Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren.

Lees meer

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Audi S4 te koop: tweedehands en nieuw

Audi S4

Audi S4

De luxe Audi S4 levert veel pk’s en een sportief uiterlijk

Een gebruikte Audi S4 is een razendsnelle sportieve auto met maar liefst 347 pk. Deze S4 is een luxe en sportieve uitvoering van de 'gewone' Audi A4 . Dit model heeft een vloeiende belijning en alles is gericht op sportiviteit. Dat begint al bij de 3.0 V6-motor en het speciale S-onderstel wat speciaal geschikt is voor sportief rijden. De luxe bekleding, comfortabele sportstoelen en de moderne technologie aan boord maken het plaatje vervolgens helemaal af. Kies voor de sedan, of voor de Avant. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Carrosserie

Kleuren

Model

De Audi S4 is de sportieve uitvoering van de Audi A4 sedan, die gebruik maakte van het C4 platform. De eerste S4’s verschenen in 1991 op de markt. Deze auto’s waren een gerestylde versie van de Audi 100 sedan, met een 2,2 liter 20-kleps 5-cilinder motor met turbo die 230 pk aan vermogen leverde. De S4 was standaard voorzien van Quattro vierwielaandrijving. De S4 was zowel als sedan (Limousine) als stationwagen (Avant) leverbaar.

In 1994 was het model ook leverbaar met een 4,2-liter V8-motor van 280 pk. Toen de Audi 100 in 1997 werd omgedoopt in de Audi A6, wijzigde de naam van de S4 in S6. De S4 bleef bestaan, maar werd vanaf dat moment de naam voor de sportieve versies van de Audi A4. De S4 is bedoeld om te concurreren met

De S4 had verschillende carrosseriestijlen, van een 4-deurs en 5-zits sedan tot een 5-deurs Avant met 5 zitplaatsen. Tijdens de B6 en B7 generaties kwam er ook een 2-deurs Cabriolet S4 op de markt. De B8 Cabriolet wordt nu gebouwd op basis van de A5 coupé en de “S” -variant wordt verkocht als Audi S5. Alle versies van de S4 worden in de Audi-fabriek in Ingolstadt gemaakt en een nieuwe, standaard uitgeruste Audi S4 wisselt vanaf € 82.300 van eigenaar.

De ontwikkeling van de S4

Alle S4-varianten hebben voorin een in de lengterichting geplaatste motor. In de B5 modellen (1997-2002) zat een 2.7-liter biturbo V6-motor met turbolader van 261 pk. De B6- en B7-modellen (2003-2009) hadden een 4.2-liter V8-motor. Dit was voor het eerst dat er een V8-motor in een compacte executive auto werd geplaatst. In de B8-modellen zat een een supercharged 3.0-liter V6 TFSI-motor, waarmee het model moest concurreren met de BMW 335i. De huidige B9-generatie wordt aangedreven door een 3.0-liter V6 TFSI-motor met turbolader.

Audi S4 en de BMW M3

Vergelijken we de motoren dan heeft de S4 een 3.0 liter V6-motor van 347 pk. De M3 heeft met een BMW M TwinPower Turbo 6-cilinder-in-lijn motor van 374 pk zo’n 27 pk extra. De Audi S4 kost minder en wordt standaard geleverd met een automatische transmissie. De BMW M3 wordt standaard geleverd met een handmatige versnellingsbak en de automaat is een optie. Dit is dan wel een 7-traps, terwijl de Audi een 8-traps automaat heeft.

Het ontwerp van de Audi S4 heeft een lage aerodynamische weerstandscoëfficiënt, die aanzienlijk lager ligt dan de M3 en veel andere sportwagens. Hierdoor is het interieur stiller en het brandstofverbruik lager.

In de S4 Premium Plus of Prestige zijn stoelen met airconditioning optioneel. De M3 biedt geen stoelen met airconditioning. De S4 Prestige is standaard voorzien van Adaptive Cruise Control, die de snelheid van het voertuig verandert zonder tussenkomst van de bestuurder. De M3 heeft dit niet standaard en hetzelfde geldt voor de elektrisch bedienbare ramen.

De S4 heeft standaard Secondary Collision Brake Assist, die bij een ongeval automatisch de remmen inschakelt om botsingen te voorkomen. De M3 heeft dit systeem niet, maar beschikt wel over optionele veiligheidssystemen.

De goedkopere Audi S4 geeft de doorslag. De interieurtechnologie in de Premium en (vooral) de Prestige is zeer geavanceerd en de standaard veiligheidssystemen overtreffen die van de M3. De BMW M3 komt heel dicht bij de S4. De M3 heeft een aanzienlijk krachtigere motor met meer koppel voor snellere acceleratie. De lagere prijs, het premium interieur de prestaties geven de S4 een voorsprong.

Audi S4 en de Mercedes-AMG C43

Vergelijken we de S4 met de [Mercedes-AMG C43]/mercedes-benz/mercedes-benz-c-klasse/), dan zien we dat beide auto’s worden aangedreven door V6 motoren met slechts een kubieke centimeter verschil in inhoud. De 2 motoren hebben beide een turbolader. De Mercedes kan 13 pk meer produceren dan de S4. Zowel Audi als Mercedes beweert dat zijn auto in 4,7 sec van 0-100 km/u kan sprinten versnelt en beide auto’s zijn begrensd op 250 km/u.

Het uiterlijk verschilt, hoewel beide auto’s 4-deurs sedans zijn. De blitse grille en vloeiende lijnen van de C43 staan in schril contrast met het strakke en functionele ontwerp van de Audi. De binnenkant van de Merc is op dezelfde manier verfraaid, waarbij veel hout en aluminium is gebruikt voor de afwerking.

Het interieur van de Audi is doordacht, met pneumatisch verstelbare S-Sportstoelen zijn comfortabeler en functioneler dan de stoelen van de C43. De meer conventioneel vormgegeven C43 voelt gezelliger aan dan de luchtigere, modernere S4-versie. De Audi heeft mooiere schakelaars en een goede afwerking. De AMG wint door mooiere metalen details en rijkdom aan materialen.

De 4-wielaandrijving van de Mercedes stuurt iets meer koppel naar achteren, voor een iets meer achter-aangedreven gevoel.De auto voelt betrouwbaar aan, met constant rijgedrag.De besturing van de Audi is lichter. De S4 stuurt directer, duidelijker en gemakkelijker, ook in bochten met hoge snelheid.

Wil je graag een all-rounder en ga je voor de extra luxe uitstraling, dan is de C43 misschien meer jouw smaak. Afgezien daarvan heeft de Audi een behoorlijk feelgood-karakter. Beide modellen voelen verfijnd en gelijkmatig aan onder alle rij-omstandigheden.

Motoren

De Audi S4 heeft een 3.0 V6-TDI-motor. Met een uitlaatgasturbo en een elektrische compressor levert dit blok 347 pk (255 kW) aan vermogen bij een koppel van 700 Nm. Dankzij deze efficiënte motor trekt de auto in slechts 4,8 seconden op van 0 naar 100 km/u. De maximumsnelheid is begrensd op 250 km/u. Het brandstofverbruik ligt op 6,2–6,3 l/100 km en de gemiddelde CO₂-emissie is 163–164 g/km.

Uitrusting en opties

De Audi S4 is verkrijgbaar als 4-deurs Sedan of als Avant (stationwagen). Beide modellen hebben dezelfde motor, rijke uitrusting en opties. Standaard zit er op de sedan en de Avant o.a. het volgende:

  • 18 inch wielen
  • S-Sportstoelen met S-logo’s
  • Verlichte instaplijsten met aluminium inleg
  • Touchscreen met spraakbediening
  • Led-koplampen
  • S-sportonderstel

Optioneel kan de S4 nog sportiever en completer worden gemaakt met de volgende opties:

  • Audi Virtual Cockpit met 12,3 inch full HD-scherm
  • Audi Connect key
  • Audi Phone box voor draadloos opladen
  • Afgevlakt sportstuur
  • Instelbare dempers
  • MMI Navigatie Plus

Als het wat mag kosten…

Wie graag diep in de buidel wil tasten voor een mooie, luxe en snelle 4-deurs sedan of stationwagen, kan kiezen voor de gebruikte Audi S4. Met deze auto kun je je zowel zakelijk als privé prima vertonen dankzij het mooi afgewerkte, stijlvolle interieur. Ook qua rijtechniek is het op en top kwaliteit, precies wat je van een Audi verwacht. Met name de Avant is een hele royale auto als het gaat om ruimte, en de grote kofferbak is een dikke plus. Dus welke past er bij jou?

Beoordelingen voor Audi S4

13 Beoordelingen

4,6