


Sterke punten
- Hoge betrouwbaarheid
- Breed scala aan motoropties
- Belastingverlaging voor klassieke auto's
Zwakke punten
- Hoge voertuigkosten zonder blauw kenteken
- Mogelijk rijverbod voor diesel
- Vrij duur met lage kilometerstand
Audi 80 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi 80, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Audi 80
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Rijtesten: Audi A3 – Getest: Audi A3

Review Audi Q4 E-Tron - Is-ie terecht duurder dan de Skoda Enyaq en VW ID.4?

Audi Q4 E-Tron: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Review: Audi A3 Limousine

Test occasion: Audi A4 – Videotest: Audi A4

Rijtesten: Audi A6 Allroad quattro 2.7 TDI – Imposante alleskunner
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De Audi 80 vertegenwoordigde meer dan 20 jaar lang de middenklasse uit Ingolstadt en bestreek een breed assortiment aan motoren.
- Sedan, stationcar, cabriolet of coupé - de Audi 80 was in de loop der generaties verkrijgbaar in de meest uiteenlopende carrosserie-uitvoeringen.
- De hoogwaardige afwerking in het interieur maakt lange autoritten tot een waar genoegen.
- Met een blauw kenteken profiteren eigenaren van belastingvoordelen en kunnen ze nog steeds genieten van de flair van een succesvolle klassieke auto.
Gegevens
Motor
De eerste Audi 80 was uitgerust met zeven verschillende benzinemotoren met een inhoud van 1,3 tot 1,6 liter en vermogens tussen 55 en 110 pk. Alle motoren werden aangeboden in combinatie met voorwielaandrijving en een volledig gesynchroniseerde handgeschakelde 4-versnellingsbak, de varianten met 75 en 85 pk waren ook leverbaar met een 3-versnellingsautomaat met hydraulische omvormer.
In tegenstelling tot de Audi 80 B1 was zijn opvolger ook leverbaar met twee 1,6-liter dieselmotoren met 54 en 70 pk. Daarnaast was er keuze uit 14 viercilinderbenzinemotoren met een cilinderinhoud van 1,3 tot 1,8 liter en 55 tot 112 pk, en vier vijfcilindermodellen met 115 tot 136 pk. Bovendien werd de Audi 80 B2 niet alleen met voorwielaandrijving geproduceerd, maar ook met "quattro" vierwielaandrijving. Alle modellen werden standaard aangeboden in combinatie met een handgeschakelde 5-versnellingsbak met een zeer lange vijfde versnelling ("4+E-transmissie").
De derde editie van de Audi 80 had een aanbod van 13 benzines en 4 diesels. De benzinemotoren leverden tussen 69 pk (51 kW) en 137 pk met een cilinderinhoud van 1,6 tot 2,0 liter, de diesels leverden 54 tot 80 pk met een cilinderinhoud van 1,6 tot 1,9 liter. Qua transmissie was er keuze tussen een handgeschakelde 5-versnellingsbak en een automaat met 3 versnellingen, en Audi bood de 80 B3 ook aan met "quattro"-aandrijving als alternatief voor voorwielaandrijving, net als zijn voorganger.
De laatste generatie van de Audi 80, geproduceerd tot 1995, werd aangeboden met tien benzine- en twee dieselmotoren. De technische gegevens van de bijzonder sportieve modellen S2 (230 pk) en RS 2 Avant (315 pk) zijn echter ook in de tabel opgenomen, aangezien beide modellen gebaseerd zijn op de Audi 80 B4. Deze twee modellen danken ook hun sportieve prestaties in termen van topsnelheid en acceleratie van 0 tot 100.
Een blik op de pure Audi 80 modellen leert dat de hoogste snelheid 220 km/h bedroeg en de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h soms in slechts 8,0 seconden werd gehaald. Het brandstofverbruik van de benzinemotoren met vier tot zes cilinders en de viercilinder dieselmotoren lag op een voor de voertuigklasse en de leeftijd passend niveau. Aangezien er toen nog niet van werd uitgegaan dat CO2-emissies een belangrijke rol speelden, kan hierover geen informatie worden verstrekt. Vanuit het oogpunt van vandaag kan echter worden aangenomen dat de kooldioxideverontreiniging aanzienlijk hoger was dan bij de huidige middenklasse auto's.
Afmetingen
De onderstaande tabel bevat informatie over de Audi 80 1.6 E
Productie | 1972 - 1995 |
---|---|
Lengte, breedte, hoogte | 4,4 m, 1,6 m, 1,3 m |
Wielbasis | 2,5 m |
Inhoud bagageruimte | 430 - 712 l |
Ledig gewicht | 1.204 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.640 kg |
Cilinderinhoud | 1.595 cm³ |
Maximaal koppel | 127 Nm |
Topsnelheid | 162 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h in s | 15, 4 s |
Tankinhoud | 66 l |
Verbruik | 7,9 l/100km |
CO2-uitstoot | n.b. |
De afmetingen van de Audi 80 kwamen overeen met de typische standaard van de middenklasse uit die tijd. Tijdens de productieperiode werd de middenklasse auto tussen 1972 en 1995 ongeveer 30 centimeter in lengte, tien centimeter in breedte en vijf centimeter in hoogte groter, de wielbasis nam met ongeveer 14 centimeter toe. Alle modellen boden plaats aan vijf personen, zodat de Audi 80 bijzonder populair was bij gezinnen. Door zijn aangename wielbasis was het echter ook een populair voertuig voor mensen die grote afstanden rijden.
Dat de Audi 80 B1 in lengte nogal uiteenloopt, komt door de in 1976 ingevoerde facelift, die zo omvangrijk was dat hij intern als Type 82 werd vermeld, maar verder als Audi 80 aan de klant werd verkocht. Bovendien kan de grote sprong in bagageruimtevolume van de Audi 80 B4 worden verklaard door het feit dat deze generatie ook werd verkocht als een stationwagenversie, "Avant" genaamd, en als cabriolet. De Audi 80 B4 sedan had een bagageruimte van 450 liter.
Varianten
De Audi 80 is verkrijgbaar in verschillende uitrustingsvarianten (L, GL, GT en GTE) en motoruitvoeringen (bijv. S en E).
De vier genres van de Audi 80 zijn:
- Audi 80 B1 (1972 - 1978)
- Audi 80 B2 (1978 - 1986)
- Audi 80 B3 (1986 - 1991)
- Audi80 B4 (1991 - 1995)
Bepaalde motoren waren alleen bedoeld voor speciale uitrustingsvarianten. Zoals het Rally Pakket, dat alleen op de GT en GTE modellen werd gemonteerd. De GT en GTE modellen die vóór 1976 op de markt kwamen, zijn de meest gewilde modellen op de markt voor occasions van vandaag. Alle vier de generaties van de Audi 80 werden geproduceerd als vierdeurs sedan, en de Audi 80 B1 en B4 waren ook leverbaar als stationwagon. Daarnaast werden ook een cabrioletvariant en de bijzonder sportieve Audi S2 en RS 2 Avant-modellen ontwikkeld op basis van de vierde generatie, die als de hoeksteen van de huidige S- en RS-nazaten van de A-auto's worden beschouwd. Er was ook een coupé-versie van de Audi 80 B3. In 1976 was er een grote facelift, de aanduiding werd nu intern Audi Type 82, maar de auto geldt nog steeds als de Audi 80 . De laatste Audi 80 werd geproduceerd in 1994. Zijn opvolger: de Audi A4.
Prijs
Aangezien de Audi 80 tussen 1972 en 1995 werd geproduceerd, is hij nu alleen nog als occasion verkrijgbaar. In 1991 kostte een Audi 80 1.8 S in basisuitrusting in Duitsland 29.270 Duitse mark. De vierde generatie van de Audi 80 is al verkrijgbaar voor onder de 1.000 euro, maar vaak in slechte staat en met een hoge kilometerstand vanaf 250.000 kilometer. Voor een voertuig in degelijke staat moet je eerder rekenen op minstens 5.000 euro. De prijzen voor een Audi 80 B3 beginnen in een vergelijkbare range, maar voor goed onderhouden modellen is meer dan 8.000 euro al snel aan de orde.. De directe voorganger gaat qua prijs nog een stapje verder en wordt in goede staat verkocht voor meer dan 12.000 euro. Wie van een Audi 80 B1 wil genieten, kan rekenen op prijzen tussen 5.000 en 12.000 euro, hoewel het aanbod inmiddels steeds kleiner wordt vanwege de hoge leeftijd van het voertuig. De marktwaarde van een Audi 80 B4 2.0 E met 115 pk in goede staat zonder grote gebreken ligt rond de 2500 euro. In minder goede staat, d.w.z. met gebreken en gebruikssporen, maar rijklaar en verkeerswaardig, ligt de prijs rond de 1200 euro. De marktwaarde van een Audi 80 Avant RS2 met 315 pk ligt al aanzienlijk hoger, rond de 55.900 euro in goede staat en met zware gebruikssporen ligt hij rond de 31.200 euro.
Design
Exterieur
Gedurende de hele productieperiode werd de Audi 80 gepresenteerd als visueel serieus en ingetogen, maar niettemin hoogwaardig en verfijnd. De Audi 80 B1 heeft ronde koplampen en een motorkap die iets voorbij de grille uitsteken en enigszins doen denken aan de Ford Mustang uit die tijd. Het Type 82 presenteerde zich met een volledig verbeterd front met nu rechthoekige koplampen. Ook aan de achterzijde zijn enkele wijzigingen aangebracht, waarvan de meest opvallende de nu bredere achterlichten zijn. Visueel was de Audi 80 B2 sterk gebaseerd op de B1 na de introductie van de facelift, maar oogde langgerekter en iets dynamischer door de verlengde carrosserie.
De derde generatie van de Audi 80 bracht een visuele verandering met zich mee, die nu een duidelijk ronder uiterlijk en dus een wat goedmoediger gezicht had. De lijnen waren nog steeds rechtlijnig, maar de overgangen waren wat soepeler. De rondingen zijn bijvoorbeeld goed zichtbaar op de voor- en achterbumper. De stap naar de vierde generatie kan opnieuw op dezelfde manier worden beoordeeld als de vervanging van de eerste door de tweede generatie, zodat alleen kleine details zoals de bumper en de motorkap werden gewijzigd.
Interieur
Het interieur was naar de maatstaven van die tijd zeer stijlvol en voldeed aan de hoge eisen van het bedrijf uit Ingolstadt. In het interieur werden hoogwaardige kunststoffen gebruikt en er was keuze uit verschillende stoelbekledingen en kleuren. Al met al was het interieur zeer goed gestructureerd, zodat de bewoners na een korte inwerkperiode hun weg goed konden vinden. Ook is er een afsluitbaar, royaal bemeten handschoenenkastje gecreëerd voor een veilige opbergmogelijkheid.
Veiligheid
Veiligheid is altijd een topprioriteit geweest bij Audi. Vooral voor voertuigen in de veelgebruikte middenklasse, die populair waren bij gezinnen en zakenmensen, speelt veiligheid een centrale rol. Zo introduceerde de Audi 80 B3 het toenmalige innovatieve veiligheidssysteem Procon-ten, dat wordt beschouwd als de voorloper van de huidige airbag. Bovendien wist de Audi 80 B4 indruk te maken met een zeer goede voetgangersveiligheid, wat onder andere te danken was aan de sterke carrosserievoorkant. Veiligheidsgordels met gordelspanners en in hoogte verstelbare deflectoren en in hoogte verstelbare hoofdsteunen op de voorstoelen zorgen voor nog meer veiligheid in het interieur.
Op het gebied van betrouwbaarheid behoorde de Audi 80 altijd tot de beste in zijn klasse en kon hij overtuigen met zeer lage defecten.
Alternatieven
Zelfs in de periode van de jaren zeventig tot de jaren negentig was de middenklasse zeer concurrerend. De Mercedes Benz C-klasse was bijvoorbeeld sinds 1982 in de middenklasse vertegenwoordigd met de "Mercedes 190" (modelserie 123), voordat deze in 1993 werd vervangen door de C-Klasse. BMW, de derde Duitse premiumfabrikant, wilde ook deze belangrijke voertuigklasse voor zich winnen en bracht al in de jaren zestig de 1502, 1602, 1802 en 2002 modellen op de markt, voordat deze in 1975 werden vervangen door de 3-serie BMW (modelserie E21) - een modelserie die tot op heden is blijven bestaan. Naast deze twee topmerken kreeg de Audi 80 ook te maken met zijn bedrijfsbroer VW Passat, waarmee hij een zeer groot deel van het platform deelde. Daarnaast zijn er nog enkele andere concurrenten van de Audi 80, waaronder bijvoorbeeld de FordTaunus (later Sierra) en de Opel Ascona (later Opel Vectra).