Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
polestar-3-front

Polestar 3

1 / 3
polestar-3-front
polestar-3-side
polestar-3-suv-coupe-heckansicht

Sterke punten

  • Stijlvol design
  • Rijke uitrusting, ook op technisch vlak
  • Ruimte-aanbod

Zwakke punten

  • Vrij prijzig
  • Zwaar dankzij 111 kWh batterij
  • Bij neusschade ook camera’s en sensoren vervangen

Polestar 3 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Polestar 3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Polestar 3: hightech elektrische familie-SUV

De Polestar 3 is wat betreft elektrisch rijden next level. Het automerk – net als Volvo onderdeel van het Chinese Geely – zet met deze elektrische SUV op diverse punten een volgende stap, niet alleen wat betreft veiligheid en performance, maar ook als het gaat om connectiviteit en duurzaamheid.

Interesse in een Polestar 3

Alle artikelen

Goede redenen

  • Gestroomlijnde vormgeving
  • Degelijke actieradius tot wel 610 km
  • Snelladen met 250 kW (10-80% in 30 minuten)
  • Infotainment met Android Automotive OS
  • Interieur afgewerkt met duurzame materialen

Technische gegevens

Motorisatie

De Polestar 3 beschikt altijd over een 111 kWh grote lithium-ion-batterij met 400V-technologie. Als het gaat om batterijgrootte hoef je als koper dus geen keuze te maken. Er bestaan wel verschillen wat betreft de aandrijflijn, want in de basis beschikt deze elektrische familie-SUV als Long range Dual motor over twee elektromotoren met een systeemvermogen van 360 kW (489 pk) en een systeemkoppel van 840 Nm. Dat resulteert in een 0-100-tijd van 5,0 seconden en een begrensde topsnelheid van 210 km/u.

Polestar levert ook een Long range Dual motor met Performance pack. In dit geval schroeft Polestar het vermogen van de SUV op naar 380 kW (517 pk) en maar liefst 910 Nm aan koppel. Goed voor een 0-100-tijd van 4,7 seconden. De topsnelheid is met 210 km/u gelijk aan de basisversie. De variant met 360 kW komt op een volle lading stroom 610 kilometer ver volgens de WLTP-testnorm. De 380 kW-variant noteert in de brochure 560 kilometer rijbereik.

Afmetingen

De Polestar 3 duikt met een lengte van 4.900 mm net onder de vijf meter. De auto is verder 1.614 mm hoog en de breedte komt uit op 1.968 mm. Imposant is de wielbasis. Die bedraagt namelijk 2.985 mm. Dankzij die kleine drie meter aan wielbasis ontstaat er vooral in het interieur bijzonder veel ruimte, ook op de tweede zitrij.

De belangrijkste specificaties op een rij

Polestar 3
Marktintroductie Q4 2023
Lengte-breedte-hoogte 4,90 m-1,97 m-1.61 m
Wielbasis 2,98 m
Inhoud bagageruimte 484-1.411 l
Ledig gewicht 2.670 kg
Geremd trekgewicht 2.200 kg
Cilinderinhoud n.v.t.
Vermogen 360-380 kW (489-517 pk)
Koppel 840-910 Nm
Topsnelheid 210 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,0-4,7 sec
Tankinhoud n.v.t.
Verbruik n.n.b.
CO₂-uitstoot 0 g/km

Varianten

Aan varianten doet Polestar niet. De Polestar 3 vormt geen uitzondering. Deze elektrische SUV beschikt standaard feitelijk over alle opties. Zaken als een head-up display, Pilot Assist en Park Assist Pilot zijn dus altijd standaard. Hetzelfde geldt voor een geluidsinstallatie van Bowers & Wilkins, verwarmde stoelen achterin en stoelen waarin ecologische materialen zijn toegepast. Een geavanceerd LiDAR-systeem van Luminar – dat de ruimte voor de Polestar 3 voortdurend scant en daarmee een driedimensionaal zicht op de omgeving van de auto creëert – is tegen meerprijs leverbaar. Dit systeem ziet wat de bestuurder soms niet kan zien, zelfs bij slecht weer of weinig licht. Ook HD LED-koplampen en een volledig elektrische trekhaak zijn optioneel. Verder hoef je als koper alleen maar te letten op de kleur van de bekleding, de exterieurkleur of het wieldesign.

Prijzen

De Polestar 3 heeft een vanafprijs van 89.900 euro. Dat bedrag is direct voor de variant met de grootste actieradius. De variant met Performance pack vergt een investering van 96.500 euro. Met wat opties loopt die prijs dus verder op naar boven de 100.000 euro. De Polestar 3 is daarmee geen goedkope auto, maar wel een zeer complete.

Design

Buitenkant

De Polestar 3 is een typisch voorbeeld van een SUV, maar dan wel met een moderne twist. Want de auto heeft een slank profiel. Hij oogt vrij laag en breed door slim gebruik te maken van brede lichtunits en een glazen dak. De Polestar 1 en Polestar 2 hadden wat design betreft nog best veel gelijkenissen met zustermerk Volvo, maar met ingang van de Polestar 3 wordt het designverschil tussen Polestar en Volvo steeds groter. Er komt steeds meer differentiatie, waarbij Polestar zich richt op het ontwerpen van strak vormgegeven auto’s.

Het model heeft een tech-randje. Dat zie je ook aan diverse teksten op de auto. Op het portier staat bijvoorbeeld hoe groot de batterij van de auto is en hoeveel vermogen het model heeft. Polestar profileert zich als een transparant bedrijf, waarbij het merk openheid van zaken geeft over alle details van de auto, ook over de herkomst van grondstoffen. Opvallend detail: de remklauwen zijn afgewerkt in de kleur Swedish Gold. In de ‘grille’ van de auto zijn diverse camera’s en sensoren verwerkt. Na een frontale botsing dienen deze systemen vervangen te worden. Dat kan in de papieren lopen.

Binnenkant

Het interieur van de Polestar 3 oogt bijzonder strak en modern, met een hoofdrol voor het forse panoramadak met geïntegreerde poolster, stoelen met een slank profiel en een fors centraal display van liefst 14,5 inch. Deze centrale computer beschikt over een krachtige NVIDIA-chip. Het infotainmentsysteem draait op Android Automotive OS waardoor de interface van het systeem heel herkenbaar is voor de meeste gebruikers. Het interieur heeft verder geavanceerde luchtreiniging met een fijnstofsensor, stuurwielverwarming, vier USB-C poorten, witte sfeerverlichting (goudkleurig bij het Performance pack) en vloerverlichting.

Uniek aan de Polestar 3 is het gebruik van ecologisch verantwoorde materialen. Het merk gebruikt Animal welfare-gecertificeerde wol en volledig traceerbaar nappaleder. Voor de achterkant van de stoelen is gerecycled textiel gebruikt. Het merk past zelfs composiet van natuurlijke vezels toe, gemaakt van in Europa gekweekt vlas. Dit bespaart 50 procent kunststof en 40 procent gewicht. Polestar vat het interieur van de 3 zelf samen als ‘verfijnde eenvoud’.

polestar-3-interior

Veiligheid

Heb je even? De Polestar 3 is van top tot teen uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen. Een botspreventiesysteem met voetgangers- en fietsersherkenning, dodehoekbewaking, een rijstrookassistent, een parkeerassistent, slimme stabiliteitscontrole, een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer achter, vermoeidheidsherkenning, snelheidsbordenherkenning en ga zo maar. Ook wat betreft passieve veiligheid zit het wel goed. De SUV heeft bijvoorbeeld een veiligheidskooi van boriumstaal. De auto telt verder negen airbags (voor-en zijairbags, stoelairbags, gordijnairbags), diverse ISOFIX-bevestigingspunten op de achterstoelen en meer.

Alternatieven

De Polestar 3 neemt diverse technische componenten over van de Volvo EX90, eveneens een volledig elektrische SUV. Dat maakt van deze Volvo ook direct een concurrent, want de twee ontlopen elkaar niet veel. Andere alternatieven zijn de BMW iX, de Mercedes-EQE SUV en de Audi Q8 e-Tron. Polestar heeft ook een auto als de Porsche Cayenne in de smiezen.

FAQ

In welke kleuren is de Polestar 3 verkrijgbaar?
Polestar kiest voor vrij ingetogen kleuren voor de Polestar 3. Tijdens de marktintroductie in het vierde kwartaal van 2023 stonden er zes kleuren op het programma, te weten Thunder, Space, Midnight, Jupiter, Snow en Magnesium.
Heeft de Polestar 3 altijd luchtvering?
Door het relatief hoge gewicht van de Polestar 3 heeft de fabrikant gekozen om de SUV standaard te voorzien van actieve luchtvering. De auto laat zich bij snelheden onder 60 km/u met 1 cm zakken. Als de snelheid boven de 80 km/u komt, zakt de auto met nog eens 1 cm om de aerodynamica verder te verbeteren.
Wat voor remmen heeft de Polestar 3?
Om de Polestar 3 tot stoppen te dwingen, installeert de autofabrikant een remsysteem van Brembo met brake-by-wire beveiliging. Vóór heeft de auto aluminium remklauwen met 4 zuigers en geventileerde schijven met een diameter van 400 mm. Achter monteert Polestar remklauwen met geventileerde schijven met een diameter van 390 mm. De remmerij zorgt in combinatie met luchtvering en multilink achterwielophanging voor maximale stabiliteit en controle op de weg.