfs een versie uitgebracht die op CNG (aardgas) rijdt, de Audi A4 g-tron. Na de facelift moesten de dieselmotoren langzaam maar zeker het veld ruimen. Opvallend genoeg is de A4 B9 nooit op de markt gekomen met plug-in hybride aandrijflijnen, waar de BMW 3-serie en de Mercedes-Benz C-klasse in dat opzicht wél met de vaart der volkeren meegingen.

Naast het geleidelijk uitdunnen van het motoraanbod vond er nog een andere belangrijke verandering plaats in de levensloop van de A4 B9. Audi paste namelijk de type-aanduidingen van de motoren aan. Na 2018 veranderde de gebruikelijke combinatie van motorinhoud en brandstofsoort (1.4 TFSI, 2.0 TDI etc.) naar een getal met daarachter de brandstofsoort. Zo heet de benzine-instapper van de A4 vanaf deze wijziging ’35 TFSI’, terwijl de subtopper ’45 TFSI’ heet. Het cijfer staat voor de vermogensklasse van de betreffende motor, waarbij de 35 TFSI 110 kW (150 pk) levert. Daarboven staan de 40 TFSI en 45 TFSI met respectievelijk 140 kW (190 pk) en 195 kW (265 pk). De type-aanduiding van de RS4 wijzigde niet.

Audi zou Audi niet zijn zonder Quattro-vierwielaandrijving. Bij de reguliere motoren is Quattro leverbaar vanaf de 40 TFSI. De 35 TFSI is de enige die enkel en alleen in combinatie met voorwielaandrijving te bestellen is. Daarnaast is de A4 B9 vanaf de facelift in 2019 niet meer met handgeschakelde versnellingsbak verkrijgbaar. Vanaf dat moment worden alle versies geleverd met automaat: de zeventraps S tronic met dubbele koppeling en bij de S4 en RS4 is het een achttraps Tiptronic-automaat.

De S4 is overigens ook een bijzonder verhaal, want bij de introductie van de B9 had de S4 een 3,0-liter V6-benzinemotor met 260 kW (354 pk). Na de facelift besloot Audi om de S4 te voorzien van een V6-dieselmotor met 251 kW (341 pk). Hoewel het vermogen iets terugliep, steeg het koppel van 500 Nm naar 700 Nm. De diesel S4 blijft in ons land een zeldzame aangelegenheid, want medio 2022 haalde Audi hem alweer van de prijslijst. Zie je zo’n diesel S4 wel zitten? In Duitsland zijn ze meer geleverd dan in Nederland, dus in dat geval kan import een oplossing zijn.

Afmetingen

Voor de afmetingen van de Audi A4 B9 maken we allereerst onderscheid tussen de twee leverbare carrosserievarianten: de Limousine en Avant. Laten we beginnen met de bagageruimte. De Avant is logischerwijs de ruimste van de twee met een bagageruimte van 495 liter achter de achterbank en 1.495 liter met de bank plat. De Limousine moet het doen met 460 liter bagageruimte, een waarde met neergeklapte achterbank geeft Audi voor die variant niet op. Deze waarden zijn min of meer gelijk aan die van de concurrentie.

Kijken we naar de exterieurmaten, dan zijn de Audi A4 B9 Limousine en Avant met een lengte van 4,76 meter en een breedte van 1,85 meter precies even lang en breed. De Avant is met een hoogte van 1,46 meter drie centimeter hoger dan de Limousine. De RS4 is dankzij zijn agressief ogende bodykit net wat langer (4,78 meter) en breder (1,86 meter) dan de reguliere varianten.

Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de Audi A4:

Audi A4 (B9)
Marktintroductie 2016
Lengte, breedte, hoogte 4,76 – 4,78 m, 1,85 – 1,86 m, 1,43 – 1,46 m
Wielbasis 2,82 m
Inhoud bagageruimte 460 – 1.495 l
Ledig gewicht 1.545 – 1.820 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.040 – 2.350 kg
Cilinderinhoud 2,0 – 3,0 l
Vermogen 90 kW – 330 kW (122 - 450 pk)
Koppel 270 – 700 Nm
Topsnelheid 200 – 280 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,9 – 3,9 s
Tankinhoud 40 - 58 l
Verbruik 5,5 – 8,8 l / 100 km
CO₂-uitstoot 126 - 201 g / km

Varianten

Audi zou Audi niet zijn als het de A4 niet in een waaier aan verschillende varianten zou aanbieden. Als koper heb je daarom wat te kiezen. Voorafgaand aan de facelift was de A4 er als naamloze basisuitvoering en als ‘sport’ en ‘design’, na de facelift begint de prijslijst bij de ‘Pro Line’ en staan de Advanced edition, de S edition en de S edition Competition daarboven. Bij ieder uitrustingsniveau loopt het aantal aanwezige comfortfuncties weer een beetje op, waarbij de S editions extra speciaal zijn vanwege hun nadruk op sportiviteit.

Het gaat te ver om alle aanwezige standaarduitrusting en de hele optielijst van de Audi A4 in dit artikel door te lopen, daarvoor zijn deze lijsten te uitgebreid. In ieder geval is de A4 te bestellen met alle functies die je van een moderne premium auto mag verwachten, van Matrix-LED koplampen tot een head-up display en adaptieve cruise control met stuurassistentie. Als je gaat proefrijden met een Audi A4 occasion is het daarom extra van belang om te kijken welke opties er allemaal op zitten en welke functies voor jou onmisbaar zijn. Niet iedere A4 is namelijk even rijk uitgerust.

Naast de reguliere varianten heb je de eerder aangehaalde S4 en RS4, die beide een aangepaste uitrustingslijst hebben. De S4 was zowel als Limousine als Avant leverbaar, de RS4 is er alleen als Avant. Ook leverde Audi de A4 B9 tot begin 2023 als Allroad, een versie die iets hoger op zijn wielen staat en kunststof onderranden rondom heeft.

Prijzen

De nieuwprijzen van de Audi A4 B9 variëren sterk, afhankelijk van de gekozen motorisering en het uitrustingsniveau. De prijslijst van de A4 B9 begint nieuw bij circa 43.000 euro voor de 35 TFSI Pro Line Limousine en loopt op tot dik 150.000 euro voor de RS4 Avant Competition plus. Dat is dus een behoorlijk breed prijsbereik. Wel ligt de vanafprijs van de A4 B9 een stuk lager dan die van de Mercedes-Benz C-klasse en BMW 3-serie. Bij beide concurrenten hoef je met minder dan 50 mille namelijk niet aan te komen voor een nieuw exemplaar.

Als occasion resideert de A4 B9 nog niet bepaald in de koopjeshoek. De prijzen beginnen weliswaar net onder de 15.000 euro, maar voor dat geld staan in de regel alleen diesels met hogere kilometerstanden te koop. Voor een A4 op benzine ligt de ondergrens bij ruim 16.000 euro, maar ook dan moet je een auto met meer ‘ervaring’ niet schuwen. Pas vanaf ongeveer 20.000 euro vind je occasions met lagere kilometerstanden. De prijzen lopen op tot dik 90.000 euro voor jonge exemplaren van de RS4.

Design

Buitenkant

Waar je bij sommige andere modellen een uitdagend spelletje ‘zoek de verschillen’ moet spelen tussen de pre-facelift en de facelift, zijn de verschillen bij de Audi A4 B9 evident. Zo heeft de A4 B9 van na de facelift een lagere en bredere single-frame grille, compleet andere koplampen en een extra gleufje tussen de motorkap en de grille. Aan de achterkant zijn de wijzigingen minder ingrijpend. De strak getekende achterlichten kregen een andere indeling en het bumperwerk ging op de schop. Een A4 van na de facelift is van achteren goed te herkennen aan zijn grote trapeziumvormige uitlaten, die zelfs standaard zijn op de basisuitvoering.

Binnenkant

Het interieur van de A4 kenmerkt zich door een opgeruimde lay-out en een hoog afwerkingsniveau. Bij de facelift friste Audi de cockpit op, waarbij het merk één radicale vernieuwing doorvoerde: het schrappen van de MMI-draaiknop op de middenconsole. In plaats daarvan verloopt de bediening van de multimedia na de facelift volledig via het touchscreen.

Het interieur van de A4 geeft een hoge kwaliteitsindruk, al zijn de aanwezige opties wel van invloed op de kwaliteitsbeleving. De stoelen zijn ergonomisch gevormd en optioneel verkrijgbaar als sportstoelen met stoelverwarming. Ook optioneel is Virtual Cockpit, het digitale instrumentarium van Audi. Standaard krijg je analoge tellers voor je neus met een 5-inch monochroom bestuurdersinformatiedisplay in het midden. Dat laatste doet in de moderne tijd toch wel enigszins gedateerd aan.

audi-a4-avant-seats audi-a4-avant-interior

Veiligheid

Met de aanwezige veiligheidssystemen zit het wel goed in de Audi A4 B9. Zo is de Pre Sense City-noodremassistent bijvoorbeeld standaard. Een recente Euro NCAP-beoordeling is er niet voor dit model, maar in 2015 kreeg de Audi A4 B9 de aan zijn stand verplichte topscore van vijf sterren. Met name op het vlak van inzittendenbescherming scoorde de A4 bijzonder goed. Kijken we naar de overige veiligheidssystemen, dan behoren zaken als adaptieve cruise control, een head-up display en een rijbaanassistent tot de omvangrijke optielijst.

Alternatieven

Al sinds de eerste generatie wordt de Audi A4 vooral vergeleken met de BMW 3-serie en de Mercedes-Benz C-klasse. Dit zijn eigenlijk de enige twee concurrenten in het premiumsegment. De vijver van de middenklasse is echter een stuk breder: auto’s als de Volvo S60/V60, de Opel Insignia, de Ford Mondeo en Mazda6 schoven in de loop der jaren steeds meer op richting de premiumhoek. Binnen de Volkswagen Groep zijn het de Skoda Octavia en Superb en de Volkswagen Passat die een mogelijk alternatief vormen voor de Audi A4 B9. Je krijgt dan meer ruimte voor je geld dan bij Audi, maar het afwerkingsniveau ligt wel een stuk lager. Wie van elektrisch houdt, vindt in auto’s als de Tesla Model 3, Polestar 2 en BMW i4 ook concurrenten, in ieder geval voor de A4 Limousine.

FAQ

Hoeveel kost een Audi A4?
Nieuw is de Audi A4 B9, de huidige generatie A4, leverbaar vanaf circa 42.000 euro. Als occasion is de Audi A4 B9 een stuk beter te betalen, maar je bent al gauw 20.000 euro kwijt voor een fatsoenlijk exemplaar.
Welke generaties Audi A4 zijn er geweest?
De Audi A4 kwam in 1998 op de markt als B5. De opeenvolgende generaties hadden B6, B7, B8 en B9 als type-aanduiding. In totaal verschenen dus vijf generaties van de Audi A4.
Komt de Audi A4 ook op de markt als elektrische auto?
Van de Audi A4 B9 komt geen elektrische variant.
Heeft een Audi A4 hoge onderhoudskosten?
Ja, de onderhoudskosten van een Audi A4 zijn bovengemiddeld hoog. Kijk als je een occasion koopt daarom goed of de volledige onderhoudshistorie aanwezig is.

Meer informatie

Modellen

Speciaal