Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Volkswagen Golf GTI

Volkswagen Golf GTI

Deze 8e generatie GTI kan autonoom rijden

De VW Golf GTI is een Volkswagen icoon dat iedereen wel kent. Inmiddels heeft VW de 8e generatie van deze sportieve Golf op de markt gebracht. De buitenkant oogt agressief, met de brede sideskirts en de opvallende zwarte honingraat grille. Aan de achterkant zien we een dubbele uitlaat, een grote dakspoiler en een achterskirt. Van binnen regel je alles via het touchscreen, en ook de ruitjesbekleding en schakelpook met bal ontbreken niet in deze nieuwe versie. Lees meer

Volkswagen vernieuwt het model van de Golf GTI

De Volkswagen GTI is ongetwijfeld een van de langstlopende VW-modellen die er zijn. Zo’n 45 jaar na de wereldpremière van de eerste GTI zijn we nu toe aan de 8e generatie van de Golf GTI, die werd voorgesteld tijdens de Autosalon van Genève in 2020. Dit is de eerste Golf GTI van het digitale tijdperk, wat blijkt uit het high tech interieur en de mogelijkheid om tot een snelheid van 210 km/u autonoom te rijden.

Ook deze nieuwe Golf GTI is were herkenbaar aan de unieke design details. Aan de voorkant zit een grote, open honingraat grille. Verder krijg je X-vormige mistlampen en de nieuwe LED-dagrijverlichting die over de hele breedte zit. Net als bij de vorige generaties zijn de karakteristieke details op de GTI rood gekleurd.

Kijk je vanaf de zijkant, dan zie je de brede sideskirts die naadloos overgaan in de achterskirt en de voorbumper. Aan de achterkant zitten een grote dakspoiler, een sportieve diffuser, opvallend brede schouders en een dubbele uitlaat.

De Golf GTI van binnen

Aan de binnenkant is het interieur behoorlijk gewijzigd. Er zit een volledig digitale Innovision Cockpit in de Golf, met grote schermen. Er zijn bijna geen knoppen meer te zien. Toch zien we gelukkig ook wat oude bekenden terug, zoals de sportstoelen met ruitjesbekleding, de pookknop in de vorm van een zwarte golfbal (niet bij automaat) en de rode accenten door het hele interieur. De speciale startknop gloeit rood op bij het starten van de motor en de sfeerverlichting kun je in maar liefst dertig verschillende kleuren instellen.

De nieuwe Golf GT zit boordevol vernieuwende techniek, zoals Vehicle Dynamics Manager die zorgt voor een betere rijdynamiek. Dankzij de innovatieve Car2X technologie kan informatie in milliseconden worden uitgewisseld met de infrastructuur en andere auto’s. Autonoom rijden kan tot 210 km/u met de Travel Assist.

De prijs van de nieuwe Golf GTI is nog niet bekend, maar zal waarschijnlijk rond de 50.000 euro liggen. De auto komt in het najaar van 2020 naar de Nederlandse VW-dealers. Kun je zolang niet wachten, kijk dan eens rond voor een gebruikte VW Golf GTI.

VW Golf GTI vs SEAT Leon Cupra R

De SEAT Leon Cupra R en de Golf GTI lijken wel een beetje op elkaar. Beide auto’s worden aangedreven door feitelijk dezelfde 2.0 liter TSI turbomotor. Deze levert in de GTI (waarschijnlijk) 245 pk en in de CUPRA R zo’n 300 pk, dus 55 pk meer. De auto’s staan op hetzelfde onderstel en hebben ook veel dezelfde onderdelen. De Volkswagen GTI heeft wel de nieuwste generatie DSG-7, terwijl de CUPRA R nog een DSG-6 heeft.

Interieur

Het interieur van de Golf oogt modern en sportief. De ruitjes op de bekleding horen erin en de mooie materialen, het touchscreen en de rode details zorgen voor een premium afwerking. De bediening van de techniek verloopt soepel. Het interieur van de SEAT Leon CUPRA R oogt minder mooi. De pluspunten zijn hier het kunstleren stuur en de bucket seats.

Buitenkant

Een opvallend uiterlijk hebben de Golf en SEAT allebei. De rode bies op grille en koplampen, de GTI-badge, side-skirts, honingraatgrille en luchtinlaten maken de GTI herkenbaar. SEAT gaat met de Leon CUPRA R nog een stap verder. Hier zien we veel carbon, koperkleurige accenten en bredere wielkasten. Het is een kwestie van smaak wat je mooier vindt, maar met beide auto’s krijg je veel aanspraak en complimenten.

Rijden

Tijdens het rijden merk je verschillen tussen de SEAT Leon CUPRA R en de Volkswagen Golf GTI. De Golf is comfortabeler dan de SEAT. De Golf rijdt in sportstand vergelijkbaar met de SEAT in comfortstand. De GTI rijdt comfortabel en gemakkelijk. De CUPRA R is stugger, en de besturing is veel zwaarder. De Golf is de comfortabelste van de twee.

Motor

De SEAT Leon CUPRA R heeft meer vermogen dan de GTI en doet er ook wat mee. De turbo van de Golf hapert kort als deze in actie moet komen. De SEAT is sneller en de turbo haakt meteen aan. Dat is echt een voelbaar verschil. De CUPRA voelt motorisch wel wat agressiever en vlotter aan dan de GTI. Toch zijn beide modellen snel en trekken ze vlot op.

Conclusie

De SEAT rijdt pittiger, met een vlot werkende turbo. Het interieur blijft wat achter bij de Golf en de buitenkant is een kwestie van smaak. De Volkswagen Golf GTI is een alleskunner met een mooi en modern interieur. Het turbogat is een nadeel, de SEAT rijdt net wat vlotter en agressiever.

Motoren

De nieuwe Golf GTI heeft een 2.0 TSI benzinemotor die een vermogen levert van 180 kW / 245 pk. Het maximale koppel bedraagt 370 Nm. De motor is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Optioneel kun je kiezen voor een 7-traps shift-by wire DSG-automaat. De sprint van 0-100 km/u lukt waarschijnlijk in 5,5 seconden, maar officiële cijfers hebben we niet. Hetzelfde geldt voor de maximum snelheid, die waarschijnlijk rond de 245 km/u ligt.

Uitrusting en opties

Qua uitrusting is deze nieuwe Golf GTI volgestopt met rij-assistentiesystemen en sportieve extra’s. Hoewel Volkswagen nog geen optielijst openbaar heeft gemaakt, is het wel duidelijk dat de standaarduitrusting van deze GTI o.a het volgende heeft:

  • Lane keeping assist
  • keyless entry
  • 17 inch wielen
  • afgeplat multifunctioneel stuur met paddles
  • touchscreen
  • automatic emergency braking

Ook bijzonder is de verregaande autonomie van de auto, waardoor je tot 210 km/u autonoom kunt rijden met deze Golf. Vind je het niet erg om wat bij te betalen, dan kun je optioneel je auto uitbreiden met o.a. 18 inch lichtmetalen velgen, een 7-traps DSG-automaat en een Akrapovic sportuitlaat.

Sportieve auto voor alledaags gebruik

Ga met de GTI naar je werk of haal er de boodschappen mee. Voor deze auto maakt het niet uit, want het model is ontworpen om zowel sportief als praktisch te zijn. Hou je van een moderne, snelle auto met een blits uiterlijk, dan is deze GTI helemaal voor jou.