Audi S1 te koop: tweedehands en nieuw

Audi S1

Audi S1

Audi S1- heel veel pk’s in een compacte auto

Een leuke, snelle en gebruikte Audi S1 is ideaal voor als je houdt van kleine en snelle auto's. De S1 bevindt zich in hetzelfde segment als de Mini en de VW polo R, allemaal felle, kleine auto's die zich niet zo snel tegen laten houden. De S1 is erg betrouwbaar op de weg dankzij de aandrijftechniek. De motor biedt enorm veel vermogen voor een auto met deze afmetingen, dus je hoeft niet bang te zijn dat je bij het stoplicht als laatste weg bent. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Audi S1, de compacte hatchback met 230 pk

In 2014 introduceerde Audi de snelle sportversie van de Audi A1 en noemde deze de Audi S1. De introductie vond plaats in februari 2014 in Genève tijdens de Autosalon. De Audi S1 is een compacte, 3-deurs hatchback die qua uiterlijk op de Audi A1 lijkt, maar dan met andere koplampen en bumpers. Je kunt de auto herkennen aan de exclusieve gele kleur, de achterspoiler, 18 inch wielen, vier uitlaten en de aluminiumkleurige matte grille en spiegelkappen die je alleen bij de S en RS uitvoeringen tegenkomt. De prijs bij introductie was € 38.900 voor de 3-deurs S1 en de 5-deurs S1 Sportback kostte € 39.900. De S1 wordt gemaakt in de Brusselse Audi-fabriek.

De Audi S1 is standaard voorzien van Quattro, het vierwielaandrijving systeem van Audi. De S1 rijdt voornamelijk met voorwielaandrijving, maar als de voorwielen hun grip bijna verliezen, dan schakelt het Quattro systeem de achterwielaandrijving ook in, met maximaal 50% van het motorvermogen. De auto is alleen leverbaar met een handmatige 6-versnellingsbak en de ophanging van de achterwielen heeft Audi voor dit model geleend van de A3.

Het interieur is typisch Audi. Strakke lijnen, grote bedieningselementen en ergonomische details vormen de basis van de cabine. De gele buitenkant wordt ook binnenin voortgezet, met een gele bies op de middenconsole en gele contraststiksels door de hele auto heen. Daarnaast zijn er veel rode accenten op het dashboard die in het donker worden verlicht door LED lampjes.

Het weggedrag van de auto is snel en betrouwbaar. Met name in de bochten geeft de vierwielaandrijving een grip waar geen einde aan lijkt te komen. Erg opwindend is het niet, want na een tijdje rijden went dit en vind je het de normaalste zaak van de wereld dat je voor, in of na een bocht zo ongeveer alles kunt doen met de auto, omdat het steeds goed afloopt. Dit maakt de S1 wel zeer betrouwbaar.

Mini JCW Countryman ALL4 vs Audi S1

Net als de Audi S1 heeft de Mini een vierwielaandrijving die zorgt voor snel optrekken. Audi’s quattro AWD-systeem staat wel beter bekend om de effectiviteit dan de aandrijving van de Mini. Deze JCW-versie van de Mini Countryman heeft een pittige motor van 208 pk, zo’n 22 pk minder dan de S1, en wordt geleverd met vier deuren, waardoor deze praktischer is dan de 2-deurs versie van de S1.

Op de weg zijn de positiviteit en de scherpe wendbaarheid van de Mini bedoeld om je tot het einde van de rit bij de les te houden. Hetzelfde geldt voor het koppel en de stuurinrichting die de stuurkolom opfleurt. Het is een niveau van interactie wat de S1 niet probeert te evenaren. De lichte en directe handmatige versnelling en de korte wielbasis van de S1 maken de auto misschien wat parmantig voor een snelle Audi. Door het koortsachtige van de Mini Cooper lijkt de Audi wel wat ongevoelig tijdens snelle werk op het rechte stuk. Maar de auto lijkt tevreden met de beheerste snelheid.

VW Polo R vs Audi S1

De Polo R was een zeer beperkte serie, maar de Polo is een volwaardige, vierwielaangedreven supermini met met een rally-stamboom. Met een 250 pk sterke motor beschikt de auto over bijna 20 pk meer dan de S1. De vierwielaandrijving van de Polo R, gebaseerd op Haldex, is qua vermogen zeer vergelijkbaar met de S1.

De Polo R heeft een handgeschakelde 6-versnellingsbak, net als de Audi S1, maar kan ook geleverd worden met een 7-traps automaat. Beide wagens delen hetzelfde platform en lijken dus erg op elkaar.

Motoren

De Audi S1 heeft onder de motorkap een 2.0 liter viercilinder TFSI lijnmotor met turbo en directe brandstofinjectie. De krachtige motor levert een vermogen van 231 pk en een koppel van 370 Nm. De S1 accelereert met deze motor in 5.8 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. Zoals bij alle S en SR-modellen het geval is, wordt de topsnelheid van de auto begrensd op 250 km/u.

Volgens Audi verbruikt de auto 7 liter brandstof per 100 kilometer. De CO2 uitstoot is volgens de fabrieksopgave 162 g per km, waarmee de auto een F scoort op het energielabel.

Uitrusting en opties

De Audi S1 heeft net als de A1 de volgende standaarduitrusting: buitenspiegel links, asferisch, buitenspiegel rechts, convex (groot gezichtsveld), elektrisch verstel- en verwarmbare buitenspiegels, binnenspiegel met antiverblindingsstand, klimaatregeling, handmatige airconditioning, interieurluchtfilter, centrale vergrendeling met radiografische afstandsbediening en binnenbediening zonder safebeveiliging, elektronische wegrijblokkering, niet-rokers-uitvoering, standaardstoelen vóór, stoffen bekleding, driespaaks mullitfunctioneel stuurwiel, neerklapbare achterbankleuning, vloermatten vóór en achter, kunststof / lederen versnellingshendelknop, kunststof handremgreep en veiligheidsstuurkolom.

De Audi S1 heeft als extra t.o.v. de reguliere A1 het S-Line pakket. Dit is de S1-versie in optima forma. Dit pakket voegt de volgende dingen toe aan de standaarduitrusting:

  • S line exterieur bumpers
  • Dorpelbeschermers in carrosseriekleur
  • Titanium-zwart gekleurde grille
  • Rand om de grille in mat aluminium
  • Luchtinlaten aan de voorzijde in titanium zwart
  • Rand onderzijde spoiler in mat platinum grijs
  • Dorpels aan de zijkant in carrosseriekleur
  • Diffuser achter in mat titanium zwart
  • Grille diffusor in mat titianium zwart
  • S line dakspoiler
  • S line embleem op de beide voorschermen
  • Aluminium instaplijsten met “S-logo”, onverlicht
  • 16” lichtmetalen velgen 5-arm dynamiek design

Bovenop deze uitrusting van de S1, kun je de auto extra comfortabel maken en tegen een meerprijs kiezen voor de volgende aanvullende opties:

  • Binnenspiegel, automatisch dimmend
  • Buitenspiegels, elektrisch verstel- inklap- en verwarmbaar
  • Airconditioning, volautomatisch
  • Comfortsleutel
  • Diefstalalarm
  • Bagageruimtepakket
  • Opbergpakket
  • Sportstoelen voor
  • Leren bekleding
  • Sportstuurwiel, met leer bekleed
  • Stoelverwarming
  • Middenarmsteun voor

De Audi S1 is voor wie zich een beetje een autocoureur wil voelen

Een gebruikte Audi S1 is een leuke, snelle “hot hatch” voor als je graag in een kleine, supersnelle auto wilt rijden. Het is een leuke en betrouwbare auto voor op het circuit of voor snelle ritjes over bochtige weggetjes. Dankzij het onderstel en het stuurgedrag van deze auto, hoef je niet bang te zijn dat je in een snelle bocht de controle verliest.

Beoordelingen voor Audi S1

2 Beoordelingen

5,0