Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
jaguar-xjr-front

Jaguar XJR

1 / 3
jaguar-xjr-front
jaguar-xjr-side
jaguar-xjr-back

Sterke punten

  • Comfortabele luchtvering
  • Luxueuze uitrusting
  • Krachtige motor

Zwakke punten

  • Centrale display kan beter
  • Beperkte ruimte achterin
  • Hoge onderhoudskosten

Jaguar XJR : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Jaguar XJR, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Jaguar XJR: sportieve luxesedan

De Jaguar XJR combineert de voordelen van de luxe XJ saloon met een sportieve uitstraling. Tegelijkertijd blijft de Britse nobele auto trouw aan zichzelf: klassiek mooi met een bijzondere stijl. Lees meer

Interesse in een Jaguar XJR

Jaguar XJR occasions
Jaguar XJR dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

De Jaguar XJR spreekt kopers aan die op zoek zijn naar een luxewagen met een sportief tintje. Voor ambitieuze sportieve rijders ligt de nadruk op comfort. Op de snelweg strekt de wilde kat dan zijn klauwen uit en brengt kracht op de weg. Dat spreekt in het voordeel van de Britse luxewagen:

  • Soevereine rijprestaties
  • Interieur van goede kwaliteit
  • Afwerking van hoge kwaliteit
  • Tijdloze elegantie
  • Goede performance voor weinig geld als occasion

Gegevens

Motor

De bewogen geschiedenis van Jaguar wordt weerspiegeld in de motoropties. In samenwerking met TWR werd in 1989 de eerste XJR met 222 pk gelanceerd. Na de overname door Ford gingen de motorprestaties definitief omhoog. In 1990 werd de XJR gelanceerd met 248 pk tot 395 pk vanaf 2003. De nieuwe Indiase eigenaar Tatra Motors lanceerde uiteindelijk bolides met 550 pk en 575 pk in respectievelijk 2013 en 2017.

De eerste generatie Jaguar XJR had een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Vanaf de tweede generatie rustte Jaguar de XJR uit met een automatische transmissie. Elke generatie betekende een versnelling meer: van vier versnellingen in de tweede generatie tot de achttrapsautomaat in de vijfde en zesde generatie.

De Jaguar XJR is een benzineauto. Slechts één keer, in de vijfde generatie, bracht het traditionele Britse merk een dieselvariant op de markt.

Het gemiddelde brandstofverbruik van oudere modellen ligt tussen de twaalf en dertien liter per 100 kilometer. De zuinigere jongere generatie benzinemotoren van de XJR haalt een verbruik van tien tot elf liter. De diesel is zuiniger, met een gecombineerd verbruik van zeven liter.

Het trekvermogen bedraagt 1.500 tot 1.900 kilogram geremd en 750 kilogram ongeremd. Een bijzonder kenmerk van de Jaguar is de achttrapsautomaat van de nieuwste generatie. In de volautomatische modus detecteerde hij de rijstijl en schakelde dienovereenkomstig.

Afmetingen

De bagageruimte van de XJR varieert van 430 tot 520 liter. Jaguar bood voor zijn XJR-modellen diverse design- en veiligheidsaccessoires aan. De Jaguar XJR werd in de loop der jaren steeds groter. Terwijl de eerste generatie afmetingen had van 4,98 x 1,79 x 1,35 meter, groeide deze uit tot 5,13 x 1,95 x 1,46 meter in de laatste generatie. Alle Jaguar XJR's zijn vijfzitters.

Bouwperiode
  • 1e generatie XJ40: 1992-1994
  • 2e generatie X300: 1994-1997
  • 3e generatie X308: 1997-2003
  • 4e generatie X350: 2003-2009
  • 5e generatie X351: 2013-2017
  • 6e generatie XJ575: 2017-2019
Lengte, breedte, hoogte
  • 1e generatie: 4,98 x 1,79 x 1,35 m
  • 2e generatie: 5,02 x 1,79 x 1,30 m
  • 3e generatie: 5,03 x 1,79 x 1,34 m
  • 4e generatie: 5,09 x 1,89 x 1,44 m
  • 5e generatie: 5,12 x 1,89 x 1,44 m
  • 6e generatie: 5,13 x 1,95 x 1,46 m
Wielbasis
  • 1e-3e generatie: 2,87 m
  • 4e-6e generatie: 3,03 m
Laadruimte
  • 1e-3e generatie: 430 l
  • 4e generatie: 470 l
  • 5e generatie: 520 l
  • 6e generatie: 479 l
Ledig gewicht
  • 1e-2e generatie: 1.800 kg
  • 3e generatie: 1.710 kg
  • 4e generatie: 1.608 kg
  • 5e generatie: 1.883 kg
  • 6e generatie: 1.875 kg
Toegestane maximum massa
  • 1e generatie: 2.220 kg
  • 2e generatie: 2.295 kg
  • 3e generatie: 2.260 kg
  • 4e generatie: 2.223 kg
  • 5e generatie: 2.450 kg
  • 6e generatie: 2.400 kg
Cilinderinhoud
  • 1e-2e generatie: 3.980 cc
  • 3e generatie: 3.996 cc
  • 4e generatie: 4.196 cm³
  • 5e generatie: 2.995 en 5.000 cm³ (benzine), 2.993 cm³ (diesel)
  • 6e generatie: 5.000 cm³
Koppel
  • 1e generatie: 377 Nm
  • 2e generatie: 512 Nm
  • 3e-4e generatie: 393 Nm
  • 5e-6e generatie: 700 Nm
Topsnelheid
  • 1e generatie: 220 km/u
  • 2e-4e generatie: 250 km/u
  • 5e-6e generatie: 300 km/u
Acceleratie 0 tot 100 km/u
  • 1e generatie: 7,2-8,0 s
  • 2e generatie: 6,3 s
  • 3e generatie: 5,6 s
  • 4e generatie: 5,3 s
  • 5e generatie: 4,9-6,4 s
  • 6e generatie: 4,4 s
Tankinhoud
  • 1e generatie: niet gespecificeerd
  • 2e generatie: 86 l
  • 3e generatie: 81 l
  • 4e generatie: 85 l
  • 5e-6e generatie: 82 l
Verbruik
  • 1e generatie: 12,5 l
  • 2e generatie: 11,3 l
  • 3e generatie: 12,6-13,1 l
  • 4e generatie: 12,1 l
  • 5e generatie: 7,0-12,1 l
  • 6e generatie: 11,1 l
CO2-uitstoot
  • 1e -2e generatie: 291 g/km
  • 3e generatie: 305-370 g/km
  • 4e generatie: 289 g/km
  • 5e generatie: 184-289 g/km
  • 6e generatie: 264 g/km

Varianten

De eerste generatie XJR, de XJ40, werd gelanceerd met een vierliter-benzinemotor en in beperkte aantallen (1.250). De visueel ingetogen opvolger XJR X300 had al een vierliter supercharged motor onder de motorkap. Jaguar installeerde de eerste V8-motor in de derde generatie XJR X308, de vierde generatie XJR X350 was er ook mee uitgerust. Vanaf 2013 was de XJR X351 een klassevolle auto. Kopers konden kiezen uit een drieliter, vijfliter supercharged V8-motor en een drieliter diesel. Het laatste model XJR575 schitterde uiteindelijk met een vijfliter motor met supercharger en 575 pk.

Prijs

Klanten moesten diep in de buidel tasten voor een nieuwe Jaguar XJR. Zelfs het instapmodel, dat in Nederland werd aangeboden onder de naam "XJ40", kostte ongeveer 66.000 euro. In de daaropvolgende jaren bleef de Britse autofabrikant de kosten echter naar boven bijstellen. De populaire en luxueuze X350 kost bijvoorbeeld al ruim boven de 90.000 euro.

Dankzij de grote vraag en vrij overtuigende verkoopcijfers is de Jaguar XJR vrij vaak beschikbaar als occasion op de Nederlandse automarkt. De prijzen variëren aanzienlijk bij aankoop en zijn afhankelijk van leeftijd, conditie of kilometerstand. Oudere limousines zijn beschikbaar voor minder dan 5.000 euro, maar hun staat laat vaak te wensen over. Nieuwere en goed onderhouden Jaguars uit de serie kosten daarentegen al snel meer dan 40.000 euro. Met een leeggewicht van ruim boven de twee ton is de Nederlandse motorrijtuigenbelasting zeer hoog. Zo moet voor een model van de zesde generatie iets minder dan 1.900 euro per jaar worden gerekend.

Design

Exterieur

Qua uiterlijk lijkt de Jaguar XJR nogal eenvoudig voor een sportwagen. Body kit en contrasterende strepen: dit zijn al de hoogtepunten op de oudere modellen. Pas bij de vijfde generatie kreeg de XJR een sportiever uiterlijk - met extra luchtuitlaten, bredere dorpels en spoilerranden. Qua kleur wordt de XJR niet gedomineerd door British Racing Green, maar door glanzend zwart. Naast de klassieke kleuren biedt Jaguar Velocity Blue en Satin Corris Grey aan als speciale kleuren. Qua extra's biedt de Brit ook discrete design- en veiligheidsaccessoires.

Interieur

De luxueuze Brit speelt zijn troeven uit in het interieur. Alles blinkt: de zwarte lak, het chroom en het gepolijste wortelhout. Terwijl de oudere voertuigen nog een audiosysteem met luidsprekers hadden, bieden de nieuwere modellen grote displays inclusief infotainment. Voor het interieur zijn beperkte design-, beschermings- en veiligheidsaccessoires beschikbaar.

jaguar-xjr-interior

Veiligheid

De Jaguar XJR heeft standaard zijairbags, antiblokkeersysteem (ABS), een elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP) en tractiecontrole. Bi-xenonkoplampen zijn als optie leverbaar. Oudere modellen kampen echter vaak met een motorgeruis, losgeraakte koelslangen, doorgeslagen koppakkingen en corrosie.

Alternatieven

Alternatieven voor de Jaguar XJR V8 zijn de Audi S8 en de Mercedes S 63 AMG. De 2,1 ton zware Mercedes maakt indruk met goed bochtenwerk, een comfortabele uitrusting en een 5,5-liter V8 biturbo. Met zijn 585 pk brengt hij de auto in 3,9 seconden naar 100 km/u. De sobere Audi maakt indruk met technische perfectie en een vierliter V8 biturbo met 520 pk. De vierwielaandrijving spint vol vertrouwen over elke route. In tegenstelling tot zijn Duitse concurrenten loopt de Jaguar XJR op een supercharged motor en heeft hij een uitgesproken elegant interieur. Hij doet het goed tegen de twee zwaargewichten met zijn vijfliter V8 supercharger en 550 pk. Zijn wegligging is instabieler dan die van zijn concurrenten met vierwielaandrijving. Of het een krachtige bolide is of een Brits understatement is aan de koper.

FAQ

Waarop letten bij de aankoop van een Jaguar XJR occasion?
Een oudere XJR verleidt met veel luxe voor relatief weinig geld. Wie zijn gespaarde geld niet aan reparaties wil uitgeven, moet tijdens de proefrit letten op hinderlijke geluiden en functionerende elektronica. Bovendien mag er geen corrosie zichtbaar zijn op wielkasten, veren of schokdempers.
Wanneer wordt de Jaguar XJR opnieuw gelanceerd?
Tatra Motors plant geen nieuwe XJ vlaggenschip met benzine- of dieselmotor. De luxeauto moet concurrerend worden met elektrische aandrijving. Daarbij wordt het ontwerp futuristisch en het voertuig functioneel met een grote achterklep.

Beoordelingen voor Jaguar XJR

2 Beoordelingen

4,5