Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
nissan-gt-r-front

Nissan GT-R

1 / 3
nissan-gt-r-front
nissan-gt-r-back
nissan-gt-r-side

Sterke punten

  • Extreme performance
  • Beestig rijgedrag
  • Goedkoper dan elke supercar

Zwakke punten

  • Afwerking interieur
  • Harde ophanging
  • Ouderwets infotainment

Nissan GT-R : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Nissan GT-R, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 199.990,-*
Occasions vanaf:€ 55.440,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Nissan GT-R (R35): Godzilla

De Nissan GT-R is een hoog performante sportwagen die debuteerde in 2007 en met twee vingers in de neus Ferrari’s en Lamborghini’s achter zich laat op het circuit. In 2011 en 2017 kreeg de Japanse sportwagen een facelift. Goed voor nog meer performance! Lees meer

Interesse in een Nissan GT-R

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Nissan GT-R is een absolute racewagen voor de openbare weg. Met hallucinante prestaties en een bijna beangstigende 3.8-liter V6 met twee turbo’s.
  • Hoewel de Nissan GT-R exotische sportwagens achter zich laat op het circuit, is de Japanner een 2+2 mét praktische koffer.
  • Dankzij de vierwielaandrijving is de Nissan GT-R het hele jaar door inzetbaar. Van warme zomerdagen tot besneeuwde winterdagen, de GT-R kan er mee uit de voeten.
  • De GT-R beschikt over componenten die fors meer vermogen aan kunnen. Van ophanging, over motoronderdelen tot de remmen. Daardoor is de GT-R uitermate betrouwbaar.

Alle belangrijke gegevens over de Nissan GT-R (R35)

Motoren

De Nissan GT-R R35 is de spirituele opvolger van de Nissan Skyline R34 GT-R, de topversie van de Skyline sportcoupé uit de jaren 90. De 2.6-liter zes-in-lijn werd daarbij ingewisseld voor een machtige 3.8-liter V6 met twee turbo’s. Elk exemplaar van die motor wordt met de hand gebouwd door één van de vijf ingenieurs die van Nissan het vertrouwen krijgen.

Sinds zijn introductie kreeg de V6 voorin de GT-R door de jaren heen technische updates waarbij steeds meer vermogen werd gepuurd uit het blok. Hoewel dus één motor sinds 2007, komt hij in maar liefst 7 vermogensversies!

Tussen 2007 en 2009 leverde de 3.8-liter V6 met twee turbo’s 487 pk (583 Nm). Dat vermogen werd in 2010 al opgeschroefd tot 492 pk (588 Nm).

Bij de eerste facelift in 2011 herwerkte Nissan de software die de motor aanstuurt alsook de kleppentiming. Daardoor mag de 3.8-liter V6 voortaan 537 pk (607 Nm) loslaten op de vier wielen. in 2013 werd dit vermogen verder verhoogd naar 553 pk (608 Nm) en kwam voor het eerst de GT-R Nismo op de markt. Dat was een specifiek voor het circuit afgestelde uitvoering die zijn vermogen zag stijgen naar 608 pk (652 Nm).

Bij de tweede facelift in 2017 werd het vermogen van 608 pk en 653 Nm behouden voor de Nismo-uitvoering terwijl de reguliere GT-R zijn vermogen zag stijgen naar 573 pk (633 Nm).

Een maar liefst 721 pk sterke variant van de GT-R kwam er dankzij de samenwerking met designhuis Italdesign in 2019 om de vijftigste verjaardag van de GT-R-badge te vieren. Deze tot 50 stuks gelimiteerde Nissan GT-R50 is strikt genomen echter geen uitvoering van de reguliere GT-R-Seroe.

Alle GT-R’s sturen hun vermogen naar de vier wielen via een zestrapsautomaat ontwikkeld door BorgWarner. Met een schakeltijd van 0.2 seconden (0.15 vanaf 2020) is dit één van de snelst schakelende automaten ter wereld.

Afmetingen

Vergeleken met zijn rechtstreekse performance-concurrenten lijkt de GT-R allerminst een exotische sportwagen maar laat de looks je niet bedriegen. Met zijn lengte van 4.71 meter, breedte van 1.89 meter en hoogte van 1.37 meter is de GT-R in alle opzichten groter dan bijvoorbeeld een Porsche 911. Dit is een kolos met kolossale prestaties. Getuige ook het gewicht van vlot 1.7 ton.

Het voordeel om voor een klassieke coupe-styling te kiezen is dat de GT-R, meer dan zijn concurrenten - uit kan pakken met praktische mogelijkheden. Zo is de GT-R strikt genomen een 2+2 (met twee extra zitjes achterin) en valt het koffervolume van 315 liter best indrukwekkend te noemen voor een auto met zijn prestaties.

Uitvoeringen

Sinds zijn introductie in 2007 kwam de Nissan GT-R er in verschillende uitvoeringen. Zeker niet alle versies vonden hun weg naar Nederland. In Nederland kwam de GT-R er 7 (sinds 2016) als Pure, Prestige, Black Edition, Track Edition en Nismo.

Prijzen

De catalogusprijzen van de Nissan GT-R begonnen ooit ver onder de 100.000 euro. Een prijs die door de jaren heen klom richting de 120.000 euro in zijn latere productiejaren. De prijs van het nieuwste model wordt niet vermeld op de Nederlandse Nissan-website.

De Nissan GT-R blijft zeer gewild, waardoor prijzen voor occasions hoog blijven. Minimaal 55.000 euro ben je kwijt voor exemplaren uit de eerste bouwjaren. Zelfs voor versies met vijf jaar op de teller ben je vlot 100.000 euro kwijt. Dit blijft exclusief goed, zo’n GT-R.

Design

De auto die eeuwig jong lijkt te blijven, zo kan je de GT-R wel omschrijven. Want zijn designkenmerken werden voor het eerst al in 2001 (!) getoond via een conceptwagen. Met zijn potige dimensies, sportieve blik en op de racerij geïnspireerd interieur mag de GT-R zich terecht de Godzilla van autoland noemen.

Exterieur

Praten over het design van de GT-R is bijna onmogelijk. Want sinds zijn introductie in 2007 onderging deze krachtpatser jaar na jaar een subtiele metamorphose. Zo werd bijvoorbeeld in 2016 de C-stijl subtiel hertekend om minder luchtweerstand te genereren. Strikt genomen kan je zeggen dat de GT-R in zijn carrière twee facelifts kreeg: in 2011 en 2017. De update in 2017 zegende de GT-R met moderner bumperwerk.

Interieur

Hijs je jezelf in de kuipstoelen van de GT-R, dan is het meteen duidelijk dat het interieur zijn inspiratie haalt uit de racerij. Franjes worden tot het minimum beperkt en functie gaat voor op stijl. Desalniettemin introduceerde Nissan in 2017 een facelift waarbij het interieur een serieuze comfort-upgrade kreeg. Overweeg je dus een Nissan GT-R, dan is het de moeite om uit te kijken naar exemplaren van na die facelift.

nissan-gt-r-interior nissan-gt-r-seats

Rijhulp en veiligheid

De Nissan GT-R kreeg nooit een Euro NCAP-crashtest. Desalniettemin pronkt Nissan met de rigiditeit en veiligheid van de carrosserie van haar GT-R. Zowel voor inzittenden als omstaanders. Qua veiligheidssystemen heeft de GT-R het absolute minimum aan boord. Airbags, ESP, achteruitrijcamera en cruisecontrole.

Alternatieven

Ga je op zoek naar concurrenten voor de Nissan GT-R met dezelfde kunde op circuit? Dan trek je de portefeuille maar beter een stuk verder open! Want de GT-R bokst ver boven zijn gewicht. Rivalen komen er in de vorm van de Mercedes-AMG GT R, de Audi R8, Porsche 911 Turbo S/ GT3 of Ferrari 458 Italia.

Nissan GT-R

Is de Nissan GT-R nog in productie?
Sinds 13 april 2022 is de Nissan GT-R officieel niet meer in productie. De Nissan GT-R werd dus geproduceerd van december 2007 tot april 2022.
Wat is de meest krachtige Nissan GT-R?
De Nissan GT-R Nismo is met zijn 607 pk (652 Nm) het meest krachtige productiemodel van de GT-R. Verschillende tuningbedrijven halen echter 1.000 pk tot zelfs 2.000 pk uit de Nissan GT-R.

Beoordelingen voor Nissan GT-R

1 Beoordelingen

5,0