Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Polestar 2 Belgium

Polestar

1 / 9
Polestar 2 Belgium
Polestar 3: Als je de actieradius en de prijs hoort, zie je sterretjes
polestar-3-suv-coupe-vogelperspektive.jpg
Polestar 2 BST Edition 270 (2022) banner
Polestar 2 2024
Polestar 2 BST Edition 230 (2023) statisch, vooraanzicht
Polestar 2 (2023) banner
AS24 Polestar 2 banner
polestar-3-front

Polestar

Vind het model dat bij je past

Polestar

Polestar, ontstaan als joint-venture van Volvo en diens Chinese moederbedrijf Zhejiang Geely Holding Group, is een Zweeds automerk dat zich vanaf 2017 richt op het ontwikkelen en produceren van elektrische auto’s in het premiumsegment. Polestar heeft zich sindsdien ontwikkeld tot één van de meest innovatieve automerken ter wereld. Lees meer

volvo-polestar-1-m-02.jpg

Overzicht van de populairste Polestar modellen

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Bijzonderheden van Polestar

  • Polestar heeft zijn oorsprong in de racerij, werd later de performance-afdeling van Volvo Cars en kreeg uiteindelijk binnen de Geely Corporation de status van zelfstandig automerk.
  • Door een focus op duurzaamheid en het bieden van een dynamische rijervaring groeide Polestar snel uit tot een belangrijke speler op de markt voor elektrische auto’s
  • Modellen van Polestar hebben geen naam, maar alleen een nummer als typeaanduiding

Geschiedenis van Polestar

Polestar begon niet als onafhankelijk automerk, maar komt voort uit het Zweedse raceteam Flash Engineering, opgericht in 1996. Dat team werd later verkocht en omgedoopt in Polestar Racing. De band tussen de naam Polestar en Volvo heeft daar zijn oorsprong, want de kernactiviteit van Polestar Racing was het bouwen van raceversies van bestaande Volvo’s.

In 2009 kreeg Polestar een officieel partnerschap met Volvo, waardoor het onder de vlag van Polestar Performance de huistuner van Volvo werd. De eerste vrucht van die samenwerking was de Volvo C30 Polestar Concept, een extra sportieve versie van de C30 met een dik 330 kW (450 pk) sterke vijfcilinder turbomotor onder de kap. Die auto bereikte helaas nooit het productiestadium. Dat gold wél voor de Volvo S60- en V60 Polestar. Zowel de S60 als de V60 Polestar had in eerste instantie een 3,0-liter zes-in-lijn met 257 kW (350 pk) onder de kap. Later werd dit een 2,0-liter viercilinder turbo met 269 kW (367 pk).

In 2015 werd Polestar Performance officieel ingelijfd door Volvo Cars, waarna de krachtigste Volvo’s de naam ‘Polestar Engineered’ gingen dragen. Het duurde echter niet lang voordat Polestar, als joint-venture van Volvo en het Chinese conglomeraat Zhejiang Geely Holding Group (Geely), de status van onafhankelijk automerk kreeg. In 2017 vormde de onthulling van de Polestar 1 het startschot van die stap, een specifiek door Polestar ontwikkelde plug-in hybride coupé waarop geen enkele Volvo-badge meer te bekennen was.

De Polestar 2 verscheen in 2020 als tweede model van het jonge merk en is in tegenstelling tot de Polestar 1 volledig elektrisch. Waar de Polestar 1 qua productie een exclusief verhaal moest blijven, was de Polestar 2 het eerste ‘bereikbare’ productiemodel dat moest gaan zorgen voor een flinke omzetgroei. Dat lukte, want alleen in Nederland heeft Polestar tot op heden al ruim 8.000 exemplaren van de 2 aan de man gebracht. Boven de Polestar 2 staat sinds 2023 de grotere en krachtigere Polestar 3.

Daar stopt het voor Polestar echter niet, want het merk voegt op termijn de 4, 5 én 6 toe aan het steeds breder wordende modellenportfolio. Uiteindelijk zijn die auto’s allemaal onderdeel van een hoger doel dat Polestar nastreeft: het zijn van een klimaatneutraal bedrijf in 2030.

Modellen en varianten

Het modellenaanbod van Polestar wordt gekenmerkt door het feit dat alle auto’s een nummer hebben, waarbij het nummer staat voor de volgorde waarin de auto’s zijn uitgebracht door de jaren heen. De Polestar 1 was dus de eerste auto van het merk, maar die plug-in hybride sportcoupé met een vermogen van meer dan 440 kW (600 pk) is inmiddels uit productie. Het merk maakte kenbaar dat het na de Polestar 1 geen auto’s met verbrandingsmotor meer zal uitbrengen. Alle modellen van Polestar, ook die de komende jaren gaan volgen, zijn dus volledig elektrisch.

De modellen van Polestar lopen qua ontwerp behoorlijk uiteen, maar toch zijn er een aantal designelementen waar je een Polestar aan kunt herkennen. Dat begint bij de T-vormige LED-dagrijverlichting, ook wel ‘Thor-hamers’ genoemd. Naast de kenmerkende verlichting hebben de modellen van Polestar veelal een futuristisch, ietwat onconventioneel ogend uiterlijk dat lastig binnen de bestaande hokjes in de automarkt past. Zo heeft de Polestar 2 het silhouet van een sedan, maar de bodemvrijheid van een SUV, en houdt de Polestar 3 qua ontwerp het midden tussen een stationwagen en een SUV.

polestar-3-side

Model Varianten Brandstof Batterijcapaciteit Vermogen Massa leeg
2 Cross-over Elektrisch 69 – 82 kWh 165 kW– 350 kW (224 – 476 pk) 1.078 – 2.007 kg
3 SUV Elektrisch 111 kWh 360 - 380 kW (490 - 517 pk) 2.584 kg

In de jaren na 2023 staan er nog een aantal nieuwe Polestars op de planning: de 4, 5 en 6. De Polestar 4 wordt een coupé-achtige variant van de Polestar 3 en de Polestar 5 wordt een lagere auto die gaat concurreren in hetzelfde segment als onder meer de Tesla Model S en Porsche Taycan. De meest bijzondere van het stel is echter de Polestar 6. Dat moet namelijk een elektrische sportauto gaan worden met een vermogen van maar liefst 650 kW (884 pk).

Prijzen Polestar

Nieuwprijzen

De Polestar 2 is verkrijgbaar vanaf circa 51.000 euro en daarmee vooralsnog het meest betaalbare model van het merk. De Polestar 3 is verkrijgbaar vanaf een krappe 90.000 euro en staat daarmee ook qua prijsstelling een flink stuk boven de 2.

Omdat de Polestar 2 al enige tijd op de markt is, zijn daar door de jaren heen verschillende vermogensversies van verschenen. Die variëren van 165 kW (224 pk) tot 224 kW (476 pk). Ook qua batterijcapaciteit zijn er verschillende keuzes mogelijk bij de Polestar 2. De Polestar 3 daarentegen heeft altijd dezelfde batterij van 111 kWh. Ook het vermogen van de Polestar 3 ligt met een ondergrens van 360 kW (490 pk) een behoorlijk stuk hoger dan die van de Polestar 2.

Model Vanafprijs
Polestar 2 51.200 euro
Polestar 3 89.900 euro

Prijzen voor occasions

Omdat de Polestar 1 in een zeer beperkte oplage is geproduceerd, staan exemplaren van deze auto maar zelden te koop op de occasionmarkt. De Polestar 2 is het model waarvan veruit de meeste occasions te vinden zijn. De prijzen voor occasions van de Polestar 2 beginnen bij circa 40.000 euro voor de minst krachtige versies met circa 20.000 kilometer op de teller en lopen op tot meer dan 80.000 euro voor de meest krachtige ‘BST’-versie. In die zin behoudt een Polestar 2 occasion zijn waarde dus behoorlijk goed.

polestar-2-back

Alternatieven

Als je denkt aan een ander automerk dat enkel en alleen elektrische auto’s produceert, komt de naam Tesla al gauw bovendrijven. Tesla heeft op dit moment meer modellen in zijn portfolio dan Polestar, maar de Model Y is het model dat momenteel vecht in hetzelfde marktsegment als de Polestar 2. Verder is Polestar qua design en prestaties toch vooral een concurrent voor de Europese premiummerken: Mercedes-Benz, BMW en Audi.

Het andere alternatief voor Polestar is een concerngenoot: Volvo. Polestar en Volvo vallen beide onder het Geely-concern en bouwen ook allebei elektrische auto’s, maar dan net met een andere insteek. Volvo’s hebben een wat traditionelere inborst en zijn meer gericht op praktische bruikbaarheid, terwijl de auto’s van Polestar juist meer gericht zijn op sportiviteit. Goede voorbeelden daarvan zijn de Volvo EX90 en de Polestar 3. Deze auto’s staan op hetzelfde onderstel en opereren in hetzelfde prijssegment. De EX90 is echter een zevenzitter en heeft de traditionele vorm van een SUV, waar de Polestar 3 een vijfzitter is en een carrosserievorm heeft die het midden houdt tussen een SUV en een stationwagen.

FAQ

In welke opzichten verschilt Polestar van Volvo?
Polestar was ooit een bedrijfsonderdeel van Volvo, maar kreeg in 2017 de status van een losstaand automerk. Aangezien zowel Polestar als Volvo onder de vlag van de Geely Holding vallen, delen beide merken bepaalde technische componenten. Daar houdt de vergelijking op, want de designs van Polestar zijn volledig uniek en op een andere doelgroep gericht dan die van Volvo. Qua rij-eigenschappen zijn de modellen van Polestar een stuk sportiever.
Is Polestar Chinees?
Polestar is een Zweedse autofabrikant, die onder de vlag van de Chinese Zhejiang Geely Holding Group valt. Het automerk is dus in Chinese handen en ook de productiefaciliteit staat in de Chinese stad Chengdu. Het hoofdkantoor van Polestar is dan wel weer gevestigd in de Zweedse stad Göteborg. Ook is de CEO van Polestar een Europeaan: de Duitser Thomas Ingenlath.
Ontwikkelt Polestar alleen elektrische auto’s?
Ja, na de plug-in hybride coupé Polestar 1 zijn alle modellen van Polestar volledig elektrisch.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Het aanbod van Polestar bestaat in 2023 uit de: