Porsche Cayman te koop: tweedehands en nieuw

Porsche Cayman

Porsche Cayman

Porsche Cayman- snelle sportcoupé met middenmotor

Wil je een gebruikte Porsche Cayman kopen, dan heb je keuze uit verschillende modellen. De allereerste modellen komen uit 2005 en daarna is de auto een paar keer aangepast en zijn er nieuwe modellen ontstaan, waaronder de Cayman GT4, GTS en de Cayman R. Alle auto's hebben zo hun eigen specificaties, maar de grootste verschillen zitten in de motoren. Dat is ook logisch, want deze auto is een echte sportwagen waarbij het motorvermogen een van de belangrijkste eigenschappen is. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

Model

De Porsche Cayman is een 2-deurs sportauto van Porsche AG en het is de gesloten coupé versie van de Porsche Boxster. De Cayman S werd in 2005 geïntroduceerd op basis van de gereviseerde Boxster S (987). De Cayman vult in feite de ruimte op die tussen de Porsche Boxster en Porsche 911 is ontstaan. Kenmerkend voor de Porsche Cayman is de uitrusting met een middenmotor. Bij de Porsche 911 bevindt de motor zich achter de achteras. De oorspronkelijke Porsche Cayman heeft achterwielaandrijving die wordt aangedreven door een 3,4 liter 6-cilinder boxermotor van 295 pk. De productie van de Cayman vond plaats in de fabriek in Osnabrück en verhuisde later naar de fabriek in Zuffenhausen-Stuttgart. De nieuwprijs van een Cayman ligt rond de € 70.000.

Ongeveer een jaar na de introductie van de Cayman S volgde in 2006 de “basisversie” van de Cayman. Deze coupé is voorzien van een 2,7-liter 6 cilinder boxermotor met een vermogen van 245 pk en een maximaal koppel van 273 Nm. De auto trekt in 6,1 seconden op van 0-100 km/u en de topsnelheid bedraagt 258 km/u. Deze Cayman weegt 1300 kg, dat is 40 kilo lichter dan zijn voorganger, de Cayman S.

Begin 2009 kwam er een gefacelifte versie van de Cayman uit. Het interieur is een beetje gewijzigd, maar de verschillen ten opzichte van het model uit 2006 zijn klein. Aan de buitenkant zijn ook een aantal wijzigingen doorgevoerd. Zo zijn de achterlampen dynamischer geworden en krijgt het model nieuwe koplampen die zijn geïnspireerd op die van de Porsche Carrera GT. De mistlampen hebben LED verlichting gekregen en zijn naar buiten verplaatst. Tenslotte is de diffuser aangepast en is de motorinhoud van de standaard Cayman toegenomen naar 2,9 liter. De Cayman S heeft nog steeds dezelfde motor, maar deze is nu voorzien van DFI. De nieuwe injectiemotoren zijn krachtiger en zuiniger dan die van de eerste generatie.

In 2011 kwam er een nieuwe Cayman op de markt, de Porsche Cayman R. De basis voor dit model is de Porsche Cayman S, maar het gewicht van de Cayman R is lager en de motor heeft wat meer pk’s. De 3.4 liter 6-cilinder boxermotor levert 330 pk met een maximum koppel van 370 Nm. Dit model accelereert in 5 seconden van 0-100 km/u en de topsnelheid is 282 km/u. Bij deze auto is de 7-traps automaat beschikbaar als optie. In 2012 werd officieel de tweede generatie Cayman geïntroduceerd met een aangepast exterieur en een langere wielbasis. In 2014 werd vervolgens nog de Porsche Cayman GTS geïntroduceerd met een 6-cilinder boxermotor van de tweede generatie Cayman S. Het is een 3,4 liter motor met een koppel van 380 Nm en een vermogen van 340 pk.

Na de GTS kwam in 2015 de GT4 met een 3,8 liter motor van 385 pk en een topsnelheid van 295 km/u.De auto is alleen leverbaar met een handgeschakelde 6 versnellingsbak. Tenslotte kwam in 2015 de GT4 Clubsport, vooral bedoeld als racewagen voor op het circuit. De GT4 heeft ook een 3.8 liter middenmotor met 385 pk, maar deze versie heeft een aangepaste PDK-automaat met zes versnellingen die bediend wordt vanaf het stuur.

Concurrenten: Porsche Cayman vs Nissan 370 Z

Met de 370 Z richt Nissan zich op hetzelfde segment als dat waarin de Cayman zit. Naast de Cayman lijkt de Nissan echter een kolossale auto. Dat komt niet alleen door zijn afmetingen maar ook door een enorme individuele uitstraling. De Cayman steekt hier met zijn finesse wat scherp tegen af. In het interieur is het hetzelfde verhaal. In de 370 voelt alles solide en degelijk aan. Het leer is fraai gestikt en de deuren zijn met alcantara afgewerkt. Op het dashboard zie je een hightech instrumentarium en er is aandacht voor detail.

De 370 Z heeft een 3,7-liter V6 motor met een vermogen van 326 pk, waardoor de auto vanuit stilstand binnen 5,4 seconden naar 100 km/u rijdt. De topsnelheid bedraagt 250 km/u. De Cayman heeft een 2,9 liter 6-cilinder boxermotor met 265 pk die in 5,8 seconden van 0-100 km/u accelereert, met een topsnelheid van 265 km/u.

Hoe rijdt dat? Op de rechte lijn zijn beide auto’s zeker snel. Komt het aan op bochten dan laat de Cayman de Nissan al snel achter zich. Op goed asfalt heeft de 370 een meer dan uitstekende wegligging. Zodra er een paar onvolkomenheden in de weg zitten, wordt het rijgedrag al snel minder goed. De Cayman heeft daar nauwelijks last van.

De problemen ontstaan voor de 370 door de korte wielbasis, achterwielaandrijving en de stevige vering. De elektronica draait overuren maken om alles in het gareel te houden. De Cayman geeft geen kik en rijdt moeiteloos over rechte stukken en door bochten.

Het prijskaartje van de Porsche is flink hoger dan dat van de Nissan, maar dat is dan ook rechtvaardig, gezien het weggedrag. Het is ook terug te zien als je de interieurs van beide auto’s met elkaar vergelijkt.

Motoren

De eerste Cayman S was voorzien een 3,4-liter zescilinder boxermotor met 295 pk. In 2005 volgde de Cayman met een kleinere 2,7-liter boxermotor, die goed was voor 245 pk. In 2009 onderging de coupé een kleine facelift en kregen de Cayman en Cayman S respectievelijk 265 pk en 320 pk aan vermogen mee. In 2011 verscheen de Cayman R met een grotere 3.4 l boxermotor van 330 pk.

In 2012 kwam de 2e generatie van de Cayman en de motoren waren weer kleiner. In dit model zat een 2,7-liter 6 cilinder boxermotor met 275 pk en een maximumkoppel van 290 Nm en een topsnelheid van 266 km/u. De Cayman S van de 2e generatie kreeg een 3,4-liter 6-cilinder boxermotor met een koppel van 370 Nm en 325 pk aan vermogen.

Als laatste kwam de Porsche Cayman GT4 uit met een 3,8 liter motor van 385 pk. Het maximumkoppel bedraagt 420 Nm. De GT4 Clubsport wordt ook aangedreven door deze 3.8 liter middenmotor met 385 pk.

Uitrusting en opties

De standaard uitrusting van de Porsche Cayman bestaat uit hoofd- en zij-airbags, zowel voor bestuurder als passagier, airconditioning, alarm, anti-blokkeer remsysteem, armsteun voor, boordcomputer, centrale deurvergrendeling, getint glas, gordelspanners, hoogteverstelling stoel, lichtmetalen velgen, radio / CD-speler, spiegels elektrisch, spiegels verwarmd, in hoogte verstelbaar stuur, stuurbekrachtiging, traction control en elektrisch bediende zijruiten voor.

Opties bestaan o.a. uit:

  • Automatic climate control,
  • automatische snelheidsregeling,
  • cruise control,
  • koplampsproeiers,
  • lederen bekleding

Daarnaast zijn ook de volgende opties beschikbaar: lendesteun, metallic lak, navigatiesysteem, parkdistance control achter, regensensor, elektrisch verstelbare en verwarmde stoel, Xenon verlichting.

De Porsche Cayman voor sportieve rijders

De verschillende modellen van de Porsche Cayman hebben 1 ding gemeen: ze zijn allemaal snel. Dat maakt een gebruikte Porsche Cayman geschikt voor liefhebbers van sportwagens en de GT4 kan zelfs zonder blikken of blozen op een circuit gebruikt worden.

Beoordelingen voor Porsche Cayman

12 Beoordelingen

5,0