Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Polestar 2

Polestar 2 - de eerste EV met een Android besturingssysteem

Een gebruikte Polestar 2 heeft veel te bieden: elektrisch rijden met een groot bereik en honderden pk’s. Maar dat is nog niet alles. Dit is een van de eerste auto’s die voorzien is van een Android besturingssysteem, dus super modern. Het interieur is van hoge kwaliteit, met nappaleer en houten accenten. Met het optionele Performance pakket kun je het rijcomfort van deze auto nog verder verhogen door de speciale remmen en wielophanging. Kies je favoriete kleur uit de 3 thema’s en genieten maar. Lees meer

Alternatieve modellen

Model

Polestar is een merk van de Volvo Car Corporation, wat zich richt op het bouwen van elektrische sportwagens. De Polestar 1 PHEV was de eerste Polestar die uitkwam en op 27 februari werd in Zweden de nieuwe, volledig elektrische Polestar 2 onthuld. De Polestar 2 is een elektrische sedan die de concurrentie met de Tesla Model Y aan moet gaan. In februari 2020 start de productie van de Polestar 2 in de Chinese stad Luqiao en daarna zal deze EV in een paar landen te koop zijn, waaronder Nederland. Het model zal eerst als Launch Edition op de markt verschijnen voor een bedrag van € 59.800. Later komt er waarschijnlijk ook een goedkoper instapmodel vanaf ongeveer €40.000. Wil je niet zoveel betalen? Dan is een gebruikte Polestar 2 ook een optie.

De Polestar 2 EV is een zeer moderne 5-deurs fastback, die vol zit met bijzondere design snufjes. Zo heeft de auto achterlichten over de hele breedte en een zeshoekige, holle versnellingspook met een verlichte Poolster in het midden. De achterkant van de auto loopt schuin af, waardoor de luchtweerstand lager wordt. Om de bestuurder een maximaal zicht te kunnen geven, zijn de zijspiegels uitgevoerd zonder rand. De adaptieve achterlichten met 288 leds gaan feller branden naarmate er harder wordt geremd. Afhankelijk van het weer kunnen deze lichten verschillend oplichten en bij het achteruitrijden geven de lampen een visueel signaal af om aan te geven in welke richting de auto achteruit rijdt.

De auto heeft een panoramadak van gelaagd glas. De verschillende lagen filteren de zonnestraling zo goed dat zonneschermen niet meer nodig zijn. Verder heeft de Polestar 2 een volledig geïntegreerd geluidssysteem waarbij iedereen in de auto de muziek op dezelfde manier kan horen. De achterklep van de Polestar 2 kan wijd open en geeft toegang tot de kofferbak van 404 liter. Openen en sluiten kan met een knop op de achterklep, via de app, met een knop op het dashboard of via een sensor onder de bumper.

Tesla Model 3 vs Polestar 2

Bij een vergelijking van de Polestar 2 met de Tesla Model 3 valt het verschil in bereik direct op. Volgens Volvo krijgt de Polestar 2 een bereik van 440 km en een lithium-ionbatterij van 78 kWh. Dat is 42 km minder dan de Long Range uitvoering van Model 3, die 482 km kan rijden op de accu van 75 kWh. De kleinere accu’s van de Tesla hebben een geschat bereik vanaf 354 km, en dat is zo’n 90 kilometer minder dan de Polestar.

De Polestar 2 haalt meer dan 400 pk uit zijn dubbele elektromotoren en rijdt met de vierwielaandrijving in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u. De Model 3 Performance met dubbele motor levert 450 pk en kan in 3,3 seconden naar 100 km/u rijden. Zonder prestatie-upgrades levert de Tesla 346 of 283 pk met achterwielaandrijving.

Volgens Volvo kan de batterij van de Polestar 2 in 30 minuten tijd tot 80% worden opgeladen, zowel thuis als onderweg. Model 3 kan met een Supercharger in 30 minuten zover opladen dat er 273 km mee gereden kan worden. De Model 3 kan thuis worden opgeladen, afhankelijk van de verbinding en de lader.

De Polestar 2 lijkt wel wat op de Volvo XC40 crossover SUV die over de hele wereld wordt verkocht. In de Polestar 2 zijn de vormen eenvoudiger en het interieur is minimalistisch, maar niet zo strak als het interieur van de Model 3. Verder zal de Polestar een van de eerste auto’s zijn met een infotainmentsysteem dat is gebaseerd op Android. Net als bij Model 3 eist een groot verticaal georiënteerd touchscreen de aandacht op in de cabine van de Polestar.

Kijken we naar de opties, dan zijn deze behoorlijk vergelijkbaar tussen de twee modellen. Model 3 kan optioneel worden geleverd met vierwielaandrijving, Dual Motor, 20” Performance-velgen en -remmen, een verlaagde wielophanging, diverse lakkleuren en een spoiler van carbon fiber. De Polestar 2 wordt geleverd in 6 lakkleuren, 3 interieurstijlen (afhankelijk van de lakkleur) en 2 soorten velgen. De auto kan verder geleverd worden met een Performance pakket met speciale velgen, remmen en ophanging.

Motoren

De Polestar 2 is voorzien van 2 elektromotoren, zowel aan de voorkant als aan de achterkant. Samen leveren ze een vermogen van 300 kW of 408 pk, met een koppel van 660 Nm. Het totale bereik is 500 km en de accu heeft een vermogen van 78 kWh met 27 modules. Met deze aandrijving trek je in 4,7 seconden op van 0 naar 100 km/u.

De accu kan opgeladen worden met wisselstroom en gelijkstroom. Zo kun je de auto gewoon thuis of op je werk opladen. Maar als je haast hebt, kun je onderweg ook een snellader gebruiken. De accu is geschikt voor beide systemen en dat geeft je vele mogelijkheden voor opladen.

Uitrusting en opties

De Polestar 2 is standaard al zeer rijk uitgerust met vegan interieurmaterialen, zwart essenhout, houten decorelementen, textielpanelen en optioneel nappaleer. Wil je nog meer uit deze auto halen, kies dan voor het optionele Performance Pakket wat €6.000 kost. In dit pakket zit o.a. het volgende:

  • Brembo remmen in de kleur Zweeds goud
  • 20-inch smeedstalen wielen
  • Öhlins DFV-dempers
  • Goudkleurige veiligheidsgordels

De Brembo remmen hebben aluminium remklauwen uit één stuk in de kleur Zweeds goud. Deze remmen hebben een uniforme remdruk, zijn stijver en reageren bij elke temperatuur lekker snel.

Voor een beter rijgedrag zorgen de Öhlins DFV-dempers. Deze dempers veren op dezelfde manier in en uit, zodat de wielen een ontzettend goede grip op de weg houden. Dat wordt nog versterkt door de 20 inch smeedstalen wielen, waarvan de goudkleurige wieldoppen uitstekend passen bij de remklauwen. En die passen weer uitstekend bij de goudkleurige veiligheidsgordels uit dit performance-pakket. Ze zien eruit als vijfvoudige uitroeptekens die de kracht van de Polestar 2 symboliseren.

Naast het Performance pakket is de Polestar verkrijgbaar in 3 kleurenthema’s: Shanghai, Berlin en London. Het Shanghai thema heeft een witte buitenkant en een interieur van donker essen met accenten van Zweeds goud. Het thema Berlin heeft binnen en buiten als kleur grijs op grijs. Het interieur heeft de kleur donker essen. Tenslotte heeft het thema London een gerstkleurig interieur en een zwarte buitenkant met hier en daar een accentkleur. Perfect voor de zakelijke rijder.

Prima EV voor zakelijk gebruik

De Polestar 2 is alleen verkrijgbaar als sedan, wat hem iets minder geschikt maakt als gezinsauto. De auto is wel prima geschikt voor zakelijk gebruik, dankzij de luxe en stijlvolle afwerking, de hoge actieradius, lage bijtelling en de gunstige fiscale voorwaarden.

FAQ

1.Wanneer begint de levering van de nieuwe Polestar 2 ?

De productie van de eerste serie van dit model start begin 2020. Naar verwachting rollen de eerste exemplaren in mei 2020 uit de fabriek, waarna ze in Europa geleverd worden.

2. Wat is de Launch Edition en wanneer komen de vervolgmodellen?

De Launch Edition is de eerste versie van de Polestar 2 en deze wordt in 2020 als eerste gebouwd. Dit model heeft vierwielaandrijving, een accu met een grote actieradius, een vermogen van 300 kW (408 pk) en een koppel van 660 Nm. Standaard ligt de uitrusting van dit model op een hoog niveau en daarnaast kun je kiezen uit een aantal opties. In de toekomst komen er nog andere versies van de Polestar, maar het is nu nog niet bekend wanneer.

3. Hoe werkt de Phone-As-Key sleutel?

Bij de Polestar worden een standaard sleutel en een Phone-as-Key geleverd. De laatste is een slimme en handige vervanger van de traditionele autosleutel. Op de telefoon van de eigenaar wordt een gecodeerde digitale sleutel opgeslagen. Via een gecodeerde Bluetooth-verbinding communiceert de telefoon met de auto. Deze sleutel biedt mogelijkheden voor car-sharing en speciale services zoals ophalen en afleveren.