Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-macan-front

Porsche Macan (Gen. 1 Type 95B)

1 / 3
porsche-macan-front
porsche-macan-side
porsche-macan-back

Sterke punten

  • Ongelooflijk dynamisch
  • Breed motorgamma
  • Staat ook offroad zijn mannetje

Zwakke punten

  • Binnenruimte
  • Instapper met viercilinder wat mak
  • Prijzen onderhoud

Porsche Macan : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche Macan, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 59.000,-*
Occasions vanaf:€ 26.500,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche Macan (Gen. 1 Type 95B): Compacte sport-SUV met pit

In 2014 lanceerde Porsche een kleiner broertje van de Cayenne. Die Macan verlegt de focus van comfort een stuk meer richting dynamiek en brengt de Porsche-beleving naar het segment van de middenklasse SUV. In 2019 kreeg de Macan een eerste facelift, in 2021 kwam een tweede update. Lees meer

Interesse in een Porsche Macan (Gen. 1 Type 95B)

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Porsche toont met de Macan dat het meer kan dan enkel dynamische sportwagens bouwen. De Macan is een ongelooflijk sportieve SUV zonder snoeihard te zijn.
  • Hoewel V6-motoren grotendeels de motorbaai vullen, zijn de vermogens zeer uiteenlopend. Daardoor krijgt de Macan verschillende gezichten.
  • De dieselversie maakt van de Macan een échte zuinige lange-afstandsrijder met een hoogwaardig comfort, hoogwaardige afwerking en dynamische rij-eigenschappen
  • In een wereld van pseudo-offoaders bewijst de Macan dat hij ook offroad zijn mannetje kan staan.

Alle belangrijke gegevens over de eerste generatie Porsche Macan (Type 95B)

Motoren

De Porsche Macan mag dan wel in essentie zijn basis delen met de Audi Q5, Porsche levert de Macan met een geheel eigen palet aan motoren. Daarbij is er plaats voor een viercilinder, een hoop zescilinders én een diesel.

Op dieselvlak valt de Macan te verkrijgen als Macan S Diesel in één configuratie. Hij doet beroep op een 3-liter V6 turbodiesel van 258 pk en 580 Nm koppel. In 2019 verdween de dieselversie uit de internationale verkoopslijsten.

De instapversie van de Macan (simpelweg “Macan” genaamd) gebruikt de 2-liter viercilinder turbobenzine die we ook kennen van onder andere de Golf GTI. Tussen 2014 en 2019 leverde dat blok 252 pk en 370 Nm koppel, na de facelift in 2019 werd dat vermogen teruggeschroefd tot 245 pk (370 Nm) om vanaf 2021 terug opgevoerd te worden tot 265 pk en 400 Nm koppel. Ook in 2021 verscheen de Macan T, met datzelfde 265 pk sterk blok en een meer sportieve afstelling.

Het gros van de Macans werden echter uitgerust met een V6-motor voorin. Dat is het geval voor de Macan S, Macan GTS en Macan Turbo. Tot 2021 kreeg de Macan S een 3-liter V6 turbobenzine met 340 pk en 460 Nm (354 pk en 480 Nm bij facelift in 2019). Vanaf 2021 wordt de Macan S uitgerust met een 2.9-liter V6 twinturbo die we ook kennen vanuit de Audi RS 4 Avant. Goed voor 380 pk en 520 Nm koppel.

De Macan GTS doet initieel beroep op een 3-liter V6 turbobenzine (360 pk, 500 Nm) maar springt in 2020 al over op de 2.9-liter twinturbo V6. Met die motor is de GTS goed voor 380 pk en 520 Nm koppel. Vanaf 2021 neemt de Macan S het vermogen van deze GTS over en mag de GTS voortaan 440 pk en 550 Nm koppel produceren.

Bovenaan het Macan-gamma staat de Macan Turbo. Die krachtpatser krijgt bij zijn lancering een potige 3.6-liter twinturbo V6 met 400 pk en 550 Nm koppel (440 pk en 600 Nm voor Performance Package). In 2019 maakt de Macan Turbo de oversteek naar de meer efficiënte 2.9-liter twinturbo V6. Goed voor 440 pk en 550 Nm. Vanaf de facelift in 2021 verdwijnt de Macan Turbo uit de prijslijsten en neemt de Macan GTS zijn plaats in met identieke motor en vermogen.

Afmetingen

Bij de ontwikkeling van de Porsche Macan klopte het Duitse merk bij stalgenoot Audi aan om de Q5 als basis te mogen lenen. De Macan neemt met zijn lengte van 4,73 meter, breedte van 1,93 meter en wielbasis van 2,81 meter gelijkaardige proporties aan. De Macan geniet wel van een breder spoor om sportiviteit te kunnen garanderen.

Het koffervolume van de Macan meet 458 liter en 1.503 liter met vlakke achterbank. Dat is meer dan voldoende… al bieden meer klassieke alternatieven vaak een stukje meer laadvolume. Wie snel wil zijn moet blijkbaar wat inboeten.

Uitvoeringen

Naar goede gewoonte laat Porsche ook bij de Macan de uitvoeringen vasthangen aan de motorisaties. Uitvoering Macan doet beroep op een 2-liter viercilinder turbobenzine terwijl Macan T die motor over neemt en het onderstel verder aanscherpt. Macan S Diesel is uitgerust met een - jawel - V6 dieselmotor, terwijl Macan S het mag doen met een V6 benzine. De GTS is een krachtigere en beter uitgeruste versie van de Macan S en pronkt met meer vermogen en meer sportieve afstelling van het chassis. De Macan Turbo is de koning der Macans en pronkt met de grootste standaarduitrusting en krachtigste motor. Sinds 2021 neemt de Macan GTS die plaats in.

Prijzen

De consumentenadviesprijzen van de Porsche Macan beginnen bij 109.000 euro en lopen door tot 147.400 euro voor de Macan GTS.

De prijzen voor occasions van de Porsche Macan starten net boven de 30.000 euro. Daarbij is er geen groot verschil tussen diesel- of benzineversies. Faceliftexemplaren zien hun prijs vlot richting de 80 à 90.000 euro gaan.

Design

De Macan ontleent zijn naam aan het Javaanse woord voor tijger. Waardoor het duidelijk is dat Porsche mikt op sportiviteit met deze SUV. Met zijn scherpe looks en klassiek Porsche-interieur is dit dan ook een pareltje onder de middenklasse SUV’s.

Interieur

Sinds zijn introductie in 2014 heeft de Macan al enkele gedaanteverwisselingen ondergaan. Zo kreeg de nogal bolle kleine broer van Cayenne in 2016 een doorlopende lichtstrook achterop en vanaf 2021 een meer uitgesproken voorbumper. Zeker de versies met doorlopende lichtstrook lijken uit te groeien tot tijdloos gestileerde SUV’s. Het verschil tussen de verschillende varianten (S, GTS, T, Turbo) is minder uitgesproken dan bij andere modellen van Porsche.

porsche-macan-interior porsche-macan-seats

Exterieur

Dat de Macan een kleine broer is van de Cayenne wordt wel zeer duidelijk in het interieur. Want het lijkt er wel een complete kopie! Het dashboard heeft de typische Porsche-opstelling met de toerenteller centraal en feilloze afwerking. Latere versies (vanaf 2021) krijgen een serieus gegroeid infotainmentscherm. De gigantische knoppenboel op de middentunnel geeft een gesofisticeerde indruk maar blinkt niet uit in gebruiksgemak. Ook de ruimte op de achterbank is nogal beperkt voor volwassenen.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2014 kreeg de Macan de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. Gezien Porsche deel uitmaakt van de VW Group kan de sportwagenbouwer beroep doen op de meest vooruitstrevende veiligheidsnufjes. Het is dus niet uitzonderlijk om een Macan te zien met adaptieve cruisecontrole, 360°-camera, noodremassistent en een rijstrookassistent.

Alternatieven

De Porsche Macan begeeft zich in een druk bevochten segment van de middenklasse SUV. De alternatieven zijn dan ook legio. Denk maar aan de Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC, Jaguar F-Pace, Lexus NX en Alfa Romeo Stelvio. De Macan legt - zelfs in zijn basisversie - evenwel de nadruk op sportiviteit. Daar waar je bij alternatieven al vaak naar de meest performante versies moet zoeken.

Beoordelingen voor Porsche Macan

8 Beoordelingen

5,0