Audi te koop: tweedehands en nieuw

Audi

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste Audi modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Audi: een van de Grote Drie

Ook als tweedehands auto behoort Audi tot de top van de automarkt. Deze Duitse fabrikant ontwerpt, produceert en distribueert bekende, gereputeerde en populaire (tweedehands) luxevoertuigen. Het is een lid van de Volkswagen Groep (VW Groep). Het hoofdkwartier is gevestigd in Ingolstadt in deelstaat Beieren. De productie vindt plaats in negen faciliteiten, op verschillende plaatsen ter wereld. Samen met Mercedes-Benz en BMW is het het bestverkopende luxemerk ter wereld. Men spreekt ook wel van de Grote Drie.

Oorsprong

Het verhaal van deze bouwer is complex en gaat terug tot in de vroege 20e eeuw. Aanvankelijk richt stichter August Horch, een ingenieur, twee startondernemingen op: Horch en Audiwerke. Daarnaast zijn nog twee andere fabrikanten van belang: DKW en Wanderer. In 1932 smelten deze vier bedrijven samen in de Auto Union. Het merk zoals het vandaag de dag bekend is, vindt zijn oorsprong in de aankoop van de Auto Union door Volkswagen. Daarbij wordt de F103 Serie (1965) gezien als de eerste nieuwe Audi. De huidige bedrijfsconstellatie dateert dan weer van 1969, wanneer VW de Auto Union laat samengaan met NSU Motorenwerke. NSU zelf zou uiteindelijk als merk verdwijnen.

De naam

De naam van dit bedrijf is gebaseerd op de Latijnse vertaling van de achternaam van oprichter Horch. In het Duits betekent 'Horch' luister (van luisteren). In het Latijn wordt dat audi. De vier ringen in het logo verwijzen naar de vier bedrijven die in de Auto Union worden samengevoegd. De slogan van het merk is Vorsprung durch Technik, wat zoveel betekent als 'voorsprong door technologie'. Sinds 2007 wordt in de VS ook de slogan Truth in engineering gebruikt. Die is moeilijker te vertalen, maar betekent ongeveer 'waarheid in ingenieurswerk'.

Audi NSU Auto Union AG

De moderne onderneming wordt geïncorporeerd op 1 januari 1969. Hoofdkwartier wordt de NSU fabriek van Neckarsulm. Voor het eerst sinds het vooroorlogse tijdperk wordt Audi nu weer een merk op zich. VW introduceert de auto's nu ook in de VS (modeljaar 1970). Bekende creaties uit dit tijdperk zijn de 100 uit 1968 en de 80 of Fox uit 1972. Die zal in 1973 de basis vormen voor de bekende VW Passat. Ook de 50, die later de VW Golf/Polo wordt (1974), dateert van 1972. Die 50 wordt algemeen gezien als een erg belangrijk design. Het is de eerste incarnatie van de wereldbekende VW Golf/Polo conceptauto, die uiteindelijk een van de meest succesvolle wereldauto's aller tijden zal voortbrengen. Voor het merk zelf zijn ook de 80 en de 100 mijlpalen. Zij worden later de A4 en de A6, de bestverkopende Audi's. In deze evoluties zal NSU uiteindelijk langzaam verdwijnen als automerk, waardoor 'Audi' vrij spel krijgt als merknaam. Tegelijk verhuist de productie nu meer en meer van Ingolstadt naar Neckarsulm. Vanaf nu worden hier alle topmodellen gebouwd.

Productiefaciliteiten

Deze bouwer produceert voertuigen in zeven fabrieken verspreid over de wereld. Sommige van deze werkplaatsen worden gedeeld met andere merken uit de VW Groep. Daarnaast worden veel onderdelen (waaronder motoren en transmissies) ook nog gebouwd in andere fabrieken van de VW Groep. De twee grootste fabrieken voor samenstelling zijn te vinden in Ingolstadt en Neckarsulm. De eerste fabriek wordt geopend in 1964 door Auto Union en creëert ondertussen de A3, de A4, de A5 en de Q5. De tweede fabriek wordt in 1969 overgekocht van NSU en creëert ondertussen de A4, de A6, de A7, de A8, de R8 en alle RS varianten. Buiten Duitsland wordt er gebouwd in de volgende faciliteiten: Aurangabad, Indië (sinds 2006); Bratislava, Slowakije (samen met VW, SEAT, Škoda en Porsche); Brussel, België (A1); Changchun, China (sinds 1995); Győr, Hongarije (TT en sommige A3 varianten); Jakarta, Indonesië (sinds 2011); Martorell, Spanje (samen met SEAT en VW); en San José Chiapa, Mexico (Q5). In september 2012 wordt verder nog de constructie aangekondigd van de eerste fabriek voor leveringen in de VS. Deze onderneming is gevestigd in Puebla, Mexico en brengt ondertussen de tweede generatie Q5 voort.

Belangrijke Audi innovaties

Halfweg de jaren 90 introduceert het merk een aantal belangrijke nieuwe technologieën. Een daarvan is het aluminium spaceframe. Dat verschijnt eerst in de A2, geproduceerd tussen 1999 en 2005. Het is een futuristische super mini geboren uit de A12 conceptauto. De auto is erg belangrijk en vestigt eigenlijk het moderne, vooruitstrevende en betrouwbare imago van het merk, ook als tweedehands auto. Daarnaast weet de A2 ook de TDI technologie verder te ontwikkelen door het gebruik van motoren met drie cilinders. Het is een extreem aerodynamisch design ontwikkeld in een windtunnel. Hoewel het verkoopsucces vooral is weggelegd voor concurrent Mercedes-Benz (met de A-Klasse) weet deze auto Audi voorgoed te vestigen als cutting-edge fabrikant.

Audi A4

Een volgende belangrijke stap vindt plaats in 1995, wanneer de A4 de 80 vervangt. Deze auto introduceert onder andere de nieuwe naamgeving van het merk, zoals die vandaag de dag nog steeds geldt. De 100 wordt nu A6, de S4 wordt S6 en de nieuwe S4 wordt opgenomen in de A4 reeks. De S2 verdwijnt, net zoals uiteindelijk ook de Cabriolet (1999). Nieuw is de A3, die gebaseerd wordt op het Mk4 platform van de VW Golf (1996). Het platform brengt ook nog de TT Coupé en Roadster voort (1998), twee van de meer radicale Audi's.

Verkoopgroei

Met de nieuwe nomenclatuur weet het merk op een ideale manier het nieuwe millennium in te gaan. Vanaf 2000 stijgt de (tweedehands) verkoop aanzienlijk. Tussen 2000 en 2008 verschuift de klantenbasis van 653.000 naar 1.003000 kopers. Vooral in Oost-Europa (+19,3%), Afrika (+17,2%) en het Midden-Oosten (+58,5%) is de groei fenomenaal. Tegelijkertijd wordt met name China een sleutelmarkt voor het merk. In het eerste kwartaal van 2009 worden hier 108.000 op 705.000 Audi's geleverd. Een belangrijke reden voor dit succes is dat de Chinese overheid het merk tot zijn officiële auto maakt. Zij vertegenwoordigen 20% van de Chinese verkoop. In de VS wordt dan weer een recordverkoop bereikt in mei 2011, dankzij de nieuwe A7 en de A3 TDI Clean Diesel.