Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Volkswagen Polo GTI

De Volkswagen Polo GTI gaat altijd voor sportiviteit en luxe

Zodra Volkswagen het GTI logo op een auto plakt weet je een ding zeker. Dat is dat je lekker sportief met de wagen kan rondrijden. In het geval van de Polo GTI is dit natuurlijk niet anders. Hierdoor is de Polo GTI al jaren een begrip en ondertussen alweer toe aan zijn 6e generatie. Niet zo gek als je bedenkt dat de nieuwste generatie geleverd wordt met een 2.0 benzinemotor met turbocharger. Maar vergeet ook zeker niet de grote hoeveelheid opties die Volkswagen altijd in de GTI’s stopt! Ben je op zoek naar een gebruikte Volkswagen Polo GTI lees dan zeker even verder wat hij je te bieden heeft. Lees meer

Alternatieve modellen

Al jaren een begrip binnen Volkswagen

De Polo GTI werd voor het eerst geproduceerd in 1995. Deze GTI variant van de Polo moest de vervanging worden van de Polo G40. Dat is uiteindelijk zeer goed gelukt. De GTI heeft een vernieuwd uiterlijk en een krachtigere motor. Daarnaast was de GTI verkrijgbaar in een 5-deurs variant en de G40 alleen in een 3-deurs variant.

In de afgelopen decennia heeft Volkswagen het karakter van de Polo GTI alleen maar verder uitgebouwd. Ten opzichte van een normale Polo heeft een GTI namelijk een sportieve spoiler, karakteristieke velgen met zichtbare remklauwen en dubbele uitlaatpijpen. Verder is het uitgebreide optiepakket van de GTI een aantrekkelijke reden om voor deze uitvoering te kiezen.

Door zijn sportieve uiterlijk en grote populariteit wordt de Polo GTI tot op de dag van vandaag geproduceerd en verkocht over de hele wereld. Om deze reden zijn er verschillende landen waar de productie plaatsvindt. De productie voor Europa gebeurd in Pamplona, Spanje. De andere twee Volkswagen fabrieken staan in Zuid-Afrika en China.

De GTI uitvoering van de Polo is de meest sportieve en uitgebreide variant van een Polo. Daar hangt vanzelfsprekend een prijskaartje aan. Een nieuwe GTI rijd je vandaag de dag uit de showroom vanaf €30.050.

De grote broer, een Amerikaan en een Duitser

De Polo GTI wordt door veel mensen vaak vergeleken met de Golf GTI. Dat is niet zo gek omdat de auto’s verrassend veel op elkaar lijken. Toch zijn er wel degelijk wat verschillen. Zo is de Golf groter dan de Polo. De Polo is hierdoor meer een stadsauto dan dat de Golf is. Verder beschikt de Golf over een grotere optielijst, maar hier hangt ook zeker een prijskaartje aan. 0 - 100 km/u doen beide auto’s in bijna dezelfde tijd, de Golf is een klein beetje sneller.

Het mag duidelijk zijn dat Volkswagen de Polo GTI natuurlijk niet bouwt om te concurreren met de Golf GTI. De echte concurrentie vindt je daarom in de Verenigde Staten en Duitsland. Vanuit de Verenigde staten is er de Ford Fiesta ST. In het thuisland van Volkswagen vind je de Mini Cooper S als geduchte concurrent.

Al deze auto’s richten zich op sportief rijgedrag. Een van de eerste dingen die je dan wilt vergelijken is de topsnelheid van deze driftkikkers. De GTI zit hier gelukkig niet om verlegen. Als je het gaspedaal lang genoeg weet in te drukken behaal je een maximale snelheid van 237 km/u. Denk echter niet dat de concurrentie hier ver vanaf zit. De Cooper S geeft maar net iets toe met een topsnelheid van 235 km/u. De Fiesta ST is in deze test wel de langzaamste, maar met 232 km/u zijn de verschillen hier erg klein.

Hoe zit het eigenlijk met de acceleratie van deze sportieve auto’s? De verschillen zijn hier een klein beetje groter dan bij de vorige categorie. Met een 0 - 100 km/u tijd van 6,5 seconden komt de Fiesta ST hier net aan kop. De Polo GTI geeft hier echter niet heel veel op toe. 0 - 100 km/u haal je in de GTI namelijk in 6,7 seconden. De Cooper S heeft duidelijk niet naar de concurrentie gekeken. De 100 km/u haal je namelijk in 7,4 seconden.

Tot slot is er het verbruik van de auto’s. Sportief rijden is namelijk hartstikke leuk, maar het is natuurlijk niet gratis. Het verbruik van de GTI valt gelukkig heel erg mee en is zelfs goed te noemen. 1 op 17 is wat je mag verwachten te rijden. De Fiesta ST doet het hier toch wel wat minder. Met een verbruik van 1 op 15 is deze auto toch wel een aardig stuk minder zuinig dan de GTI. De Cooper S is tot slot de winnaar. Met een verbruik van 1 op 17,5 laat hij de GTI net iets achter zich.

Prestatie is wat een GTI motor levert

GTI’s staan gelijk aan prestatie. Dat is al sinds de introductie in 1995 zo geweest en zal waarschijnlijk nog voor lange tijd zo blijven. In de afgelopen decennia heeft de motor natuurlijk wel wat ontwikkelingen doorgemaakt. De huidige versie van de GTI wordt geleverd met een 2.0 benzinemotor met turbocharger. Deze zorgt ervoor dat je 197 pk onder de motorkap hebt liggen.

Vorige varianten van de GTI werden geleverd met een 1.4 met turbo- en supercharger, een 1.6 of 1.8 met of zonder supercharger. Afhankelijk van welke je kiest krijg je 118 - 172 pk.

Uitrusting en opties

De Polo GTI is de meest sportieve variant van de Polo. Dit komt ook zeker door het grote aantal opties wat Volkswagen altijd in zijn GTI uitvoeringen zet. Standaard wordt de GTI namelijk geleverd met de volgende opties:

  • Radio- en multimediasysteem
  • Adaptieve cruise control
  • Automatische airconditioning
  • 16,5 cm kleuren touchscreen in de middenconsole
  • In hoogte verstelbare sport-/ comfortstoelen
  • Automatische lekke band controle
  • Adaptieve onderstelregeling 'Sport Select',
  • In hoogte verstelbare voorstoelen
  • Buitenspiegels en deurgrepen in carrosseriekleur
  • Wegrijhulp in de bergen(Hill Hold)
  • Sfeerverlichting in deurdecoratie en voetenruimte
  • Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
  • Vermoeidheidsherkenning (Driver Alert System)
  • Dagrijverlichting LED
  • Kentekenplaatverlichting LED
  • Middenarmsteun
  • Elektronisch stabilisatieprogramma
  • Mistlampen vóór inclusief bochtverlichting
  • Zes airbags (inclusief hoofdairbag voor-en achter)
  • Afstandswaarschuwing systeem (Front Assist)
  • Stuurwiel, schakelpookknop en handremgreep met leder bekleed
  • Noodremsysteem voor stadsverkeer
  • USB-aansluiting (ook voor iPhone/iPod)
  • Bluetooth telefoonvoorbereiding
  • City Emergency Braking
  • Voetgangersherkenning

Daarnaast kan je bij een GTI ook kiezen uit de volgende aanvullend opties, om het sportieve rijkarakter compleet te maken:

  • 17-inch lichtmetalen velgen
  • Bumpers in sportief design, luchtinlaat in honingraatstructuur, dorpelverbreding in zwart, remzadels in rood uitgevoerd
  • Multifunctioneel GTI sportstuurwiel met leder bekleed
  • Sportstoelen vóór
  • Achterlichten led, donkerrood

Voor wie naar sportief en compact zoekt

Een gebruikte Volkswagen Polo GTI is ideaal voor als je zoekt naar een mix van sportiviteit, prestaties en compactheid. Met zijn 2.0 benzinemotor met turbocharger heeft de auto 197 pk onder de motorkap. Het uitgebreide optiepakket, en het unieke uiterlijk van een GTI zorgen ervoor dat het sportieve imago van de GTI compleet is. Daarnaast is de Polo net iets kleiner dan een Golf. Daardoor is hij ook praktisch te gebruiken in de stad.

Beoordelingen voor Volkswagen Polo GTI

11 Beoordelingen

4,7