Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ferrari-ff-front

Ferrari FF

1 / 3
ferrari-ff-front
ferrari-ff-side
ferrari-ff-back

Sterke punten

  • Verrassend ruim
  • Prestaties en geluid V12
  • Eerste Ferrari met vierwielaandrijving

Zwakke punten

  • Instap achterin niet erg makkelijk
  • Prijs en lopende kosten
  • Niet de meest elegante Ferrari

Ferrari FF : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ferrari FF, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ferrari FF: een praktische gezins-Ferrari

De FF – een afkorting voor Ferrari Four – betreft een tweedeurs shooting brake met vier zitplaatsen, vierwielaandrijving en een bagageruimte van 450 liter groot. Hij was net zo dynamisch als de 612 Scaglietti, die een stuk minder praktisch was. De Ferrari FF ging in 2020 uit productie, nadat zijn naam in 2016 was veranderd in GTC4Lusso. Lees meer

Interesse in een Ferrari FF

Ferrari FF occasions
Ferrari FF dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Ferrari FF was de eerste Ferrari met vierwielaandrijving.
  • Voldoende ruimte voor vier volwassenen.
  • Heerlijke 6,3 liter-V12 onder de motorkap met 660 pk en 683 Nm.
  • Een stevige 450 liter aan bagageruimte en tot wel 800 liter met de achterbank plat.
  • Opvolger, de GTC4Lusso, heeft een V8.

Technische gegevens

Motorisatie

In tegenstelling tot zijn opvolger/faceliftversie, de GTC4Lusso, kon je de Ferrari FF enkel met de F140 V12 krijgen, een 6,3 liter grote motor van 485 kW (660 pk) en 683 Nm – in feite een teruggeschroefde versie van de 544 kW (740 pk) sterke V12 uit de F12berlinetta. De FF kan in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten en haalt een topsnelheid van 335 km/u. Een zeventraps robotbak met dubbele koppeling is standaard. Omdat de FF enkel leverbaar was met een V12, kreeg hij de bedenkelijke titel ‘minst brandstofefficiënte middelgrote auto’ in de Verenigde Staten.

Maar het speciale aan de FF is natuurlijk zijn vierwielaandrijving, de eerste keer dat een Ferrari met een dergelijke aandrijving werd geleverd. Het is ook een speciaal systeem, met in feite een tweede kleine versnellingsbak voor de voorwielen die losgekoppeld kon worden, waardoor de FF enkel in de Comfort- en Snow-standen een vierwielaandrijver was. Het systeem is bovendien enkel actief tot en met de vierde versnelling en gaf maximaal 20% van het vermogen aan de voorwielen. Het systeem is dus vooral bedoeld om meer tractie te bieden in gladde omstandigheden, en niet om de prestaties te dienen.

Afmetingen

De Ferrari FF is 4,91 meter lang, 1,95 meter breed en 1,38 meter hoog. Aan boord is er plaats voor 4 personen en 450 liter aan bagage, of 800 liter met de achterbank plat. Het leeggewicht bedroeg 1,79 ton, rijklaar zat je dus vlotjes aan de 2 ton.

De belangrijkste specificaties op een rij

Ferrari FF
Marktintroductie 2011
Lengte x breedte x hoogte 4,91 x 1,95 x 1,38 m
Wielbasis 2,99 m
Inhoud bagageruimte 450 tot 800 l
Ledig gewicht 1.790 kg
Toelaatbaar totaalgewicht N.b.
Cilinderinhoud 6.262 cm3
Vermogen 485 kW (660 pk)
Koppel 683 Nm
Transmissie 7-traps automaat
Topsnelheid 335 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,7 sec
Tankinhoud 91 l
Verbruik 15,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 360 g/km

Varianten

De Ferrari FF was maar in één uitvoering leverbaar, waarbij je het model naar smaak kon aankleden in de ateliers van het merk. Wilde je meer personalisatie, dan kon je langsgaan bij Ferrari Tailor Made voor een unieke aankleding of zelfs een volledig nieuw ontwerp van het model, zoals bij de unieke Ferrari SP FFX uit 2014.

Prijzen

Als occasion is de Ferrari FF te vinden vanaf zo’n 120.000 euro tot meer dan 200.000 euro voor exemplaren die bij Tailor Made zijn gepersonaliseerd en een extreem lage kilometerstand hebben. Zoals altijd het geval bij een Ferrari, is het belangrijk een officiële onderhoudsgeschiedenis te hebben om de waarde van de FF te behouden.

Design

Buitenkant

Met het design van de FF haakte Ferrari terug op de 250 GT SWB Drogo ‘breadvan’ uit de jaren zestig, die een verlengde en recht afgesneden Kamm-staart had om de aerodynamica te verbeteren. Bij de FF was het eerder de bedoeling om meer ruimte aan boord te scheppen, zonder te moeten zwichten en een vierdeurs te moeten maken – iets dat het merk nog tot 2022 wist vol te houden, tot de presentatie van de Purosangue SUV. De FF leek daarnaast vooral op de 458 Italia en de iets later gepresenteerde F12berlinetta, de sportwagens van het merk uit die tijd.

Binnenkant

Aan boord heeft de FF de meeste luxe die je destijds kon krijgen bij Ferrari, met comfortabele zetels, heel veel leder, een goede airco, een centraal infotainmentscherm met navigatie en een goed geluidssysteem. Net als bij de andere modellen van het merk bevindt het gros van de bedieningen zich op het stuurwiel. Het dashboarddesign heeft ook veel gemeen met de California, de andere GT van Ferrari uit die tijd.

Veiligheid

De Ferrari FF heeft geen officiële veiligheidsscore van bijvoorbeeld Euro NCAP, maar het was wel een van de veiligste modellen van het merk. Allereerst door zijn vierwielaandrijving, die tractie garandeert in gladde omstandigheden, maar hij heeft bijvoorbeeld ook ISOFIX om kinderzitjes te monteren.

Alternatieven

Met de FF boorde Ferrari nieuwe marktsegmenten aan, die van de meer praktische GT’s die minder op sportiviteit waren gericht, maar wel indrukwekkende prestaties konden neerzetten. Denk daarbij aan de Bentley Continental GT, Rolls-Royce Wraith, Mercedes S65 AMG Coupé, Aston Martin Vanquish en Porsche Panamera Turbo S. Van die wagens was de Ferrari gek genoeg een van de meest praktische en zeker de sportiefste, maar ook een van de duurste.

FAQ

Wat is het verschil tussen de Ferrari FF en de GTC4Lusso?
De GTC4Lusso is in feite gewoon de facelift van de Ferrari FF, met een nieuw uiterlijk en interieur, en de mogelijkheid om een V8-turbomotor te bestellen.
Waar staat de afkorting FF voor?
De Ferrari FF – geïntroduceerd in 2011– was een baanbrekend model voor Ferrari. De afkorting FF stond voor 'Ferrari Four', verwijzend naar de vier zitplaatsen en vierwielaandrijving, een primeur voor Ferrari. Het ontwerp van de FF, gecreëerd door Pininfarina, was ook uniek met zijn shooting brake carrosserievorm, die meer ruimte en veelzijdigheid bood dan traditionele Ferrari-modellen.
Wat is een 4RM-systeem?
De Ferrari FF heeft een slim 4RM-systeem (vierwielaandrijving). Dit systeem voegt minder dan 50% van het gewicht van een conventioneel vierwielaandrijvingssysteem toe aan de complete auto. Het systeem verbetert de handling en stabiliteit van de auto aanzienlijk, vooral onder minder ideale wegomstandigheden.
Hoeveel exemplaren zijn er van de Ferrari FF gebouwd?
De Ferrari is gebouwd van 2011 tot 2016. In die tijd zijn er 2.291 exemplaren geproduceerd in Italië.
Hoeveel kost een Ferrari FF?
Als occasion is de Ferrari FF te vinden vanaf zo’n 120.000 euro tot meer dan 200.000 euro voor exemplaren die bij Tailor Made zijn gepersonaliseerd en een extreem lage kilometerstand hebben.
Hoeveel pk heeft een Ferrari FF?
Je kon de Ferrari FF enkel krijgen met een 6,3 liter grote V12 van 660 pk en 683 Nm. De FF kan in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten en haalt een topsnelheid van 335 km/u.
Wat is het gewicht van een Ferrari FF?
Een Ferrari FF heeft een gewicht van ongeveer 1.855 kilogram. Dat relatief lage gewicht is gerealiseerd door toepassing van Ferrari's aluminium spaceframe chassis.
Wat maakt een Ferrari FF bijzonder?
Vier zitplaatsen, ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes, veel bagageruimte, een shooting brake-design, een slim 4RM-aandrijvingssysteem, een krachtige V12 en volop luxe: de Ferrari FF is om meerdere redenen bijzonder.