Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Porsche 996

Sterke punten
  • Typisch Porsche rijgevoel
  • Pionier en collector's item
  • Relatief goedkoop
Zwakke punten
  • Kunststof interieur van het basismodel
  • bijna geen opslagruimte
  • duur onderhoud

Porsche 996: Van gebakken ei tot collector's item

De Porsche 996 bracht de broodnodige vernieuwing in de 991-serie. Maar toen hij in 1997 werd gelanceerd, werd de sportauto belachelijk gemaakt om zijn spiegelei-koplampen. Ondanks de design faux pas, geniet de Porsche 996 van zijn huidige bestaan als een cult object. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Unieke 911 rijervaring
  • Ideaal voor levendige weekendtochten over landwegen.
  • Een individuele droom voor knutselaars en hobbyisten.
  • De toenemende populariteit zorgt voor een goede waardevastheid.

Gegevens

Motoren

De sportieve krachtbron van de Porsche 996 bevindt zich - typisch Porsche - achteraan in het voertuig**. De zescilinder benzinemotor was de eerste 911 die thermisch werd geregeld met waterkoeling in plaats van luchtkoeling.

Bij zijn marktintroductie in 1997 had de Porsche 996 3,4 liter cilinderinhoud en leverde hij 300 pk bij een duizelingwekkende 6.800 per minuut. Bij de facelift in 2001 rekenden de ingenieurs van Porsche niet alleen af met de optische smetten, maar brachten ze ook enkele wijzigingen aan in de motor: de cilinderinhoud werd vergroot tot 3,6 liter en bereikte bij hetzelfde toerental 320 pk.

De turbo-varianten gingen nog een stap verder: twee intercoolers, de Bi-Turbo turbocharger en de beproefde voorgangerstechnologie van de externe olietank voor dry sump smering zorgen voor maar liefst 420 pk bij 6.000 tpm. De zogenaamde factory performance upgrade en het 911 Turbo S model gelden als de krachtige bovengrens van de Porsche 996 met een vermogen van 450 pk bij 5.700 tpm en 620 Newtonmeter.

Naast achterwielaandrijving zijn sommige modellen ook verkrijgbaar als versie met vierwielaandrijving. Turbo en Turbo S waren standaard voorzien van vierwielaandrijving, wat de rijervaring van Porsche niet in de weg stond. Kopers hadden de keuze uit zes handgeschakelde versnellingen of de vijftraps automaat (Tiptronic). De sportwagen verbruikt tussen 9 en 12 liter brandstof per 100 kilometer. De CO2-balans is navenant.

Afmetingen

In het begin werden de afmetingen van de Porsche 996 belachelijk gemaakt, net als het waterkoelsysteem en de fried egg lampen. De fabrikanten braken met de smalle constructie van de sportwagen die zo typisch was voor de 911 reeks. De auto meet nu 4,43 meter in lengte, 1,77 meter in breedte en 1,30 meter in hoogte.

Zoals verwacht is de bergruimte van de Porsche 997, als pure sportwagen, niet erg overvloedig: de bagageruimte biedt slechts plaats aan 130 liter. De neerklapbare achterbank fungeert meer als extra opbergruimte voor kleinere bagage. Bovendien is er op de achterbank nauwelijks plaats voor volwassenen.

De volgende gegevens hebben betrekking op de Porsche 911 Carrera Cabriolet 4S - een van de meest populaire modellen.

Gegevens en afmetingen Porsche 911 Carrera Cabriolet 4S
Productie 2003 – 2005
lengte, breedte, hoogte 4,44 m x 1,83 m x 1,3 m
Wielbasis 2,35 m
Inhoud bagageruimte 100 l
Ledig gewicht 1.565 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.965 kg
Cilinderinhoud 3.596 cm³
Koppel 370 Nm
Topsnelheid 280 km/u
Acceleratie 0-100 km/h in s 5,3 s
Tankinhoud 64 l
Verbruik 11,4 l
CO2-uitstoot 277 g/km

Varianten

De Porsche 966 is verkrijgbaar in vele varianten. In principe zijn de meeste modellen verkrijgbaar als coupé en cabriolet. De Carrera Targa is de enige met een half-open glazen dak.

Belangstellenden moeten vooral uitkijken naar auto’s vanaf 2001: Vanaf dit productiejaar heeft de fabrikant visuele en praktische gebreken weggewerkt. Zo zwakte Porsche de fried egg lights af en verloor ook de motorkap zijn Boxster-tintje, zodat de 996 voortaan ook in de achteruitkijkspiegel op een Porsche leek.

Bovendien waren er verschillende speciale modellen. Bij de millenniumwisseling verscheen de Millennium Edition met een luxueus interieur. Het model “40 jaar 911” viert de verjaardag van deze prestigieuze modelserie.

Price

Afhankelijk van het model, het bouwjaar en de uitrusting liepen de nieuwprijzen van de Porsche 996 sterk uiteen. Tussen iets minder dan 103.000 euro en 217.000 euro was verschuldigd. Tegenwoordig zijn gebruikte modellen te vinden voor slechts 30.000 euro, zij het met een hoge bedrijfstijd. Wie een model in goede staat zoekt, moet nog steeds rond de 80.000 euro betalen.

De Porsche 996 is ook niet noodzakelijk goedkoop in onderhoud. Zo kost de Porsche 911Turbo S ongeveer 832 euro aan motorrijtuigenbelasting, 3.446 euro aan verzekering en 2.835 euro aan onderhoud, bovenop de brandstofkosten.

Design

Exterior

De chocoladekant van de Porsche 996 is duidelijk de achterkant in alle varianten. Met of zonder spoiler en reflectorstrip tussen de achterlichten: van achteren is de sportwagen altijd een absolute blikvanger.

Als je naar de zijkanten kijkt, zie je de vloeiende vormen die erg typisch zijn voor Porsche. Zonder randen en hoeken ziet de auto er ook vandaag nog heel modern uit. Aan de voorkant gaan de vloeiende lijnen verder, culminerend in de koplampen. Terwijl de voorgangers uit de 911-serie koplampen en richtingaanwijzers nog scheidden, combineerde de 996 de twee uit kostenoverwegingen. Bovendien was de motorkap bijna identiek aan die van de Boxster.

De facelift in 2001 bood uitkomst: sindsdien heeft de motorkap een meer individuele uitstraling en heeft de fabrikant het probleem van de gespiegelde koplampen gedeeltelijk opgelost.

Interieur

Het basismodel van de Porsche 996 is noch sportief minimalistisch, noch luxueus comfortabel. Hier worden de besparende maatregelen van de fabrikant duidelijk: goedkope plastic bekleding, geen handschoenenkastje, geen bekerhouder en harde, krakende lederen zetels. Over het algemeen is de bouwkwaliteit niet overtuigend.

Bij de facelift vanaf 2001 werd het interieur merkbaar verbeterd. Porsche voegde een handschoenenkastje en een bekerhouder toe en verbeterde de kwaliteit aanzienlijk. Vooral het optionele lederpakket veranderde het ooit schamele interieur in een haptische en visuele ervaring van de luxeklasse.

Hij bracht ook de slimme verbeteringen die in het basismodel nog verloren waren gegaan: het moderne stuurwiel, de horizontale plaatsing van de airconditioning en de radio, en de akoestische parkeerhulp achteraan.

porsche-996-interior

porsche-996-seating

Veiligheid

De Porsche 996 overtuigt met voldoende veiligheidsvoorzieningen. Zelfs het instapmodel heeft ABS, bestuurders-, passagiers- en zijairbags en remdistributie.

Voor het overige is de auto uitgerust met goede veiligheidssystemen voor bestuurder en passagier. Xenon koplampen en een regensensor kunnen tegen meerprijs worden toegevoegd.

FAQ

Waarom is de Porsche 996 zo goedkoop?

Toen het model van 1997 werd gelanceerd, verkeerde Porsche in financiële moeilijkheden. Daarom stonden enkele besparingen op de agenda. Vooral het ontwerp en het interieur hadden te lijden onder de maatregelen. Ook nu nog wordt het model beschouwd als een betaalbare instapper in de 911-reeks.

Wat zijn de gebakken ei koplampen op de Porsche 996?

Typisch voor de 911 serie waren de ronde koplampen, die los van de richtingaanwijzer waren gemonteerd. Het samenvoegen van de twee lichten was echter kosteneffectiever in termen van constructie. Het resultaat waren de belachelijk gemaakte koplampen van gebakken eieren, die doen denken aan een spiegelei in een pan. Voor veel fans, een breuk met stijl.

Alternatieven

Er zijn nauwelijks echte alternatieven voor de Porsche 996. Het voorgaande model, de Porsche 993, komt het dichtst in de buurt. Deze auto, die in 1993 werd geïntroduceerd, is door en door een sportwagen. Binnenin kan de bestuurder krappe zitplaatsen verwachten en geen luxe. Anderzijds is de pure en sportieve rijervaring overtuigend dankzij de gierende luchtkoeling en de relatief hoge pk-waarden.

In 1999 leverden de Italianen de Ferrari 360 Modena, een sportwagen met vergelijkbare specificaties. De achtcilinder heeft het voordeel dat zelfs lange mensen comfortabel voorin kunnen zitten. Anderzijds is het model aanzienlijk duurder.

Ook duur is de Maserati GT uitgerust met een Ferrari motor. Zelfs in de basisversie steekt de visuele blikvanger de Porsche in zijn zak. Maar naast de hoge aankoopprijs is er het zeer hoge verbruik van bijna 15 liter per 100 kilometer.

Beoordelingen voor Porsche 996

2 Beoordelingen

5,0