Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-911-dakar-front

Porsche 911 Dakar

1 / 3
porsche-911-dakar-front
porsche-911-dakar-side
porsche-911-dakar-back

Sterke punten

  • Sportwagen gecombineerd met terreincapaciteiten
  • Unieke looks
  • Indrukwekkende prestaties

Zwakke punten

  • Matige prestaties voor een 911
  • Prijzige opties
  • Duur in aanschaf

Porsche 911 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche 911, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche 911 Dakar: de avontuurlijke 911

De Porsche 911 Dakar is een vreemde eend in de bijt, maar wel historisch verantwoord. Hij voelt zich niet alleen thuis op straat, maar ook buiten de gebaande paden. Het is een Porsche 911 met modderlaarzen en bovendien een limited edition: want de oplage is beperkt tot 2.500 exemplaren.

Interesse in een Porsche 911 Dakar

Porsche 911 Dakar occasions
Porsche 911 Dakar nieuwe auto's
Porsche 911 Dakar dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Unieke vormgeving
  • Krachtige aandrijflijn met 480 pk
  • Waardevast, want limited edition van 2.500 stuks
  • Leverbaar in historisch verantwoorde liveries
  • Serieuze offroad-capaciteiten

Technische gegevens

Motorisatie

Historisch verantwoord, dat is de Porsche 911 Dakar. De sportwagen is namelijk ook een eerbetoon aan de eerste overall overwinning van Porsche in de Parijs-Dakar Rally van 1984 in de speciaal aangepaste 953, de eerste vierwielaangedreven 911. Om alle offroad-capaciteiten te benutten beschikt deze Porsche 911 Dakar natuurlijk ook over vierwielaandrijving. De aandrijflijn van deze supercar op hoge poten is bijzonder interessant.

De 911 Dakar beschikt over een 3,0-liter biturbo zescilinder boxermotor met een vermogen van 353 kW (480 pk) en een maximumkoppel van 570 Nm. Dat resulteert in een 0-100-tijd van slechts 3,4 seconden en een topsnelheid van 240 km/u? Pardon, niet meer? Nee, de topsnelheid is vanwege de All Terrain-banden begrensd op 240 km/u. Porsche heeft de boxermotor van de 911 Dakar standaard gekoppeld aan een 8-traps PDK (automaat met dubbele koppeling) en vierwielaandrijving. De auto heeft verder meesturende achterwielen, motorsteunen van de 911 GT3 en actieve rolstabilisatie (PDCC).

Uniek voor de 911 Dakar zijn twee nieuwe rijmodi. De Rallye-modus is bedoeld voor een onverharde, oneffen ondergrond waarbij de vierwielaandrijving is gefocust op de achterwielen. In standje Offroad wordt de hoge bodemvrijheid automatisch geactiveerd. Ten opzichte van de 911 Carrera met sportonderstel is de bodemvrijheid van de Porsche 911 Dakar liefst 50 millimeter groter. Het standaard liftsysteem kan de voor- en achterkant met nog eens 30 millimeter verhogen. Uniek: de bodemspeling en hellingshoek komen daarmee op het niveau van conventionele SUV’s. En dat voor een supercar!

Afmetingen

De Porsche 911 Dakar heeft een lengte van 4,53 meter, vergelijkbaar met andere 911-types. De breedte bedraagt 1,86 meter en de hoogte komt uit op 1,33 meter. De wielbasis – de afstand tussen de voor- en achteras – is 2,45 meter. Dankzij deze afmetingen ontstaat een gedrongen geheel, want ook vanuit stilstand lijkt de 911 Dakar ‘in de aanval’ te staan, klaar voor nieuwe avonturen.

Porsche 911 Dakar
Marktintroductie November 2022
Lengte-breedte-hoogte 4,53 m-1,86 m-1,34 m
Wielbasis 2,45 m
Inhoud bagageruimte 132 l
Ledig gewicht 1.680 kg
Geremd trekgewicht n.v.t.
Cilinderinhoud 2.981 cm3
Vermogen 353 kW (480 pk)
Koppel 570 Nm
Topsnelheid 240 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,4 sec
Tankinhoud 67 l
Verbruik 11,3 l /100 km
CO₂-uitstoot 256 g/km

Varianten

Varianten van de Porsche 911 Dakar zijn er niet. Porsche levert het model uitsluitend in een technische configuratie. Maar variatie is er natuurlijk genoeg omdat geen enkele 911 Dakar hetzelfde is. Porsche levert het model in elke gewenste kleur. Porsche levert optioneel bovendien een zogeheten Rallye Design Pakket. De kleurstelling van dit pakket lijkt sterk op de Dakar-winnende Porsche uit 1984. Porsche levert ook andere exclusieve stickersets voor de 911 Dakar, die verwijzen naar de East African Safari Rally-evenementen waar Porsche in 1971, 1974 en 1978 aan deelnam.

Prijzen

Een gelimiteerde uitvoering van de Porsche 911 is nooit goedkoop. De 911 Dakar vormt geen uitzondering. De vanafprijs in Nederland komt uit op een stevige 299.000 euro. Nederlandse kopers van de 911 Dakar krijgen standaard dan wel een horloge met de bijzonder lange naam ‘Porsche Design Chronograph 1 – 911 Dakar of de Chronograph 1 – 911 Dakar Rallye Design Edition’. Dit horloge past bij de auto. Voor het eerst is de behuizing van het horloge gemaakt van bijzonder krasbestendig en lichtgewicht titaniumcarbide. Bij een Porsche 911 Dakar occasion is het wel zo leuk als ook het horloge erbij zit. Dan is het plaatje compleet.

Design

Buitenkant

Je ziet het direct: de Porsche 911 Dakar is een avonturier in hart en nieren. De auto is direct te herkennen aan de hogere bodemvrijheid, maar ook aan de nieuw ontwikkelde, vaste lichtgewicht achterspoiler van met koolstofvezel versterkte kunststof. Ook neemt het model de CFRP-voorklep van de 911 GT3 met de opvallende ventilatieopeningen over. De Dakar-uitvoering van de Porsche 911 heeft verder diverse offroad-details zoals rode aluminium trekogen voor en achter, verbrede wielkasten en dorpels en RVS beschermingsplaten aan de voor- en achterkant en voor de dorpels. Roestvrijstalen roosters rond de luchtinlaten van de voorbumper beschermen tegen rondvliegende stenen. Het dak van deze sportwagen heeft een 12 volt stroomaansluiting voor de schijnwerpers van de optionele imperiaal. Dit roof rack heeft een laadvermogen van 42 kilogram en kan ook typische rally-accessoires dragen, zoals jerrycans voor benzine en water, opvouwbare spades en rijplaten. Voor de 911 Dakar is zelfs een daktent verkrijgbaar. Dat maakt het avontuur helemaal compleet.

Binnenkant

Het interieur van de 911 Dakar oogt lekker racy. De auto heeft standaard kuipstoelen. Achterzittingen zijn weggelaten. Porsche past ook lichter glas en een lichtgewicht accu toe voor de nodige gewichtsbesparing. Ten opzichte van de 911 Carrera 4 GTS met PDK is de 911 Dakar slechts tien kilogram zwaarder. Het Dakar-interieur heeft verder standaard Racetex-aankleding met decoratieve stiksels in de kleur Shadegroen. Deze kleur is ook exclusief op de 911 Dakar verkrijgbaar voor de carrosserie.

porsche-911-dakar-interior porsche-911-dakar-seats

Veiligheid

Wie serieus gaat offroaden, mag ook de nodige veiligheidsuitrusting verwachten. Naast supersterke maar vooral lichtgewicht staalsoorten heeft Dakar-variant ook absorptiezones om de energie die vrijkomt bij een botsing op een gecontroleerde manier ‘op te vangen’. Verder heeft deze tweezitter diverse airbags aan bord, evenals verschillende rijhulpsystemen.

Alternatieven

De Porsche 911 Dakar is uniek in zijn soort, zou je denken. Maar toch is er concurrentie uit Italië. De Lamborghini Huracán Sterrato is namelijk ook een supercar met offroad-ambities. Deze Italiaanse supercar staat 44 mm hoger op zijn poten en heeft ook vierwielaandrijving. De Lamborghini is zelfs krachtiger ten opzichte van de Dakar. De Huracán Sterrato heeft namelijk een V10-motor met 610 pk en haalt daarmee een topsnelheid van 260 km/u. Het concept om een sportwagen om te toveren tot een serieuze offroader is daarnaast toegepast door meerdere fabrikanten. Morgan heeft bijvoorbeeld een Plus Four CX-T geleverd en het Britse automerk Ariel heeft de Nomad: een offroadvariant van de Atom. Toch is het recept van Porsche nog niet gekopieerd. De iconische Porsche 959 komt wellicht nog het dichtst in de buurt van de Porsche 911 Dakar.

FAQ

Wat houdt de ‘high level’-rijmodus in?
Het liftsysteem aan boord van de Porsche 911 Dakar wordt niet alleen gebruikt om langzaam over obstakels te kunnen rijden, maar is volgens de fabrikant ook een belangrijk onderdeel van het nieuw afgestelde chassis. De instelling ‘high level’ – voor echt serieus offroaden – is beschikbaar tot een snelheid van 170 km/u. Bij overschrijding van deze snelheid zakt de Porsche automatisch terug naar het normale niveau.
Heeft de Porsche 911 Dakar ook launch control?
Zowel de Rallye-modus als Offroad-modus hebben een nieuwe Rallye Launch Control. Dit systeem zorgt voor een indrukwekkende acceleratie op losse ondergrond en staat een wielslip van zo’n 20 procent toe. Onder gunstige omstandigheden sprint de Dakar-variant in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u, van 0 naar 160 km/u in 7,8 seconden en van 0 naar 200 km/u in slechts 12 seconden. Minstens zo indrukwekkend is de acceleratie van 80 naar 120 km/u. Hou je vast: slechts 2,2 seconden!

Beoordelingen voor Porsche 911

60 Beoordelingen

4,8