Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Audi Q8

Sterke punten
  • Premium afwerking
  • Moderne SUV-coupé-look
  • Verkrijgbaar als plug-inhybride
Zwakke punten
  • Premiumprijs
  • Dure uitrusting
  • Hoog brandstofverbruik

Audi Q8: Het vlaggenschip van de Q-vloot

Sinds 2018 is de Audi Q8 het vlaggenschip van de Q-vloot uit Ingolstadt. Hij belooft de combinatie van een elegant interieur, een dynamische offroadlook en veel comfort. Naast twee sportieve versies is hij ook verkrijgbaar als plug-inhybride. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Audi Q8 versterkt het SUV-aanbod van Audi met een aantrekkelijk, modern design, zonder in te boeten aan ruimte.
  • De grote SUV-coupé is verkrijgbaar met conventionele benzine- (V6 en V8) en dieselmotoren (V6) met vermogens die variëren van 231 tot 507 pk.
  • Het motorenaanbod wordt uitgebreid met de plug-inhybride TFSI e-versies met een actieradius tot 54 km op stroom.
  • De Audi Q8 is verkrijgbaar in een ultrasportieve RS-versie, aangedreven door een 600 pk sterke twin-turbo V8.
  • In ware Audi-traditie is de Q8 standaard uitgerust met Quattro-vierwielaandrijving, zodat hij alle weersomstandigheden aankan.
  • Ondanks zijn sportieve looks biedt de Audi Q8 het beste comfort van het hele SUV-gamma van het merk.

Gegevens

Motoren

De Audi Q8 deelt veel van zijn catalogus en onderdelen met zijn meer familiegerichte broer, de Q7. De coupévariant verschilt echter in die zin dat hij de nadruk legt op sportiviteit, terwijl de plug-inhybride-versies behouden blijven.

De Q8 heeft namelijk niet één maar twee plug-inhybride motoren. Ze worden 55 TFSI e en 60 TFSI e genoemd en delen dezelfde genen. Ze zijn allebei gebaseerd op een 340 pk sterke turbobenzine V6 gekoppeld aan een elektromotor in de versnellingsbak en voorzien van Quattro-vierwielaandrijving. Beide varianten delen ook dezelfde 14,4 kWh (netto) batterij, goed voor een elektrisch bereik van 49 tot 54 km. Uiteindelijk beschikt de Q8 55 TFSI e over 381 pk en 600 Nm koppel. De Q8 60 TFSI e, daarentegen, heeft 462 pk en 700 Nm koppel.

De conventionele motoren van de Q8 komen in de vorm van twee 3.0-liter V6-blokken. De eerste drinkt diesel en levert 231 pk (45 TDI) of 286 pk (50 TDI). De benzinevariant levert 340 pk (55 TFSI). Alle versies van de Q8 zijn standaard uitgerust met een achttraps automatische transmissie en Quattro-vierwielaandrijving.

Het Q8-gamma omvat ook twee sportieve varianten. De SQ8, die voorheen een V6 op diesel gebruikte, is nu uitgerust met een 4.0-liter twin-turbo V8 op benzine. Met 507 pk accelereert de grote SUV-coupé in 4,1 seconden naar 100 km/u. Aan de top van het gamma staat de RS Q8. Hij gebruikt dezelfde V8-motor, maar deze keer met 600 pk. Deze supersportieve variant accelereert naar 100 km/u in slechts 3,8 seconden en gaat door tot 280 km/u.

Wat het verbruik betreft, scoren de plug-inhybrides het best met een gemiddeld brandstofverbruik van 2,7 tot 2,9 l/100 km en CO2 -emissies van 64 tot 66 g/km (WLTP). De instapdiesel vertoont een minimum van 8,3 l/100 km en 219 g/km CO2, terwijl de benzine het niet beter doet met een minimum van 10,6 l/100 km en 242 g/km CO2 (WLTP).

Afmetingen

Als vlaggenschip van de Q-serie moet de Audi Q8 groots uitpakken. De SUV is bijna 5 meter lang en 2 meter breed, waardoor hij er nogal indrukwekkend uitziet. Deze afmetingen reflecteren zich ook in het gewicht, dat varieert rond de 2.400 kg voor de hybrides**. De wielbasis van 3 meter leidt tot een zeer royale binnenruimte.

Naast vijf comfortabele zitplaatsen biedt de grote kofferklep toegang tot een laadvolume van 605 tot 1.755 liter, wat voldoende is voor vakanties of omvangrijke bagage. Hybrideversies moeten een kleine concessie doen op het gebied van laadruimte vanwege hun accu’s, waardoor er 505 tot 1.625 liter overblijft. Het trekvermogen ligt tussen 2.700 en 3.500 kg.

Wat volgt is een overzicht van de belangrijkste technische specificaties van de Audi Q8. Hier gaat het concreet om de Audi RS Q8 quattro.

Productie 2020 - heden
Lengte, breedte, hoogte 5,0 m x 2,0 m x 1,7 m
Wielbasis 3 m
Inhoud bagageruimte 605 - 1.755 l
Ledig gewicht 2.290 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.015 kg
Cilinderinhoud 3.996 cm³
Koppel 800 Nm
Topsnelheid 280 km/u
Versnelling 0-100 km/h 3,8 s
Tankinhoud 80-105 l
Verbruik 13,2 l
CO2-uitstoot 276 g/km

Uitvoeringen

De Audi Q8 wordt aangeboden in zeven uitvoeringen: Pro Line, Pro Line Advanced, Pro Line S, Pro Line S Competition, SQ8 en RS Q8. Het instapniveau omvat meteen de elektrische achterklep, de Audi Virtual Cockpit, adaptieve demping, LED-verlichting en 19-inchwielen.

De Audi SQ8 wordt geleverd met een speciale bodykit, waaronder een grille met zilveren accenten, minstens 21-inchwielen en vier uitlaatpijpen aan de achterzijde. De SQ8 is ook leverbaar met Competition-uitrusting.

De Audi RS Q8 onderscheidt zich van zijn conventionele tegenhangers niet alleen door zijn grote motor en speciale onderstelaanpassingen, zoals de sportieve luchtvering. Als optie kan deze supersportwagen worden uitgerust met keramische remmen en een met zelfblokkerend achterdifferentieel en actieve rolstabilisatie. Wat het uiterlijk betreft, is de grote grille aan de voorkant gehuld in een duister tintje en zijn op de achterbumper de twee ovale uitlaatpijpen te zien die kenmerkend zijn voor de RS-reeks.

Prijzen

Het Audi Q8-gamma begint vanaf 94.390 euro (consumentenadviesprijs). Benzinemotoren krijg je vanaf € 118.700 (Q8 55 TFSI Pro Line). Het plug-inhybridegamma begint bij € 94.390 (55 TFSI e), terwijl de sportieve SQ8 en RS Q8 respectievelijk € 179.213 en € 204.838 moeten kosten. Op de tweedehandsmarkt beginnen de prijzen van een occasion Audi Q8 bij zo’n € 69.000.

Het is ook mogelijk een Audi Q8 te leasen, dat kan met Audi Private Lease. Zo is de Audi Q8 55 TFSI e quattro Tiptronic Pro Line (plug-inhybride) verkrijgbaar vanaf € 1.504 per maand.

Design

Over smaak valt niet te twisten, maar de Audi Q8 gaat niet onopgemerkt voorbij. Zijn grote afmetingen dragen daartoe bij, maar ook de typische Audi-designelementen.

Exterieur

De Q8 is niet zomaar een Q7 in coupévorm. Nee, het model heeft zijn eigen unieke carrosserie. Een grote grille domineert de voorkant, terwijl de achterkant vooral te herkennen is aan de lichtbalk en de verjongde daklijn. Eén effen kleur, tien metaalkleuren en één parelmoerkleur zijn beschikbaar. Voor een meerprijs omvat het assortiment exclusieve kleuren in minimaal 10 tinten. De wielmaten variëren van 19 tot 23 inch.

Interieur

Het interieur van de Audi Q8 veroorzaakte bij zijn lancering een breuk met zijn meer gezinsgerichte broer. Sindsdien is de Q7 bijgebeend met een gelijkaardig, horizontaal dashboard dat wordt gedomineerd door twee aanraakschermen. Het 10,1-inch scherm regelt het infotainmentsysteem, terwijl het 8,6-inch scherm er net onder alles voor zijn rekening neemt wat met de klimaatregeling te maken heeft. Optioneel kan de Q8 worden uitgerust met sportzetels met geïntegreerde hoofdsteunen, terwijl het dashboard kan worden aangekleed met aluminium en edele houtsoorten (essen en eucalyptus). De S- en RS-versies combineren leder, alcantara en koolstofvezel (optioneel).

audi-q8-interior

Veiligheid

Ongeacht de uitvoering is de Audi Q8 standaard uitgerust met alle nodige veiligheidsvoorzieningen. Dit gaat van een veelvoud aan airbags tot het actieve veiligheidspakket van Audi Pre Sense Front. Dit omvat het Audi Active Lane Assist-systeem, cruise control en noodremassistent met voetgangersherkenning. Het City Assist-pakket vult dit aan met een kruispuntassistent, Blind Spot Monitoring en Audi Pre Sense Rear met kruisingsassistent achteraan. In 2020 behaalde de Q8 5 sterren in de crashtests van Euro NCAP, ondanks gemiddelde resultaten voor voetgangersbescherming (71%) en actieve veiligheid (73%).

Alternatieven

De Audi Q8 speelt in een segment dat nog niet zo lang bestaat: dat van de grote, premium SUV-coupé. De onbetwiste koning van de verkoop en eerste concurrent is natuurlijk de BMW X6. In tegenstelling tot de Q8 is deze nog niet beschikbaar als hybride. De volgende in de rij is de Porsche Cayenne Coupé, die zijn onderstel deelt met de Audi en ook de Mercedes GLE Coupé wil verkopen uit Ingolstadt wegsnoepen. De krachtige versie van de Q8, de RS Q8, neemt het ook op tegen de Lamborghini Urus.