Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lexus-lc-500h-front

Lexus LC

1 / 3
lexus-lc-500h-front
lexus-lc-500h-side
lexus-lc-500h-back

Sterke punten

  • Unieke verschijning
  • Prachtig afgewerkt interieur
  • Zowel met hybride als V8

Zwakke punten

  • Touchpad infotainmentsysteem
  • Kleine bagageruimte
  • Zitpositie kan beter

Lexus LC-Serie (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Lexus LC-Serie (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lexus LC: eigenzinnige Japanse Grand Tourer

De Lexus LC is een auto die behoorlijk breekt met de traditie van Lexus. Waar het Japanse luxemerk ooit redelijk bedaagde auto’s produceerde, is de LC allesbehalve dat. Qua aandrijflijnen is de LC vooral heel polariserend: Óf je hebt hem als hybride, óf met een hele dikke V8.

Interesse in een Lexus LC

Lexus LC occasions
Lexus LC nieuwe auto's
Lexus LC dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Voor wie iets anders wil dan de geijkte BMW of Mercedes-Benz
  • Keuze uit een relatief zuinige hybride aandrijflijn of een V8
  • Prachtig afgewerkt interieur
  • Toekomstige klassieker
  • 10 jaar fabrieksgarantie

Technische gegevens

Motorisatie

Lexus levert de LC in twee motorversies. Met de hybride aandrijflijn heet hij LC 500h en met V8 onder de kap verdwijnt de ‘h’ en is het gewoon LC 500. De coupé is leverbaar met beide aandrijflijnen, terwijl de Convertible alleen in combinatie met de V8 te bestellen is. Dat heeft uiteraard gevolgen voor de vanafprijs van beide varianten, maar daarover later meer.

Allereerst de hybride aandrijflijn. Die bestaat uit een atmosferische 3,5-liter V6 en een elektromotor die een gezamenlijk vermogen van 264 kW (359 pk) en 348 Nm koppel leveren. De hybride aandrijflijn werkt volgens het bekende ‘zelfopladende’ principe van Toyota waarbij je de batterij niet met een stekker hoeft op te laden. De LC 500h accelereert in 4,7 seconden naar de 100 km/u en trekt desgewenst door tot een topsnelheid van 250 km/u. Het gecombineerd verbruik is met 8,1 liter op 100 kilometer behoorlijk zuinig voor dit segment.

Aan de andere kant van het LC-spectrum staat de bijna 5,0-liter grote atmosferische V8 die 351 kW (477 pk) en 540 Nm koppel levert. Ondanks zijn bulderende motorgeluid en de krachtigere specificaties, is de LC 500 niet eens zoveel sneller dan zijn hybride broertje: de sprint naar de 100 km/u is gepiept in 4,4 seconden en de topsnelheid ligt op een iets hogere 270 km/u.

Afmetingen

Zowel de Lexus LC coupé als cabriolet is 4,77 meter lang en 1,92 meter breed. De cabriolet is met 1,35 meter nipt hoger dan de coupé, die 1,345 meter hoog is. De wielbasis is voor beide carrosserievarianten 2,87 meter. Ondanks het feit dat de Lexus LC een behoorlijk forse auto is qua afmetingen, kan er relatief weinig bagage mee. De bagageruimte van de coupé bedraagt namelijk 197 liter (172 liter voor de LC 500h), terwijl je in de cabriolet slechts 149 liter mee kunt nemen.

De belangrijkste specificaties op een rij

Lexus LC
Marktintroductie 2017
Lengte x breedte x hoogte 4,77 x 1,92 x 1,35 m
Wielbasis 2,87 m
Inhoud bagageruimte 149 - 197 l
Ledig gewicht 1.960 - 2.010 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.375 - 2.450 kg
Cilinderinhoud 3.456 - 4.969 cm3
Vermogen 264 kW (359 pk) - 351 kW (477 pk)
Koppel 348 - 540 Nm
Topsnelheid 250 - 270 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,4 - 4,7 sec
Tankinhoud 82 l
Verbruik 8,1 - 11,7 l/100 km
CO₂-uitstoot 184 - 275 g/km

Varianten

De Lexus LC is dus leverbaar als coupé en als cabriolet. Op de prijslijst van de LC staan voor zowel de coupé als de cabriolet twee speciale uitvoeringen: de Hokkaido Edition en de Obsidian Edition. Beide uitvoeringen hebben speciale wielen en een unieke samenstelling voor zowel het exterieur als het interieur.

Afgezien van de speciale uitvoeringen houdt Lexus de prijslijst overzichtelijk. De LC 500h is er naast de standaarduitvoering ook met het ‘Touring Pack’, dat onder meer vierwielbesturing en Alcantara stoelbekleding omvat. Overigens is de standaarduitrusting van de Lexus LC al behoorlijk omvangrijk te noemen met onder meer Keyless Entry, Adaptive Cruise Control, een premium audiosysteem van Mark Levinson, 12-voudig elektrisch verstelbare stoelen en een glazen dak. In het geval van de cabriolet blijft dat glazen dak vanzelfsprekend achterwege.

Prijzen

De prijs van een nieuwe Lexus LC begint bij 140.850 euro voor de LC 500h. Voor een LC 500 moet je minimaal 183.995 euro achterlaten bij de Lexus-dealer. Je betaalt dus een behoorlijke meerprijs voor de V8 ten opzichte van de hybride aandrijflijn. De LC 500 Convertible maakt het al helemaal bont met een vanafprijs van 218.695 euro.

Met zulke vanafprijzen is het geen verrassing dat de Lexus LC niet bepaald goedkoop is om te leasen. De leaseprijzen beginnen bij circa 1.500 euro per maand voor de LC 500h. Occasions van de Lexus LC zijn schaars. De prijzen beginnen bij ongeveer 70.000 euro voor een LC 500h met veel ervaring en lopen op tot dik 150 mille voor jonge exemplaren van de LC 500 Convertible.

Design

Buitenkant

Vanbuiten lijkt de LC haast op een conceptauto, zo futuristisch oogt hij. De LC heeft overduidelijk het familiegezicht van Lexus met de ‘spindle grille’, de grille in de vorm van een zandloper die vanaf de rand van de motorkap helemaal doorloopt tot de onderkant van de voorbumper. De LC 500h ziet er dankzij de bijzondere raamlijn van de zijruiten nog unieker uit dan de Convertible. Het lijkt namelijk alsof de achterste zijruiten één geheel vormen met de achterruit. Aan de achterkant hebben ook de achterlichten een unieke vorm. Optisch verschillen de LC 500h en LC 500 overigens niet van elkaar.

Bij het samenstellen van een LC biedt Lexus een wel heel bijzonder kleurenpalet om uit te kiezen. De meest opvallende kleur is zonder twijfel ‘Flare Yellow Metallic’ (knalgeel), maar ook ‘Terrane Khaki’ (kakigroen) en ‘Radiant Red Metallic’ (knalrood) zijn ware nekkendraaiers. Toegegeven, zelfs in een meer bedaagde kleur zorgt de opvallende verschijning van de LC vanzelf voor de nodige aandacht.

Binnenkant

Het interieur van de Lexus LC is minstens zo opvallend als de buitenkant. Lexus spreekt bij al zijn modellen van ‘Takumi’, een Japanse vorm van meesterschap. Gezien de afwerking en het oog voor detail binnenin de Lexus LC is daar geen woord aan gelogen. Alles wat op leder lijkt is ook echt leder en de bedieningsknoppen zijn duidelijk gemaakt om een eeuwigheid mee te gaan.

In de Lexus LC zitten de bestuurder en de bijrijder op comfortabele stoelen, maar er is heel weinig ruimte voor eventuele achterpassagiers. De LC is dan ook meer een ‘2+2’ dan een volwaardige vierzitter. Ook bijzonder is het infotainmentsysteem: dat werkt niet zoals in de meeste moderne auto’s via een touchscreen, maar op een vrij omslachtige manier via een touchpad. Bij de rest van de modellen stapte Lexus daar al vanaf.

lexus-lc-500h-interior

lexus-lc-500h-seats

Veiligheid

De Lexus LC is niet getest door Euro NCAP, dus op het gebied van veiligheid is de score van de auto onbekend. Bang voor een onveilige auto hoef je niet te zijn, want Lexus rust de LC standaard uit met tal van veiligheidssystemen. Denk daarbij aan een dodehoekassistent, adaptieve cruise control, verkeersbordenherkenning, een rijbaan- en verkeersbordenassistent en het Pre-Crash Safety systeem.

Beide varianten van de Lexus LC staan bekend als betrouwbare auto’s. Wel zijn er enkele terugroepacties geweest voor de LC. Die hadden te maken met de brandstofpomp, de pomp voor de rembekrachtiging en een verkeerde programmering van de ECU. Check bij aanschaf van een occasion Lexus LC dus goed of deze terugroepacties uitgevoerd zijn. Lexus geeft 10 jaar fabrieksgarantie op de LC, dus je hoeft je in de regel geen zorgen te maken als eventuele problemen zich voordoen.

Alternatieven

De Lexus LC staat binnen het gamma van Lexus op hetzelfde niveau als de Lexus LS. Qua alternatieven bij andere merken liggen de BMW 8-serie en Mercedes-Benz S-klasse Coupé voor de hand. Die laatste is inmiddels alleen uit productie, dus dan blijft alleen de 8-serie nog over. Op de occasionmarkt komt een Aston Martin DB11 of een Bentley Continental GT ook binnen bereik voor de prijs van een nieuwe Lexus LC, maar die auto’s staan qua prestaties en afwerking nog wel een tandje hoger op de ladder dan de Japanse coupé en cabriolet.

FAQ

Is de Lexus LC er ook als elektrische variant?
Nee, de Lexus LC is er alleen als hybride (LC 500h) of met V8 (LC 500).
Geldt de 10 jaar fabrieksgarantie van Lexus ook voor een gebruikte auto?
Ja, voor de termijn van de fabrieksgarantie maakt het niet uit of de auto nieuw of tweedehands is aangekocht. Wel moet de auto altijd bij de dealer in onderhoud zijn geweest, dus check dat vooral goed wanneer je een gebruikt exemplaar koopt.
Waarom is de LC Convertible in Nederland zoveel duurder dan de coupé?
Dat komt vooral doordat de LC Convertible er alleen is met V8. Omdat die motor veel meer CO2 uitstoot dan de hybride LC 500h, moet je voor de Convertible veel meer BPM betalen.