


Sterke punten
- Klassiek ontwerp
- Verantwoordelijk voor het succes van het merk tot op de dag van vandaag
- Erg geschikt voor verzamelaars door stijgende waarde
Zwakke punten
- Gedeeltelijk kwetsbare motor
- Dure aankoopprijs
- Dure onderhoudskosten
Audi 100 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi 100, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Audi 100
-
Audi 100 1.8
€ 7.000,-- 79.000 km
- 04/1983
- 66 kW (90 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
8 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-5011GE Tilburg -
Audi 100 2.8-V6 C4 , Climate, Handbak, Sportstoel, El.pakke
€ 5.900,-- 148.232 km
- 09/1991
- 128 kW (174 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
-
0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-7561 AA DEURNINGEN -
Audi 100 AUDI 100 C4, 2.8 Quattro ,1994.128 kW (174 PS)
€ 6.000,-- 200.000 km
- 03/1994
- 128 kW (174 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6001AA Weert -
Audi 100
€ 2.250,-- 357.122 km
- 02/1987
- 83 kW (113 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-8151AT Dalfsen -
Audi 100 audi 100 quattro
€ 1.900,-- 234.836 km
- 07/1986
- 101 kW (137 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-9047JV MINNENSGA -
Audi 100 Avant 2.3 Quattro 4x4
€ 25.000,-- 182.990 km
- 12/1987
- 100 kW (136 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-6651 KR DRUTEN -
Audi 100 Avant CD
€ 1.600,-- 158.532 km
- 05/1988
- 66 kW (90 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-9501 Stadskanaal -
Audi 100 Avant 2.3 136pk Automaat NL Auto 1e Eigenaar
€ 9.949,-- 323.267 km
- 09/1990
- 100 kW (136 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7913 TC HOLLANDSCHEVELD -
Audi 100 C3 1.9 CD
€ 9.950,-- 94.050 km
- 01/1984
- 74 kW (101 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-8855 AZ SEXBIERUM -
Audi 100 1.8 CC|Schuifdak|Elek-ramen|Stuurbekrachtiging|
€ 2.650,-- 209.467 km
- 10/1987
- 66 kW (90 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5928 NL VENLO -
Audi 100 2.2
€ 6.500,-- 220.000 km
- 07/1986
- 101 kW (137 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-1067LL Amsterdam
Interesse in een Audi 100
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Rijtesten: Audi A3 – Getest: Audi A3

Review Audi Q4 E-Tron - Is-ie terecht duurder dan de Skoda Enyaq en VW ID.4?

Audi Q4 E-Tron: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Review: Audi A3 Limousine

Test occasion: Audi A4 – Videotest: Audi A4

Rijtesten: Audi A6 Allroad quattro 2.7 TDI – Imposante alleskunner
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Echte klassieker met de charme van de oudere generaties
- Rijplezier met aantrekkelijke motoren
- Zeer stabiele carrosserie zonder roestproblemen
- Langetermijninvestering voor verzamelaars en liefhebbers
- Brede selectie vanwege de lange bouwperiode (1968 - 1994)
Gegevens
Motor
Door de verschillende generaties is de keuze aan motoren voor de Audi 100 natuurlijk zeer ruim. Van goedkope instapversies met weinig vermogen tot sportieve vertegenwoordigers met veel rijplezier, het gamma laat eigenlijk niets te wensen over. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Audi 100 C4 als topmodel met de extra aanduiding S4. Op zijn hoogtepunt levert dit model tot 280 pk - dat wordt mogelijk gemaakt door de krachtige V8-motor.
Aanzienlijk minder vermogen staat de klant te wachten wanneer hij of zij voor de eerste Audi 100 C1 kiest, die van 1968 tot 1976 werd verkocht. Hier werden alleen in de lengterichting geplaatste viercilinder-in-lijn motoren met een zij-nokkenas en carburateur ingebouwd. De vermogenniveaus varieerden van 80 tot 115 pk. In de tweede generatie, gebouwd van 1976 tot 1982, nam niet alleen het vermogen toe tot een maximum van 136 pk, maar was voor het eerst ook een dieselmotor met 70 pk en vijf cilinders leverbaar.
In de derde generatie bracht Audi weinig wijzigingen aan in de motoren; de benzinemotoren bleven qua prestaties en technologie op hetzelfde niveau. Er werd echter een wijziging aangebracht aan de dieselmotor, die nu als turbomotor en, vanaf 1990, ook als motor met directe inspuiting verkrijgbaar was.
Met de derde generatie werd ook de vierwielaandrijving geïntroduceerd in het gamma Audi 100, dat toen al onder de naam "quattro" werd verkocht.
Afmetingen
Door de enorme verscheidenheid varieerden natuurlijk ook de afmetingen van de Audi 100. De eerste generatie was bijvoorbeeld zelfs verkrijgbaar als tweedeursmodel, o.a. als notchback berline en als coupé. In 1977 en met de tweede generatie, lanceerde Audi ook een hatchback versie genaamd "Avant", die voorzien was van een grote achterklep en variabele neerklapbare achterbank. Het voertuig was in de eerste plaats gericht op gezinnen met een verlangen naar meer binnenruimte. De grote vraag naar de voorganger van de stationwagen gaf de autofabrikant gelijk, en de Audi 100 Avant was vanaf dat moment een vast onderdeel van het gamma.
De populaire Audi 100 Avant 2.6 bijvoorbeeld biedt zeer goede ruimte over een lengte van ongeveer 4,8 meter, met een breedte van 1,8 meter en een hoogte van 1,4 meter. Volgens Audi heeft de koffer een volume van ten 390 liter. Met de neerklapbare achterbank is er zelfs plaats voor 1.310 liter. Bovendien blijken de oudere voertuigen nog steeds zeer robuust te zijn. De modellen zijn uitgerust met een optionele aanhangwagenkoppeling, die uiteraard niet alleen voor de voorbeeldige Audi 100 C4 Avant wordt aangeboden. Een maximaal trekvermogen van 1.550 kilogram is mogelijk.
Productie | 1968 - 1994 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,8 m x 1,6 m x 1,4 m |
Wielbasis | 2,7 m |
Inhoud bagageruimte | 390 - 1.310 l (incl. stoelenrij) |
Ledig gewicht | 1.080 - 1.730 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.860-2.025 kg |
Cilinderinhoud | 1.984-2.598 cm³ |
Koppel | 157-265 Nm |
Topsnelheid | 160-203 km/u |
Versnelling 0 tot 100 km/h | 9,8-17,5 s |
Tankinhoud | 80 l |
Verbruik | 8,3-9,9 l (benzine); 6,5-7,6 l (diesel) |
CO2-uitstoot | geen informatie |
Varianten
De Audi 100 onderscheidt zich door zijn enorme verscheidenheid aan varianten en omvat in principe alle versies die vandaag nog relevant zijn. Het begon allemaal met de klassieke notchback sedan, de Audi 100 C1, die verkrijgbaar was als twee- of driedeursmodel. De coupé, daarentegen, kon alleen als tweedeursmodel worden besteld.
De eerder genoemde Avant was een belangrijke nieuwigheid in het modellengamma van de Duitse autofabrikant, die zich al snel wist te vestigen met zijn praktische voordelen.
Een speciale rol wordt gespeeld door de topmodellen van de Audi 100. Bij de lancering in 1991 droeg een van hen de tot op de dag van vandaag bekende benaming "S4" en richtte zich tot alle klanten die veel belang hechtten aan maximaal comfort en bovenal sportieve rijprestaties. Tot op de dag van vandaag is de Audi S4 het huidige topmodel in de mid-size klasse.
Prijs
De Audi 100 startte in 1968 met een omgerekende prijs van ongeveer € 4.500 en verkocht daarom zeer snel zeer goed. Natuurlijk was dit inclusief de instapmotor en basisuitrusting. In de loop van de jaren stegen de prijzen voor de nieuwe auto aanzienlijk, zodat de Audi 100 C4 op het laatst kon worden gekocht voor het equivalent van ongeveer € 22.000.
In de afgelopen jaren is de Audi 100 steeds populairder geworden als instapmodel in de wereld van de oldtimers. Eenvoudige modellen met navenant hoge kilometerstanden worden in goed onderhouden staat aangeboden vanaf ongeveer € 5.000. Wie ook genoegen neemt met een eenvoudigere versie, vindt al wat hij zoekt voor slechts € 2.000. Ocassions zijn allesbehalve zeldzaam, vooral in de laatste twee generaties, want de Audi 100 verkoopt bijzonder goed.
Design
Exterieur
De Audi 100 heeft een hoekig en robuust design, vooral tot en met de tweede generatie, maar deels ook in de derde generatie. Ondanks de deels hoge leeftijd zijn roest- of carrosserieproblemen zeer zeldzaam bij het voertuig van de hogere middenklasse. Bij de vierde generatie werd het exterieur ingrijpend gewijzigd, onder meer met veel afrondingen en een over het algemeen zachter uiterlijk. De Avant evolueerde ook meer in de richting van de populaire estate, waar vandaag veel vraag naar is.
Interieur
Het interieur is functioneel en duurzaam, dus geheel in overeenstemming met de stand van de techniek in die tijd. Veel plastic en weinig uitrusting moet natuurlijk geaccepteerd worden gezien de leeftijd van de auto. Anderzijds overtuigt het zeer goede ruimteaanbod: met de neerklapbare achterbank, die ook in de Avant werd gebruikt, is het interieur zeer flexibel en praktisch. Dat betekende dat zelfs het transport van grotere objecten met de Audi 100 niet langer een belemmering vormden. Het voertuig behoort tot de hogere middenklasse en biedt toch een aantal comfortvoorzieningen, waaronder elektrische ramen voor, stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling.
Veiligheid
De Audi 100 wordt vandaag de dag nog steeds beschouwd als een veilig voertuig, onder andere dankzij de stabiele carrosserie en speciale constructies. Ook de goede wegligging en de goede overzichtelijkheid vanuit het interieur hebben veel klanten vanaf het begin overtuigd. Uiteraard zijn er niet veel technologieën of assistentiesystemen gezien de leeftijd van het voertuig, maar Audi leverde ten minste de vierde en laatste generatie van het model met airbags in de standaarduitrusting. Ook de stuurbekrachtiging en het goede zicht dragen in grote mate bij tot veilig rijden met de Audi 100.
Alternatieven
Het alternatief voor de Audi 100, populair bij veel verzamelaars, is de Mercedes-Benz 200. Dit eveneens Duitse voertuig overtuigt met een goed comfort, zeer betrouwbare motoren en een klassiek, aantrekkelijk design. De situatie is vergelijkbaar met de Opel Rekord, een klassieke berline met een maximaal vermogen van 115 pk en een gunstige instapprijs, die vooral voor gezinnen zeer interessant is.