Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-cayenne-gt-front

Porsche Cayenne GTS

1 / 3
porsche-cayenne-gt-front
porsche-cayenne-gt-side
porsche-cayenne-gt-back

Sterke punten

  • Hoge atletische prestaties
  • Buitensportuitlaat
  • Diep geluid

Zwakke punten

  • Dure aankoopprijs
  • Hoog verbruik
  • Hoge garagekosten

Porsche Cayenne : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Porsche Cayenne, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Porsche Cayenne GTS: Nieuwe V8 SUV met 460 pk

De Porsche Cayenne GTS is verkrijgbaar als SUV met hatchback en als coupé. De nieuwe editie is sinds 2017 te koop. De achtcilindermotor met 460 pk accelereert in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Het bochtenwerk is uitstekend en zorgt voor veel rijplezier. Lees meer

Interesse in een Porsche Cayenne GTS

Porsche Cayenne GTS occasions
Porsche Cayenne GTS nieuwe auto's
Porsche Cayenne GTS dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De motor inspireert met krachtige 460 pk voor elke wegconditie.
  • Het model heeft een carrosserie die twee centimeter is verlaagd.
  • Met de aerodynamische dakspoiler ligt de SUV ook sportief op de weg.
  • Het sportuitlaatsysteem aan de buitenkant zorgt voor veel geluid.

Gegevens

Motor

De technische gegevens van de Porsche Cayenne GTS in één oogopslag:

Porsche Cayenne GTS
Serie 9YA
Carrosserietype SUV
Bouwperiode vanaf 2017
Cilinder / clinderinhoud 8 / 3.996 cm³
Vermogen 338 kW (460 pk)
Max. koppel 620 Nm bij 6.000 tpm
Topsnelheid 270 km/u
Acceleratie 0 - 100 km/u 4,8 s
Transmissie 8-traps Tiptronic S
Verbruik per 100 km 14,0 - 13,2 l Super Plus
Tankinhoud 90 l
Aandrijving actieve vierwielaandrijving
Milieuklasse Euro 6
CO²-uitstoot 260 g/km

De motor met 460 pk zorgt voor uitstekende rijprestaties, ook al weegt de Porsche Cayenne in de GTS-uitvoering ruim 2.220 kilogram. De 8-versnellingsbak schakelt zeer soepel en zuiver naar de volgende versnelling. Ook de trillingsarme motor overtuigt en levert in elk snelheidsbereik aangename kilometers.

Met vierwielaandrijving rijdt de Porsche Cayenne GTS veilig en spoorvast op vrijwel alle wegprofielen, vooral bij het accelereren in bochten en het hard remmen voor plotselinge obstakels.

De sportieve GTS-versie van de Porsche Cayenne komt echter tot uiting in het brandstofverbruik. In de stad kan het verbruik gemakkelijk de 20 liter per 100 kilometer overschrijden. De motor verbruikt het minste brandstof bij een constante snelheid van 130 km/u op de snelweg. Zo is het gemiddelde verbruik van 14,0 tot 13,2 liter relatief hoog en niet altijd gegarandeerd voor permanent sportief rijden.

Afmetingen

De afmetingen van de Porsche Cayenne GTS in één oogopslag:

Porsche Cayenne GTS
Lengte 4,94 m
Breedte 2 m
Hoogte 1,68 m
Wielbasis 2,90 m
Bodemvrijheid 19 cm
Draaicirkel 12,1 m
Trekvermogen ongeremd 750 kg
Laadruimte 656 l tot 1.708 l
Leeggewicht 2.220 kg
Laadvermogen 640 kg
Dakbelasting 100 kg

Met een lengte van bijna vijf meter en een draaicirkel van 12,1 meter is alledaagse bruikbaarheid niet altijd vanzelfsprekend. In de stad kan het vinden van een parkeerplaats een probleem zijn in krappe omstandigheden. Daarentegen is de Porsche Cayenne GTS in zijn element op de landweg en de snelweg. Hier ligt hij rustig op het asfalt en volgt het spoor.

In vergelijking met andere Porsche Cayenne-modellen is de kofferruimte in de GTS-uitrusting zeer groot. Met het normale volume van 656 liter kan veel bagage worden ondergebracht zonder de achterbank te gebruiken. Als dat nog niet genoeg is, kunnen de rugleuningen worden neergeklapt voor een volume van 1.708 liter (berekend tot aan de dakbekleding).

De achterklep kan zeer gemakkelijk worden geopend. Voor zeer lange mensen gaat hij echter soms niet ver genoeg open om er zonder gevaar onderdoor te lopen.

Varianten

De GTS-uitrustingsvariant is niet nieuw. Bij Porsche staat het voor een extra portie sportiviteit met het gebruikelijke hoge comfortniveau. Al in 1964 behaalde een Porsche 904 Carrera GTS de overwinning in de legendarische Targa Florio.

Met de interne E1 II-serie werd de eerste Porsche Cayenne GTS gepresenteerd op de IAA in Frankfurt in 2007. De V8-motor leverde 405 pk. Kort daarna verscheen een Cayenne GTS PDE als speciaal model met een oplage van 1000 voertuigen.

De tweede generatie van de Cayenne GTS met de E2-serie werd in 2012 in Peking gepresenteerd. Deze had een motorvermogen van 420 pk. In de Cayenne GTS (E2 II) werd in 2014 voor het eerst een V6-motor ingebouwd. Hierdoor kreeg het voertuig 20 pk meer motorvermogen en reed het in 5,1 seconden van 0 naar 100 km/u.

De huidige generatie E3 is verkrijgbaar in twee verschillende varianten: de normale Cayenne GTS als SUV met hatchback en de Cayenne GTS Coupé.

Prijs

Met de facelift, die in 2022 werd geïntroduceerd, verhoogde de Duitse autofabrikant de prijzen voor de Porsche Cayenne GTS aanzienlijk. De auto kost nu ongeveer 200.000 euro in de basisversie, de coupé is zelfs nog eens 2000 euro duurder. Bij een individuele configuratie stijgen de kosten nog eens extra.

Occasions zijn aanzienlijk goedkoper. Oudere voertuigen zijn beschikbaar voor klanten vanaf ongeveer 50.000 euro in zeer goede staat, maar nieuwere modellen overschrijden al snel de grens van 80.000 euro.

Tot 14 liter brandstofverbruik en een leeggewicht van meer dan 2,2 ton drijven de onderhoudskosten van de Porsche Cayenne GTS aanzienlijk op. Zo bedraagt de jaarlijkse motorrijtuigenbelasting in Nederland voor dit model ongeveer 1.632 euro.

Design

Exterieur

Naast het standaard zwart en wit kunnen tegen een meerprijs van 1.094 euro de volgende zes verschillende metallic kleuren worden gekozen:

  • Carrarawit
  • Chromietzwart
  • Dolomietzilver
  • Moonlightblauw
  • Mahonie
  • Kwartsietgrijs

Daarnaast zijn er drie speciale kleuren beschikbaar voor een meerprijs van 2.380 euro:

  • Karmijnrood
  • Krijtwit
  • Kasjmierbeige

Wie zijn eigen kleur op de Porsche Cayenne GTS wil zien, kan die bestellen voor ongeveer 8.000 euro.

De basisuitrusting omvat 21-inch RS Spyder designwielen in het zwart. Tegen meerprijs kunnen echter ook andere wielmodellen worden gekozen, zoals 22-inch sportbanden.

De onmiskenbare Porsche Cayenne GTS-look wordt gegeven door het Sportdesign-pakket. De opvallende neusvorm, de side skirts en de aerodynamische dakspoiler, die alleen op de Cayenne GTS leverbaar is, maken van de SUV of Coupé een echte blikvanger op de weg.

Het extern sportuitlaatsysteem in zwart zorgt voor een kenmerkend Cayenne GTS geluid. De uitlaatpijpen zijn centraal in de achterkant van het voertuig gemonteerd. Het stalen chassis is twee centimeter lager geplaatst dan bij de conventionele Cayenne-modellen. Adaptieve luchtvering kan tegen meerprijs worden toegevoegd.

Interieur

De zitruimte in een Porsche Cayenne GTS is zeer ruim. Zelfs in een Cayenne GTS Coupé kunnen lange mensen van meer dan 1,90 meter comfortabel op de achterbank zitten. De achterbank kan op beide modellen ook als tweezitter worden gekozen. In plaats van de noodstoel in het midden is er een uitschuifbare brede armleuning met twee bekerhouders. De achterbank kan ook achterover worden gezet, zodat de passagiers een zeer comfortabele houding kunnen aannemen. Tegen meerprijs kan worden gekozen voor 4-zone automatic climate control, zodat de achterpassagiers elk hun eigen comforttemperatuur kunnen instellen.

De sportstoelen van de bestuurders- en voorpassagiersstoel stellen zich automatisch in op het postuur van de inzittenden veel posities zijn elektrisch verstelbaar. Zelfs de dijbeensteun kan dus worden aangepast voor lange mensen.

Het stuurwiel is bekleed met een Alcantara-weefsel om in elke situatie een goede grip te garanderen. Achter het stuur zitten drie displays die belangrijke informatie weergeven, zoals snelheid en toerentalbereik. Op het multifunctionele stuurwiel kunnen diverse rijassistenten worden opgeroepen, naast de typische sportwagenfuncties als stopwatch en rondeteller.

In het midden van de cockpit bevindt zich het grote Porsche Communication Management System (PCMS), dat via een touchscreen wordt bediend. Er zijn echter ook directe bedieningsknoppen in de middenconsole voor toegang tot het navigatiesysteem of het infotainmentprogramma.

De rijmodus wordt ook ingesteld in het PCMS. Bestuurders kunnen kiezen uit Normal, Sport, Sport Plus of Individual voor gewone wegsoorten. Het display toont grafisch de veranderingen met betrekking tot de modi op het voertuig. Het is ook mogelijk om individuele instellingen te combineren om de persoonlijke rijstijl te optimaliseren.

porsche-cayenne-gt-interior

Veiligheid

De meest gebruikelijke veiligheidsvoorzieningen zitten standaard in de basisuitrusting. De volgende hulpsystemen kunnen tegen meerprijs worden toegevoegd:

  • Head-up display
  • Parkeerassistent met achteruitrijcamera
  • Nachtzichtassistent
  • Rijbaanassistent
  • Verkeersdetectie
  • Noodstopfunctie
  • Afstandsbesturing tempostat

Voor offroad-rijden kunnen speciale modi worden ingeschakeld, zodat de Porsche Cayenne GTS nog veiliger over bijzondere ondergrond rijdt:

  • Offroad
  • Grind (kiezels)
  • Modder (slik)
  • Zand
  • Rotsachtig terrein (steen)

Alternatieven

De Cayenne Turbo GT of de Porsche Panamera kunnen zeker worden beschouwd als alternatieven van Porsche. Beide modellen hebben goede en krachtige motoren met het gebruikelijke rijcomfort. De Audi Q7 en de Volkswagen Touareg worden beschouwd als de grootste concurrenten.

FAQ

Wat kost een nieuwe Porsche Cayenne GTS?
De Porsche Cayenne GTS is ook in Nederland nog steeds als nieuwe auto te verkrijgen. Met een instapprijs van net geen 200.000 euro is het voertuig echter allesbehalve goedkoop.
Wanneer komt de facelift van de Porsche Cayenne GTS 2022?
De fabrikant heeft als termijn medio 2022 opgegeven.
Wanneer werd de Porsche Cayenne GTS geïntroduceerd?
De eerste generatie van de Porsche Cayenne GTS werd gepresenteerd op de IAA in Frankfurt in 2007.

Beoordelingen voor Porsche Cayenne

63 Beoordelingen

4,7