Ferrari 458 Italia te koop: tweedehands en nieuw

Ferrari 458 Italia

Ferrari 458 Italia

Ferrari 458: Auto en Superauto van het Jaar 2009

De Ferrari 458 (Italia) is een sportvoertuig met middenmotor. De auto wordt geproduceerd door de Italiaanse specialist Ferrari. Het is de vervanger van de Ferrari F430. Hij debuteert op de Motor Show van Frankfurt in 2009. In 2015, op de Motor Show van Genève, wordt hij vervangen door de Ferrari 488. De 458 is de Auto en de Superauto van het Jaar 2009. Lees meer

Vind nu uw droomauto

Uit meer dan 2 miljoen auto’s in de grootste online automarkt van Europa.

In 2011 wordt de Spider versie ook nog Top Gear Cabrio van het Jaar en Auto Zeitung Best Cabrio. Voor Motor Trend is de 458 dat jaar de Beste Bestuurdersauto. In 2013 wordt hij ook nog Top Gear Superauto van het Jaar.

De Ferrari 458 technisch bekeken

De Ferrari 458 wordt aangekondigd als de volledig nieuwe opvolger van de F430, voorzien van de nieuwste Ferrari technologieën ontwikkeld voor het Formule 1 racecircuit. Zo wordt het computersysteem bijvoorbeeld gebouwd door Magneti Marelli Automotive Lighting. Volgens het toonaangevende magazine Autocar is het design geïnspireerd door de Enzo Ferrari en de Ferrari Millechili, een conceptauto. De auto is verder ontwikkeld om de sportiefste Ferrari V8 in het (toenmalig) Ferrari aanbod te zijn. Zo onderscheidt de 458 zich meteen ook van de nieuwe Ferrari California. De motor van de Italia is een F136 Ferrari/Maserati V8 van 4.499 cc en 570 PS (419 kW en 562 pk aan 9.000 rpm). Hij maakt gebruikt van directe brandstofinjectie, een primeur voor wegvoertuigen van Ferrari met middenmotor. De transmissie is een Getrag met zeven snelheden. Die komt over van de Mercedes-Benz SLS AMG. Er is geen manuele optie. Zo is de 458 de vierde Ferrari zonder klassieke Ferrari transmissie (na de Enzo, de Challenge Stradale en de 430 Scuderia). Officieel trekt de auto in 2,93 seconden op van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 340 km/u, het brandstofverbruik 13,3 liter per 100 km. De CO2-uitstoot is 307 g/km.

Ferrari 458 modellen

Zoals de meeste Ferrari’s kent de Ferrari 458 eerder varianten en (eenmalige) speciale edities dan generaties. De eerste 458 variant is de 458 Spider (201115). Hij debuteert op de Motor Show van Frankfurt en is de cabrio van de reeks. Het harde cabriodak is gemaakt uit aluminium en weegt zo 35 kg lichter dan het zacht dak van de F430 Spider. Het glijdt open in 14 seconden. De Spider trekt daarbij even snel op als de standaard 458, maar de topsnelheid is hier beperkt tot 320 km/u. Een tweede variant is de 458 Italia China Edition uit 2012. Hiervan worden slechts twintig exemplaren gebouwd, speciaal voor de Chinese markt (zoals de naam aangeeft). De auto viert dan ook de 20ste verjaardag van Ferrari in China. Een derde model is de 458 Speciale (201315). Deze versie debuteert op de Motor Show van Frankfurt in 2013. Het is de prestatievariant van de 458 en kan zo ook gezien worden als het topmodel van de reeks. De motor heeft een grotere output van 445 kW (597 pk) aan 9.000 rpm. Een laatste variant is de 458 Speciale A (201415), de Spider versie van de Speciale. Hij wordt in 2014 getoond op de Motor Show van Frankfurt. De ‘A’ staat voor Aperta, wat Italiaans is voor open. In het totaal worden van dit model 499 exemplaren gebouwd. De motor is dezelfde als die in de Spider coupé, een 4.5 V8 van 597 pk en 445 kW. Zo is dit bij zijn verschijning de krachtigste Ferrari cabrio voor op de weg ooit. In 2017 wordt hij voorbijgestreefd door de LaFerrari Aperta met een V12 van 790 pk (589 kW). Naast deze modellen zijn er overigens ook nog vier racemodellen van de 458: de 458 Challenge, de 458 Italia GT2, de 458 Italia GT3 en de 458 Italia Grand-Am.

Eenmalige modellen van de Ferrari 458

Afsluitend bestaan er nog drie eenmalige modellen van de Ferrari 458: de SP12 EC, de Pininfarina Sergio en de 458 MM Speciale. De eerste variant wordt gebouwd voor de bekende Engelse muzikant Eric Clapton (EC), binnen het Ferrari Special Projects (SP) programma. Hij gebruikt de mechanieken en de motor van de Italia en kost Clapton naar verluid 3 miljoen pond. De Pininfarina Sergio (2013) is een conceptauto gebaseerd op de mechanieken van de 458 Spider. Het is een moderne interpretatie van een zogenaamde barchetta; een historisch, Italiaans bouwtype met twee zitplaatsen, te vergelijken met de Amerikaanse roadster. Het voertuig verschijnt op de Motor Show van Genève. Er worden uiteindelijk zes exemplaren gebouwd, elk goed voor zo’n 3 miljoen dollar. De 458 MM Speciale (2016), tot slot, is gebaseerd op (en zou soortgelijk presteren als) de 458 Speciale. Hij wordt op maat gebouwd voor een Britse klant. Het design is een eerbetoon aan de Ferrari 288 GTO en bevat onder andere handgemaakte elementen uit aluminium en koolstofvezels.