


Sterke punten
- Vertrouwde ruimtelijkheid van de A4
- perfecte afwerking
- comfortabel interieur
- Zeer hoog uitvoeringsniveau
Zwakke punten
- Hoge aanschafkosten
- hoog verbruik
- Alleen leverbaar met dieselmotor
Audi S4 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi S4, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Audi S4
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Tot 350 pk vermogen voor meer rijplezier
- Zeer veel ruimte voor het hele gezin
- modern, eigentijds ex- en interieur
- Sinds 2019 ook leverbaar met dieselmotor
- Op aanvraag leverbaar als Avant (stationcar).
Data
Motorisering
De Audi S4 is inmiddels toe aan zijn zesde generatie, en het nieuwe model werd in 2016 onthuld. De facelift van 2019 is echter ook significant op het gebied van motorkeuze. Zo herintroduceerde Audi speciaal voor de Europese markt een dieselmotor, die sindsdien zowel voor de sedan- als de stationwagonversie beschikbaar is. Tegelijkertijd besloot het bedrijf uit Ingolstadt echter de benzinemotor af te schaffen. Deze is dus niet meer beschikbaar bij het configureren van een nieuwe auto.
Anderzijds overtuigt de dieselmotor van de Audi S4 over de hele lijn dankzij zijn hoge prestaties. De sedan is de state-of-the-art door de zogenaamde mild hybrid combinatie die wordt gebruikt: een lithium-ion batterij en een riemaangedreven startgenerator werken in het dagelijks leven bijna onmerkbaar samen en verlagen het dieselverbruik van de grote Audi S4 aanzienlijk.
Sinds de facelift van 2019 is dat een zescilindermotor met maximaal 341 pk vermogen. De maximale torsie bedraagt 700 Newtonmeter en is zeer vroeg beschikbaar bij 1.750 omwentelingen per minuut. Vierwielaandrijving en een Tiptronic automatische versnellingsbak met acht versnellingen zijn standaard op de Audi S4. De rijprestaties zijn sportief - vanuit stilstand duurt het slechts 4,7 seconden om 100 kilometer per uur te bereiken. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 kilometer per uur. Audi belooft een verbruik van 7,2 liter** diesel per 100 kilometer.
Afmetingen
Auto's in de middelgrote klasse worden steeds groter - de Audi S4 is daarop geen uitzondering, zoals een blik op zijn afmetingen laat zien. De nieuwste modellen zijn 4,77 meter lang, 1,85 meter breed en 1,43 meter hoog. Met een wielbasis van 2,83 meter kunnen bestuurders en passagiers uiteraard een zeer goede hoeveelheid ruimte verwachten en ook de kofferruimte blijkt geschikt voor dagelijks gebruik. 420 liter laadvolume is beschikbaar, en tot 1.435 liter in de stationwagonversie met neergeklapte achterbank.
Audi rust de Audi S4 optioneel uit met een optionele aanhangwagenkoppeling; dit helpt bijvoorbeeld bij het vervoer van zware en volumineuze voorwerpen. Ook grotere aanhangers zijn geen probleem voor het voertuig, want het maximale trekvermogen (geremd) is 1.900 kilogram, ongeremd is dat maximaal 750 kilogram.
Verdere relevante technische gegevens over de zesde generatie van de Audi S4 vind je in de volgende tabel.
Bouwperiode | sinds 1991, sinds 2016 (6e generatie) |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,75 - 4,77 m x 1,85 m x 1,40 - 1,43 m |
Wielbasis | 2,83 m |
Inhoud bagageruimte | 420 - 1.435 l (stationwagen) |
Leeggewicht | 1.605 - 1.810 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.200 - 2.380 kg |
Cilinderinhoud | 2,967 - 2,995 cm³ |
Torsie | 500 - 700 Nm |
Topsnelheid | 250 km/u |
Acceleratie 0-100 km/u in | 4,6 - 4,9 s |
Tankinhoud | 58 l |
Verbruik | 6,2 - 7,7 l/100 km |
CO²-uitstoot | 160 - 175 g/km |
Varianten
In de zesde generatie is de Audi S6 verkrijgbaar in twee verschillende varianten. Enerzijds in de vorm van een klassieke sedan, anderzijds in de vorm van een praktische stationwagen onder de naam Audi S4 Avant. In beide varianten kun je een zeer goede ruimte en een complete standaarduitrusting verwachten.
Er zijn geen klassieke productielijnen voor de sportieve auto, Audi concentreert zich meer op individuele optionele uitrusting en aanvullende pakketten. Deze drijven de prijs echter snel op en moeten daarom zorgvuldig met elkaar worden vergeleken. Met acht luidsprekers, digitale radio-ontvangst, automatische klimaatregeling inclusief elektrische bijverwarming en diverse assistenten biedt de Audi S4 standaard al veel comfort.
Prijs
Klanten kunnen echter ook het hoge comfortniveau van de Audi S4 verwachten bij een instapprijs van meer dan 100.000 euro. Het model van 2022 is verkrijgbaar vanaf 105.714 euro.
Hier zijn gebruikte modellen van de Audi S4 een alternatief. Oudere voertuigen met een overeenkomstige kilometerstand zijn al beschikbaar vanaf minder dan 30.000 euro. Gezien de betrouwbare technologie vormen deze voorwaarden geen belemmering voor een aankoop in het geval van een goed en regelmatig onderhouden S4.
Design
Exterieur
Een combinatie van elegantie en sportiviteit is waarschijnlijk de beste manier om het exterieur van de Audi S4 te beschrijven. Het voertuig is gericht op het huidige design van het wagenpark en heeft daarom onder andere het kenmerkende grote radiatorrooster, dat relatief laag is, en de speciale langwerpige koplampen met geïntegreerde dagrijverlichting aan de voorzijde.
Slechts enkele details doen vermoeden dat het om een bijzondere variant gaat; althans op het eerste gezicht presenteert de Audi S4 zich als onopvallend en respectabel. De kenmerkende "S4"-belettering op de grille en aan de achterzijde, de vergrote luchtinlaten en, last but not least, de speciale lichtmetalen velgen verklappen de ware prestaties van de auto echter al snel aan kenners. Standaard is er keuze uit zes verschillende lakafwerkingen, waaronder het opvallende Tangor Red Metallic, waarmee de sedan of stationwagon een echte blikvanger wordt.
Interieur
De populaire combinatie van elegantie, sportiviteit en moderne technologie van de Audi S4 is ook terug te vinden in het verfijnde interieur. Meerdere grote beeldschermen - desgewenst ook achter het stuurwiel in de vorm van Audi Virtual Cockpit Plus- en comfortabele sportstoelen zorgen voor een constant gevoel van luxe en comfort. Ook de zeer goede afwerking van het interieur draagt daartoe bij. De Audi S4 maakt ook indruk met hoogwaardige materialen, bijvoorbeeld voor de stoelbekleding. De uitstekende isolatie van de carrosserie en veel ruimte - zelfs op de tweede rij - maken de modellen uit Ingolstadt ook op langere reizen tot een goede en comfortabele metgezel. Voor een eenvoudige en intuïtieve bediening integreert Audi de spraakassistent Amazon Alexa. Belangrijke functies kunnen dus gemakkelijk via spraak worden bediend.
Veiligheid
Sinds zijn lancering is de Audi S4 een van de bijzonder veilige middenklassemodellen op de markt. Oudere generaties kregen al topcijfers, vooral wat betreft de bescherming van andere weggebruikers. De huidige Audi S4 van de zesde generatie vormt daarop geen uitzondering.
Een stabiele carrosserie, meerdere airbags en ISOFIX worden nu als standaard beschouwd en zijn nauwelijks het vermelden waard. Veel interessanter zijn de vele assistenten en veiligheidssystemen. Of het nu gaat om "Audi pre sense city", "Audi pre sense rear and basic", een stopassistent of een rijstrookassistent met talrijke functies, de Audi S4 is dankzij talrijke sensoren en camera's op de hoogste stand van de techniek, waardoor hij bij alle ritten een veilige metgezel is.
Alternatieven
Als alternatief voor de Audi S4 moet de S5 worden genoemd uit onze eigen gelederen. Hoewel de voertuigen in veel categorieën gelijk zijn, zijn er kleine verschillen tussen de twee modellen aan te wijzen. Zo is de laadruimte van de Audi S5 met maximaal 430 liter ongeveer 10 liter groter dan die van de Audi S4 (zonder neergeklapte tweede zitrij). Over het geheel genomen biedt de eerstgenoemde auto meer ruimte dan de Audi S4. Dit, samen met zijn iets opvallender design, komt ook tot uiting in de prijs: de Audi S4 is goedkoper.
Een ander model dat in aanmerking komt als alternatief voor de Audi S4 is de BMW M340d. Deze scoort met een modern design, veel rijplezier en een hoog comfort. Bovendien is de BMW M340d met een vanafprijs van 88.400 euro iets goedkoper dan de Audi S4. Er is een verschil in gewichtsverdeling: bij de BMW M340d is dat gelijkmatig verdeeld over beide assen, terwijl de motor van de Audi S4 verder naar voren is geplaatst en daardoor ook zwaarder is aan de voorzijde.