Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-q4-e-tron-front

Audi Q4 E-Tron

1 / 3
audi-q4-e-tron-front
audi-q4-e-tron-side
audi-q4-e-tron-back

Sterke punten

  • Luxer dan technisch identieke Volkswagen ID.4
  • Geraffineerd rijgedrag
  • Ruimer dan formaat doet vermoeden
  • Gunstige actieradius

Zwakke punten

  • Stuk duurder dan Volkswagen en Skoda
  • Niet ideaal voor caravanliefhebbers (max. 1200 kg)
  • Fabrieksgarantie van ‘slechts’ twee jaar

Audi Q4 e-tron : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi Q4 e-tron, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Audi Q4 e-tron: bekende techniek, herkenbare luxe

Audi was een van de eerste mainstream automerken die groots inzette op het gebied van elektrisch rijden. De Audi e-tron SUV was het eerste volledig elektrische model van het merk en direct een schot in de roos. Ondanks de stevige prijs ging het model als een warm broodje over de toonbank. Met de Q4 e-tron prolongeert Audi dit succes. Lees meer

Interesse in een Audi Q4 E-Tron

Audi Q4 E-Tron occasions
Audi Q4 E-Tron nieuwe auto's
Audi Q4 E-Tron dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Veel luxe en hoogwaardige afwerking
  • Gunstige actieradius tot 520 km
  • Relatief compact en toch ruim
  • Groot aantal uitvoeringen beschikbaar

Technische gegevens

Motorisatie

De Audi Q4 e-tron is leverbaar in vier verschillende motorvarianten. De basisversie gaat door het leven als Q4 e-tron 35. Deze heeft een elektromotor van 125 kW (170 pk) en 321 Nm die de achterwielen aanstuurt. De energie wordt geleverd door een batterij met een capaciteit van 55 kWh, goed voor een actieradius tot 341 kilometer volgens de officiële WLTP-meting. Dat de Audi Q4 e-tron 35 een beetje power tekort komt ten opzichte van zijn formaat en gewicht, blijkt wel uit de sprint van 0-100 km/u in ‘slechts’ 9 seconden. In werkelijkheid beslist niet traag, maar wel voor een elektrisch premiummodel dat normaal bloedsnel is.

De tweede motorvariant op de prijslijst is de Audi Q4 e-tron 40 met 150 kW (204 pk) en een batterij van 82 kWh. Daarmee haalt hij op papier een actieradius van 520 kilometer. Er is ook een Audi Q4 e-tron 45 quattro met dezelfde 82 kWh-batterij als de Q4 e-tron 40. Echter is deze standaard uitgerust met vierwielaandrijving en een krachtigere aandrijflijn van 195 kW (265 pk) en 425 Nm. Daarom biedt de Q4 e-tron 45 quattro met 501 kilometer een iets kleinere actieradius dan de minder potente Q4 e-tron 40 met 520 kilometer rijbereik. Het is maar net wat je belangrijk vindt.

Dan hebben we nog de topversie en dat is de Audi Q4 e-tron 50 quattro. Die is met 220 kW (299 pk) en 460 Nm veruit de krachtigste en sprint in 6,2 seconden van 0-100 km/u. Daarentegen verbruiken die krachtige elektromotoren wel extra stroom en dus is de actieradius van de ’50 quattro’ met 82 kWh-batterij beperkt tot zo’n 490 kilometer.

Afmetingen

De Audi Q4 e-tron is op papier bijna 4,60 meter lang, bij een breedte en hoogte van respectievelijk 1,86 en 1,63 meter. Dat zijn potige buitenmaten, al doet de auto visueel compacter aan. Een knap staaltje werk van de exterieurdesigners. Open de portieren, neem plaats en je wordt enigszins verrast door de hoeveelheid binnenruimte. Zowel voor- als achterin is het comfortabel toeven. En zelfs met alle zitplaatsen bezet blijft er nog een riante 520 liter voor bagage over.

Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de Audi Q4 e-tron:

Audi Q4 e-tron
Marktintroductie 2021
Lengte x breedte x hoogte 4,58 x 1,86 x 1,63 m
Wielbasis 2,76 m
Inhoud bagageruimte 520 l
Ledig gewicht 1.890 - 2.135 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.475 - 2.720 kg
Vermogen 125 kW (170 pk) - 220 kW (299 pk)
Koppel 310 - 460 Nm
Topsnelheid 160 - 180 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,0 - 6,9 sec
Batterijcapaciteit 52 - 77 kWh
Verbruik 15,8 - 16,5 Wh/100km
Actieradius 341 - 521 km

Varianten

Sinds een paar jaar hanteert Audi een merkwaardig strategie wat betreft de typenamen. Viel in het verleden aan de hand van de cijfers en letters achter op de achterklep te ontdekken met welke motorisering je van doen had, sindsdien moet je Audi-kenner zijn om die wijsheid in pacht te hebben.

Tegenwoordig luisteren de modellen van het merk naar ’30, 40, 45 of 50’, gevolgd door het motorentype ‘TSI’ en ‘TDI’ of in het geval van de elektrische modellen ‘e-tron’. Neem bijvoorbeeld de Audi Q4 e-tron 35. Die heeft geenszins een 35 kWh-batterij, wat je misschien zou denken, maar eentje van 52 kWh. De duurdere e-tron 40, 45 en 50 beschikken allen over een 82 kWh batterijpakket. Vervolgens zijn er nog de verschillende uitrustingsniveaus: Edition, Advanced edition en S edition. Laatstgenoemde spreekt boekdelen en betreft de steevast populaire sportversie, compleet met sportievere bumpers rondom, grote wielen met breed rubber, geprofileerde sportstoelen en een overwegend zwart dan wel grijs interieur.

Prijzen

Het gaat hier om een volwaardige Audi, en ook nog eens een volledig elektrisch model. Tel deze twee zaken bij elkaar op en je weet dat je aardig in de buidel mag tasten. De nieuwprijzen van de Audi Q4 e-tron beginnen bij 52.105 euro en lopen op tot 77.165 euro voor de topversie in de reeks, de Q4 e-tron 50 S edition. Ben je dan alsnog niet tevreden met de uitrusting, reken dan al gauw op een additionele 10 tot 15 mille extra wanneer je aan het winkelen slaat in de optielijst. Dit hoeft trouwens niet per se. Zelfs de basisversie is al behoorlijk rijk uitgerust. Dat is wel eens anders geweest bij Audi.

Design

Buitenkant

Je hoeft geen kenner te zijn om direct te zien dat de Q4 e-tron afkomstig is uit de stal van Audi. Het design van de Q4 is onmiskenbaar Audi met de welbekende gapende ‘single frame’-grille en de zachte rondingen, gecombineerd met scherpe vouwen in het koetswerk. Ondanks zijn riante voetafdruk doet de Q4 e-tron visueel compacter aan. De Skoda Enyaq uit hetzelfde Volkswagen Group-concern en met dezelfde technische basis kent nagenoeg dezelfde afmetingen als de Audi Q4 e-tron, maar die oogt meer uit de kluiten gewassen vanwege de vele strakke lijnen. Petje af voor de designers uit Ingolstadt, de thuishaven van Audi, waar het merk zijn ontwerp- en ontwikkelingscentrum heeft gevestigd.

Binnenkant

De Audi Q4 e-tron is binnenin opvallend ruim. Dit komt mede dankzij de riante wielbasis van 2,76 meter en het feit dat de auto geen middentunnel heeft, waardoor er meer vloerruimte is. Daarnaast is er ook 520 liter aan bagageruimte beschikbaar wanneer alle zitplaatsen in gebruik zijn. Ook voorin zit je uiteraard riant en heerlijk comfortabel, met direct zicht op het strakke, hypermodern gestileerde dashboard en ruimteschipachtige cockpitmet fraaie schermen. Zelfs het stuurwiel is opvallend modern ontworpen. Op dit gebied onderscheidt de Audi Q4 e-tron zich merkbaar van zijn goedkopere concerngenoten, de eerder al even aangestipte Skoda Enyaq en Volkswagen ID.4.

De gebruikte materialen zijn van hoog niveau in de Audi, de afwerking zowaar nog hoger. Kanttekening: wel moet Audi erop blijven letten deze luxueuze indruk niet alleen op ooghoogte achter te laten, maar ook op plaatsen die zich niet meteen in het blikveld bevinden. Want bij het stofzuigen van bijvoorbeeld het voetencompartiment ontsieren de daar gebruikte (goedkopere) plastics de algehele kwaliteitsbeleving enigszins.

Veiligheid

Zoals je mag verwachten van een Audi, scoort de Q4 e-tron uitstekend op het gebied van veiligheid. Zowel actief als passief. Ondanks dat knieairbags en een actieve motorkap ontbreken, kreeg de Audi Q4 in 2021 de maximale score van vijf sterren toebedeeld bij de verregaande veiligheidstests van Euro NCAP.

Met name de bescherming van volwassen inzittenden werd hoog beoordeeld, net als de bescherming van kinderen in de auto. De vele beschikbare intelligente rijhulpsystemen (ADAS) doen ook een duit in het zakje als het op veiligheid aankomt.

Alternatieven

Het segment van de Audi Q4 e-tron behoort tot de snelst groeiende in de wereldwijde automarkt. Het aantal concurrenten is in korte tijd explosief toegenomen. Alternatieven voor de Q4 e-tron zijn er dan ook genoeg. Van oudsher kijken we eerst naar de Europese premiummerken Mercedes-Benz, BMW en Volvo, die de EQC, iX3 en XC40 Recharge in de aanbieding hebben. Daarnaast hebben de wat goedkopere en minder luxe Skoda Enyaq en Volkswagen ID.4 die onderhuids nagenoeg hetzelfde zijn als de Audi Q4 e-tron. Daarnaast zijn er steeds meer alternatieven uit China, ook in de wat duurdere luxeklasse.

FAQ

Hoeveel kost de Audi Q4 e-Tron?
Prijzen van de Audi Q4 e-tron beginnen bij 52.105 euro en lopen op tot 77.165 euro voor de topversie hert aanbod, de Q4 e-tron 50 S edition. Ter indicatie: de technisch vergelijkbare Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq zijn zo’n 10.000 euro voordeliger. Wist je trouwens dat de Audi Q4 e-tron er ook in een flamboyante coupé-variant is, de Q4 e-tron Sportback. Die is er vanaf 59.020 euro.
Hoe lang duurt het om deAudi Q4 e-tron op te laden?
De laadtijd van de Audi Q4 e-tron is afhankelijk van de betreffende batterijversie. De versie met 52 kWh-batterij kan met een vermogen van 7,4 kW worden opgeladen met wisselstroom (AC). Snelladen met gelijkstroom (DC) kan bij deze versie met een vermogen van maximaal 100 kW. De Audi Q4 e-tron met 82 kWh-batterij is geschikt voor 11 kW AC-laden en 125 kW DC-snelladen, waarmee de batterij in circa 30 minuten tot 80% is op te laden.
Welke actieradius heeft de Audi Q4 e-tron?
De actieradius van de Audi Q4 e-tron (volgens de officiële WLTP-meting) bedraagt tussen de 341 en 521 kilometer, afhankelijk van de batterij, motorisering en uitvoering. In de praktijk, rekening houdend met allerlei factoren die de actieradius beïnvloeden, kun je rekenen op een actieradius van circa 270 tot 430 kilometer.

Meer informatie

Meer links