Sterke punten
- Klassiek Audi-design
- Verantwoordelijk voor het succes van het merk tot op de dag van vandaag
- Collectors item
Zwakke punten
- Gedeeltelijk kwetsbare motor
- Slechte veiligheidsuitrusting
- Onderhoudskosten
Audi 100 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi 100, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Audi 100
-
Audi 100 Avant 2.3 136pk Automaat NL Auto 1e Eigenaar
€ 9.949,-- 323.267 km
- 09/1990
- 100 kW (136 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7913 TC HOLLANDSCHEVELD -
Audi 100 CC 2.2 Avant
€ 4.250,-- 322.000 km
- 04/1985
- 101 kW (137 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-5631GE Eindhoven -
Audi 100 coupe S
€ 18.950,-- 86.000 km
- 04/1972
- 80 kW (109 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4115 RP ASCH -
Audi 100 100 2.1
€ 5.000,-- 124.000 km
- 10/1986
- 99 kW (135 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6713dp Ede -
Audi 100 ls
€ 7.450,-- 153.000 km
- 03/1978
- 85 kW (116 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-9216VH Oudega Gem Smallingerlnd -
Audi 100 1.8 cc
€ 3.500,-- 329.447 km
- 06/1983
- 55 kW (75 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6713dp Ede
Interesse in een Audi 100
Alle artikelen
Review: zo verpest Mercedes het feestje van de plug-in hybride Audi A8 60 TFSI e
Audi RS 5 Competition Plus test (2023): hoe een saaie sportwagen transformeerde in een pretpakket
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Echte klassieker met de charme van de oudere generaties
- Ruimte voor het hele gezin
- Niet roestgevoelig
- Breed aanbod vanwege de lange bouwperiode (1968-1994)
- Langetermijninvestering voor verzamelaars en liefhebbers
Technische gegevens
Motorisatie
Door de verschillende generaties is de keuze aan motoren voor de Audi 100 natuurlijk zeer ruim. Van goedkope instapversies met weinig vermogen tot sportieve vertegenwoordigers met veel rijplezier, het gamma laat eigenlijk niets te wensen over.
De eerste Audi 100 C1, die van 1968 tot 1976, had uitsluitend een in de lengterichting geplaatste viercilinder-in-lijn motor met een zij-nokkenas en carburateur. De vermogensniveaus varieerden van 80 tot 115 pk. In de tweede generatie, gebouwd van 1976 tot 1982, nam niet alleen het vermogen toe tot een maximum van 136 pk, maar was voor het eerst ook een dieselmotor met 70 pk en vijf cilinders leverbaar.
In de derde generatie bracht Audi weinig wijzigingen aan in de motoren; de benzinemotoren bleven qua prestaties en technologie op hetzelfde niveau. Er werd echter een wijziging aangebracht aan de dieselmotor, die nu als turbomotor en, vanaf 1990, ook als motor met directe inspuiting verkrijgbaar was. Met de derde generatie werd ook de vierwielaandrijving geïntroduceerd in het Audi 100-gamma, dat toen al onder de naam quattro werd verkocht.
De vierde generatie – intern de C4 genoemd – was leverbaar met een vier- en vijfcilindermotor, maar ook met een V6 en zelfs een V8. De instapper beschikte over 101 pk, terwijl de 4,2-liter V8 in het topmodel – de S4 - goed was voor 280 pk.
Afmetingen
Door de enorme verscheidenheid varieerden natuurlijk ook de afmetingen van de Audi 100. De eerste generatie was bijvoorbeeld zelfs verkrijgbaar als tweedeursmodel, o.a. als notchback berline en als coupé. In 1977 lanceerde Audi een hatchback-versie van de tweede generatie, genaamd Avant. Deze carrosserievariant was voorzien van een grote achterklep en een variabele neerklapbare achterbank. Het voertuig was in de eerste plaats gericht op gezinnen die meer binnenruimte zochten. De grote vraag naar de voorganger van de stationwagon bewees het gelijk van de autofabrikant en de Audi 100 Avant was vanaf dat moment een vast onderdeel van het gamma.
De populaire Audi 100 Avant 2.6 biedt een prima ruimte over een lengte van ongeveer 4,8 meter, met een breedte van 1,8 meter en een hoogte van 1,4 meter. De bagageruimte is 390 liter groot. Met de neerklapbare achterbank is er zelfs plaats voor 1.310 liter. Bovendien blijken de oudere voertuigen nog steeds zeer robuust te zijn. De modellen zijn uitgerust met een (optionele) trekhaak. Een maximaal trekvermogen van 1.550 kilogram is mogelijk.
De volgende gegevens hebben betrekking op een van de meeste gezochte uitvoeringen: de Audi 100 S4 4.2
Audi S4 | |
---|---|
Marktintroductie | 1993-1994 |
Lengte x breedte x hoogte | 4,80 x 1,80 x 1,44 m |
Wielbasis | 2,69 m |
Inhoud bagageruimte | 510 l |
Ledig gewicht | 1.663 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.160 kg |
Cilinderinhoud | 4172 cm³ |
Vermogen | 206 kW (280 pk) |
Koppel | 400 N |
Topsnelheid | 249 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 6,2 s |
Tankinhoud | 80 l |
Verbruik | 13,0 l/100km |
CO₂-uitstoot | N.b. |
Varianten
De Audi 100 onderscheidt zich door de enorme hoeveelheid varianten. Het begon allemaal met de klassieke notchback sedan, de Audi 100 C1, die verkrijgbaar was als twee- of driedeursmodel. De coupé, daarentegen, kon alleen als tweedeursmodel worden besteld.
De eerder genoemde Avant was een belangrijk nieuwtje in het modellengamma van de Duitse autofabrikant, die zich al snel wist te vestigen met zijn praktische voordelen. De Avant staat vandaag de dag bekend als een stationwagon, maar bij de tweede en derde generatie Audi 100 was dit nog niet het geval. Deze generaties Avant hadden een schuin aflopende daklijn. Pas vanaf de laatste generatie – de Audi 100 C4 – is de Avant een échte station, met een doorlopende daklijn.
Het absolute topmodel is de Audi 100 S4. Tot op de dag van vandaag is dit model de topper bij Audi in de midsize klasse.
Prijzen
De Audi 100 startte in 1968 met een prijs van omgerekend ongeveer 4.500 euro. De laatste generatie was er vanaf ongeveer 22.000 euro. In de afgelopen jaren is de Audi 100 steeds populairder geworden als instapmodel in de wereld van de oldtimers. Eenvoudige modellen met hoge kilometerstanden worden in goed onderhouden staat aangeboden vanaf een paar duizend euro. Audi 100 occasions zijn allesbehalve zeldzaam, vooral in de laatste twee generaties, want de Audi 100 verkocht bijzonder goed. Audi 100 S4 occasions beginnen vanaf zo’n 10.000 euro en de prijzen lopen op tot 30.000 euro.
Design
Buitenkant
De Audi 100 heeft een hoekig en robuust design, vooral tot en met de tweede generatie, maar deels ook in de derde generatie. Ondanks de deels hoge leeftijd zijn roest- of carrosserieproblemen zeer zeldzaam. Bij de vierde generatie werd het exterieur ingrijpend gewijzigd, onder meer met veel rondingen en een over het algemeen zachter uiterlijk. De Avant evolueerde ook meer in de richting van een echte stationwagon.
Binnenkant
Het interieur is functioneel en duurzaam, geheel in overeenstemming met de normen van die tijd. Veel plastic en weinig uitrusting hoort bij de leeftijd van de auto. Anderzijds overtuigt het zeer goede ruimteaanbod: met de neerklapbare achterbank, die ook in de Avant werd gebruikt, is het interieur zeer flexibel en praktisch. Dat betekent dat zelfs het transport van grotere objecten met de Audi 100 mogelijk is. Het voertuig behoort tot de hogere middenklasse en biedt toch een aantal comfortvoorzieningen, waaronder elektrische ramen voor, stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling.
Veiligheid
De Audi 100 wordt vandaag de dag nog steeds beschouwd als een veilig voertuig, onder andere dankzij de stabiele carrosserie en speciale constructies. Ook de goede wegligging en het goede overzicht vanuit het interieur hebben veel klanten vanaf het begin overtuigd. Uiteraard zijn er niet veel veiligheidstechnologieën of assistentiesystemen aanwezig, maar Audi leverde ten minste de vierde generatie van het model met airbags in de standaarduitrusting.
Alternatieven
Het alternatief voor de Audi 100, populair bij veel verzamelaars, is de Mercedes-Benz 200. Dit eveneens Duitse model overtuigt met goed comfort, zeer betrouwbare motoren en een klassiek, aantrekkelijk design. De situatie is vergelijkbaar met de Opel Rekord, een klassieke berline met een maximaal vermogen van 115 pk en een gunstige instapprijs, die vooral voor gezinnen zeer interessant is. Alternatieven voor de snelle Audi 100 S4 zijn onder andere de BWM M5 en Mercedes-Benz 500E.
FAQ
Wat kost een Audi 100?
Is de Audi 100 volledig gegalvaniseerd?
Welk model is de opvolger van de Audi 100?
Beoordelingen voor Audi 100
Meer informatie
Meer details
- Kleine Audi
- Audi Hatchback
- Audi Cabrio
- Audi E Tron
- Audi Qr
- Audi Q
- Audi Tt Occasion
- Audi Hybride
- Audi Suv
- Audi Tt