Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Audi 100

Sterke punten
  • Klassiek ontwerp
  • Verantwoordelijk voor het succes van het merk tot op de dag van vandaag
  • Erg geschikt voor verzamelaars door stijgende waarde
Zwakke punten
  • Gedeeltelijk kwetsbare motor
  • Dure aankoopprijs
  • Dure onderhoudskosten

Audi 100: De populaire oldtimer van Audi

Tot op de dag van vandaag wordt de Audi 100 uit het hogere middenklasse beschouwd als de basis voor het grote succes van de autofabrikant. Verschillende generaties, te beginnen met de Audi 100 C1 uit 1968, zijn nu zeer geliefd bij verzamelaars en autoliefhebbers. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Echte klassieker met de charme van de oudere generaties
  • Rijplezier met aantrekkelijke motoren
  • Zeer stabiele carrosserie zonder roestproblemen
  • Langetermijninvestering voor verzamelaars en liefhebbers
  • Brede selectie vanwege de lange bouwperiode (1968 - 1994)

Gegevens

Motor

Door de verschillende generaties is de keuze aan motoren voor de Audi 100 natuurlijk zeer ruim. Van goedkope instapversies met weinig vermogen tot sportieve vertegenwoordigers met veel rijplezier, het gamma laat eigenlijk niets te wensen over. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Audi 100 C4 als topmodel met de extra aanduiding S4. Op zijn hoogtepunt levert dit model tot 280 pk - dat wordt mogelijk gemaakt door de krachtige V8-motor.

Aanzienlijk minder vermogen staat de klant te wachten wanneer hij of zij voor de eerste Audi 100 C1 kiest, die van 1968 tot 1976 werd verkocht. Hier werden alleen in de lengterichting geplaatste viercilinder-in-lijn motoren met een zij-nokkenas en carburateur ingebouwd. De vermogenniveaus varieerden van 80 tot 115 pk. In de tweede generatie, gebouwd van 1976 tot 1982, nam niet alleen het vermogen toe tot een maximum van 136 pk, maar was voor het eerst ook een dieselmotor met 70 pk en vijf cilinders leverbaar.

In de derde generatie bracht Audi weinig wijzigingen aan in de motoren; de benzinemotoren bleven qua prestaties en technologie op hetzelfde niveau. Er werd echter een wijziging aangebracht aan de dieselmotor, die nu als turbomotor en, vanaf 1990, ook als motor met directe inspuiting verkrijgbaar was.

Met de derde generatie werd ook de vierwielaandrijving geïntroduceerd in het gamma Audi 100, dat toen al onder de naam “quattro” werd verkocht.

Afmetingen

Door de enorme verscheidenheid varieerden natuurlijk ook de afmetingen van de Audi 100. De eerste generatie was bijvoorbeeld zelfs verkrijgbaar als tweedeursmodel, o.a. als notchback berline en als coupé. In 1977 en met de tweede generatie, lanceerde Audi ook een hatchback versie genaamd “Avant”, die voorzien was van een grote achterklep en variabele neerklapbare achterbank. Het voertuig was in de eerste plaats gericht op gezinnen met een verlangen naar meer binnenruimte. De grote vraag naar de voorganger van de stationwagen gaf de autofabrikant gelijk, en de Audi 100 Avant was vanaf dat moment een vast onderdeel van het gamma.

De populaire Audi 100 Avant 2.6 bijvoorbeeld biedt zeer goede ruimte over een lengte van ongeveer 4,8 meter, met een breedte van 1,8 meter en een hoogte van 1,4 meter. Volgens Audi heeft de koffer een volume van ten 390 liter. Met de neerklapbare achterbank is er zelfs plaats voor 1.310 liter. Bovendien blijken de oudere voertuigen nog steeds zeer robuust te zijn. De modellen zijn uitgerust met een optionele aanhangwagenkoppeling, die uiteraard niet alleen voor de voorbeeldige Audi 100 C4 Avant wordt aangeboden. Een maximaal trekvermogen van 1.550 kilogram is mogelijk.

Productie 1968 - 1994
Lengte, breedte, hoogte 4,8 m x 1,6 m x 1,4 m
Wielbasis 2,7 m
Inhoud bagageruimte 390 - 1.310 l (incl. stoelenrij)
Ledig gewicht 1.080 - 1.730 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.860-2.025 kg
Cilinderinhoud 1.984-2.598 cm³
Koppel 157-265 Nm
Topsnelheid 160-203 km/u
Versnelling 0 tot 100 km/h 9,8-17,5 s
Tankinhoud 80 l
Verbruik 8,3-9,9 l (benzine); 6,5-7,6 l (diesel)
CO2-uitstoot geen informatie

Varianten

De Audi 100 onderscheidt zich door zijn enorme verscheidenheid aan varianten en omvat in principe alle versies die vandaag nog relevant zijn. Het begon allemaal met de klassieke notchback sedan, de Audi 100 C1, die verkrijgbaar was als twee- of driedeursmodel. De coupé, daarentegen, kon alleen als tweedeursmodel worden besteld.

De eerder genoemde Avant was een belangrijke nieuwigheid in het modellengamma van de Duitse autofabrikant, die zich al snel wist te vestigen met zijn praktische voordelen.

Een speciale rol wordt gespeeld door de topmodellen van de Audi 100. Bij de lancering in 1991 droeg een van hen de tot op de dag van vandaag bekende benaming “S4” en richtte zich tot alle klanten die veel belang hechtten aan maximaal comfort en bovenal sportieve rijprestaties. Tot op de dag van vandaag is de Audi S4 het huidige topmodel in de mid-size klasse.

Prijs

De Audi 100 startte in 1968 met een omgerekende prijs van ongeveer € 4.500 en verkocht daarom zeer snel zeer goed. Natuurlijk was dit inclusief de instapmotor en basisuitrusting. In de loop van de jaren stegen de prijzen voor de nieuwe auto aanzienlijk, zodat de Audi 100 C4 op het laatst kon worden gekocht voor het equivalent van ongeveer € 22.000.

In de afgelopen jaren is de Audi 100 steeds populairder geworden als instapmodel in de wereld van de oldtimers. Eenvoudige modellen met navenant hoge kilometerstanden worden in goed onderhouden staat aangeboden vanaf ongeveer € 5.000. Wie ook genoegen neemt met een eenvoudigere versie, vindt al wat hij zoekt voor slechts € 2.000. Ocassions zijn allesbehalve zeldzaam, vooral in de laatste twee generaties, want de Audi 100 verkoopt bijzonder goed.

Design

Exterieur

De Audi 100 heeft een hoekig en robuust design, vooral tot en met de tweede generatie, maar deels ook in de derde generatie. Ondanks de deels hoge leeftijd zijn roest- of carrosserieproblemen zeer zeldzaam bij het voertuig van de hogere middenklasse**. Bij de vierde generatie werd het exterieur ingrijpend gewijzigd, onder meer met veel afrondingen en een over het algemeen zachter uiterlijk. De Avant evolueerde ook meer in de richting van de populaire estate, waar vandaag veel vraag naar is.

Interieur

Het interieur is functioneel en duurzaam, dus geheel in overeenstemming met de stand van de techniek in die tijd. Veel plastic en weinig uitrusting moet natuurlijk geaccepteerd worden gezien de leeftijd van de auto. Anderzijds overtuigt het zeer goede ruimteaanbod: met de neerklapbare achterbank, die ook in de Avant werd gebruikt, is het interieur zeer flexibel en praktisch. Dat betekende dat zelfs het transport van grotere objecten met de Audi 100 niet langer een belemmering vormden. Het voertuig behoort tot de hogere middenklasse en biedt toch een aantal comfortvoorzieningen, waaronder elektrische ramen voor, stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling.

Audi-100-interior

Veiligheid

De Audi 100 wordt vandaag de dag nog steeds beschouwd als een veilig voertuig, onder andere dankzij de stabiele carrosserie en speciale constructies. Ook de goede wegligging en de goede overzichtelijkheid vanuit het interieur hebben veel klanten vanaf het begin overtuigd. Uiteraard zijn er niet veel technologieën of assistentiesystemen gezien de leeftijd van het voertuig, maar Audi leverde ten minste de vierde en laatste generatie van het model met airbags in de standaarduitrusting. Ook de stuurbekrachtiging en het goede zicht dragen in grote mate bij tot veilig rijden met de Audi 100.

FAQ

Is de Audi 100 volledig gegalvaniseerd?

Naast de gedeeltelijke galvanisatie zijn sommige Audi 100-modellen zelfs volledig gegalvaniseerd. Dat voorkomt op betrouwbare wijze alle roestplekken op de carrosserie, zelfs na tientallen jaren.

Welk model is de opvolger van de Audi 100?

De A4-serie wordt beschouwd als de officiële opvolger van de Audi 100, die ook vandaag nog zeer populair is en in het gamma van de Duitse autofabrikant Audi te vinden is.

Alternatieven

Het alternatief voor de Audi 100, populair bij veel verzamelaars, is de Mercedes-Benz 200. Dit eveneens Duitse voertuig overtuigt met een goed comfort, zeer betrouwbare motoren en een klassiek, aantrekkelijk design. De situatie is vergelijkbaar met de Opel Rekord, een klassieke berline met een maximaal vermogen van 115 pk en een gunstige instapprijs, die vooral voor gezinnen zeer interessant is.

Beoordelingen voor Audi 100

14 Beoordelingen

4,3