Audi S8 te koop: tweedehands en nieuw

Audi S8

Audi S8

het A8 topmodel

De Audi S8 is de prestatieversie van de Audi A8, een luxesedan met 4 deuren. De auto wordt gebouwd door de Duitse bouwer Audi A.G., sinds 1994, als opvolger van de Audi V8. Er zijn 4 generaties: D2/Typ 4D/S8 (1994–2002), D3/Typ 4E/S8 5.2 FSI (2002/09), D4/Typ 4H/S8 4.0 TFSI/S8 Plus (2012/15) en D5 (vanaf 2018). Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

De A8 wordt daarbij aangeboden met voorwielaandrijving of permanente vierwielaandrijving (Audi Quattro). Er zijn varianten met korte en lange wielbasis. De S8 is dan de mechanisch geüpgraded prestatieversie, die debuteert in 2006. Deze auto wordt exclusief gebouwd in de fabriek van Neckarsulm. In tegenstelling tot de Audi A8 verschijnt hij enkel met korte wielbasis en wordt hij standaard uitgerust met Audi Quattro.

De A8/S8 staat bekend als de eerste massaproductie van een auto met aluminium chassis. Alle A8 modellen gebruiken deze constructie, mede ontwikkeld door Alcoa en verkocht als het Audi Space Frame.

De Audi S8 technisch bekeken

De eerste 2 generaties van de Audi S8 maken gebruik van het Volkswagen (VW) Groep D platform. Vanaf de derde generatie wordt gebouwd op het VW Groep MLB platform. De S8 wordt in Europa gepresenteerd in 1996 en volgt de naamgeving van andere Audi prestatievoertuigen, zoals de S6 (afgeleid van de A6). Wat dat betreft zijn de voertuigen gelijkaardig aan de Mercedes-Benz AMG of de BMW M modellen. In bepaalde markten, zoals het UK, wordt de S8 daarbij enkel aangeboden met de automatische Audi tiptronic transmissie.

Cosmetisch onderscheidt de S8 zich van de A8 op een aantal punten. De spiegelbehuizingen zijn hier bijvoorbeeld uit lichtmetaal, er zijn chromen accenten en de voorgril is lager. Er is een dubbele uitlaat en een speciaal S8 logo. De verwarmde sportstoelen zijn verstelbaar op 14 verschillende manieren. De wielen zijn standaard lichtmetaal en 18” met 6 spaken. Na de facelift van 1999 worden 20” RS wielen met 9 spaken een optie. Vanaf 2002 zijn de standaardwielen 18” RS met 9 spaken.

Vanaf de lancering in 1996 hebben de Europese modellen standaard een manuele transmissie met 6 snelheden. In de meeste andere markten is enkel een sportief afgestelde versie beschikbaar van de ZF 5HP24 tiptronic, een automatische transmissie met 5 snelheden en Dynamic Shift Programme (DSP). Nog standaard is een 20 mm lagere, sportieve ophanging met zo’n 30% stijvere veren en 40% meer absorptievermogen voor de schokdempers (in vergelijking met de A8), naast de servotronic stuurbekrachtiging. De remmen zijn aanvankelijk Bosch 5.3 ABS met elektronische krachtverdeling (EBD). Vanaf 2002 is de auto standaard uitgerust met Bosch 5.7 ESP.

De nieuwe generatie Audi S8

De D4 Audi S8 (4.0 TFSI Quattro) debuteert in 2011 op de Auto Show van Frankfurt. Hij wordt verkocht vanaf het modeljaar 2012. De auto wordt nu gebaseerd op het A8 platform. Het voertuig versnelt van 0 naar 100 km/u in 4,2 seconden. Het wordt bekrachtigd door de 4.0 TFSI V8 biturbo van 382 kW. Via cilinder-deactivatie kan de motor ook als V4 rijden, zodat het verbruik vermindert. Deze motor wordt gedeeld met de Bentley Continental GT. Een minder krachtige versie van 420 pk is ook terug te vinden in de Audi’s S6, S7 en A8 van het modeljaar 2013. Tot de directe concurrenten van deze generatie S8 behoren de BMW Alpina B7 en de Mercedes-Benz S63 AMG, die ook gebruik maken van een V8 biturbo motor.

In 2015 wordt de productie van de S8 stopgezet. Vanaf het modeljaar 2016 wordt de auto vervangen door de S8 Plus (4.0 TFSI Quattro). Hij is gebaseerd op hetzelfde chassis en dezelfde onderconstructie als de D4 S8, maar de motor wordt opgedreven naar 605 pk en het voertuig maakt nu standaard gebruik van een ceramisch remsysteem. Optioneel kan men stijlelementen in koolstofvezels toevoegen, zoals spiegelbehuizingen of een achterspoiler.

Audi S8 modellen en prijsklassen

Van elke Audi S8 verschijnt er slechts 1 model. In de eerste generatie A8 spreekt met van de S8. In de tweede generatie spreekt men voluit van de S8 5.2 FSI Quattro en in de derde van de S8 4.0 TFSI Quattro. Vanaf 2015, na de 2014 facelift van de derde generatie A8, verdwijnt de S8 en verschijnt de S8 Plus.

De laatste S8 is uitgerust met de 4.0 TFSI quattro (VW EA 824), een V8 twin turbo van van 3993 cc en 520 PS (382 kW en 513 pk aan 5800 rpm). De S8 Plus is uitgerust met de 4.0 TFSI quattro (VW EA 824), een V8 biturbo van 3992 cc en 605 PS (445 kW en 597 pk aan 6100-6800 rpm). De transmissie is een automatische tiptronic met 8 snelheden.

Beoordelingen voor Audi S8

5 Beoordelingen

4,6