



Sterke punten
- Fenomenaal design
- Krachtige hybride aandrijflijn
- Bruikbare elektrische range
Zwakke punten
- Peperduur
- Zeer beperkte oplage
- Zeer zwaar
Polestar 1 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Polestar 1, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Polestar 1
Alle artikelen
Goede redenen
- De Polestar 1 is het antwoord op de vraag van wat er zou gebeuren als het designteam van Volvo eens zijn stoute schoenen aantrekt. De gelijkenissen met de S90 zijn er, maar dan in een zeer sexy verpakking.
- En de Polestar 1 is meer dan alleen een mooi gezichtje: zijn plug-in hybride aandrijflijn geeft hem 608 pk en 1.000 Nm om mee te spelen.
- Wie op zoek is naar iets exotisch, komt met de Polestar 1 aan zijn trekken: er zijn maar 1.500 exemplaren van gebouwd.
- Ondanks zijn stevige vermogen heeft de Polestar 1 toch een ecologisch kantje: dankzij zijn 34 kWh grote batterij haalt hij een elektrisch rijbereik van meer dan 100 km.
Belangrijke gegevens
Motor en batterij
Er is maar één aandrijflijn beschikbaar voor de Polestar 1: een plug-in hybride combinatie van een 2-liter benzinemotor met turbo én compressor van Volvo, die 333 pk levert en de voorwielen aandrijft, samen met drie elektromotoren, waarvan twee op de achteras. In totaal is er 609 pk en 1.000 Nm beschikbaar en snelt de Polestar 1 in amper 4,2 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.
De Polestar 1 heeft twee lithium-ion accu’s die verspreid zijn over de wagen, met een totale capaciteit van 34 kWh. Dat geeft hem een theoretisch elektrisch rijbereik van 125 km, terwijl opladen kan tot aan een vermogen van 50 kW. De theoretische CO2-uitstoot bedraagt amper 13 g/km, het normverbruik is even indrukwekkend: 0,7 l/100 km.
Afmetingen
De Polestar 1 rust op hetzelfde SPA-platform als de Volvo S/V90, maar wel op een grondig aangepaste versie van die architectuur. Het is een strikte tweedeurs 2+2 met een lengte van 4,59 meter en een breedte van 1.96 meter, wat hem in combinatie met zijn lage hoogte van 1,35 meter een sportieve look oplevert.
Binnenin heb je wel nog twee plaatsen achterin, maar dat zijn echt wel noodzitjes. Het beste is om deze Polestar 1 als tweezitter te benaderen, zeker omdat de batterijen en elektromotoren achter de cabine het gros van de bagageruimte opslorpen, waardoor er amper 143 liter overblijft in de koffer. Die achterbank kan dus gebruikt worden als extra stouwruimte.
Productie | Sinds 2017 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,5 m, 1,9 m, 1,3 m |
Wielbasis | 2,7 m |
Inhoud bagageruimte | 143 l |
Ledig gewicht | 2.250 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | n.b. |
Cilinderinhoud | 1.969 cm³ |
Maximaal koppel | 1.000 Nm |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h in s | 4,2 s |
Tankinhoud | 60 l |
Verbruik | 0,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 13 g/km |
Uitvoeringen
De Polestar 1 werd steeds als ‘full option’ geleverd en liet enkel de keuze tussen zijn koetswerkkleur, de kleur van het interieur en het type velgen.
Nieuw- en occasionprijzen
De Polestar 1 is sinds kort uit productie, nadat er aan de beloofde 3 jaar en 1.500 exemplaren is voldaan. Op de Nederlandse markt lag de prijs op de 158.300 euro voor een exemplaar, waarbij.
Door zijn waarde als verzamelobject en zijn beperkte oplage zijn er maar weinig gebruikte modellen te vinden van de Polestar 1. Op het moment van schrijven (Oktober 2022) stonden er 10 te koop in Europa, waarvan de goedkoopste 129.990 euro kost en de duurste 249.000 euro, al gaat dat om een van de 25 gouden exemplaren die het einde van de productie vierden. Aangezien er geen opties waren, hoef je enkel eentje in de juiste kleur van een voorzichtige eerste eigenaar uit te kiezen.
Design
Exterieur
De Polestar 1 haalde zijn inspiratie rechtstreeks bij de Volvo Concept Coupé uit 2019, die een voorbode was op de nieuwe generatie Volvo-sedans en -stationwagens die de komende jaren zouden uitkomen. Het coupédesign van Thomas Ingenlath bleek echter ook goed genoeg om als halo-model voor het splinternieuwe dochtermerk Polestar gebruikt te worden.
Interieur
Ook de binnenkant van de Polestar 1 is typisch Volvo, wat gezien zijn prijskaartje ook een nadeel zou kunnen zijn. In ieder geval zijn er enkele specifieke elementen die hem toch een trapje boven de alledaagse modellen van Volvo plaatsen: handgestikt leer, sierpanelen uit koolstofvezel, specifieke kuipstoelen, een Bowers & Wilkins-audiosysteem en een zeer groot panoramadak.
Rijhulp en veiligheid
Gezien zijn beperkte oplage, werd de Polestar 1 nooit onderworpen aan een crashtest door de Euro NCAP of de Amerikaanse veiligheidsinstanties. Toch kreeg het model het volledige arsenaal aan veiligheidsuitrusting uit de Volvo-stal: noodremhulp, dodehoekwaarschuwing, rijstrookassistent, adaptieve cruise control met stuurhulp, … Eigenaars hoeven dus niets te vrezen wat betreft de veiligheid van hun Polestar 1.
Alternatieven
Er is geen enkel model op de markt dat het op volledig dezelfde manier aanpakt als de Polestar 1 wat betreft zijn insteek, aandrijflijn of prijskaartje. De meeste ‘concurrenten’ zijn dus modellen die minder exclusief zijn, maar wel gelijkwaardige formaten hebben en dezelfde sensaties kunnen bieden. De Lexus LC komt nog het meeste in de buurt als alternatieve keuze, de Japanse sportcoupé is zelfs te krijgen met een (niet-oplaadbare) hybride aandrijflijn én als cabrio. De BMW M8 speelt in dezelfde klasse qua prestaties, maar is een pak alledaagser. Dan komt de BMW i8 nog iets meer in de buurt, met een even exotisch uiterlijk en een vergelijkbare aanpak qua aandrijflijn.