Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-scirocco-front

VW Scirocco

1 / 3
vw-scirocco-front
vw-scirocco-side
vw-scirocco-back

Sterke punten

  • Beproefde techniek van de Golf 6
  • Ingebouwde actieve en passieve veiligheid
  • Kenmerkende vormgeving

Zwakke punten

  • Beperkt uitzicht door lage kap en zit
  • Achterbank moeilijk bereikbaar
  • Jongste exemplaren ruim tien jaar oud

Volkswagen Scirocco : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Scirocco, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen Scirocco: solide sportcoupé wordt klassieker

De Volkswagen Scirocco van de derde generatie is van 2008 tot 2013 in Nederland te koop. Hij is gebaseerd op de Golf 6 en er zijn versies met 1.4 en 2.0 benzinemotor en 2.0 diesels. De jongste Scirocco’s zijn meer dan tien jaar oud en groeien van occasions uit naar de klassiekerstatus. Lees meer

Interesse in een VW Scirocco

VW Scirocco occasions
VW Scirocco dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Fraaie, solide sportcoupé
  • Motoren en onderstel zorgen voor een sportief karakter
  • Veiligheid
  • De Scirocco is inmiddels vrij waardevast

Technische gegevens

Motorisatie

Volkswagen biedt de Scirocco III aan met 1,4- en 2,0-liter TSI-turbobenzinemotoren – vermogens van 90 tot 195 kW (122 tot 265 pk), de sterkste versie is de 2.0 TSI R – en een 2.0 TDI turbodiesel (100-125 kW (136-170 pk) vermogen. Alle motoren zijn voorzien van zestienkleppentechniek. Vanaf 2009-2010 zijn er ook zuinigere versies van de 1.4 en de 2.0 diesel met BlueMotion-techniek. Exemplaren met de 1.4 TSI-motor hebben als bekend zwakke punt de distributieketting, waarmee al vaker problemen zijn opgetreden. De power van de motoren gaat via een handmatig bediende 6-versnellingsbak (standaard) of een optionele 6- of 7-trapsautomaat met dubbele koppeling (DSG) naar de voorwielen.

Afmetingen

De Volkswagen Scirocco III is 4,26 meter lang en 1,81 meter breed (exclusief de buitenspiegels) – vrij gangbare maten voor een driedeurs sportcoupé van die tijd. De auto is 1,40 meter hoog en de draaicirkel is bijna 11 meter. Qua afmetingen is de Volkswagen Scirocco desnoods ook geschikt voor in de stad, want hij is voldoende compact. De inzittenden voorin hebben voldoende ruimte, maar wie op de achterbank moet plaatsnemen heeft minder geluk, want daar moet je genoegen nemen met een wat moeilijkere instap en minder hoofd- en beenruimte – én minder uitzicht. Maar dat hoort allemaal bij een sportcoupé.

De bagageruimte van de Scirocco is met 312 liter bescheiden, maar is uit te breiden tot ruim duizend liter als je de achterbank neerklapt en de ruimte tot onder het dak benut. Vier personen kunnen dus slechts het hoogst noodzakelijke meenemen, twee personen hebben echter met neergeklapte achterbank voldoende ruimte voor de vakantiebagage of grote aankopen.

De belangrijkste specificaties op een rij (modellen met een verbrandingsmotor)

Volkswagen Scirocco III
Marktintroductie 2008
Lengte x breedte x hoogte 4,26 x 1,81 x 1,40 m
Wielbasis 2,58 m
Inhoud bagageruimte 312-1.006 l
Ledig gewicht 1.219-1.321 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.690-1.800 kg
Cilinderinhoud 1.390-1.984 cm3
Vermogen 90-195 kW (122-265 pk)
Koppel 210-350 Nm
Topsnelheid 200-250 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,8-9,7 sec
Tankinhoud 50 l
Verbruik 5,1-8,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 118-189 g/km

Varianten

Halverwege de jaren zeventig introduceert Volkswagen de eerste generatie van de Scirocco, een kleine driedeurscoupé die gebaseerd is op de toenmalige Golf. Die is er met 1,5- en 1,6-liter benzinemotoren met vermogens van 51 tot 81 kW (70 tot 110 pk), voorwielaandrijving en slechts enkele uitvoeringen: GT, GL, GTi en GLi. De tweede generatie verschijnt in 1981 en blijft tot 1991 op de markt. Deze generatie is er met 1.3-, 1.5-, 1.6- en 1.8-benzinemotoren met vermogens van 44 tot 95 kW (60 tot 129 pk) en in talloze uitrustingsvarianten.

De derde generatie van de VW Scirocco is overigens net als zijn twee voorgangers alleen als driedeurs sportcoupé verschenen. Uitvoeringen zijn de naamloze basisuitvoering en de completer uitgeruste Highline en Highline Plus-versies en de sportieve R-uitvoering.

Prijzen

Voor nét onder de 30.000 euro was de Volkswagen Scirocco van de derde generatie geen koopje. De topversie, de Scirocco 2.0 TSI R kostte bijna 50.000 euro. Al sinds 2013 is de Scirocco niet meer nieuw leverbaar in Nederland; in het buitenland is hij nog tot 2017 leverbaar, want pas in dat jaar stopt Volkswagen de productie van het model. Het is dus mogelijk om exemplaren te vinden die na 2013 zijn geïmporteerd en dus jonger zijn dan origineel in Nederland verkochte Scirocco’s.

Er zijn slechts ruim 2.200 Scirocco’s verkocht in Nederland. Het topjaar was 2009 met ruim 800 exemplaren. Desondanks is de keuze aan occasions aanzienlijk. Je vindt al voor rond de 5.000 euro occasions van de Scirocco III, maar dan heb je wel een oud exemplaar met zo’n 200.000 kilometer of meer op de teller – zowel benzine als diesel. Prijzen lopen op tot boven de 20.000 euro, voor een exemplaar uit … 2015 van de eerste eigenaar. In dat jaar zijn nog vier Scirocco’s nieuw in Nederland verkocht.

Oudere exemplaren duiken van tijd tot tijd nog wel op voor een paar duizend euro, maar die vereisen wel ‘wat werk’.

Design

Buitenkant

De Scirocco is een sportcoupé met twee portieren en een grote achterklep. Hij straalt door zijn gedrongen vormen sportiviteit uit, terwijl de familieband met de Golf 6 waarvan hij is afgeleid niet te missen is. De Scirocco R oogt extra sportief en lichtmetalen wielen zijn op elk exemplaar standaard, een panoramisch zonnedak is optioneel. De richtingaanwijzers in de buitenspiegels, de kentekenplaatverlichting en het achterlicht zijn voorzien van LED-technologie. Xenon koplampen met LED-dagrijverlichting zijn een optie af fabriek. Wit is de standaard carrosseriekleur, alle andere carrosseriekleuren waren destijds opties waarvoor je een meerprijs betaalde.

Binnenkant

De Volkswagen Scirocco is standaard al voorzien van belangrijke ‘opties’, zoals onder meer de multifunctionele display, radio met acht luidsprekers, zonnekleppen met verlichte make-up spiegels, airco en een gekoeld handschoenenkastje. Gescheiden automatische klimaatregeling is een optie.

Het automatische start-stopsysteem dat ook remenergie regenereert, is nuttig. Een automatisch dimmende binnenspiegel was onderdeel van een optiepakket, dat ook een grootlichtassistent, regensensor, automatische koplampregeling en dagrijverlichting omvat. Zaken als lederen bekleding en een multifunctioneel stuurwiel zijn enkele van de vele opties.

Veiligheid

Airbags rondom beschermen de inzittenden bij een ongeval. Die voor de passagiersstoel zijn uit te schakelen voor de plaatsing van een kinderzitje. De Volkswagen Scirocco III is beloond met de maximumscore van vijf sterren in de Euro NCAP-crashtest. Bij een noodstop gaan de alarmlichten automatisch aan.

Alternatieven

Volkswagen neemt de Scirocco in 2017 uit productie. Concurrenten van andere merken zijn er niet veel. Misschien de vierdeurs Mazda RX-8 (2003-2012) of de Alfa Romeo GT (2003-2010). Veel andere fabrikanten hadden hun coupéproductie in dit segment al gestaakt, zoals Opel met de Calibra (tot 1997) en Toyota met de Celica (1970-2005). De BMW 2-serie Coupé is qua prijzen nauwelijks vergelijkbaar, evenmin als de Audi TT.

FAQ

Zijn onderdelen voor de Volkswagen Scirocco nog verkrijgbaar?
De Scirocco wordt een klassieker, maar deelt veel techniek met de Golf. Wat niet meer via de dealer verkrijgbaar is, kun je waarschijnlijk in de onderdelenhandel vinden of via clubs – de Scirocco in elke generatie heeft immers een grote schare fans – en fora voor klassieke auto’s.
Waar staat de modelnaam Scirocco voor?
Voor de watergekoelde modellen met voorwielaandrijving gebruikt Volkswagen modelnamen uit balsporten (Polo, Golf) en winden (Passat, Scirocco). Volkswagen wilde de opvolger van de Scirocco II naar een andere wind, de tyfoon, vernoemen, maar die naam heeft een negatieve associatie en daarom kiest het voor Corrado (van het Spaanse ‘correr’ = lopen). De opvolger van dat model is het onderwerp van deze pagina en heet dus opnieuw Scirocco.
Welk model heeft de VW Scirocco vervangen?
De Volkswagen Corrado moet in 1988 de Scirocco vervangen. Omdat hij echter duurder is, houdt Volkswagen de Scirocco II (gebaseerd op de Golf 1) tot 1992 in productie en is de Corrado (gebaseerd op de Golf 2) aanvankelijk een ‘hoger gepositioneerde sportcoupé’. Hij gaat in 1995 alweer uit productie. Pas in 2008 verschijnt de Scirocco III (gebaseerd op de Golf 6) die sinds 2017 geen opvolger heeft.

Beoordelingen voor Volkswagen Scirocco

78 Beoordelingen

4,6