Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
polestar-2-front

Polestar 2

1 / 3
polestar-2-front
polestar-2-side
polestar-2-back

Sterke punten

  • Origineel design
  • Slimme technologie
  • Duurzame keuze

Zwakke punten

  • Ingetogen kleuren
  • Accupakket moet warm zijn om optimaal te presteren
  • Niet de ruimste

Polestar 2 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Polestar 2, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Polestar 2: vernuftige elektrische crossover

De Polestar 2 heeft gezorgd voor de grote doorbraak van het relatief nieuwe automerk Polestar. Bijzonder is de Polestar 2 sowieso, niet alleen omdat de auto is opgebouwd uit duurzame materialen, maar ook omdat het merk heeft gekozen voor een bijzondere carrosserievorm. Je zou het bijna een elektrische sedan op hoge poten kunnen noemen.

Interesse in een Polestar 2

Polestar 2 occasions
Polestar 2 nieuwe auto's
Polestar 2 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Rijke uitrusting
  • Snellaadmogelijkheden
  • Ruime keuze aan aandrijflijnen
  • Veel overeenkomsten met Volvo
  • Zeer stil
  • Stijlvolle verschijning
  • Google ingebouwd

Technische gegevens

Motorisatie

Achter de Polestar 2 schuilt een bijzonder verhaal, want feitelijk werd de 2 geboren als een studiemodel van Volvo: de 40.2 Concept. Volvo deed alleen niets met het ontwerp. Het Chinese Geely – het moederbedrijf van zowel Volvo als Polestar – had na de plug-in hybride high-performance coupé Polestar 1 een auto nodig voor de massa waarmee Polestar verder uitgerold kon worden. Volvo had een kant-en-klare auto klaar staan. En zodoende nam Polestar het studiemodel van Volvo als basis om de Polestar 2 te ontwikkelen. Dat bleek een schot in de roos, want de 2 is een populaire batterij-elektrische auto bij zowel particulieren als zakelijk rijders.

De auto maakt gebruik van betrouwbare technologie en de koper heeft keuze uit diverse aandrijflijnen. Weet dat Polestar geregeld modelupdates uitvoert, bijvoorbeeld aan de aandrijflijn om de efficiëntie keer op keer te verbeteren. Het kan dus zijn dat de actieradiuscijfers per modeljaar kunnen verschillen. Polestar levert de 2 onder meer als Standaard Range Single Motor, als Long Range Single Motor, als Long Range Dual Motor en als Long Range Dual Motor met Performance Pack. De vroegere exemplaren van de Single Motor-versies hebben voorwielaandrijving. Begin 2023 presenteerde Polestar de vernieuwde 2. Een belangrijke aanpassing was de overstap van voorwielaandrijving naar achterwielaandrijving. Ook de accupakketten zijn sindsdien verder verbeterd.

Aan welke specificaties moet je denken bij een Polestar 2? Dat leggen we uit. De Standard Range Single Motor met achterwielaandrijving heeft een vermogen van 200 kW (272 pk) met 490 Nm aan koppel, goed voor een 0-100-tijd van 6,4 seconden. De accu is in dit geval 69 kWh, goed voor een actieradius van 482 tot 518 kilometer.

De Polestar 2 Long Range Single Motor heeft 220 kW (299 pk) en ook 490 Nm. Omdat de batterijgrootte is toegenomen naar 82 kWh heeft deze variant een grotere actieradius: 610 tot 654 kilometer volgens de WLTP-norm. De Long Range Dual Motor-versies hebben altijd de 82 kWh grote lithium-ion batterij. De Long Range-versie van deze Dual Motor-modellen heeft vierwielaandrijving en een systeemvermogen van 3104 kW (421 pk) met liefst 740 Nm aan koppel. De actieradius komt uit op 555 tot 591 km. Polestar levert ook een Performance Pack voor de Long Range Dual Motor. Het systeemvermogen neemt dan toe naar 350 pk (476 kW), ook met 740 Nm aan koppel. De 0-100-tijd bedraagt 4,2 seconden, 0,3 seconde sneller dan de reguliere Dual Motor-versie. In dit geval bedraagt de actieradius 555 tot 568 km. Alle motorvarianten hebben een geremd trekgewicht van 1.500 kilogram en een begrensde topsnelheid van 205 km/u.

Alle motorvarianten van de Polestar 2 tref je in onderstaand overzicht.

Model Vermogen Batterij Aandrijving Productieperiode
Single Motor 165 kW (225 pk) 64,0 kWh 1 elektromotor, voorwielen 03/2021 - 02/2022
Single Motor 170 kW (231 pk) 69,0 kWh 1 elektromotor, voorwielen 03/2022 - 03/2023
Standard Range Single Motor 200 kW (272 pk) 69,0 kWh 1 elektromotor, achterwielen 04/2023 - heden
Single Motor 170 kW (231 pk) 78,0 kWh 1 elektromotor, voorwielen 03/2021 - 03/2023
Long Range Single Motor 220 kW (299 pk) 82,0 kWh 1 elektromotor, achterwielen 04/2023 - heden
Dual Motor 300 kW (408 pk) 78,0 kWh 2 elektromotoren, vier wielen 04/2020 - 02/2021
Dual Motor Launch Edition 300 kW (408 pk) 78,0 kWh 2 elektromotoren, vier wielen 03/2021 - 02/2022
Dual Motor 300 kW (408 pk) 78,0 kWh 2 elektromotoren, vier wielen 03/2022 - 03/2023
Long Range Dual Motor 310 kW (421 pk) 82,0 kWh 2 elektromotoren, vier wielen 04/2023 - heden
Dual Motor Performance 350 kW (476 pk) 78,0 kWh 2 elektromotoren, vier wielen 03/2022 - 03/2023
Dual Motor Performance 350 kW (476 pk) 82,0 kWh 2 elektromotoren, vier wielen 04/2023 - heden

Uiteraard is de Polestar 2 ook geschikt voor snelladen. De Standard Range Single Motor kan overweg met maximaal 135 kW laadkracht waardoor de batterij van 10 tot 80 procent is op te laden in ongeveer 34 minuten. Alle andere motorversies hebben een laadvermogen van 205 kW. In dat geval kost het slechts 28 minuten om de batterij van 10 tot 80 procent op te laden. Bij vroegere Polestar 2-modellen is DC-snelladen mogelijk met snelheden tot 155 kW.

Afmetingen

De Polestar 2 lijkt op een sedan met een verhoogde wielophanging, maar officieel is sprake van een crossover. Klein is de elektrische auto niet. De Polestar 2 heeft een lengte van 4.606 mm, een hoogte van 1.479 mm en een breedte van 1.985 mm. De wielbasis bedraagt in alle gevallen 2.735 mm. Er bestaan elektrische modellen met een grotere wielbasis, zoals de Kia EV6 of Hyundai IONIQ 5. De 2 van Polestar is zeker niet de ruimste auto in zijn segment, al kunnen volwassen personen ook achterin probleemloos plaatsnemen.

De kofferbak van de Polestar 2 heeft een inhoud van 405 liter (1.095 liter met neergeklapte rugleuning). Dat is ruim genoeg voor een aantal koffers en tassen. Handig: in deze bagageruimte tref je ook een aantal geïntegreerde tassenhaken, riemen en netten om alle spullen vast te kunnen legen. In de bodem van de kofferbak zit een opvouwbare houder voor boodschappentassen. De Polestar 2 heeft ook een kleine bagageruimte onder de voorklep. Die is 35 liter groot en standaard uitgerust met een EHBO-kit, gevarendriehoek, gereedschapsset en een krik. Je kan er ook je oplaadkabels in kwijt.

De belangrijkste specificaties van de Polestar 2 op een rij

Polestar 2
Marktintroductie 2020 (Europa)
Lengte, breedte, hoogte 4.606 mm x 1.985 mm x 1.479 mm
Wielbasis 2.735 mm
Inhoud bagageruimte 405 – 1.095 liter (frunk: 35 liter)
Ledig gewicht 1.840 tot 2.013 kilogram
Geremd trekgewicht 1.500 kilogram
Cilinderinhoud n.v.t.
Vermogen 165 kW (225 pk) tot 350 kW (476 pk)
Koppel 330 tot 740 Nm
Topsnelheid 205 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,4 tot 4,2 seconden
Batterijcapaciteit 64 tot 82 kWh
Verbruik 17,9 kWh/100 km
CO₂-uitstoot 0 g/km
Actieradius (WLTP) 470 tot 654 km

Varianten

Polestar hanteert een bijzondere verkoopstrategie. In plaats van verschillende uitvoeringen aan te bieden zoals de meeste andere automerken doen, levert Polestar zijn modellen altijd fully loaded. Je hoeft als koper alleen nog voor een kleur te kiezen, eventuele andere wielen en indien gewenst een pakket. Een Polestar 2 kan beschikken over een Pilot Pack, Plus Pack en een Performance Pack, alleen is dat laatste pakket alleen beschikbaar op de Long Range Dual Motor. Het Pilot Pack voegt onder meer Adaptive Cruise Control, Pilot Assist en intelligente pixel LED-koplampen toe aan de veiligheidsvoorzieningen van de Polestar 2. Het Plus Pack omvat onder meer een panoramisch, geluidwerend glazen dak, Harman Kardon Premium Sound, WeaveTech veganistische bekleding en een luchtfiltersysteem voor het interieur. Het Performance Pack bestaat uit onder meer een upgrade van de performance software, 20-inch velgen en een Polestar Engineered dynamisch onderstel.

Prijzen

De Polestar 2 is een premium batterij-elektrische auto. Dat zal je ook merken aan de prijs. Voor een gloednieuw exemplaar dien je rekening te houden met een prijs die schommelt tussen de 50.000 en 67.000 euro, exclusief opties. Een Polestar 2 occasion is al een stuk bereikbaarder. Reken dan op prijzen tussen de 38.000 en zelfs 87.000 euro. In dat laatste geval krijg je dan wel een zeer speciale Polestar 2: een zogeheten BST Edition 270, de meest dynamische elektrische rijdersauto van Polestar tot nu toe gelimiteerd op slechts 270 exemplaren wereldwijd.

Design

Buitenkant

De Polestar 2 heeft originele vormgeving. Er zijn maar weinig alternatieven met een vergelijkbaar design. Feitelijk is de 2 een sedan op hoge poten, maar in de volksmond noemen we dat een crossover. De auto staat dus wat hoger op zijn wielen. De auto heeft ook een grotere bodemvrijheid van 151 mm voor en 167 mm achter. Daardoor heeft de Polestar 2 een avontuurlijke uitstraling. En je profiteert als bestuurder ook van een hoge zit. Het design van de 2 heeft veel Volvo-kenmerken. In de toekomst wordt het verschil in design tussen een Polestar en Volvo steeds groter. Polestar heeft bewust gekozen voor een veilige design-aanpak om een vertrouwd gevoel op te wekken bij het publiek. Volvo is namelijk al jaren een geliefd automerk. Polestar bouwt voort op dat imago en vaart steeds meer een eigen koers.

Binnenkant

Liefhebbers van technologie komen aan hun trekken in de Polestar 2. Het interieur heeft een logische opzet met veel ruimte voor tech, zoals forse displays. De auto heeft een digitaal instrumentarium en een groot touchscreen voor de bediening van het infotainmentsysteem. Dat laatste draait op Android-technologie met Google ingebouwd. Navigeren gaat dus met Google Maps. Alle gebruikte materialen zijn duurzaam gewonnen.

Het interieur zit ook vol met handige opbergruimtes, zoals het dashboardkastje met de geïntegreerde tassenhaak en de handige pas- en pennenhouder. De opbergvakken in de portieren zijn lekker groot en in de middenconsole zijn twee handige bekerhouders verwerkt met een vakje waarin je smartphone draadloos wordt opgeladen.

Standaard beschikt de Polestar 2 – vanaf modeljaar 2024 – over Driver Awareness-functies zoals het Blind Spot Information System (BLIS) met stuurondersteuning, Cross Traffic Alert met remondersteuning, Rear Collision Warning and Mitigation, een 360-graden surround view-camera en automatisch dimmende buitenspiegels. Ook de draadloze telefoonoplader is standaard. Rijk uitgerust en strak vormgegeven dus, het interieur van de 2.

polestar-2-interior polestar-2-seats

Veiligheid

De Polestar 2 is een veilige auto. Dat komt vooral omdat er veel kennis van Volvo is toegepast in de auto. Het chassis is ultrastijf en beschikt over slimme energieabsorptiezones. De voorzijde van de veiligheidskooi is namelijk zo ontworpen dat het de energie van een frontale botsing absorbeert. Ook beschikt de auto over de nodige airbags en diverse rijhulpsystemen, zoals een botspreventiesysteem met voetgangers- en fietsersherkenning, een grootlichtassistent, dodehoekbewaking, adaptieve cruise control, een rijstrookassistent, vermoeidheidsherkenning, een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer achter en 360-graden surround view. De Polestar 2 maakt verder gebruik van drie radarunits, vijf camera's en twaalf ultrasone sensoren om de omgeving in de gaten te houden.

Alternatieven

Voor de Polestar 2 bestaan verschillende alternatieven. Denk maar aan een elektrische Volvo XC40 waarmee de auto veel techniek deelt. Ook de Mercedes-Benz EQE vormt een alternatief. Daarnaast vormen de Kia EV6 en Hyundai IONIQ 5 interessante concurrenten.

FAQ

Waar komen de accu’s van de Polestar 2 vandaan?
De 82 kWh batterij van de Polestar 2 Long range-versies is afkomstig van CATL en bestaat uit 27 modules. De accu van de Standard range-varianten heeft een capaciteit van 69 kWh met 24 modules en wordt nu geleverd door LG.
Waar is Polestar actief?
Polestar heeft een hoofdkantoor in Göteborg, Zweden, en de modellen zijn online beschikbaar in 27 markten in Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific. Het merk is van plan om tegen 2030 een echte klimaatneutrale auto te produceren zonder compensatie.
Wat is de garantie op een Polestar 2?
Op de Polestar 2 geldt een garantie van twee jaar na levering, ongeacht een eventuele wisseling van eigenaar. De garantie op de accu geldt gedurende de eerste acht jaar of 160.000 km, al naar gelang wat eerder is. Als de State-of-Health (SoH) van de accu binnen de eerste acht jaar daalt tot minder dan 70% van de oorspronkelijke capaciteit, vervangt Polestar de accu kosteloos.