Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren.

Lees meer

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Polestar 1 te koop: tweedehands en nieuw

Polestar 1

Polestar 1

Polestar 1 - de 2-deurs hybride sportcoupé van Volvo’s zustermerk

De Polestar 1 is de eerste, hybride aangedreven sportcoupé van het merk Polestar. Deze luxe 2-deurs coupé heeft een vermogen van 600 pk en rijdt binnen 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Dit is dus een prima auto voor iedereen die van snelheid houdt. De auto heeft een flink elektrisch bereik zodat ook milieubewuste sportievelingen met een gerust hart kunnen genieten van deze auto. Er zijn maar weinig exemplaren te koop, dus voor een gebruikte Polestar zul je even moeten zoeken. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Model

De Polestar 1 is een luxe, tweedeurs 2+2 Grand Tourer Coupé met een Electric Performance Hybrid-aandrijflijn, die gemaakt wordt door Polestar, een dochteronderneming van Volvo. De auto is ontwikkeld in Zweden en wordt gebouwd in de fabriek in Chengdu, China. Het model is gebaseerd op de Volvo Concept Coupé uit 2013, en het eerste productiemodel dat werd ontwikkeld door Polestar als autobedrijf. Het model is gebaseerd op het Volvo SPA-platform en maakt gebruik van de VEA-motoren van Volvo.

In januari 2017 werd het model voor het eerst getoond, waarna het in 2019 in productie ging. Eind 2019 rolden de eerste 500 stuks van de productielijn. Polestar verwacht 600 eenheden van de Polestar 1 per jaar te produceren, aangevuld met de productie van de Polestar 2 en Polestar 3. De Polestar 1 is bedoeld om de concurrentie aan te gaan met de Tesla Model 3.

De Polestar heeft een 2.0-liter inline-4 motor met een vermogen van 362 pk. Om de motor dubbele kracht te geven, is deze uitgerust met zowel een turbolader als een supercharger. De twee achterste elektromotoren leveren 218 pk extra, samen met een geïntegreerde startgenerator die goed is voor 46 pk extra. Alles bij elkaar opgeteld levert dit een totaal vermogen van 626 pk en een koppel van 1000 Nm.

De voorste motor drijft de voorwielen aan en de achterste elektromotoren drijven de achterwielen aan. Beide werken via een epicyclische tandwieloverbrenging met een speciaal differentieel, wat zorgt dat de voorwielen werken met een 8-versnellingsbak en de achterwielen met een enkele versnelling.

Voor het grootste gedeelte zijn de carrosserie, de motorkap, het kofferdeksel en de deuren gemaakt van een met koolstofvezel versterkt polymeer, dat zorgt voor lichtheid en stijfheid. Het maakt de auto 230 kilo lichter dan wanneer staal gebruikt wordt. Het ontwerp van de auto ligt dicht bij andere Volvo-modellen, met name de S90, waarmee de Polestar de koplampen deelt.

Goedkoop is deze sportieve hybride coupé niet. Voor 162.000 euro wisselt deze auto van eigenaar. Is je dat wat teveel? Dan is een gebruikte Polestar 1 misschien een voordeliger alternatief.

Polestar 1 vs Tesla 3 Performance

Zowel Polestar als Tesla zijn gericht op het leveren van luxe, sportieve elektrische auto’s die kopers zullen aanspreken. De Tesla Model 3 Performance is te koop vanaf € 78.830, met optionele extra’s die de prijs verder opdrijven. Voor de Polestar 1 moet je bijna een ton meer betalen, maar dan heb je wel een auto waar er maar 1500 van gemaakt zijn. Iets unieks dus.

Nu is de Polestar een hybride, terwijl de Model 3 volledig elektrisch wordt aangedreven. In de Polestar genereren de twee elektromotoren zelf 232 pk. De 3 accu’s zijn samen goed voor 34 kWh, waarmee je 150 kilometer puur elektrisch kunt rijden. Daarnaast beschikt dit model over een tweeliter benzinemotor met turbo en supercharger die kan bijspringen.

De Tesla Model 3 heeft een grote accu van 75 kWh. Hiermee kun je tot 560 kilometer volledig elektrisch rijden op een acculading. Dat is 400 kilometer verder dan het elektrische bereik van de Polestar. De Model 3 Performance versie haalt 530 kilometer. Daarmee heeft dit model op dit moment het grootste elektrische bereik in de markt. De Tesla heeft echter geen benzinemotor om op terug te vallen als de accu leeg raakt.

De motorprestaties van de 2 modellen laten nog wat verschillen zien. Zo trekt de Tesla in 3,4 seconden op van 0 naar 100 km/u. De Polestar doet daar iets minder dan 4 seconden over en is daarmee iets langzamer dan de Tesla, maar nog steeds zeer snel. De topsnelheid van de Polestar en Tesla zijn bijna hetzelfde, namelijk resp. 250 km/u en 261 km/u.

De Performance is ook te herkennen aan de 20 inch Performance velgen, rode remklauwen, aluminium pedalen en een carbon fiber achterspoiler. De Polestar heeft standaard een rijke uitrusting met o.a. lichtmetalen velgen, Car Play, Android Auto, verwarmde voorstoelen en een Collision Warning systeem.

Net als de Tesla Model 3 biedt de Polestar 1 de mogelijkheid om de auto via een app te ontgrendelen, maar de twee implementaties verschillen enigszins. In het systeem van Tesla kan de gebruiker ook overschakelen naar een keycard. Met de Polestar kunnen gebruikers de virtuele sleutel overdragen aan een derde om de auto te delen.

Er is veel vraag naar beide auto’s, maar de Polestar 1 is misschien nog zeldzamer dan de Model 3. Hoewel Tesla minder dan 1.000 auto’s produceerde in het eerste kwartaal van de productie, is Polestar van plan om slechts 500 voertuigen per jaar te produceren van deze eerste serie. Het zal voorlopig dan ook nog een zeldzame verschijning op de weg zijn.

Motoren

De Polestar heeft een plug-in hybride aandrijflijn die bestaat uit een verbrandingsmotor met elektromotoren die samen goed zijn voor een vermogen van 600 pk en een koppel van 1.000 Nm. De voorwielen worden aangedreven door de verbrandingsmotor, terwijl de achterwielen elk aangedreven worden door een elektromotor van 80 kW. De wagen heeft een batterijpakket van 34 kWh waarmee 150 km volledig elektrisch kan worden gereden.

De brandstofmotor is een 2.0 L in-lijn 4 cilinder benzinemotor met supercharger en turbocompressor. Samen met de elektromotor levert deze een totaal vermogen van 600 pk, met een maximumsnelheid van 250 km/u.

Uitrusting en opties

De Polestar 1 is een luxe coupé die standaard al heel rijk is uitgerust. Het design van de binnen- en buitenkant kunnen helemaal naar wens aangepast worden. Zo kun je de bekleding, velgen en verchroomde onderdelen zelf uitkiezen.

Standaard is de auto o.a. voorzien van:

  • Car Play - Android Auto
  • Grafisch Head Up display
  • Kristallen pookknop
  • Sportpedalen
  • Schakelpaddles
  • 360 graden camera
  • Polestar Connected Services
  • Blind Spot Information System & Cross Traffic Alert
  • Pilot Assist
  • Lane Assist

Er zijn niet zo heel veel opties. Het gaat hier met name om opties waarmee je de kleuren van de auto naar je eigen smaak kunt aanpassen, zoals:

  • De kleur van de bekleding in het interieur
  • De lakkleur
  • De finish van de lak

Zo kun je je auto toch een heel persoonlijk tintje geven.

Voor wie extra geld over heeft voor een moderne sportwagen

De Polestar 1 is een echte sportwagen, maar dan wel een met een plug-in hybride motor. Dankzij het enorme vermogen van 600 pk is het wel een auto voor sportieve rijders of andere autobezitters die veel geld over hebben voor een luxe sportwagen.

FAQ

Krijgt de Polestar 1 een opvolger?

Niet helemaal. In 2020 komt de Polestar 2, maar dit wordt een middenklasse sedan met een volledig elektrische aandrijflijn. Dat is dus qua model, prijsklasse en prestaties een iets andere auto.

Komt de Polestar 1 uit de Volvo-fabriek?

Polestar is een eigen merk. De ontwikkeling van de modellen vindt plaats in Zweden bij Volvo. De auto’s worden daarna gebouwd in de Polestar fabriek in het Chinese Chengdu.

Klopt het dat de Volvo V90 en de Polestar 1 op elkaar lijken?

De Polestar staat op het onderstel van de Volvo V90. De wielbasis is echter 200 mm korter en de auto heeft kortere overhangen.