Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-e-tron-gt-front

Audi E-Tron GT

1 / 3
audi-e-tron-gt-front
audi-e-tron-gt-side
audi-e-tron-gt-back

Sterke punten

  • Knappe prestaties, zeker als RS
  • Afwerkingskwaliteit interieur
  • Exotische look

Zwakke punten

  • Meerwaarde t.o.v. Porsche Taycan
  • Niet zo grote koffer
  • Peperduur

Audi e-tron GT : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi e-tron GT, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Audi E-Tron GT: de Taycan uit Ingolstadt

Audi ging voor zijn sportieve elektrische sedan aankloppen bij Porsche, dat de basis van zijn Taycan doorgaf voor deze E-Tron GT. De wielbasis, lengte en aandrijflijnen zijn hetzelfde, maar de Audi heeft wel een volledig eigen design, zowel voor het koetswerk als het interieur. Lees meer

Interesse in een Audi E-Tron GT

Audi E-Tron GT occasions
Audi E-Tron GT nieuwe auto's
Audi E-Tron GT dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Met de prestaties zit het sowieso goed in de Audi E-Tron GT, zeker als supersnelle RS E-Tron GT met 600 pk en een sprinttijd van 0-100 km/u in amper 3,3 seconden.
  • De Audi E-Tron GT heeft een volledig eigen look én een eigen interieur, dat in tegenstelling tot de Taycan minder gebruik maakt van aanraakgevoelige oppervlakken, maar wel nog fysieke knoppen heeft voor de belangrijkste bedieningen.
  • Naast supersnel accelereren, kan de E-Tron GT ook supersnel opladen dankzij zijn 800 volt-accu, die een laadsnelheid tot 270 kW aankan. Dat betekent een batterij die weer tot 80% is opgeladen in 22,5 minuten.
  • De Audi E-Tron GT is gezegend met een uitzonderlijk goede rijdynamiek, zeker voor zijn formaat en gewicht, waarmee hij een perfecte balans slaat tussen sportwagen en luxesedan.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Audi E-Tron GT is met twee motorisaties te krijgen: een naamloze basisversie en de supersnelle RS E-Tron GT.

Niet dat de gewone E-Tron GT traag is, want die ontwikkelt dankzij zijn twee elektromotoren (een per as, vierwielaandrijving is dus standaard) nog steeds 476 pk en 630 Nm. Er is ook een tijdelijke overboostfunctie die het vermogen gedurende 2,5 seconden naar 530 pk opvoert, bijvoorbeeld voor een snelle sprint van 0-100 km/u in 4,1 seconden. Het rijbereik bedraagt 487 km volgens de WLTP dankzij zijn 85 kWh grote batterij. Diens 800 V-technologie maakt het mogelijk om tot 270 kW te snelladen, wat een 80% volle batterij geeft in amper 22,5 minuten.

De RS E-Tron GT is echter nog een stukje sneller, niet qua opladen, wel qua acceleratie: in 3,3 seconden naar de 100 km/u dankzij een 600 pk en 830 Nm sterke combinatie. De overboost duwt het vermogen hier tot 646 pk. Dat extra vermogen beperkt het rijbereik wel een beetje, de RS E-Tron GT haalt 472 km. De topsnelheid van de gewone E-Tron GT is 245 km/u, de RS E-Tron GT haalt 250 km/u.

Afmetingen

De Audi E-Tron GT is bijna exact even groot als de Porsche Taycan waarop hij is gebaseerd, en meet dus 4,99 meter lang, 1,96 meter breed en 1,40 meter hoog. Aan boord is er plaats voor 5 personen, maar de instap naar achter is niet zo gemakkelijk door de aflopende daklijn. De koffer is ook niet zo groot als je zou verwachten van een auto van dit formaat: 405 liter voor de E-Tron GT, 350 liter voor de RS E-Tron GT. Een trekhaak monteren is niet mogelijk. Het gewicht van beide modellen bedraagt ongeveer 2,3 ton.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de Audi E-Tron GT

Productie Sinds 2021
Lengte, breedte, hoogte 4,99 m, 1,96 m, 1,40 m
Wielbasis 2,9 m
Inhoud bagageruimte 405 l
Ledig gewicht 2.251 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.840 kg
Cilinderinhoud n.v.t.
Maximaal koppel 630 Nm
Topsnelheid 245 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 4,1 s
Tankinhoud n.v.t.
Verbruik 19,9 kWh/100km
CO2-uitstoot 0 g/km

Uitvoeringen

De Audi E-Tron GT heeft geen verschillende uitrustingsniveaus, maar de basisuitrusting is gelukkig al vrij compleet voor een auto van deze prijs. Je krijgt 19-duims lichtmetalen velgen, LED-koplampen, een panoramisch glazen dak, het MMI Navigation Plus-systeem, digitale tellers, zwarte lederen en elektrisch verstelbare sportzetels met verwarming vooraan, automatische airco in 3 zones met een warmtepomp en parkeersensoren voor- en achteraan.

De RS E-Tron GT heeft een iets meer uitgebreide standaarduitrusting: 20-duims velgen, een adaptieve luchtvering, remschijven met een speciale coating, LED-matrixkoplampen, een Bang & Olufsen-audiosysteem, een memoryfunctie voor de elektrische stoelen en natuurlijk wat extra vermogen. Toch is het niet moeilijk om de basisprijs van beide modellen nog enkele tienduizenden euro’s op te krikken via de optielijst.

Nieuw- en occasionprijzen

De Audi E-Tron GT heeft een vanafprijs van 108.605 euro, de RS E-Tron GT is te bestellen vanaf 151.475 euro. Een zeer forse prijs, inclusief opties zit je al gauw aan 125.000 euro voor een E-Tron GT. Daarmee is het model de duurste elektrische wagen in het Audi-gamma.

De Audi E-Tron GT is nog maar sinds 2021 op de markt en het aanbod aan occasions is nog niet erg uitgebreid, maar je vindt demowagens of licht gebruikte modellen vanaf 107.950 euro. De RS E-Tron GT is te vinden vanaf 142.500 euro.

Design

Exterieur

Audi gaf al een preview van zijn ranke elektrische vierdeurscoupé met het E-Tron GT Concept, dat in 2018 werd voorgesteld aan het publiek. De verschillen waren erg klein tussen de conceptcar en het productiemodel, enkel details zoals deurklinken en de knoppen van het interieur werden gewijzigd. Audi heeft ondanks de Taycan-basis voor een volledig eigen design gekozen dat er erg futuristisch uitziet, met de brede lichtstrook op de kont en de singleframegrille die nu in koetswerkkleur gespoten kan worden. Toch zijn er een aantal elementen die zijn roots weggeven, zoals de brede heupen en het feit dat er geen grote kofferklep is, in tegenstelling tot de Sportback-modellen van Audi.

Interieur

Aan boord is de sfeer typisch Audi, ook hier heeft het merk gekozen voor een eigen design, al neemt de E-Tron GT niet het dubbele centrale aanraakscherm over van de andere grote modellen van het merk (A6, A7, A8). In de plaats daarvan zitten er nog steeds echte knoppen op de middenconsole om zaken als de rijmodus of de klimaatcontrole in te stellen. Dat creëert een groot pluspunt voor de ergonomie.

Achterin is er plaats voor drie, maar de middelste zitplaats is enkel voor noodgevallen, aangezien je tussen twee goedgevormde stoelen in zit. Ook de instap (en het zicht) naar achteren is niet ideaal door de steil aflopende daklijn.

audi-e-tron-gt-interieur

Audi e-tron GT 60 quattro Interior 3

Rijhulp en veiligheid

De Audi E-Tron GT heeft nog geen crashtest ondergaan bij Euro NCAP (de Porsche Taycan haalde wel 5 sterren in 2019). De standaarduitrusting omvat enkel een noodremhulp en parkeersensoren voor- en achteraan. Voor zaken als adaptive cruise control, een rijstrookassistent, een uitwijkassistent, parkeerhulp, een noodassistent en meer moet je bijbetalen.

Alternatieven

De Audi E-Tron GT is natuurlijk het best te vergelijken met de Porsche Taycan, die met een vanafprijs van 92.688,59 euro een stuk goedkoper is dan de Audi, maar ook minder vermogen heeft en minder goed is uitgerust. Vergeleken met de equivalente Taycan 4S (116.266,87 euro) is de Audi dan weer bijna 10.000 euro goedkoper. Verder gaat de Audi de concurrentie aan met de Tesla Model S, die minder dynamisch is, maar wel verder kan rijden op een batterij en als Plaid sneller is in een rechte lijn. De Mercedes EQS is dan weer veel meer gericht op comfort dan sport, en heeft ook een grotere actieradius.

FAQ

Hoeveel kost de Audi E-Tron GT?
De Audi E-Tron GT heeft een vanafprijs van 108.605 euro euro, de RS E-Tron GT is te bestellen vanaf 151.475 euro.
Hoe snel is de Audi E-Tron GT?
De gewone Audi E-Tron GT kan in 4,1 seconden van 0-100 km/u sprinten, de RS E-Tron GT doet er amper 3,3 seconden over.
Hoeveel kilometer kan je rijden met de Audi E-Tron GT?
De RS E-Tron GT heeft een theoretisch rijbereik van 472 km, de E-Tron GT kan officieel tot 487 km rijden op een lading. In de praktijk mag je eerder rekenen op ongeveer 400 km.

Meer informatie

Meer links